Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-23@18:21:00 GMT

◄ افشای صیادی چینی‌ها در خلیج‌فارس با مکنده

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۰۳۷۰

تین‌نیوز | 

کشتی‌هایی که شب‌ها در صیدگاه‌های کم‌عمق ماهیگیران سنتی فعالیت غیرمجاز می‌کنند و هر آنچه در آن است را جمع می‌کنند، همان‌هایی هستند که مجوز صید ماهی در آب‌های عمیق را دارند.

به گزارش تین‌نیورز به نقل از روزنامه کیهان، کاهش حجم  صید امسال نسبت به سال گذشته، افزایش نجومی قیمت‌ها ، کاهش قدرت خرید مردم فقط چندی از گلایه‌های مردم خطه جنوب کشور است که درامد آن‌ها از راه صید ماهی به روش سنتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر عامری و بوالخیر بخش دلوارو تنگستان استان بوشهردرباره علت کاهش حجم صید دریای جنوب گفت: صیادان متخلفی که بدون مجوز با تور ترال کف روب به صیادی در آب‌های گرم جنوب مشغول‌اند از عمده‌ترین دلایل کاهش حجم صید هستند.

محمد خلیلی مردی کاهش بارش باران را به‌عنوان عامل دیگر نام برد و ادامه داد: در حال حاضر حدود 200 فروند شناور که اکثرا برای خودِ شهر بوشهر هم هستند، در سواحل مشغول صید غیرمجازند.

این مقام مسئول افزود: آن دسته از جاشوهایی که سالم کار می‌کنند، گرگور (تور) را در کف دریا عمق 100 تا 1000 متری می‌اندازند و طعمه هم می‌گذارند و ماهی‌های درشت و درست در شبکه‌های این تور گیر می‌اُفتند. اما متخلفین از آب‌های دیلم تا دیر از تور ترال استفاده می‌کنند. تور را در اعماق زیادی غرق می‌کنند و بعد از مدتی با دستگاه جی‌پی‌اس بالای سرش می‌روند و هر چه در دریا باشد، به تورشان گیر کرده و بالا می‌کشند و عمده صیدشان را در کشورهای عربی می‌فروشند.

خلیلی‌مردی  تصریح کرد: عامل بازدارنده ماموران حراست دریایی هستند ما نظارت‌ها خیلی ضعیف و ناچیزاست، شناور قوی و تندرو در اختیار ندارند، سوخت کافی برای انجام ماموریت هایشان دریافت نمی‌کنند و حتی بعضی اوقات سوختشان را از تعاونی می‌گیرند و به علت برخورد ضعیف با‌اشخاص گاهی رشوه‌های 20 میلیونی و از معرکه به درمی‌روند.

او ادامه داد: اما در مواقعی که سپاه با متخلفین درگیر می‌شود، به‌هیچ‌وجه راه‌گریزی ندارند. آن‌ها که متخلفین را با هزار زحمت می‌گیرند، معمول و قانونی‌اش این است که تحویل مسئولین امر مثل شیلات می‌دهند. برخی از دادگاه‌ها خوب رسیدگی می‌کنند؛ ولی نهایتا شیلات تنها 2 و3 ماه شناورشان را می‌خواباند.

مدیرعامل تعاونی صیادان بندر عامری و بوالخیر بخش دلوارو تنگستان استان بوشهر نیز گفت: دو روش صید مخرب در آب‌های گرم جنوب دلایل کاهش حجم صید درسال جاری است.

او بیان کرد: روش‌های صید مخرب در دریای عمان ، کشتی‌های غول‌پیکر و مکانیزه چینی دارای مکنده هستند. آن‌ها درواقع یک دیوار توری دور ماهی‌های ریز فانوسی ایجاد می‌کنند و بعد با دستگاه مکنده مثل تلمبه ماهی‌ها را می‌کشند. تا اینجای کار مسئله‌ای ندارد، چون ماهی‌های ریز فانوسی چندان به درد نمی‌خورند. شیلات هم مجوز داده که ماهی‌های ریز فانوسی را صید کنند. کشتی‌های چینی روزها مشغول صید ماهی‌های ریز فانوسی می‌شوند، اما شب‌ها در صیدگاه چابهار،بندرعباس و... ماهی شیر، ماهی شوریده و ماهی درشت‌های دیگر را غارت می‌کنند.

خلیلی‌مردی ادامه داد: روش دوم صید مخرب در سواحل بوشهر کشتی‌های صنعتی است  یال اسبی‌ها را صید می‌کنند. یال اسبی یک نمونه ماهی صادراتی است و در داخل کشورمان مصرفی ندارد. این کشتی‌های صنعتی از طرف شیلات تنها مجوز صید یال اسبی‌ها رادارند، اما کشتی‌های صنعتی یواشکی و بدون مجوز با تور ترال مشغول صید دیگر ماهی‌ها به‌ویژه ماهی‌های درشت نظیر قباد، شیر و... می‌شوند. خلاصه دریا دارد غارت و نابود می‌شود!

او همچنین گفت: نظر مسئولین بالادستی بیشتر به سمت پرورش ماهی در قفس است. اگر وامی هم داده شود، اول به پرورش‌دهندگان ماهی در قفس اختصاص پیدا می‌کند. ما نمی‌گوییم پرورش ماهی بد است، نه. ولی انتظارمان این است که مسئولین به همان اندازه به صید سنتی هم بها دهند و صیادان را موردحمایت قرار دهند.

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: کشتی چینی صید ماهی صید غیرمجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۰۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی

به گزارش مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تغییر جهانی از مصرف گوشت قرمز به مصرف برخی ماهی‌ها می‌تواند به طور چشمگیری میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را کاهش دهد.

ماهی‌های مانند شاه ماهی، آنچوی و ساردین منبع غنی امگا ۳ و سایر مواد مغذی ضروری هستند و همچنین از نظر زیست محیطی پایدارتر از گوشت قرمز هستند.

بر اساس یافته‌ها، جایگزینی گوشت قرمز با این نوع ماهی‌ها می‌تواند تا سال ۲۰۵۰ از مرگ ۷۵۰ هزار نفر و کاهش ناتوانی مرتبط با بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی جلوگیری کند.

محققان تاکید می‌کنند که این تغییر رژیم غذایی می‌تواند به‌ویژه برای کشورهای با درآمد پایین و متوسط به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن و فراوانی این ماهی‌ها در آن مناطق، مفید باشد.

محققان سناریوهای متمایزی را برای ارزیابی اثرات جایگزینی گوشت قرمز با ماهی بر اساس روندهای غذایی پیش بینی شده در ۱۳۷ کشور تا سال ۲۰۵۰ ایجاد کردند.

آن ها از یک چارچوب ارزیابی ریسک مقایسه‌ای استفاده کردند تا بررسی کنند که چگونه چنین جایگزینی می‌تواند بار جهانی بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با رژیم غذایی را در بزرگسالان کاهش دهد.

در میان سناریوهای پیشنهادی، اولویت توزیع ماهی در مناطق با مصرف کم ماهی، به ویژه در کشورهای با درآمد پایین و متوسط، بیشترین امید را در کاهش بار بیماری‌های کلی نشان داد.

تجزیه و تحلیل جامع آن ها نشان داد که جایگزینی گوشت قرمز با ماهی می‌تواند به طور بالقوه با کاهش بیماری‌های مرتبط با رژیم غذایی تا سال ۲۰۵۰ بین ۵۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار زندگی را نجات دهد.

به گفته محققان، اجرای این تغییر همچنین می‌تواند به کاهش ۸ تا ۱۵ میلیون مورد زندگی با ناتوانی کمک کند، که در درجه نخست به نفع کشورهای کم درآمد و متوسط درآمد است.

محققان خاطرنشان می‌کنند که نزدیک به نیمی از مرگ و میرهای جهانی مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر به بیماری‌های مانند بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و سرطان کولورکتال نسبت داده می‌شود.

محققان این فواید را بیشتر به اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی مانند EPA و DHA نسبت می‌دهند که در کاهش التهاب، فشار خون، کلسترول بد (LDL) و سطوح تری گلیسیرید موثرند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟
  • برای طول عمر به جای گوشت گاو، ماهی بخورید!
  • شرکت آب منطقه‌ای کرمان دیگر کارفرمای پروژه انتقال آب خلیج فارس به شهر کرمان نیست
  • جایگزینی گوشت گاو با ماهی می‌تواند از مرگ زودهنگام جلوگیری کند
  • جلوگیری از مرگ زودهنگام با جایگزینی گوشت گاو با ماهی
  • بررسی علل وقوع سیل های اخیر در جنوب ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس
  • برگزاری جشنواره ملی اختراعات خلیج فارس با همکاری دانشگاه پیام نور
  • جزیره‌ای با شن‌های نقره‌فام در خلیج فارس + فیلم