Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-19@10:47:17 GMT

ثبت جهانی، تنها خواست ورنی‌بافان

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۵۱۱۰

ثبت جهانی، تنها خواست ورنی‌بافان

هشتمین جشنواره ملی «ورنی بافی » آذربایجان شرقی با حضور هنرمندانی از ۸ استان کشور در شهرستان اهر آغاز به کار کرد.
ثبت جهانی، تنها خواست ورنی‌بافان  ---


«علیرضا حضوری»، رئیس اداره امور عشایر اهر اظهار داشت:  امسال  هنرمندان استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان غربی، کرمانشاه، همدان، اصفهان، مرکزی، زنجان و گیلان و از شهرستان‌های تبریز، میانه و اهر در  این جشنواره حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: جشنواره ملی «ورنی» و نمایشگاه صنایع‌دستی از قبیل محصولات ورنی، قلم‌زنی، ترمه‌دوزی و ... از 12 الی 15 شهریورماه در کانون شهید فهمیده این شهرستان برگزار می‌شود.
حضوری خاطرنشان کرد:  قدمت این رشته در منطقه ارسباران به بیش از 700 سال پیش باز می‌گردد به‌طوری که با گذشت قرن‌ها هنوز این هنر در بین جامعه عشایری محفوظ مانده  و عشایر قره‌داغ و شهرستان اهر عمدتا به ورنی‌بافی مشغول هستند. 
رئیس اداره امور عشایر اهر بابیان اینکه ورنی به‌عنوان صنایع‌دستی شاخص استان آذربایجان‌شرقی ثبت ملی شده است، گفت: سالانه عشایر شهرستان اهر نزدیک به 4 هزار مترمربع ورنی می‌بافند. تنها خواست ورنی‌بافان قره‌داغ تلاش مسئولان برای ثبت جهانی این محصول است در حالی که ورنی ایران در دنیا شناخته‌شده است اما برای رونق صادرات  باید  تلاش‌های مضاعفی جهت ثبت جهانی صورت گیرد.


ورنی از نمادهای هویتی فرهنگ قره‌داغ --- ---


گفتنی است، ورنی؛ صنعت دستی بومی قره‌داغ در کانون شهری اهر و جوامع عشایری از پیشینه و اصالت و جایگاه مهمی برخوردار است و بر همین اساس است که؛ اهر پایتخت ورنی خوانده می‌شود.
ورنی از مواریث فرهنگی ما و از نمادهای هویتی فرهنگ قره‌داغ است، احترام به ورنی در واقع احترام به همه اصالتی است که ریشه در زادگاه آن دارد.  / تسنیم


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۵۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه هفت سین در شهر جهانی منبت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مسئول دبیرخانه شهر جهانی منبت گفت: نمایشگاه سفره‌های هفت سین با هدف معرفی منبت آباده و هنرمندان منبت کار در این شهرستان برپا شد و ۶۰۰ اثر فاخر، سفره‌های هفت سین منبت را مزین کرد.
شاکر افزود: بانوان منبت کار آباده‌ای،  هنر خود را در قالب ۳۰ سفره هفت سین به نمایش گذاشتند.
شهرستان آباده در شمال فارس و فاصله ۲۷۵ کیلومتری شیراز قرار دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • عشایر از اسکان در کنار رودخانه ها و ارتفاعات پرهیز کنند
  • استقبال سیاه چادر‌های عشایری از مسافران نوروزی
  • برپایی ۳۳ سیاه چادر عشایری برای استقبال از مسافران نوروز
  • کلیه دستگاه‌های بروجرد برای بارندگی پیش‌رو آمادگی کامل داشته باشند
  • گستراندن سفره‌های هفت سین در شهر جهانی منبت + فیلم
  • گردشگران و عشایر نسبت به بارش های شدید پیش رو آگاه شوند
  • برپایی نمایشگاه هفت سین در شهر جهانی منبت
  • بهداشت جهانی از اسرائیل خواست از حمله به رفح خودداری کند/20 حمله به دریافت کنندگان کمک های غذایی
  • حضور مردم در انتخابات ۱۱ اسفند باطل السحر نقشه‌های استکبار جهانی شد
  • سازمان جهانی بهداشت از رژیم صهیونیستی خواست به رفح حمله نکند