Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش قزوین گفت: این شایعه از سوی برخی افراد که اداره کل محیط زیست این حیوانات را در طبیعت رها می‌کند از اساس کذب بوده و این باور که گرگ‌ها پلاک دار هستند نیز غلط است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ در پی انتشار خبری مبنی بر حمله گرگ به ۴ نفر از اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد قزوین و مجروح شدن آنان، نتیجه بررسی‌ها نشان می‌دهد که موجود عامل حمله، حیوانی به نام سگ گرگ (گرگاس) بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 


سیاوش رضازاده رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش در این باره در گفت‌وگو با  صبح قزوین اظهار کرد: حیوان مورد نظر ابتدا به روستای رشتقون حمله کرده و 3 نفر را مجروح می‌کند و سپس به سمت روستای عبدل آباد حمله ور شده و داخل یک گاوداری در کنار روستا رفته و یک نفر دیگر را زخمی کرده و در آنجا توسط کارگران گاوداری کشته می‌شود. 

وی تصریح کرد: بررسی علائم و نشانه‌های ظاهری و ریخت شناسی حیوان مذکور نشان می‌دهد این نشانه‌ها منحصرا مربوط به گرگ یا منحصرا مربوط به سگ نیست و علائمی از هر دو حیوان را به همراه دارد، این یعنی حیوان یاد شده ترکیبی از سگ و گرگ بوده و حاصل تولید مثل گرگ و سگ است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان قزوین در ادامه افزود: به‌طورکلی در دنیا، گرگ‌سگ‌ها عامل بیشترین حمله به انسان محسوب می‌شوند و دلیلش هم این است که بعضی از آن‌ها به دلیل به ارث بردن خصوصیات ژنتیکی سگ‌ها، ترسی که گرگ از انسان دارد را در خود ندارند و چون به دلیل داشتن خصوصیات ژنتیکی گرگ‌ها، بعضاً از سگ درنده‌خوتر بوده به انسان حمله می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی موارد نیز ممکن است حیوان به دلیل بروز بیماری(مانند هاری) درنده خو شده و به هر جیزی حمله کند، نتایج اعلامی دامپزشکی استان نشان می‌دهد گونه مورد اشاره هار بوده است. 

سگ‌های ولگرد باید مدیریت شوند
رضازاده تأکید کرد: حضور گرگ‌ها در راس هرم غذایی و به عنوان کنترل کننده جمعیت جوندگان و حذف کننده حیوانات بیمار در طبیعت هر چند نقش مهمی در حفظ تعادل طبیعت دارد اما سیاست و اهداف سازمانی محیط زیست حفظ چرخه طبیعت و عدم دخالت و دستکاری در طبیعت برای افزایش جمعیت گرگ‌هاست.

وی عنوان کرد: این شایعه از سوی برخی افراد که اداره کل محیط زیست این حیوانات را در طبیعت رها می‌کند از اساس کذب بوده و این باور که گرگ‌ها پلاک دار هستند نیز غلط است، سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گرگی یا گرگاسی را در طبیعت رهاسازی نمی‌کند. 

این مسئول اذعان کرد: برای حل مشکل توجه به اجرای مدیریت مناسب و جامع پسماندهای غذایی، مدیریت مطلوب سگ‌های ولگرد، از ضروریات است.

وی در پایان بیان کرد: مردم می‌توانند با رعایت مواردی از قبیل دفع صحیح لاشه حیوانات خانگی تلف شده و پسماندهای غذایی، خودداری از دورگه گیری گرگ و سگ، درکاهش خسارات به انسان‌ها و حفظ محیط زیست و کارکرد صحیح چرخه طبیعی سهیم باشند.


انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۳۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۴۰ پرنده غیر مجاز صید شده به طبیعت مشهد بازگردانده شدند

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل شعبانی اظهار کرد: طی گشت و پایش نوروزی در بازار پرنده فروشان شهر مشهد و با همکاری یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مشهد این تعداد پرنده وحشی غیر مجاز شامل «کبک، بلدرچین، توکا، بلبل خرما، سهره و چکاوک وحشی» کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی اضافه کرد: در ادامه این مأموریت پرندگان کشف شده با هماهنگی مراجع قضائی، در زیستگاه خود رها شدند و پرونده‌ای قضائی برای این متخلفان تشکیل و به مراجع قضای ارجاع داده شد.

کد خبر 6057402

دیگر خبرها

  • آغاز طرح پویش ملی «مسیر سبز_ایران پاک» در کهگیلویه و بویراحمد
  • تیمار و رهاسازی ۱۲ پرنده وحشی در طبیعت شهرستان کلات
  • ماهی قرمز چه بلایی بر سر محیط‌زیست می‌آورد؟
  • ‍ تیمار و رها سازی پرندگان وحشی در طبیعت شهرستان کلات
  • آغاز طرح ملی مسیر سبز ایران-پاک در کهگیلویه و بویراحمد
  • پاکسازی طبیعت شاهین دژ در راستای پویش ملی مسیر سبز _ایران پاک
  • پاک سازی طبیعت در آستانه سال نو
  • ۴۰ پرنده در طبیعت شهر مشهد رهاسازی شد
  • ۴۰ پرنده غیر مجاز صید شده به طبیعت مشهد بازگردانده شدند
  • رودخانه ها؛ قربانی سودجویی