Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:06:00 GMT

پیش‌بینی زمان بروز کم‌خونی داسی‌شکل با تحلیل خون

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۵۵۶۲

پیش‌بینی زمان بروز کم‌خونی داسی‌شکل با تحلیل خون

پژوهشگران دانشگاه "ام‌. آی.تی" سعی دارند با تحلیل خون بیماران، زمان بروز بیماری "کم‌خونی داسی‌شکل" را پیش‌بینی کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، شاید تحلیل خون بیماران مبتلا به "کم‌خونی داسی‌شکل"(SCD) بتواند چگونگی تراکم سلول را مشخص کند.

کم‌خونی داسی‌شکل، یک بیماری ژنتیکی و نوعی اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب(Hbss) شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هموگلوبین طبیعی صاف و گرد است و به سلول، اجازه عبور آسان از مویرگ‌های خونی را می‌دهد. هموگلوبین‌های سلول داسی، سفت و به شکل داس می‌باشند و تمایل دارند به شکل خوشه‌ای در کنار یکدیگر قرار گیرند؛ بنابراین به راحتی از مویرگ‌های خونی عبور نمی‌کنند. این خوشه‌ها، منجر به توقف جریان خون حمل‌کننده اکسیژن می‌شوند.

یکی از متداول‌ترین عوارض جانبی این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که گلبول‌های خونی تغییر شکل یافته، به شکل یک توده درمی‌آیند و رگ‌های خونی باریک را مسدود می‌کنند؛ در نتیجه درد شدید و تورم پدید می‌آید.

پژوهش جدیدی که در دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT) انجام شد، چگونگی رخ دادن این تغییرات و بروز درد را توضیح می‌دهد. یافته‌های این پژوهش، گامی به سوی پیش‌بینی زمان بروز چنین بحرانی است.

"مینگ دائو"(Ming Dao)، دانشمند بخش مهندسی و علوم ماده و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این بحران‌های دردناک، غیرقابل پیش‌بینی هستند. اگرچه ما دلیل بروز آنها را می‌دانیم اما تاکنون، روش خوبی برای پیش‌بینی زمان دقیق نداشته‌ایم.

پژوهشگران، بیشتر احتمال می‌دهند که گلبول‌های خونی نابالغ موسوم به "رتیکولوسیت"(reticulocyte)، عامل اصلی بروز این رخدادهای دردناک باشند. رتیکولوسیت‌ها، گلبول‌های قرمز نارسی هستند که معمولا حدود یک درصد از سلول‌های قرمز بدن انسان را تشکیل می‌دهند.

این پژوهش، در مجله علمی "PNAS" به چاپ رسید.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانشگاه ام ای تی کم خونی داسی شکل گلبول قرمز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۵۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکوردزنی «مست عشق» در روز نخست اکران


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مجموع فروش این فیلم در روز نخست، ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده است.

فیلم «مست عشق» درباره سیر زندگی مولانا و مواجهه او با شمس تبریزی است که حسن فتحی آن را در ایران و ترکیه ساخته است.  

مست عشق در شرایطی به این رکوردشکنی دست یافته که این رکورد طی یک دهه اخیر، در اختیار فیلم ساعت ۵ عصر مهران مدیری بوده است. طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بوده‌اند که آمار خوبی از خود به جای گذاشته‌اند: فروشنده در روز نخست اکران خود، ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است.

دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.

استقبال ۵۱ هزار نفری مخاطبان در روز نخست نمایش این فیلم در شرایطی رقم خورد که تمساح خونی به عنوان پرفروش‌ترین فیلم امسال سینماهای کشور، طی روز گذشته، ۲۰ هزار مخاطب داشت و سال گربه نیز به عنوان دومین فیلم پرفروش امسال، نتوانست بیش از ۱۷ هزار مخاطب جذب کند.

دیگر خبرها

  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • پیش‌بینی یک بیماری ۱۲ سال قبل از بروز علائم
  • رکوردزنی «مست عشق» در روز نخست اکران
  • ایستگاه زمان صوفی ۵۵ میلیمتر رکورد دار بارش درخراسان شمالی
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم
  • آزمایش چشم آلزایمر را ۱۲ سال قبل از بروز علائم پیش بینی می کند
  • تسکین زانو درد با روغن کرچک
  • از عمر جاودان «عروس دریایی نامیرا» چه می‌دانید!
  • پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است