Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهاباد- ایرنا- رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: فرآیند تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کانی‌برازان این شهرستان در چارچوب اجرای طرح حفاظت از تالاب های کشور آغاز شد.

فاروق سخنور روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مدیریت جامع تالاب ها به عنوان یک فرآیند مشارکتی با رویکرد زیست‌ بومی و با حضور جوامع محلی اطراف این تالاب برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: فرآیند تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب کانی برازان در همین راستا با حضور دست اندرکاران دولتی، نمایندگان جوامع محلی و سمن ها در این شهرستان آغاز شده است.
وی اضافه کرد: در این فرآیند نظرات کارشناسی و دانش بومی ذینفعان تالاب با برگزاری کارگاه های فنی، مشورتی و نیز مشارکتی جمع آوری، تحلیل و تدوین شده و برای تایید، تصویب و اجرای اقدامات بعدی به مقام های شهرستانی و استانی ارائه می شود.
سخنور افزود: تاکنون 2 کارگاه آموزشی 2 روزه در همین چارچوب با حضور ارگان های مربوطه، جوامع محلی، اعضای شوراهای اسلامی و دهیاران حاشیه این تالاب در این شهرستان با حضور و زیر نظر کارشناسان طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران برگزار شده است .
وی اضافه کرد: کارگاه آموزشی سوم نیز که در ادامه این کارگاه ها است روز 21 شهریور ماه در این شهرستان برگزار می شود.
رییس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد با اشاره به اهمیت بالای تالاب کانی برازان به عنوان اولین سایت پرنده نگری کشور و نقش مهم آن در تامین معیشت پایدار برای جوامع محلی و حفاظت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه ادامه داد: سازمان حفاظت محیط ‌زیست با توجه به الزامات قانونی، مکلف به تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت جامع (با رویکرد زیست بومی) برای اکوسیستم های حساس از جمله تالاب کانی برازان است.
وی ادامه داد: تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد یکی از مهم ترین تالاب های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش ترین زیستگاه های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی درشمال غرب کشور به شمار می رود.
وی بیان کرد: اقدامات خوبی به منظور حفاظت از محیط زیست تالاب ها انجام شده و احداث لاگن طبیعی برای تصفیه آب تالاب به عنوان یکی ار این اقدام ها به تشکل های زیست محیطی روستاهای قره داغ و خورخوره واگذار شده است.
به گزارش ایرنا، در حاشیه دریاچه ارومیه بیش از 10 تالاب اقماری مهم و بین‌المللی که واجد ارزش‌های زیستگاهی بالاست قرار گرفته که هم اکنون برنامه مدیریت جامع تالاب‌های قوری‌گل، قره‌قشلاق، نوروزلو و سولدوز نهایی شده و برنامه تالاب کانی‌‌برزان نیز در دست تدوین است.
طرح حفاظت از تالاب های ایران با همکاری بین دولت ایران (سازمان حفاظت محیط زیست ایران)، صندوق تسهیلات محیط زیست جهانی (GEF) و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از سال 2005 شروع و با هدف کاهش یا حذف دائمی تهدیدات و به طور کلی پایداری و بقا اکوسیستم های تالابی ایران فعالیت خود را در تالاب های منتخب و با اهمیت به عنوان سایت های نمونه اجرایی کرده است.
شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و در 115 کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان غربی واقع شده است.
584/7129/2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي حفاظت از محيط زيست مديريت تالاب ها كاني برازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۶۸۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،دادی، رئیس نمایندگی حفاظت محیط زیست خوسف گفت: یک قطعه بوتیمار که در اثر شکستگی بال از نظر جسمانی ضعیف شده بود از سوی یکی از دوستداران طبیعت و نیروهای اداره گاز شهرستان خوسف تحویل نمایندگی حفاظت محیط زیست خوسف شد.

بوتیمار یا غم‌خورک گونه‌ای از راسته پلیکان‌ سانان و خانوادهٔ حواصیلان است، ویژگی اصل این پرنده که آن را از دیگر اعضای تیره حواصیلان متمایز می‌کند، گردن کوتاه‌تر آن است.

بوتیمار رابطه‌ای کاملا نامانوس و غریبانه با انسان‌ها دارد؛ غالبا از آنها دوری می‌کند و بیشتر اوقات در مخفی گاه خود به سر می‌برد.

دیگر خبرها

  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • راه اندازی ۵۰ خانه محیط زیست در خراسان جنوبی
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • دستگیری متخلف شکار و صید در شهرستان میناب
  • تحویل یک قطعه بوتیمار به محیط زیست
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان