Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@15:29:36 GMT

جشنواره استانی مروارید سبز در پاسارگاد برگزار می شود

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۱۰۱۴

جشنواره استانی مروارید سبز در پاسارگاد برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خسروانیان عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ترویج و فرهنگ سازی اهمیت به منابع طبیعی به خصوص جنگل است.

وی افزود: برگزاری جشنواره مروارید سبز فرصتی برای معرفی ظرفیت های پاسارگاد به گردشگران و سرمایه گذاران در سراسر کشور است.

خسروانیان، یادآور شد: بنه یا پسته کوهی درختی کند رشد و مقاوم به خشکسالی است که ارتفاع آن به هفت الی ۸ متر می رسد؛ این درخت معرف جنگل های کوهستانی فلات مرکزی است و در ارتفاعات هزار و ۳۰۰ تا هزار و ۸۰۰ متر از سطح دریا جامعه جنگلی پسته و بادام را تشکیل می دهد و در مناطقی از جنگل  های زاگرس نیز یافت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد گفت: هدف از برگزاری جشنواره مروارید سبز(بنه) در استان فارس به طور کلی ترویج و فرهنگ سازی اهمیت به منابع طبیعی به خصوص جنگل در میان جوامع روستایی است که معمولا به دلیل شرایط زندگی و سروکار داشتن با منابع طبیعی با جنبه کسب درآمد از آن نگاه می کنند.

وی افزود: اهداف تخصصی این جشنواره ارایه کاربرد محصولات بنه و اهمیت آن از لحاظ جنبه های زیست محیطی و اقتصادی در منطقه و توجه به کاربردهای بلند مدت آن در توسعه پایدار است.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری پاسارگاد ادامه داد: از کاربردهای درخت و جوامع جنگلی بنه می توان به استفاده از میوه، استفاده از سمغ(سقز) درخت، استفاده در صنعت داروسازی و درمان یبوست و ناراحتی های گوارشی، تهیه نرم کننده ها، تهیه ضدعفونی کننده ها، استفاده در تهیه واکس و صنایع پلاستیک سازی و صنعت عطر و خوشبوکننده ها اشاره کرد.

وی در ادامه، گفت: آدامس، حشره کش ها، استفاده از روغن میوه بنه، تثبیت خاک و جلوگیری از انواع فرسایش، نفوذ آب به اعماق و جلوگیری از ایجاد سیل و روان آب در سطح حوزه آبخیز و منطقه، تعدیل آب و هوا و زیستگاه حیاط وحش از دیگر کاربردهای درخت و جوامع جنگلی بنه است.

خسروانیان بیان کرد: این جشنواره می تواند در توجه به منابع طبیعی و جنگلداری، شناخت و بررسی درختان بنه و رویشگاه های آن، روش های حفظ و احیای جنگل های بنه(پسته وحشی)، توجه به اثرات زیست محیطی درخت بنه و اثرات آن بر زندگی مردم و ارایه محصولات غیرچوبی و محصولات جانبی درختان بنه تاثیرگذار باشد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان پاسارگاد ادامه داد: این جشنواره همچنین در ترویج فرهنگ حفاظت از درختان و جوامع جنگلی، توجه و اهمیت به توسعه پایدار، ایجاد نشاط، شادی و دلگرمی به افراد شرکت کننده در جشنواره، گسترش روابط میان مسئولان و مردم و ایجاد حس همکاری بین آن ها و به وجود آمدن اعتماد به نفس در میان مردم و دانستن تاثیرگذار بودن آنان در تصمیم گیری موثر است.

وی گفت: با توجه به اهمیت و کابردهای جوامع جنگلی بنه و نظر به اینکه درخت بنه جزو گونه های حفاظتی محسوب می شود، به دلیل خشکسالی هایی که در چند سال اخیر گریبان منطقه را گرفته، این جوامع در حال تخریب است.

وی، افزود: ترویج و شناساندن اهمیت و حفاظت از این درخت و جوامع جنگلی و به طور کل منابع طبیعی در قالب جشنواره ها و مراسم در بین جوامع محلی و مردم بومی و افراد ذینفع از این جنگل ها و منابع باعث می شود تا دلایل حفاظت از این مناطق را به روشنی درک کنند و به این موضوع اهمیت دهند که منابع طبیعی در عین اینکه نیازهای نسل حاضر را برآورده می کند باید برای نسل های آینده و استفاده های آنان نیز بماند که این موضوع هدف توسعه پایدار است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری پاسارگاد عنوان کرد: شورای سیاستگذاری این جشنواره با حضور امام جمعه، فرماندار، بخشداران، شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا و جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی، گروه های مردمی، سازمان های مردم نهاد شهرستان و... تشکیل شده و برنامه ریزی های لازم برای برگزاری این جشنواره صورت گرفته است.

کد خبر 4394238

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره غذا شیراز منابع طبیعی مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شیراز شهرکرد استانداری سمنان احتکار سانحه تصادف عید غدیر خم خطبه های نماز جمعه یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۱۰۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی

رئیس کل دادگستری مازندران، گفت: بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، به نقل از دادگستری مازندران، رئیس کل دادگستری مازندران از خلع ید بیش از 33 هزار متر مربع از اراضی ملی شهرستان سوادکوه شمالی و بازگشت به بیت‌المال خبر داد و اظهار داشت: در راستای حفظ حقوق بیت‌المال و انفال عمومی خصوصاً منابع طبیعی، با پیگیری‌های مستمر دادگستری حوزه قضایی و همکاری یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان سوادکوه شمالی، در راستای تبصره ذیل ماده 55 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، 33 هزار و 675 متر مربع از اراضی ملی تصرف شده توسط متجاوزین خلع ید و به بیت المال بازگشت.

وی با بیان اینکه طبیعت ارزشمند شمال کشور و مواهب خدادادی استان مازندران نیازمند توجه ویژه است، تصریح کرد: حفاظت از منابع طبیعی، انفال، اراضی دولتی و ملی، وظیفه‌ای شرعی و قانونی است و باید این ثروت خدادادی ارزشمند برای نسل‌های بعدی حفظ شود.

پوریانی خاطرنشان کرد: برخورد دستگاه قضایی با متعرضین به منابع طبیعی و اراضی ملی،  قاطع و بازدارنده خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خودداری از کوچ زودرس دام‌ها به مراتع
  • بازداشت عامل تیراندازی به ماموران منابع طبیعی مازندران
  • خلع ید ۳۳ هزار متر مربع اراضی سوادکوه شمالی
  • ۳۳ هزار مترمربع اراضی ملی در سوادکوه خلع ید شد
  • بیش از ۳۳ هزار متر مربع از اراضی ملی سوادکوه شمالی خلع ید شد
  • کشف ۳ تن چوب قاچاق در سوادکوه
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • ۵۰ تن در هکتار فرسایش خاک به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • فرسایش ۵۰ تن خاک در هکتار به صورت نقطه‌ای در لرستان
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط