اعتراض یک نویسنده به یک کارگردان تئاتر
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۲۱۸۴
در پی انتشار خبری از تلاش برای اجرای نمایش «راهآهن ساخته شد و آسانی آورد»، رضا شاهبداغی به کارگردان این نمایش برای استفاده بدون اجازه از متن نمایشنامه «بریدگیها» برای «اجرا» اعتراض کرد.
به گزارش ایسنا، چندی قبل گفتوگویی با رامونا شاه در خروجی این خبرگزاری قرار گرفت که از برنامهریزی او برای اجرای نمایشی مشترک از ایران و روسیه با نام «راه آهن ساخته شد و آسانی آورد» در جشنواره بین المللی تئاتر فجر خبر میداد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حال پس از انتشار این مصاحبه و مشخص شدن جزئیاتی از چگونگی اجرا در روسیه، شاهبداغی میگوید که برای «اجرای عمومی این اثر در جشنواره اکسس پوینت و همینطور قصد اجرا در جشنواره فجر» از او اجازه گرفته نشده و در واقع فقط قرار بوده بخشهایی از این نمایشنامه طبق توافقی که این دو با هم کرده بودند (صرفا در محدوده ورکشاپ آموزشی) که به گفته شاهبداغی مکالمات این توافق هنوز هم موجود است، در این کار استفاده شود. ضمن اینکه شاهبداغی تاکید دارد اصلا اطلاع نداشته این پروژه به کارگردانی رامونا شاه بوده و از طریق خبر ایسنا متوجه شده آنچه از او در خواسته شده با آنچه اجرا شده، «از زمین تا آسمان تفاوت دارد».
این نویسنده و کارگردان در یادداشتی بهنسبت طولانی که در اختیار ایسنا قرار داده، به شرح جزئیات کامل مکالمههای رد و بدلشده درباره چگونگی استفاده از بخشهایی از نمایشنامه «بریدگیها» پرداخته و به همین بهانه از وجود معضلاتی در تئاتر ایران انتقاد کرده است.
شاهبداغی در بخشی از این یادداشت نوشته است: «پیرو گزارش درج شده در سایت خبرگزاری ایسنا، به تاریخ ۲۴ مرداد ۱۳۹۷، با عنوان «تئاتر مشترک ایران و روسیه در فجر به صحنه میرود؟»، خانم رامونا شاه مدعی کارگردانی اثری شده که «بریدگیها»ی من هم بخشی از آن است. نمایشی که بار مسئولیت «ایدهها و اهدافش» را از سال ۱۳۸۹ به دوش کشیدهام و تاکنون دو دوره اجرای عمومی و چند اجرا در جشنوارههای فجر داشته است و البته مقادیر زیادی جدال با سانسور و گاه جار و جنجالهای دیگر را هم پای خود ثبت دارد (که این «مقادیر زیاد» با «ایدهها و اهداف» آن نمایش نسبت مستقیم دارد). این نامه اعتراض من است نسبت به گزارشی که در کسب اجازه از من برای استفاده از پارههایی از «بریدگیها»، در این مورد مشکوکِ حضور در جشنواره «اکسسپوینت» و «کارگردانی نمایشی مشترک بین ایران و روسیه»».
او در ادامه این نامه اشاره مفصلی دارد به پیامهای متنی رد و بدلشده و توافقاتی که با کارگردان یادشده داشته و در بخشی دیگر از آن اظهار کرده است که از طریق همین پیامها مطلع شده که پروژه نهایی ورکشاپ ترکیبی از «بریدگیها» و چند متن دیگر است و نیز تاکید کرده است: «پس مؤکدا از او خواستم علاوه بر درج نام من به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر (که خودش هم در آن بازی کرده و صرفا متن پرینتشدهاش را نخوانده)، تنها در همان «محدوده ورکشاپ» و سخنرانی در باب تئاتر تجربی، بخشهایی از آن را در مختصاتی که تحت کارگردانی من اجرا شده بود، «اجرا» کند.»
وی در ادامه نوشته است: «و اکنون کاشف به عمل آمده است که ایشان به عنوان «کارگردان»، ۱۱ اجرا در جشنواره «اکسس پوینت» شهر سنتپترزبورگ روسیه (و نه ورکشاپ) رفتهاند و ضمنا قصد دارند این «تئاتر مشترک» را در بخش بینالملل جشنواره تئاتر فجر شرکت دهند. و تناقضی از زمین تا آسمان میان محتوای «درخواست» در تاریخ ۱۹ تیر و حرفهای مندرج در گزارش ایسنا در تاریخ ۲۴ مرداد است.»
شاهبداغی در این یادداشت تاکید کرده است: « اکنون من خواهان استیفای تمام حقوق مادی و معنوی آن بخش از «بریدگیها» (حتی یک «واو» از آن) هستم. بنابراین شکایتنامهای تنظیم کردهام خطاب به مرکز هنرهای نمایشی، خانه تئاتر، دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر و همینطور جشنواره «اکسس پوینت» ... و پیگیر آن هستم و عجالتا از دبیر جشنواره تئاتر فجر و مدیر امور بینالملل مرکز هنرهای نمایشی میخواهم صراحتا با چنین پدیدهای به صورت ریشهای برخورد کنند...»
او در ادامه به موضوعی کلانتر در تئاتر اشاره کرده و گفته است: «ساختاری که «شهرت» را به هزار روش آشکار و نهان تبلیغ میکند، قطعا شرّ را از پیش، درون مویرگهایش دارد و ناگزیر خون فاسدش حتما از رَگان همین توده بیرون خواهد زد. که هر اشارهای به «مردم» بدون در نظر گرفتن این جنایتها، تنها بر جنایت میافزاید. که ما و ایشان ظاهرا همه از زمره مردمیم و توده. و مُبرهن است که این وسوسه شُهرت در تئاتر مستقیما از فرایند عَمدیِ سیاستزُدایی میآید که «تئاتر» و «راههای کسب شُهرت» را بر هم منطبق کرده است، همانطور که فروختنِ «نتایج» را جایگزین «کاویدن علل معضلات» کرده است؛ و اینها همه ذیلِ تئاتر بینالمللی، تئاتر تجربی، و تئاتر اجتماعی و هزار بزکِ دیگر...
بخشی از پاسخ اینجاست: جایی که فیالمثل رَجُل سیاسیاش همچون «سلبریتی»ها عمل، و فلان «هنرپیچه» دستچندمش در قامت رجال سیاسی رفتار میکند! و اینها همه در مغاک امثال «اینستاگرام» ظاهر میشود و توأمان، وضعیت را تقلیل میدهد. اینکه در قَلبِ واقعیت، جایگاه «بینالمللی» را به رُخ بکشیم و چندی بدان دلخوش باشیم، و البته مترصد شکار موقعیتِ بهتر، با هر وسیلهای. اینچنین است که از صدر تا ذیلِ عناصرِ «وضعیت» در «فروپاشی قریبالوقوع» آن همدستاند.»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استخدام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۲۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«بیرون پشت در» را در تئاتر شهر ببینید!
به گزارش خبرگزاری مهر، نمایش «بیرون پشت در» به نویسندگی محمد رحمانیانثابت و کارگردانی پرهام خاکزاد با تهیهکنندگی سجاد افشاریان، روزهای پایانی اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموعه تئاتر شهر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش در بخش دانشجویی چهل و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر حضور داشت و جایزه ویژه هیات داوران و تندیس بازیگری مرد را دریافت کرد.
«بیرون پشت در» در اولین جشنواره تئاتر «همآغاز» به عنوان بهترین اثر از نگاه مردم و مخاطبان معرفی شد.
خاکزاد پیش از این در نمایشهای «بک تو بلک»، «تنهایی و تنهایی وطنهایی»، «هر کسی یا روز میمیرد یا شب، من شبانه روز»، «خوابکشی»، «مختلفیم» و… نیز حضور داشته است.
اطلاعات بیشتر و بلیتفروشی نمایش «بیرون پشت در» بهزودی اعلام میشود.
عکس از امیرحسین میرزائی است.
کد خبر 6089905 فریبرز دارایی