Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیچ تیم لیگ برتری در این مدت نتوانسته است که بیشتر از خریدش بازیکن بفروشد و تراز مالی مثبت کسب کند. 

طرفداری-

۱. مقدمه

از زمان شروع به کار شرکت مطالعات ورزشی CIES، این گروه انتقال بازیکنان را در رسانه ها زیر نظر داشته است. این گزارش قرار است انتقال بازیکنان از ۲۰۱۰ را بررسی کند آن هم در بین تیم های اروپایی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لیگ های بزرگ در این گزارش لیگ برتر، لا لیگا، بوندسلیگا، سری آ و لیگ ۱ فرانسه است.

اولین بخش مربوط به یک دید تاریخی در مورد کل رقم های پرداختی است و در وحله دوم باشگاه ها و لیگ هایی که از این انتقال ها سود بردند را بررسی خواهیم کرد. در مرحله آخر تعادل حساب های مالی باشگاه ها را که با مقایسه خرید و فروش به دست می‌آید، آنالیز خواهیم کرد آن هم بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸.

رقم‌های انتقال همان عدد های رسمی است به اضافه بند های اضافه. برای خرید های قرضی هم پول انتقال در زمان قرض مد نظر است. رقم بند خرید اجباری هم در سالی محاسبه شده است که توافق صورت گرفته نه سالی که قرار است آن پول پرداخت شود. 

۲. مبلغ کل خرج شده

برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، مبلغ کل خرج شده در ۵ لیگ معتبر اروپا کمتر از سال قبل خود است. در سال ۲۰۱۸، ما با ۲.۸٪ کاهش در پرداخت کل مواجهه هستیم. امسال تیم ها در ۵ لیگ معتبر اروپایی روی هم رفته ۵ میلیارد و ۸۲۰ میلیون یورو خرج کرده اند که نسبت به رقم سال قبل(‌۵ میلیارد و ۹۶۰ میلیون یورو) با کاهش روبرو هستیم. البته رقم های پرداختی امسال به وضوح از دو فصل پیش بیشتر است و ۳۶٪ نسبت به ۲۰۱۶ افزایش داشته‌ایم. 

مجوع کل پرداختی باشگاه‌های ۵ لیگ معتبر اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

در این دوره مطالعاتی، لیگ برتر انگلستان ۳۷.۴٪ از مبلغ کل را پرداخته است. در سال ۲۰۱۸ آنها با کمی کاهش ۳۵.۵٪ از مبلغ کل پرداختی بین ۵ لیگ معتبر اروپایی را پرداخته‌اند. از سال ۲۰۱۰، انگلیسی ها نسبت به ایتالیایی ها ۱.۶ برابر، به اسپانیایی ها ۲.۱ برابر، به آلمان ها ۲.۸ برابر و به فرانسوی ها ۳.۱ برابر بیشتر پول خرج کرده‌اند.  

سهم لیگ‌های مختلف از مجموع پرداختی بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، دو لیگ رکوردهای خود را جابجا کردند. لیگ برتر و لا لیگا. در مورد انگلیس، افزایش زیاد نبوده و تنها ۲.۱٪ بیشتر خرج کرده اند. به لطف تقسیم بهتر حق پخش بین تیم های لالیگایی، لالیگا هم شروع به خرید های بیشتر کرد.​

میزان سرمایه‌گذاری لیگ‌های مختلف در سال‌های مالی ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

مجموع کل پرداختی های باشگاه ها از سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد که تیم های بزرگ قاره چه قدرت اقتصادی بزرگی دارند. سه تیمی که بیشتر از همه از سال ۲۰۱۰ خرج کرده اند به ترتیب منچسترسیتی، چلسی و بارسلونا است. ۴ تیم دیگر هم خرج هایشان از یک میلیارد یورو بیشتر شده است. از بین تیم‌های بزرگ اروپایی تنها رئال مادرید و بایرن مونیخ کمتر از ۱ میلیارد یورو خرج کرده‌اند. رئال مجموعا ۹۱۲ و بایرن مونیخ ۵۵۴ میلیون یورو. 

رکورد داران خرید در بین باشگاه‌های اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

در سال ۲۰۱۸، بارسلونا جای لیورپول و یوونتوس را در بین باشگاه های پر خرج گرفته است. ۱۰ باشگاه انگلیسی در بین ۲۰ باشگاه پر خرج اروپا قرار دارند. دورتموند و موناکو تنها نمایندگان آلمان و فرانسه در این بین هستند. این اعداد به شدت به درآمد باشگاه ها ربط دارد. 

رکورد داران خرید در سال ۲۰۱۸ در میان باشگاه‌های اروپایی

۳. دریافت کنندگان

این مطالعات نشان میدهد، پول‌های خرج شده معمولا در جیب باشگاه‌های حاضر در ۳ لیگ واریز می‌شود. ۶۶.۶٪ از کل مبلغ پرداختی از سال ۲۰۱۸ تا به حال به جیب ۳ لیگ مشخص می‌رود. این رقم نشان می‌دهد باشگاه‌ها بیشتر متمایل هستند رقم‌های سنگین را برای بازیکنانی خرج کنند که در لیگ‌های معتبر خود را نشان داده‌اند و علاقه‌ای به خرج سنگین برای بازیکنانی خارج از ۳ لیگ بزرگ ندارند. 

نحوه پخش خرید‌ها در بین باشگاه‌های ۵ لیگ معتبر اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

موناکو در صدر لیست فروشندگان است. این باشگاه نزدیک به ۱ میلیارد یورو از سال ۲۰۱۰ از طریق فروش بازیکنان به دست آورده است. باشگاه‌های ثروتمند زیادی هم در لیست فروشندگان بزرگ قرار دارند. بنفیکا و پورتو دو باشگاهی هستند که با وجود نبودن در ۵ لیگ معتبر، همچنان جز فروشندگان بزرگ قرار دارند. 

رکورد داران فروش در بین باشگاه‌های اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

۴. ارزیابی نهایی

به جز خرید و فروش، برای درک بهتر بازار نقل و انتقالات باید کسر خرید‌ها و فروش‌ها هم مد نظر باشد. باشگاه های ۵ لیگ معتبر اروپایی ۷ میلیارد و ۲۹۰ میلیون یورو بیشتر از فروش های خود بازیکن خریده‌اند. لیگ برتر انگلیس به تنهایی ۷۸.۳٪ از این کسری را به خود اختصاص داده است. در سال ۲۰۱۸ انگلیسی ها ۸۵.۷٪ از کسری را به خود اختصاص داده‌اند. 

تراز مالی ۵ لیگ معتبر اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

با وجود سرمایه‌گذاری سنگین پاری سن ژرمن در این دوره که همراه با کسری ۸۷۴ میلیونی است، لیگ فرانسه اما تنها لیگ معتبر اروپایی است که تراز مالی آن مثبت است( ۱۹۹ میلیون یورو). تراز مالی لیگ فرانسه در سال ۲۰۱۸ به رکورد مثبت ۳۳۳ میلیون یورو رسید. 

تراز مالی در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ هم موناکو را در صدر قرار می‌دهد، آنها در این ۸ سال ۲۸۹ میلیون یورو در تراز مالی سود کرده‌اند( ۶۶ میلیون یورو تراز مثبت در سال ۲۰۱۸). در ۱۰ تیم اولی که تراز مالی مثبتی در این مطالعه کسب کرده‌اند، ۵ تیم از فرانسه، ۳ تیم از سری آ و دو تیم از لا لیگا به چشم می‌خورند. هیچ تیم لیگ برتری در این مدت نتوانسته است که بیشتر از خریدش بازیکن بفروشد و تراز مالی مثبت کسب کند. 

رکورد داران تراز مثبت در بین باشگاه‌های ۵ لیگ معتبر اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

منچستر سیتی با تراز مالی منفی یک میلیارد و ۳۰ میلیون یورو و پاری سن ژرمن با تراز منفی ۸۷۴ میلیون یورو باشگاه هایی هستند که بیشترین خرید را نسبت به فروش خود داشته‌اند. در بین ۱۰ تیم اول از نظر تراز مالی منفی، ۵ تیم از لیگ برتر انگلستان حضور دارند. یوونتوس و میلان از ایتالیا، رئال مادرید و بارسلونا از اسپانیا و پاری سن ژرمن از فرانسه هم در این لیست هستند. 

رکورد داران تراز مثبت در بین باشگاه‌های ۵ لیگ معتبر اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

۵. نتیجه گیری

همزمان با کسب درآمد زیاد در انگلستان، خرج باشگاه های اروپایی هم در دهه قبل افزایش داشته است. لیگ برتر با قدرت مالی خود می‌تواند بهترین‌ها را خریداری کند و بالاترین دستمزد‌هارو به آنها اختصاص دهد. آمارها نشان از نقش بزرگ لیگ برتر انگلستان در شکل دادن به حساب‌های مالی دارد. بیشتر پول جابجا شده بین لیگ های مختلف دائما انگلستان را در میان خود میبینید. لیگ برتر با لیگ ۱ فرانسه ۹۰۵ میلیون یورو خرید و فروش انجام داده است. این رقم برای لیگ برتر و لا لیگا ۸۳۱ میلیون یورو، با سری آ ۶۴۵ میلیون یورو، با بوندسلیگا ۵۸۲ میلیون یورو، با لیگ پرتغال ۴۱۲ میلیون یورو و با لیگ پرتغال ۳۶۹ میلیون یورو است. 

نحوه جابجایی پول در میان لیگ‌های مختلف اروپایی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸

با وجود اینکه ۲۰۱۸ شاهد کاهش مختصری در پرداخت‌ها بود، آنالیزها نشان می‌دهد که افزایش قیمت و پرداختی‌های کل به زودی صورت خواهد گرفت. برای ۳۰ سال، پروسه جذب استعدادها توسط تیم‌های بزرگ صورت گرفته است و این بازار در حال حاضر همچنان به سود تیم‌های بزرگ است.

منبع: طرفداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۵۶۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلاصه بازی پاری سن ژرمن ۴-۱ لیون (لیگ ۱ فرانسه - ۲۰۲۳/۲۴)

در دیداری که هر ۵ گل در نیمه اول به ثمر رسید، سهم پاریسی ها ۴ گل بود تا شاگردان لوئیز انریکه به راحتی سه امتیاز دیگر به حساب خود واریز کنند.

دانلود (64.8MB)

دیگر خبرها