Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از نوستالوژی های بسیاری از ما، خانه مادربزرگ بود و پارچه ای که وقتی بازش می کردی، بود نان تازه، همه اتاق را می گرفت. زمانی که خبری از کیسه های نایلونی نبود و مردم این قدر طبیعت را آزار نمی دادند.

با حرکت در مسیر مدرنیته، ما هم بسیاری از سنت ای خوب گذشته را کنار گذاشتیم، و در مسیری حرکت کردیم که از آن به عنوان مصرف گرایی یاد می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مسیر سبک زندگی ما هم به سویی رفت که بعدها از مجموعه آن به عنوان ایجاد خطرات زیست محیطی نام برده شد.

ایران در میان ده کشور نخست دنیا در زمینه مصرف پلاستیک

یکی از چالش هایی که دنیا در سال های اخیر به شدت با آن رو به رو شده، استفاده بسیار فراوان از نایلون و ظروف پلاستیکی است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می کشد پلاستیک ها تجزیه شوند و گاهی دیده شده که پلاستیک ها در اعماق دریا هم یافت شده اند. در واقع پلاستیک در چرخه طبیعت طوری چرخیده اند که همه جا این زباله ها دیده می شود.

نکته دیگر اینکه ایران با تولید بیش از ۵۰۰ هزار تن پلاستیک در سال، جزء ۱۰ کشور نخست دنیا در مصرف پلاستیک است . اگر چه در سال های اخیر ، به برکت شبکه های اجتماعی و سازمان های مردم نهاد محیط زیستی ، جنبش های مردمی با هدف کاهش مصرف پلاستیک شکل گرفته است، اما به نظر می رسد عدم توجه به تغییرات ساختاری و قانونی مارا با وضعیت بدتری در سال های آتی رو به رو خواهد کرد.

جهان برای کاهش مصرف پلاستیک قیام کرده است

الهام ترابی کارشناس محیط زیست در گفتگو با مهر عنوان کرد: بسیاری از پلاستیک ها قبل از تبدیل با مواد افزودنی ترکیب می شوند و سپس به عنوان ظروف نگهداری و توزیع غذا مصرف می شوند که این امر اثرات منفی این ظروف را دو چندان می کنند.

وی با اشاره به استفاده از ظروف یکبار مصرف با منشاء گیاهی افزود: از سال ۱۹۷۰ در زمان بحران نفت کار روی پلیمرهای گیاهی آغاز شد و پلیمرهای گیاهی با ترکیباتی مانند سیب زمینی ، ذرت و گندم مورد آزمایش قرار گرفتند. این تولیدات از نظر زیست محیطی قابل قبول هستند زیرا این ظروف بعد از ۶ تا ۸ ماه به چرخه طبیعت بر می گردد و مشکلات محیطی کم می شود.

زینب نصیری مدیر کل سلامت شهرداری تهران نیز با اشاره به اقدامات جهانی برای کاهش این مواد گفت: اتحادیه اروپا درحال تصویب قانونی است که تولید قاشق، چنگال، چاقو و نی پلاستیکی یک بار مصرف را در کشورهای اروپایی ممنوع می کند. در انگلستان دریافت کیسه پلاستیکی از سال ۲۰۱۵ پولی شده است و از همان زمان میزان کیسه پلاستیک رها شده در سواحل ۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: در آلمان دور انداختن هرگونه بطری شیشه ای و پلاستیکی کار عجیبی است و شرکت های تولید کننده پلاستیک به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی خود، فرایند بازگرداندن بطری به سوپر مارکت ها را تسهیل کرده اند. در دهلی و بمبئی مصرف مواد پلاستیکی ممنوع و جرایم نقدی و غیر نقدی دارد. در کالیفرنیا ریختن زباله جرایم نقدی و تأدیبی دارد. در کنیا واردات ، فروش و تولید کیسه پلاستیکی تجدید ناپذیر جریمه نقدی و مجازات زندان دارد.

هویت کنار گذاشتنی نیست

این روزها در ایران هم تلاش های بسیاری صورت می گیرد تا شاهد کاهش مصرف پلاستیک باشیم، در این میان ان جی او ها بار اصلی را به دوش دارند.

این گروه های مردم نهاد با طراحی شعارهایی مانند نه به کیسه پلاستیکی، روزی یک کیسه پلاستیک کمتر، نه به نایلون و همچنین حضور در مکان های گردشگری، کوهستان و رودخانه های تهران و جمع آوری داوطلبانه زباله و نایلون تلاش می کنند جامعه را نسبت به این موضوع مهم، حساس تر کنند.

از سوی دیگر مسئولیت اجتماعی همه ما حکم می کند تا در مسیر کاهش زباله و بویژه زباله های نایلونی گامی جدی تر برداریم. در این میان، قطعا توجه به بسیاری از سنت ها و داشته های قدیمی مان می تواند راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی مصرف باشد. قطعا نمی توان با کنار گذاشتن همه داشته ها و باورها، هویت را حفظ کرد.

کد خبر 4393942 سیامک صدیقی

منبع: مهر

کلیدواژه: پلاستیک نوستالژی مردم علیه احتکار شورای شهر تهران شهرداری تهران نیروی انتظامی وزارت آموزش و پرورش پلیس راهور دادگاه شهر تهران سازمان حج و زیارت سرهنگ نادر رحمانی محسن هاشمی سازمان محیط زیست محمد علی افشانی سازمان تامین اجتماعی شهردار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۳۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ آمریکایی‌ها غاز است!

از دید غرب‌زدگان، دستگیری و ضرب و جرح دانشجویان، چون در خاک آمریکا و اروپا انجام می‌شود مصداق امنیت‌سازی و ایجاد ثبات و یکدستی مواضع است و باید به آن احترام گذاشت! - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، محمدحسین مهدوی‌زادگان در یادداشتی نوشت: دستگیری 900 دانشجو در دانشگاه‌های کالیفرنیا و تگزاس، ورود پلیس ضدشورش به حریم دانشگاه‌ها با اجازه رسمی از نهادهای قانونی قدرت در آمریکا، ضرب و جرح شدید دانشجویان توسط پلیس فدرال و وعده‌های انتخاباتی نامزدهای 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه (بایدن و ترامپ) مبنی بر اخراج دانشجویان معترض به رژیم صهیونیستی از دانشگاه‌ها و حتی در صورت امکان خاک آمریکا، جملگی تبدیل به تیتر رسانه‌های غربی شده‌اند. از سوی دیگر، تعمیم اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی در آمریکا به کشورهای اروپایی، منجر به آن شده تا پلیس و نهادهای امنیتی کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئد، فنلاند و دانمارک نیز مواضع مشابهی علیه دانشجویان منتقد نسل‌کشی صهیونیست‌ها در غزه مطرح کرده و با وعده سخت‌ترین مجازات‌ها به خیال خود از وقوع این اعتراضات پیشگیری کنند!

1- اگر چه تونل وحشت نهادهای سیاسی و امنیتی غرب برای دانشجویان نتوانسته آنها را از مسیر انسانیت و غیرت منحرف کند اما سکوت برخی جریانات سیاسی در داخل کشورمان در قبال آنچه در آمریکا و اروپا می‌گذرد، جای بسی تأمل و البته شرم دارد!

در جریان اغتشاشات سال‌های 78 و 88 و حتی در بحبوحه زمانی فتنه‌ای که سال 1401 با محوریت و مدیریت پشت پرده فمینیست‌های دوآتشه جریانات ضدانقلاب و برانداز داخلی و خارج‌نشین شکل گرفت، برخی احزاب اصلاح‌طلب و در راس آنها حزب اتحاد ملت به رهبری آذر منصوری (رئیس خودخوانده جبهه اصلاحات) بدترین و سخت‌ترین مواضع ممکن را در اتهام‌زنی به نظام جمهوری اسلامی و ساختار حقوقی و امنیتی جاری در آن اتخاذ کرده و از هم‌افزایی با جریان‌های ضدانقلاب مانند سلطنت‌طلبان و منافقین تروریست ابایی نداشتند. آنها مدعی بودند به قداست حریم دانشگاه اعتقاد عمیق دارند و دانشجو آزاد است هر گونه می‌خواهد رفتار کرده و شعار دهد و کسی نیز نباید جلودار آن باشد. در این مجال قصد نقد این رویکرد و تفکر را نداریم اما سوال اساسی این است: اگر دانشگاه دارای چنین قداست ذاتی و حریم محکمی است، چرا هم‌اکنون از اردوگاه‌های رسانه‌ای روشنفکر و غرب‌زده داخلی صدایی در حمایت از دانشجویان آمریکایی و اروپایی مخالف نسل‌کشی کودکان فلسطینی مشاهده نمی‌شود؟!

2- صورت‌مساله مشخص است: از دید این غرب‌زدگان، دستگیری و ضرب و جرح دانشجویان، چون در خاک آمریکا و اروپا انجام می‌شود مصداق امنیت‌سازی و ایجاد ثبات و یکدستی مواضع است و باید به آن احترام گذاشت(!) به نظر می‌رسد خط قرمز اصلاح‌طلبان نه آزادی است، نه دانشگاه، نه آزادی بیان، بلکه این قداست(!) آمریکاست که خط قرمز آنها در تحلیل‌ها و گفتارهای رسانه‌ای و حزبی محسوب می‌شود! سکوت بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب در قبال اعتراضات غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی، جلوه‌ای از بدیهیات حاکم بر تفکر و مانیفست حزبی و دستور‌العمل سیاسی این گروه‌هاست. در اینجا ما با نوعی پارادوکس مدیریت شده مواجه هستیم که در آن رفتارها و ارزش‌ها اصالت نداشته و این ساختارها هستند که حسن یا قبح یک رفتار یا گفتار را تعیین می‌کنند. گویا نظریه «ساختار - بازیگر» که توسط کنت والتز بر مبنای نگاه نئورئالیستی وضع شده، تبدیل به یک الگوی ثابت ذهنی و تحلیلی در میان اصلاح‌طلبان و حامیان فتنه شده است! جایی که ساختار نسبت به بازیگران اصالت داشته و بازیگرانی که نخواهند در قالب آن بگنجند، جایی در آن ندارند.

آنگونه که اصلاح‌طلبان  تندرو و روشنفکران غرب‌زده نسبت به ساختار جاری قدرت در غرب ارزش و احترام قائل هستند، خود شهروندان و حتی برخی سیاستمداران غربی نیستند! پلیس فدرال و دیوان عالی آمریکا، در این نگاه مسموم دارای ارزش هستند زیرا متعلق به ساختار قدرت در غرب هستند؛ آنها می‌توانند هزاران دانشجو را سرکوب کرده و آنها را تا آنجا که می‌توانند ضرب و جرح کنند و بعد هم با تحسین مدعیان آزادی بیان و حقوق بشر روبه‌رو شوند. این همان سیکل معیوبی است که ورودی و خروجی آن هر 2 بر اساس «غرب‌پرستی» به جای «بها دادن به اصالت‌ها و ارزش‌ها» در آمریکا و اروپا شکل گرفته و البته، از سوی جریانات واداده داخلی نیز مورد کرنش و احترام واقع می‌شود.

منبع:‌ وطن امروز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • خوراکی‌هایی که افسردگی شدید می‌آورند
  • خوردنی هایی که افسردگی می‌آورند
  • حال خوش تالاب های کانی برازان و قوپی باباعلی مهاباد
  • دودی که از سیانور خطرناک تر است
  • محققان هشدار دادند؛ افزایش خطر میگرن با مصرف داروهای سوزش معده
  • ضرورت ساماندهی پسماندهای پلاستیکی اطراف مجتمع‌های بین‌راهی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌های پلاستیکی
  • پاکسازی ساحل رودخانه کارون از پسماند‌ها پلاستیکی