Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@15:51:06 GMT

شفافیت در اطلاع رسانی ضامن بقای اعتماد اجتماعی

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۵۰۰۸

شفافیت در اطلاع رسانی ضامن بقای اعتماد اجتماعی

زنجان - ایرنا - اعتماد، پروژه نیست که بشود در مقطعی آن را ایجاد کرد، بلکه پروسه و فرآیندی است که ایجاد و سلب آن محصول ساز و کارهایی خواهد بود که نحوه اطلاع رسانی در آن نقش بسزایی دارد.

به گزارش ایرنا، جامعه از دو بخش سرمایه تشکیل شده است و هر کدام از این سرمایه ها کارکرد ویژه خود را دارند و جامعه و اجزای آن به واسطه این دو نوع سرمایه دوام و قوام پیدا می کند و به حیات خود ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخشی از سرمایه ها، آشکار و به اصطلاح سخت هستند. سرمایه هایی که قابل شمارش و اندازه گیری اند. سرمایه های مادی و اقتصادی جامعه از این نوع اند. به طور مثال تولید ناخالص ملی نمونه ای از سرمایه های مادی و اقتصادی است.
این نوع سرمایه ها هر چند مهم اند و برنامه های توسعه بدون آن ها قابل اجرا نیست، اما کشورهایی در دنیا هستند که با وجود داشتن تولید ناخالص ملی بالا، وضعیت اجتماعی و رفاهی خوبی ندارند. حتی می توان در مواقع بحران، این نوع سرمایه را از منابع بین المللی، همچون صندوق بین المللی پول، بانک جهانی قرض گرفت و کمبود آن را جبران کرد.
اما بخش مهمی از سرمایه های یک جامعه، سرمایه اجتماعی و مهم ترین بعد آن اعتماد است. این نوع سرمایه چندان آشکار نیست و به اصطلاح سرمایه نرم نامیده می شود. شاید بتوان گفت این نوع سرمایه، زیربنای جامعه و توسعه تلقی می شود. این نوع سرمایه را نمی توان از بیرون وارد جامعه کرد و یا آن را قرض گرفت.
دکتر سجاد اجاقلو پژوهشگر با بیان اینکه اعتماد امری تاریخ مند است، گفت: اعتماد در بستر تاریخ و زمان شکل می گیرد و نتیجه تجربه مشترک زیست یک یا چند نسل است. اعتماد یک فرهنگ است که یک شبه و یا با یک برنامه خاص نمی توان آن را بدست آورد.
وی با بیان اینکه امروزه سرمایه اجتماعی و مولفه مهم آن یعنی اعتماد از پیش شرط های توسعه محسوب می شود، اظهار داشت: شکست برنامه های توسعه ای در کشور را می شود نتیجه بی توجهی به مهم ترین رکن توسعه، یعنی مشارکت مردم دانست؛ الگوهای توسعه در ایران در قبل و بعد از انقلاب، الگوهای توسعه از بالا بوده است و از این رو موفقیت چشمگیری نداشته اند.
اجاقلو خاطرنشان کرد: الگوهای توسعه موفق، الگوهای توسعه از پایین با محوریت مردم بوده اند که لازمه و پیش شرط آن اعتماد است از این رو دولت ها باید اعتماد مردم را بازسازی و احیا کنند.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح کرد: می شود با اصلاحات اقتصادی، سیاسی و تأمین نیازهای اقتصادی و اجتماعی، گسترش رسانه های جمعی و گردش آزاد اطلاعات و شبکه های اجتماعی و به رسمیت شناختن حقوق شهروندان به تقویت اعتماد در جامعه مدد رساند.
دکتر بیوک ملایی فعال فرهنگی و اجتماعی نیز با بیان اینکه اقتصاد، اعتماد و اقتدار نظامی سه پایه و رکن ثبات هر نظامی است، گفت: اقتصاد و اقتدار نظامی با اینکه در ثبات نظام نقش غیر قابل انکاری دارند، ولی بدون وجود اعتماد عمومی، برای بقای نظام کافی نیستند.
وی شفافیت را از عوامل زمینه ساز و تقویت کننده اعتماد در جامعه برشمرد و افزود: هر قدر رابطه حاکمیت و ملت شیشه ای و شفاف باشد، در آن جامعه جایی برای شایعه پراکنی، دروغ گویی و فریب که تهدید کننده اعتماد اجتماعی هستند، نمی ماند.
ملایی با بیان اینکه شفافیت مستلزم قانونمندی در جامعه است، افزود: بیشترین منشأ عدم شفافیت، ابهام در قانون است، چرا که ابهام در قانون بستری برای خیلی از حق کشی ها، رانت ها و بی عدالتی ها است.
این فعال فرهنگ و اجتماعی ارتقای معرفت عمومی را از دیگر عوامل تقویت کننده شفافیت و اعتماد در جامعه برشمرد و اظهار داشت: آشنایی آحاد شهروندان با حقوق شهروندی خود باعث می شود تا آنان انسانهایی مطالبه گر بار بیایند و این حس، زمینه ای برای حفظ حقوق افراد می شود.
ملایی با بیان اینکه گسترش معرفت عمومی در گرو وجود و فعالیت رسانه های جمعی آزاد است، گفت: اگر رسانه ها به دور از یکسو نگری، تکصدایی و بدون سانسور حقایق را منعکس کنند، به طور حتم این رویکرد مانع بروز بزهکاری های اقتصادی و قانونی در جامعه می شود.
وی با بیان اینکه نظارت بر عملکرد کارگزاران از 2 طریق رسمی و غیر رسمی صورت می گیرد، افزود: کنترل رسمی مربوط به نهاد قضایی است ولی کنترل عمومی مستلزم اطلاع رسانی آزاد رسانه ها است.
این فعال فرهنگی و اجتماعی با تاکید براین اینکه موضوع اعتماد در نتیجه یک رفتار درازمدت حاصل می شود، تصریح کرد: هر مقدار که کارایی، صداقت و قانونمندی در جامعه ای پر رنگ شود به همان میزان نیز ضریب اعتماد اجتماعی در آن بالا می رود.
ملایی به شرایط جامعه ایران در دوران انقلاب و جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: نظام شاهنشاهی از حمایت آمریکا و غرب برخوردار بود و بر ارتقای توان نظامی نیز توجه زیادی داشت، ولی از آنجا که سرمایه اعتماد عمومی را نداشت، نتوانست در برابر اراده ملت ایران دوام بیاورد.
وی خاطرنشان کرد: در دوران جنگ تحمیلی نیز با آنکه از قدرت نظامی آن چنانی در برابر دشمن برخوردار نبودیم و اقتصاد کشور هم دچار ضعف و مشکلاتی بود، ولی با همه این ها به واسطه وجود اعتماد بین ملت و دولت و نبود احساس فاصله بین این دو، ملت ایران از شرایط سخت با سربلندی عبور کرد.
3088/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي جامعه سرمايه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۵۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها عملکردهای خود را به مردم اطلاع رسانی کنند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی صفری سه شنبه شب در آئین بزرگداشت روز شورا ها در تالار بهزاد گناوه اظهار داشت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و از زمان قبول این مسئولیت کارهای زیادی در سطح شهرها و روستاهای شهرستان گناوه انجام شده است و سراسر این شهرستان یک کارگاه و مجتمع عمران و آبادانی در حال فعالیت است.

وی بیان کرد: همه این اقدامات و فعالیت های انجام شده وظیفه و تکلیفی برای ما بوده که با همکاری و همراهی و همت همه مردم و مسئولان استانی و شهرستانی میسر شده است.

فرماندار گناوه ادامه داد: در آغاز شروع مسئولیت، به منظور پیشرفت شهرستان و رفع مشکلات و نوافص با بررسی و مشورت با کارشناسان و نخبگان نظرات مختلف جمع آوری شد که در این زمینه ۲ رویکرد انجام کارهای سطحی و یا توجه به کارهای زیرساختی و زیربنایی پیش رو بود.

وی گفت: شهرستان گناوه در زمینه زیرساخت ها باعقب ماندگی های زیادی روبرو بود که طی این مدت تلاش شد تا بخشی از این عقب ماندگی ها جبران شود.

وی با ارائه گزارشی از مهمترین افدامات در شهرستان گناوه گفت: خرید دستگاه دیالیز، رادیولوژی، سونوگرافی و سی تی اسکن جدید و تجهیزات دیگر برای بیمارستان، بهسازی جاده ورودی بیمارستان، ساخت پانسیون پزشکان، جذب پزشکان متخصص، احداث خانه های بهداشت در روستاهای بخش مرکزی و ریگ و شهر، تحویل آزمایشگاه مرکزی، تحویل یک آمبولانس جدید از مهمترین اقدامات حوزه بهداشت بوده است.

وی گفت: در حالی که در آموزش و پرورش در طی حداقل ۱۰ سال گذشته یک ساخت دولتی انجام نشده بود ۴ مدرسه و۴ سالن همزمان و چمن های مصنوعی مدارس احداث و در اختیار مدارس قرار گرفت.

فرماندار گناوه بیان کرد: در ورزش و جوانان در حالی که شهرستان در رتبه آخر استان قرار داشت تلاش های زیاد انجام و تحولی صورت گرفت که در این زمینه تجهیز سالن های ورزشی، احداث سالن و زمین چمن ورزشی در گناوه و بخش ریگ را می توان نام برد.

صفری با بیان اینکه در روستاهای این شهرستان در حوزه زیرساختی بهداشت و سلامت، ورزشی و عمرانی اتفاقات خوبی رقم خورده است، افزود: در طی این مدت ۴۰۰ هزار مترمربع معابر و کوچه های سطح روستاهای این شهرستان با کمک دهیاران و شوراها آسفالت شده است.

فرماندار گناوه با اشاره به اینکه بسیاری از پروژه ها سال ها راکد و غیر فعال مانده بود، گفت: جاده کمربندی، جاده ارتباطی گناوه به گچساران، امتداد جاده ساحلی به سه روستای گردشگری و احداث پل کمربندی در مسیر مرقد سیدرضا، پل گشویی از عمده اقدامات در این شهرستان است.

وی گفت: احیای دوباره واحدهای راکد در شهرک صنعتی بندر ریگ شهرستان و فعال شدن واحد های تولیدی که نقش مهمی در اشتغال و تولید داشنه است از دیگر اقدامات مهم است.

فرماندار گناوه بیان کرد: طرح توسعه بندر گناوه با هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا است که تحول شگرفی در تجارت و دریانوردی ایجاد خواهد کرد.

صفری گفت: طرح هایی در زمینه مسکن، بهزیستی، کمیته امداد، مشاغل خانگی، توسعه آبزی پروری و طیور، سد ها و آبخیزداری، انجام اقدامات فرهنگی از دیگری از اقدامات دولت در این شهرستان است.

وی بیان کرد: در هر جای شهرستان قدم بردارید کارها و خدماتی انجام شده که این خدمات و فعالیت ها تداوم دارد.

وی گفت: شوراها کارها و فعالیت های خود را به مردم گزارش و منتقل کنند و این عملکردها از طریق بهره گیری از رسانه ها و فضای مجازی اطلاع رسانی شود.

فرماندار گناوه بیان کرد: منتخبین مردم در شوراها در هر روستا به عنوان بزرگان و مدیران روستا هستند و باید مشکلات و اختلافات را با صبوری، همدلی، وحدت و همراهی حل و مشکلات مردم را پیگیری و منتقل کنند.

صفری بیان کرد: مردمشهرستان گناوه غیرتمند، مومن، متدین، انقلابی و ارزشمند و شایسته بهترین خدمات هستند و باید همه دست به دست هم دهیم تا بهترین خدمات را به مردم ارائه دهیم.

کد خبر 6093673

دیگر خبرها

  • افزایش نرخ فقر در غزه به ۹۰ درصد/ خسارت ۳۳ میلیارد دلاری جنگ غزه
  • افزایش توجه به امنیت کارگران در فضای مجازی
  • «راهنما نزدن» نشانه حرفه‌ای بودن راننده نیست
  • خلجی: استان تهران یکی از استان‌های محروم است
  • برگزاری نشست تبیین الزامات اطلاع‌رسانی دولت در ایلام
  • شوراها عملکردهای خود را به مردم اطلاع رسانی کنند
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • انتقاد از اطلاع رسانی تعطیلی مدارس وادارات خوزستان/همه سرکار بودند
  • «جام جم» باز هم تولید می‌شود
  • وضعیت اطلاع‌رسانی در کاشان مطلوب نیست