Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-05-03@03:37:00 GMT

رشته مطالعات جریان اسلامی راه اندازی می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۰۴۰۹

خرداد:بحجت الاسلام والمسلمین حسین مختاری روز سه شنبه در دیدار با هیئتی عالی‌رتبه از اساتید دانشگاههای کشور لبنان با تشریح وظایف و اقدامات این دانشگاه گفت: موضوع افراط گرایی و تکفیر به عنوان یکی از چالش های مهم دنیا به ویژه جهان اسلام مطرح است.به گزارش خرداد و به نقل از ایرنا:وی با بیان اینکه شعار وحدت از شعارهای اصلی و اولیه انقلاب اسلامی توسط امام راحل بود گفت: از اول انقلاب گام‌های بزرگی برای تقویت وحدت بین مسلمانان برداشته شد تا اینکه مقام معظم رهبری 25 سال پیش دستور تاسیس این دانشگاه را دادند و در واقع دانشگاه مذاهب اسلامی مبنای نظری و آکادمیک پروژه تقریب به شمار می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت الاسلام مختاری در ادامه از دیگر امتیازات این دانشگاه را همزیستی مسالمت آمیز پیروان مذاهب در کلاس و خوابگاه و محیط دانشگاه عنوان کرد و گفت: ممکن است در یک کلاس همه دانشجویان از مذهب شیعه باشند اما استادشان اهل سنت باشد و بالعکس. این نشان می دهد که به صورت عملی تقریب و تعامل بین مذاهب در این دانشگاه اجرا می شود. لذا نمی‌توان تشخیص داد که در این دانشگاه یک شخص از کدام مذهب است چرا که ما معتقدیم همه مسلمان هستیم.رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: ما پیرو هر مذهب و آئینی که باشیم باید اسلام وسط و میانه را که از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تعلیم گرفته‌ایم برای جامعه و نسل جوان معرفی کنیم و این دانشگاه تا به حال در این راستا موفق بوده است.وی از آمادگی دانشگاه مذاهب اسلامی برای همکاری‌های علمی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه های لبنان خبر داد و ابراز امیدواری کرد این تعاملات گسترش یابد و ادامه پیدا کند تا با تعامل و همفکری در راستای وحدت و تقریب گام های موثری برداشته شود.استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در ادامه درخصوص تاثیرگذاری این دانشگاه در داخل و خارج از کشورخاطرنشان کرد: دانش آموختگان این دانشگاه با پیامی که از آن گرفته اند یعنی تقریب و همزیستی مسالمت آمیز بعد از اتمام تحصیل آن را به جامعه خود منتقل می‌کنند.مختاری افزود: اثرات این دانشگاه در داخل کشور نیز در بحث همبستگی پیروان مذاهب و خنثی سازی توطئه های دشمنان به ویژه در استان‌های مرزی بسیار موثر بوده است به طوری که امروز از کردستان عراق به دنبال انعقاد تفاهم نامه با شعبه دانشگاه مذاهب در کردستان هستند چرا که به تحصیلات این دانشگاه در جلوگیری از افراط و تکفیر پی برده اند.رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین در پاسخ به سوال یکی از اساتید لبنانی در خصوص رویکرد این دانشگاه در موضوع قدس گفت: ما به تبعیت از رهبر معظم انقلاب اسلامی و آرمانهای نظام مقدس جمهوری اسلامی شعار اصلی مان مقابله با رژیم اشغالگر و نامشروع قدس است و حتی دانشجویان ما کمیته ای در این زمینه تشکیل دادند و این نگاه در کل مجموعه دانشگاه وجود دارد.مختاری همچنین درخصوص موضوعی که یکی دیگر ازمهمانان درباره بحث تکفیر و ضرورت مبارزه علمی و فکری با آن مطرح کرد، اظهار داشت: ما نیز معتقدیم بحث تکفیر یک فکر ساده نیست بلکه یک طرح و پروژه در پشت آن وجود دارد و در دیداری که با سید حسن نصرالله داشتیم وی نیز انتقاد داشت که برخی فکر می کنند تکفیر و افراط بدون پشتوانه فکری و نظری است در حالی که این گونه نیست و ایشان به بنده نیز گفتند که شما می توانید در دانشگاه مذاهب اسلامی به صورت عالمانه و علمی با آن مبارزه کنید، لذا ما راه اندازی رشته مطالعات جریان‌های اسلامی را با محوریت این موضوع در دستور کار داریم.وی در پایان با تاکید بر اینکه نقشه توطئه و فکر در ورای تفکر اسلام تکفیری از سوی استکبار طراحی شده است، گفت: آنها با تفسیر نادرست از اسلام، جوانان را به سمت این افکار انحرافی کشیده و در عراق و سوریه و مناطق دیگر ایجاد مشکل کردند و اینجاست که رسالت سنگین ما در معرفی اسلام واقعی معلوم می شود.در ادامه این نشست اعضای هیئت لبنانی نیز به بیان دیدگاه ها و پیشنهادهای خود درباره موضوع افراط و تکفیر به عنوان چالش اصلی جهان اسلام و مردم در دنیا پرداختند.
برچسب ها: دانشگاه ، مطالعات جریان اسلامی ، تحصیلات

منبع: خرداد

کلیدواژه: دانشگاه تحصیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدسعید آزاد موسوی امروز در مراسم بزرگداشت روز معلم با اشاره به حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) اظهار داشت: ایشان فرمودند هر کس از خود برگه‌ای علم بر جای بگذارد در قیامت بین او و آتش جهنم مانع می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: زمانی که اساتید تدریس می‌کنند باید صداقت و وفاداری را به دانشجو و طلبه آموزش دهند چون زمانی که آنها این خصوصیات نیکو را آموزش می‌دهند به دیگران نیز آموزش خواهند داد.

مدیر مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی در ادامه گفت: خداوند در برابر هر "اثر عمل" به بشر  پاداش می‌دهد بنابراین تا قیامت در برابر هر اثر عمل درست، به آدمی ثواب و پاداش خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به فجایع غزه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سوال اینجا است که چرا آمریکا آبروی خود را در حمایت از اسرائیل به هدر می‌دهد و چرا بیش از ۲۰ کشور عربی و بیش از ۵۰ کشور اسلامی در مورد این جنایات سکوت کرده‌اند و حتی خیانت هم می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی گفت: در جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ۳۴ هزار نفر شهید شده و صدها خانه ویران شدند و طفلان بسیاری بیش از اینکه از شیر مادر بنوشند از خون سیراب شدند اما مسلمانان سکوت کردند. 

وی اظهار داشت: برخی سکوت کشورهای اسلامی و عربی را در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه ناشی از" ترس" آنها از غرب دانسته و برخی نیز"منافع شخصی" حکام عربی و اسلامی را در این زمینه دخیل می‌دانند بنابراین معلمان جامعه اگر به شاگردان خود درست تعلیم دهند و اگر تعلیم آنها درست نباشد باید نوع آن خود را تغییر دهند.

مدیر مرکز اسلامی آذربایجان‌غربی گفت: حکام کشورهای اسلامی و مسلمان باید به جای دنبال کردن منافع شخصی در حمایت از رژیم صهیونیستی، منافع اسلام را در نظر بگیرند و از سوی دیگر برخی حکام کشورها، دست‌نشانده آمریکا هستند در حالی که نباید چنین می‌شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در بحث حاکمیت دین پنج نظریه وجود دارد بیان کرد: برخی‌ها در کل وجود خدا را انکار می‌کنند، برخی خدا را قبول دارند اما معتقد هستند که خدا، پیامبر نفرستاده است، از سوی دیگر برخی معتقد هستند دین در علم و سیاست حرفی برای گفتن ندارد و برخی نیز اعتقاد دارند خدا و پیامبر وجود دارد اما احکام اجتماعی پیامبر منقضی شده است و اسلام در شرایط کنونی شرایط اجرایی ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین آزاد موسوی گفت: آنچه که سبب سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه شده است، ترویج اومانیسم و سکولاریسم در بین حوزه و دانشگاه است.

وی بیان کرد: بی‌تردید باید طلاب و دانشجویانی را تربیت کرد که ما را به شرایط اوج حکومت اسلام بازگردانند و این نیز نه در حرف بلکه باید با عمل همراه باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند
  • ایران اسلامی؛ الگوی تقریب مذاهب در جهان/علما وحدت را در بین مردم اشاعه دادند
  • فعالیت ۳۵ دفتر تقریب مذاهب در دفاتر تلفیقی دانشگاه آزاد
  • سکوت کشورهای اسلامی در برابر جنایات غزه ناشی از ترویج اومانیسم در مراکز آموزشی است
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • چهارمین پیش‌نشست دوازدهمین همایش فلسفۀ دین معاصر در دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی
  • تجربه آموزش‌های ترکیبی در مسیر پیشرفت و هوشمندسازی را ادامه می‌دهیم
  • دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و دانشگاه جامع انقلاب اسلامی تفاهم‌نامه امضا کردند
  • طراحی سامانه «آی محسن» برای کمک به محرومین جهان اسلام
  • شهریاری: ظرفیت جهان اسلام را برای کمک به غزه استفاده بگیریم