Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصفهان- ایرنا- عضو هیات علمی گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان گفت: منطقه شرق استان اصفهان به ویژه انارک به دلیل برخورداری از سابقه طولانی در صنعت معدن و معدن کاری، قابلیت تبدیل شدن به قطب ژئو توریسم ( زمین گردشگری) کشور را دارد.

زمین‌گردشگری یا ژئوتوریسم (Geotourism) شامل گردشگری در جاذبه‌های زمین‌شناسی و میراث معدنکاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ایرنا، هاشم باقری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: معادن قدیمی بسیاری از جمله تالمِسی و نخلک در منطقه انارک در شرق استان اصفهان وجود دارد که می توان از ظرفیت ها و قابلیت های آنها برای توسعه ژئو توریسم بهره گرفت.
شهر انارک در ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق اصفهان و در حاشیه دشت کویر قرار دارد.
وی با بیان اینکه معدن نخلک دارای قدمت 2 هزار ساله است، تصریح کرد: کار استخراج ذخائر معدنی از معدن تالمسی از زمان جنگ جهانی دوم (بین سال های 1940 تا 1945 میلادی) توسط آلمانی ها آغاز شد و در همان زمان شهرکی کنار آن با جمعیت حدود 600 نفر شکل گرفت.
استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کار بهره برداری از این معدن از حدود 30 سال گذشته متوقف و شهرک کنار آن خالی از سکنه شده است، اضافه کرد: تعدادی از استادان دانشگاه و کارشناسان، پیشنهاد تبدیل شدن این معدن و شهرک کنار آن به موزه معدنی و قطب ژئو توریسم را مطرح کرده اند و کار ارزیابی مجدد این معدن در حال انجام است.
معدن تالمسی یکی از معادن قدیمی مس و نیکل ایران واقع در 25 کیلومتری جاده انارک است.
معدن سرب نخلک نیز در حاشیه کویر مرکزی ایران و در فاصله 250 کیلومتری شرق اصفهان و 45 کیلومتری انارک است و تعداد زیادی از ابزار سنگی و وسایل ساخته‌شده از آهن خام در این ناحیه یافت شده است و هیات دولت در سال 88 ایجاد نخستین موزه معدن ایران در این مجموعه را تصویب کرد.
باقری همچنین با بیان اینکه تحقیقات باستانشناسی در تپه های سیلک کاشان گویای معدنکاری در این منطقه طی 6 هزار سال گذشته بوده است، گفت: استان اصفهان به دلیل برخورداری از ذخایر معدنی متعدد، سابقه کهنی در عرصه معدن و معدنکاری دارد که می توان از این قابلیت برای توسعه صنایع جدیدی مانند ژئوتوریسم استفاده کرد.
وی معادن را یکی از مهمترین بخش های صنعتی و اقتصادی کشورهای پیشرفته خواند و افزود: اگر سرمایه گذاری خوبی در این بخش انجام و شرکت های بزرگی برای آن در کشورمان تاسیس شود می تواند جایگزین صنعت نفت شود و درآمدهای ارزی بسیاری برای کشورمان به همراه داشته باشد.
باقری به مسائل زیست محیطی مرتبط با معادن نیز اشاره و تاکید کرد: اگر کنترل و نظارت خوبی بر روی مجوز و فعالیت معادن صورت نگیرد، تهدیدهای زیست محیطی بسیاری از جمله آلودگی آب و خاک به همراه خواهد داشت.
این استاد دانشگاه با اشاره به فعالیت معادن سرب و روی در جوار کلانشهر اصفهان، افزود: سرب خطرات بسیاری در پی دارد و اگر این معادن به خوبی کنترل نشوند مشکلات زیست محیطی بسیاری ایجاد می کنند.
به گفته وی، محموله های سنگ آهن که برای کارخانه هایی مانند ذوب آهن از طریق راه آهن یا کامیون انتقال می یابد نیز باید از لحاظ میزان عناصر همراه مانند فسفر و رادیواکتیو بررسی شود هرچند تحقیقات موجود نشان می دهد که این عناصر در زمان حاضر کنترل شده و مقدار آنها پایین است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارتباط این مسائل با شیوع بیماری های غیر واگیر مانند سرطان و ام اس، توضیح داد: هنوز اثبات نشده است که شیوع این بیماری ها به فعالیت های معدنی ارتباط دارد.
به گفته وی این مسائل در رشته های دانشگاهی جدیدی مانند ' زمین پزشکی' و ' زمین شناسی زیست محیطی' بررسی می شود که هنوز این رشته ها در دانشگاه اصفهان راه اندازی نشده است اما برخی دانشجویان به صورت موردی بر روی آنها مطالعه می کنند.
باقری خاطرنشان کرد: همه این موارد در دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران که روزهای 14 و 15 شهریور در دانشگاه اصفهان برگزار می شود، توسط استادان و کارشناسان بررسی خواهد شد.
وی که دبیر علمی همایش مذکور است، افزود: توجه به مسائل زیست محیطی در اکتشافات معدنی و سنجش ظرفیت های معدنی کشور در شرایط حاضر کشورمان از اهمیت خاصی برخوردار است که این موضوع ها از محورهای همایش زمین شناسی اقتصادی ایران می باشد.
باقری همچنین با اشاره به تشکیل گروه زمین شناسی از 50 سال گذشته در دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد که حدود 80 درصد از دانش آموختگان این رشته به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی وارد بازار کار شده اند و حدود یک سوم آنها دارای درآمدهای بالایی هستند.
دهمین همایش ملی انجمن زمین شناسی اقتصادی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری توسط انجمن زمین شناسی اقتصادی ایران و گروه زمین شناسی دانشگاه اصفهان در تالار پیامبر اعظم(ص) این دانشگاه برگزار می شود.
زمین شناسی اقتصادی، شاخه ای از علم زمین شناسی است که در آن به تشکیل مواد معدنی، مورفولوژی(ریخت شناسی)، عوامل کنترل کننده پراکندگی مواد معدنی و توجیه فنی و اقتصادی آنها پرداخته می شود.
3011/ 2093

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه اصفهان زمين شناسي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۰۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی نیازمند مطالعه است

محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی گفت: سعی می‌شود معادن به سمت زنجیره ارزش محصولات معدنی هدایت شود تا توجیه اقتصادی داشته باشد و بتوان سرمایه‌گذاران را جذب این بخش کرد.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌هایی در این زمینه آغاز شده، افزود: معادن خوبی در استان وجود دارد که می‌توان صنعت شیشه و بلور را در استان راه اندازی و توسعه داد.

معتمدیان اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که باعث شده سرمایه گذاری مطلوبی در بخش معادن انجام نشود، نبود داده‌های متقن و مستند از ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان است و نیاز به مطالعات و تحقیقات در این باره احساس می‌شود.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: در این راستا مطالعات مربوط به جنوب استان در سطح ۲۲ هزار کیلومترمربع و مطالعات ژئو فیزیک هوایی در شمال استان پیگیری می‌شود که سعی می‌شود تا تابستان به پایان برسد.

وی گفت: در زمینه فرآوری محصولات معدنی هم که اولویت‌های استانی است، سعی می‌شود تا طرح‌هایی که آغاز شده در اسرع وقت به سرانجام برسند.

معتمدیان همچنین بیان کرد: برای فرآوری محصولات معدنی لازم است در زمینه تخصیص آب و زمین برای سرمایه‌گذاران مسیر هموار و سرمایه گذاری‌ها عملیاتی شود.

استاندار آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: هم اکنون در سرمایه‌گذاری‌های انجام شده شیوه‌ای در شمال استان دنبال می‌شود تا برای مردم محلی نیز منافعی در زمینه‌های اقتصادی و اشتغال داشته باشد و انحصار درآمد ایجاد نشود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • هرمزگان رتبه نخست صدور گواهی کشف معادن در کشور
  • هرمزگان رتبه نخست صدور گواهی کشف معادن کشور
  • معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند
  • تولید فولاد مازاد کشور ۱۰ میلیون تن است
  • ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی نیازمند مطالعه است
  • راهبرد‌های وزارت صمت برای تحقق شعار سال در بخش معدن
  • تصویب ۹ طرح پژوهشی کاربردی در حوزه معدن و صنایع معدنی
  • کشف ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در هرمزگان
  • از ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی حمایت می‌شود
  • کاهش ۵۰ درصد نیروی انسانی متخصص در بخش معدن