Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اصفهان- ايرنا- عضو هيات علمي گروه زمين شناسي دانشگاه اصفهان گفت: منطقه شرق استان اصفهان به ويژه انارک به دليل برخورداري از سابقه طولاني در صنعت معدن و معدن کاري، قابليت تبديل شدن به قطب ژئو توريسم ( زمين گردشگري) کشور را دارد.

زمين‌گردشگري يا ژئوتوريسم (Geotourism) شامل گردشگري در جاذبه‌هاي زمين‌شناسي و ميراث معدنکاري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش ايرنا، هاشم باقري روز سه شنبه در جمع خبرنگاران در دانشگاه اصفهان افزود: معادن قديمي بسياري از جمله تالمِسي و نخلک در منطقه انارک در شرق استان اصفهان وجود دارد که مي توان از ظرفيت ها و قابليت هاي آنها براي توسعه ژئو توريسم بهره گرفت.
شهر انارک در 220 کيلومتري شمال شرق اصفهان و در حاشيه دشت کوير قرار دارد.
وي با بيان اينکه معدن نخلک داراي قدمت 2 هزار ساله است، تصريح کرد: کار استخراج ذخائر معدني از معدن تالمسي از زمان جنگ جهاني دوم (بين سال هاي 1940 تا 1945 ميلادي) توسط آلماني ها آغاز شد و در همان زمان شهرکي کنار آن با جمعيت حدود 600 نفر شکل گرفت.
استاد دانشگاه اصفهان با بيان اينکه کار بهره برداري از اين معدن از حدود 30 سال گذشته متوقف و شهرک کنار آن خالي از سکنه شده است، اضافه کرد: تعدادي از استادان دانشگاه و کارشناسان، پيشنهاد تبديل شدن اين معدن و شهرک کنار آن به موزه معدني و قطب ژئو توريسم را مطرح کرده اند و کار ارزيابي مجدد اين معدن در حال انجام است.
معدن تالمسي يکي از معادن قديمي مس و نيکل ايران واقع در 25 کيلومتري جاده انارک است.
معدن سرب نخلک نيز در حاشيه کوير مرکزي ايران و در فاصله 250 کيلومتري شرق اصفهان و 45 کيلومتري انارک است و تعداد زيادي از ابزار سنگي و وسايل ساخته‌شده از آهن خام در اين ناحيه يافت شده است و هيات دولت در سال 88 ايجاد نخستين موزه معدن ايران در اين مجموعه را تصويب کرد.
باقري همچنين با بيان اينکه تحقيقات باستانشناسي در تپه هاي سيلک کاشان گوياي معدنکاري در اين منطقه طي 6 هزار سال گذشته بوده است، گفت: استان اصفهان به دليل برخورداري از ذخاير معدني متعدد، سابقه کهني در عرصه معدن و معدنکاري دارد که مي توان از اين قابليت براي توسعه صنايع جديدي مانند ژئوتوريسم استفاده کرد.
وي معادن را يکي از مهمترين بخش هاي صنعتي و اقتصادي کشورهاي پيشرفته خواند و افزود: اگر سرمايه گذاري خوبي در اين بخش انجام و شرکت هاي بزرگي براي آن در کشورمان تاسيس شود مي تواند جايگزين صنعت نفت شود و درآمدهاي ارزي بسياري براي کشورمان به همراه داشته باشد.
باقري به مسائل زيست محيطي مرتبط با معادن نيز اشاره و تاکيد کرد: اگر کنترل و نظارت خوبي بر روي مجوز و فعاليت معادن صورت نگيرد، تهديدهاي زيست محيطي بسياري از جمله آلودگي آب و خاک به همراه خواهد داشت.
اين استاد دانشگاه با اشاره به فعاليت معادن سرب و روي در جوار کلانشهر اصفهان، افزود: سرب خطرات بسياري در پي دارد و اگر اين معادن به خوبي کنترل نشوند مشکلات زيست محيطي بسياري ايجاد مي کنند.
به گفته وي، محموله هاي سنگ آهن که براي کارخانه هايي مانند ذوب آهن از طريق راه آهن يا کاميون انتقال مي يابد نيز بايد از لحاظ ميزان عناصر همراه مانند فسفر و راديواکتيو بررسي شود هرچند تحقيقات موجود نشان مي دهد که اين عناصر در زمان حاضر کنترل شده و مقدار آنها پايين است.
وي در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره ارتباط اين مسائل با شيوع بيماري هاي غير واگير مانند سرطان و ام اس، توضيح داد: هنوز اثبات نشده است که شيوع اين بيماري ها به فعاليت هاي معدني ارتباط دارد.
به گفته وي اين مسائل در رشته هاي دانشگاهي جديدي مانند ` زمين پزشکي` و ` زمين شناسي زيست محيطي` بررسي مي شود که هنوز اين رشته ها در دانشگاه اصفهان راه اندازي نشده است اما برخي دانشجويان به صورت موردي بر روي آنها مطالعه مي کنند.
باقري خاطرنشان کرد: همه اين موارد در دهمين همايش ملي انجمن زمين شناسي اقتصادي ايران که روزهاي 14 و 15 شهريور در دانشگاه اصفهان برگزار مي شود، توسط استادان و کارشناسان بررسي خواهد شد.
وي که دبير علمي همايش مذکور است، افزود: توجه به مسائل زيست محيطي در اکتشافات معدني و سنجش ظرفيت هاي معدني کشور در شرايط حاضر کشورمان از اهميت خاصي برخوردار است که اين موضوع ها از محورهاي همايش زمين شناسي اقتصادي ايران مي باشد.
باقري همچنين با اشاره به تشکيل گروه زمين شناسي از 50 سال گذشته در دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: ارزيابي هاي صورت گرفته نشان مي دهد که حدود 80 درصد از دانش آموختگان اين رشته به ويژه در مقاطع تحصيلات تکميلي وارد بازار کار شده اند و حدود يک سوم آنها داراي درآمدهاي بالايي هستند.
دهمين همايش ملي انجمن زمين شناسي اقتصادي روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاري توسط انجمن زمين شناسي اقتصادي ايران و گروه زمين شناسي دانشگاه اصفهان در تالار پيامبر اعظم(ص) اين دانشگاه برگزار مي شود.
زمين شناسي اقتصادي، شاخه اي از علم زمين شناسي است که در آن به تشکيل مواد معدني، مورفولوژي(ريخت شناسي)، عوامل کنترل کننده پراکندگي مواد معدني و توجيه فني و اقتصادي آنها پرداخته مي شود.
3011/ 2093
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۰۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل برمودا به یکی از ویژندهای شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد دارد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم وفناوری آنا، پیمان جبلی در آخرین شب ضبط برنامه تلویزیونی «برمودا» شبکه نسیم با میزبانی از امیر دریادار سیاری، در جمع عوامل این برنامه حضور یافت و با بیان اینکه این برنامه با پشتیبانی یک اتاق فکر قوی طراحی شده است، گفت: برمودا در زیست‌بوم رسانه‌ای متنوع و رقابتی کنونی توانسته توفیق بزرگی را رقم بزند و تبدیل به اعتبار، نماد و یکی از ویژند‌های سیما و شبکه نسیم شود.

وی افزود: موفقیت برنامه، مسئولیت تیم تولید را سنگین‌تر می‌کند تا در فصل‌های بعد به توقعات و انتظارات مخاطبانش که بالاتر رفته، پاسخ دهند و با ریل‌گذاری درستی که انجام شده، محتوای مدنظر را به افکار عمومی منتقل کنند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه برمودا، قابلیت ساخت فصل‌های متعددی خواهد داشت که با اتکا به اتاق فکری قوی می‌تواند بدرخشد، گفت: این نکته را نیز باید مورد توجه قرار داد که برنامه نباید روی دور تکرار بیفتد و این رویش و زایش باید تداوم داشته باشد.

وی تحول رویکردی و بسط دامنه ساز و کار‌های تولیدی مبتنی بر راهبرد‌های دوره جدید مدیریتی را ازجمله ویژگی‌های ساخت این مجموعه برشمرد و با تأکید بر محوریت محتوا در شاکله برنامه‌هایی، چون برمودا، تصریح کرد که تحول محتوایی غایت همه تحول‌هاست و ضرورت دارد دست‌اندرکاران این برنامه و برنامه‌های مشابه آن به این موضوع توجه خاص داشته باشند و بدان اهتمام ورزند.

جبلی در خاتمه افزود: باید از ظرفیت‌های به‌وجود‌آمده به موقع و بجا استفاده کرد و برمودا را که روی‌هم‌رفته کار خوبی است، در مسیر پیشرفت یاری کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افزایش ۲۰۰ درصدی میزان سرمایه‌گذاری در معادن فعال آذربایجان شرقی
  • غرفه ذوب آهن اصفهان پربازدید ترین در بین صنایع فولادی
  • معادن کلید مهم توسعه کردستان/جاده‌های معادن موجب نارضایتی مردم
  • تبدیل برمودا به یکی از ویژندهای شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد دارد
  • از رکوردشکنی فیزیکدانان تا از آب باتری ساختن چینی‌ها
  • پیمایش چهارگانه ۲۶۲ هزار کیلومتر از سطح کشور در برنامه هفتم توسعه به روش ژئوفیزیک هوابرد
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان