Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-01@04:53:13 GMT

ساخت بتن با قابلیت خود ترمیمی به کمک باکتری

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۶۶۰۱۳

ساخت بتن با قابلیت خود ترمیمی به کمک باکتری

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،    بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در دنیا است، به گونه‌ای که بر اساس آمارها سالانه بیش از ۳۰ میلیون تن بتن در دنیا تولید و مصرف می‌شود. استحکام فشاری بالا، مقاومت در برابر آتش و در دسترس بودن از مهمترین خصوصیات بتن به شمار می‌آید، اگرچه معایب و نواقصی نیز در کاربرد و تولید آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

بر این اساس در سال‌های اخیر محققان این حوزه تلاش کردند تا با بهره‌گیری از فناوری نانو نواقص موجود را برطرف کنند که از آن جمله می‌توان به تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کرد که با همکاری پژوهشگران دانشگاه اکلند نیوزیلند به تولید بتن با خاصیت خودترمیم شوندگی دست یافتند.

 

دکتر علیرضا ابراهیمی نژاد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایجاد و رشد ترک در بتن را یکی از معایب بتن دانست و گفت: بر این اساس با هدف ارائه روشی جهت مقابله با اشاعه ترک در بتن‌ها مطالعاتی را با دانشگاه اکلند کشور نیوزیلند اجرایی کردیم.

 

وی افزود: هنگامی‌ که ترکی در بتن مسلح ایجاد شود، محیط خورنده اطراف از طریق این ترک به درون آن راه پیدا کرده و خوردگی شدید در میلگردهای فولادی نهفته در بتن را به همراه دارد که بر اساس این امر عمر بتن کاهش چشمگیری خواهد داشت.

 

ابراهیمی‌نژاد اضافه کرد: بر این اساس در این طرح ما با به‌کارگیری یک نوع باکتری و نانو ذرات آهن در ساختار بتن، در آن خاصیت خود ترمیم ‌شوندگی ایجاد کردیم.

 

این محقق با بیان اینکه استفاده از نتایج این طرح موجب صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف بتن و هزینه‌های تولید می‌شود، خاطر نشان کرد: از سوی دیگر به دلیل اینکه تولید بتن یک فرایند آلاینده است، کاهش تولید آن کاهش آلودگی زیست‌محیطی را نیز در پی خواهد داشت.

 

ابراهیمی‌نژاد با اشاره به چگونگی عملکرد باکتری‌ها در ترمیم ترک‌های بتن، توضیح داد:‌ ما در ساختار بتن از باکتری باسیلوس بهره بردیم. این باکتری‌ها با توانایی رسوب‌دهی کلسیم کربنات، امکان ترمیم ترک‌های به وجود آمده در بتن را فراهم می‌کنند.

 

وی در عین حال اضافه کرد: اما اگر این باکتری‌ها بدون محافظ در ساختار بتن وجود داشته باشند، ممکن است در حین فرایند آماده‌سازی یا پخت بتن از بین رفته یا کارایی خود را از دست بدهند، از این ‌رو، در طرح حاضر ما با استفاده از نانوذرات اکسید آهن پوشش محافظی را برای این باکتری‌ها ایجاد کردیم تا از آسیب‌های حین آماده‌سازی بتن در امان بمانند.

 

این محقق با اشاره به نتایج به دست آمده، یادآور شد: بر اساس نتایج و تصاویر به‌ دست‌ آمده، نانو ذرات اکسید آهن سنتز شده اندازه‌ای بین ۱۲ تا ۱۸ نانومتر داشته و درصد بالایی از باکتری‌ها را پوشانده‌اند. حضور این باکتری‌ها در ساختار بتن موجب شد تا ترک‌های بتن ظرف یک ماه به‌ صورت کامل ترمیم شود و جذب آب بتن ۲۶ درصد کاهش یابد که خود بیانگر ترمیم خلل و فرج موجود در بتن است.

 

بر اساس اعلام ستاد نانو، این طرح از سوی علیرضا ابراهیمی نژاد و دکتر یونس قاسمی از اعضای هیأت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دکتر مصطفی سیفان، دکتر علی خواجه سامانی و دکتر آیدین برنجیان محققانی از کشورهای استرالیا و نیوزلند اجرایی و نتایج آن در مجله‌ Applied microbiology and biotechnology با ضریب تأثیر ۳.۳۴۰ منتشر شد.

 

ایسنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ساخت بتن گوناگون مصالح ساختمانی باکتری جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۶۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، دکتر بهرام عین اللهی در حکمی، دکتر مسعود صالحی شهستان استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان را به عنوان «سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل» منصوب کرد.

در این حکم آمده است:

دکتر مسعود صالحی شهستان

استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان

«خدمتگزاری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران فرصتی مغتنم و نعمتی بزرگ است که خداوند متعال به بندگان خویش اعطاء فرموده و شکر نعمت است که از این فرصت گرانقدر در جهت خدمت به مردم شریف میهن اسلامی نهایت استفاده بعمل آید، در این راستا و با توجه به تعهد، تخصص و سوابق علمی ارزنده جنابعالی، بموجب این ابلاغ به عنوان «سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل» منصوب می ‌شوید تا با رعایت مقررات قانونی و شرعی انجام وظیفه کنید.

امید است با اتکال به خداوند متعال، حمایت و پشتیبانی دولت مردمی، فساد ستیز و عدالت محور و با استفاده از نیروهای متخصص، متعهد و انقلابی در انجام این رسالت خطیر موفق و موید باشید.

توفیق جنابعالی و همکاران محترمتان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

پیش از این دکتر هادی میرزایی مسؤولیت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل را برعهده داشت.

کد خبر 6093030

دیگر خبرها

  • باور دانشمندان درباره میزان هوش «تی‌رکس‌ها» دگرگون شد
  • مجتهدی حال فلسفی‌اش از قال فلسفی‌اش بیشتر بود
  • بازدید دکتر رئیسی از کارخانه ایران خودرو دیزل در اسلامشهر
  • باکتری روده گروه‌های خونی را حذف می‌کند/ تولید خون اهدایی جهانی
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • جواب ترسناک دکتر ایرانی؛ انسان امکان تولید دایناسور دارد! | فیلم
  • در دادرسی کودکان به‌دنبال عدالت ترمیمی  هستیم
  • ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی هوشمند منصوب شد