Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: این روزها برخی هنرمندان و مردم عادی به بهانه حمایت از حیات وحش به جای مرغ و خروس حیوان خانگی اقدام به نگهداری از ببر و گرگ در خانه هایشان می کنند.این کار غیرقانونی علاوه بر خطرناک بودن هزینه های زیادی را نیز در پی دارد. به طور مثال ببر بالغ هر دو روز یک بار به حدود ۱۷ تا ۱۸ کیلو گوشت خام نیاز دارد و ماهیانه 20 میلیون تومان هزینه نگهداری از این ببر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«چند صباحی است که شنیده می شود در برخی از خانه‌ها گونه‌هایی از حیوانات وحشی نگهداری می‌شوند که می‌گویند به دلیل علاقه زیاد این افراد به حیات وحش است.

به چند دهه گذشته که نگاهی می‌اندازیم می‌بینیم که پدر و مادرهای ما نیز از حیوانات نگهداری می‌کردند اما گونه‌هایی که آنها داشتند کجا و گونه‌هایی که هم‌اکنون نگهداری می‌شوند کجا! آن زمان مرغ و خروس حیوان خانگی بودند اما هم اکنون شیر، گرگ و ببر جزئی از خانواده برخی از انسان‌ها شده‌اند.

هر چه به جلوتر می‌رویم افکار و نگاه‌ها نسبت به طبیعت و حیات وحش تغییر می‌کند. زندگی لاکچری، شهرت و چشم و هم‌چشمی روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود. فرقی هم نمی‌کند که از کدام قشر باشند؛ از هنرمند Artist گرفته تا مردم عادی با شعار حمایت از حیات وحش اقدام به خریداری و نگهداری گونه‌های وحشی می‌کنند. برخی پرندگان را داخل قفس می‌کنند و برخی نیز به تربیت شیر و گرگ مشغول می‌شوند.

به نظر می‌رسد این نوعی حیوان‌آزاری باشد؛ چرا که حیوانات را از زیستگاه اصلی خود خارج کرده و به مکانی می‌آورند که هیچ شباهتی با خانه آنها ندارد و این گونه می‌شود که این حیوانات احساس رعب و وحشت می‌کنند و این اتفاق شاید منجر به افسردگی و در آخر مرگ آنها شود.

متاسفانه در کشور ما با این که قانون‌های سنگین برای نگهداری از حیات وحش وضع شده است اما برخی بدون این که از قانون Law چیزی بدانند اقدام به چنین کاری می‌کنند و این نوعی قاچاق Contraband محسوب می‌شود.

نگهداری از ببر در منزل

حیوانات وحشی به دلیل خطرناک بودن قیمت بالایی نیز دارند و تنها کسانی می‌توانند این گونه‌ها را خریداری کنند که توان مالی خوبی داشته باشند؛ چرا که نگهداری از این گونه‌ها هزینه‌های گزافی به دنبال دارد.

اما آیا کسانی که اقدام به نگهداری از حیات وحش می‌کنند، دارای مجوز هستند؟

در این رابطه علی تیموری، مدیر کل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست درباره نگهداری حیات وحش توسط برخی شهروندان در منازل اظهار کرد: بر اساس ماده ۷ قانون شکار و صید و ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، اگر شخصی علاقمند به نگهداری حیات وحش (چهارپا، پرنده و خزنده) باشد یا خواهان برپایی یک مرکز نگهداری حیوانات باشد، باید از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز اخذ کند. صادرات،‌ واردات و خرید و فروش هرگونه حیات وحش نیز باید با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست باشد و از ادارات کل محیط زیست استان‌ها مجوز اخذ شود.

تیموری افزود: مراکز و افرادی که مجوز نگهداری حیات وحش ندارند یا در منازل و باغ‌های شخصی اقدام به نگهداری حیات وحش می‌کنند، بر اساس ماده ۷ قانون صید و شکار و ماده ۸ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست متخلف محسوب می‌شوند و گونه‌ها ضبط می‌شوند و به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند. نگهداری تمام گونه‌های حیات وحش از جمله گونه‌های در معرض تهدید یا گونه‌های تحت پوشش و عادی باید با مجوز سازمان محیط زیست انجام شود. سازمان محیط زیست به هیچ فردی مجوز نگهداری گونه‌های در معرض خطر یا منقرض شده همچون ببر را نداده است.

نکته قابل توجه در این میان، این است که زمانی که حیوانات وحشی را در منازل با باغ شخصی نگهداری می‌کنند باید از هر لحاظ نیازهای این گونه تامین شود. به عنوان مثال اگر گونه‌ای بیمار شود باید به دامپزشک مراجعه کنند اما اگر فرد مجوزی نداشته مجبور می‌شود که خوددرمانی کند.

هزینه نگهداری و درمان بالا برای گونه‌های خاص حیات وحش

روزبه مریدپور، دامپزشک حیات وحش در این رابطه می گوید: افرادی که این حیوانات خاص را نگهداری می کنند، به چند دسته تقسیم می شوند. این افراد دلال ها یا قاچاقچیانی هستند که این گونه ها را از کشورهای مختلف قاچاق و به باغ وحش ها و افراد خاص می فروشند یا این که افرادی دچار اختلالات روانی هستند که گونه های در معرض خطر را نگهداری می کنند و به دلیل ترس از دست دادن این گونه ها را به بیمارستان یا کلینیک ها نمی‌برند و دامپزشک را به محل نگهداری آورده یا خوددرمانی می کنند. افراد دیگری نیز هستند که به دلیل زندگی مرفه دارای باغ وحش های خصوصی در منازل خود هستند که از این گونه ها نگهداری می کنند. هزینه های نگهداری و درمان این گونه ها بسیار بالا است و صاحب این گونه ها باید برای هر حیوانی و گونه ای امکانات خاص خود را فراهم کند.

مریدپور گفت: هر گونه حیات وحش رژیم غذایی خاص خود را دارد. طب حیات وحش،‌ حیوانات خاص و حیوانات باغ وحش در دنیا با هم متفاوت است.

وی در ادامه بیان کرد: غریزه حیوانات وحشی و غیر معمول به گونه ای است که از محیط زیست اطراف خود تغذیه کنند. افراد اگر این حیوانات را در باغ وحش خصوصی یا منازل خود نگهداری می کنند، باید به رژیم خاص این حیوانات نیز توجه کنند. به عنوان مثال در برخی منازل از حیوان زنده برای تغذیه گونه های جانوری استفاده می شود.

ببر بالغ هر دو روز یک بار به حدود ۱۷ تا ۱۸ کیلو گوشت خام نیاز دارد

همچنین ایمان معماریان، دامپزشک پارک پردیسان در رابطه با هزینه های بالای نگهداری و تغذیه گونه های حیات وحش گفت: نگهداری هر گونه حیات وحشی در منازل یا باغ ها غیر قانونی است و این گونه افراد متخلف محسوب می شوند. رژیم غذایی هر گونه متفاوت است. اگر گونه ای گوشت خوار باشد مانند ببر بالغ، هر دو روز یک بار به حدود ۱۷ تا ۱۸ کیلو گوشت خام نیاز دارد. صاحب گونه‌های وحشی باید از نحوه نگهداری این حیوانات اطلاع داشته باشد باید بداند که گونه در چه زمانی به غذا نیاز دارد. همچنین مکان نگهداری آن حیوان از نظر بهداشتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: علاوه بر غذا، باید نیازهای دیگر حیوانات نیز در نظر گرفته شود. حیوان نباید هر روز یک گونه گوشت بخورد و باید در غذای این حیوانات تنوع باشد.

دامپزشک پارک پردیسان تصریح کرد: غذای حیوانات وحشی مانند ببر یا شیر باید یک لاشه کامل گوساله،‌ لاشه کامل مرغ و همچنین لاشه کامل خرگوش باشد و در طول هفته به صورت مرتب باید تغییر کند. علاوه بر غذا، مکمل‌های خاصی همچون مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز برای آنها باید استفاده شود. در نحوه نگهداری برخی گونه ها اشتباهاتی وجود دارد؛ مانند نگهداری شیرها که به مدت طولانی نگهداری می شوند که همین موضوع باعث می شود این گونه به بیماری دچار شود.

نکته پایانی این که گونه های در خطر انقراض به نوعی هویت ملی کشور ما محسوب می شوند و شهروندانی که حامی حیات وحش هستند، برای حمایت از این گونه ای ارزشمند باید با افرادی که اقدام به نگهداری از این گونه ها می کنند برخورد کنند؛ چرا که این حیوانات در منازل ما اسیر هستند و اسارت نوعی زندان Prison ابدی برای حیوانات محسوب می شود.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

جزییات زنده زنده سوختن مرد تهرانی در آتش سوزی برج بهار! + تصاویر

مرگ فجیع 3 دختر جوان در کرمانشاه

مرد مخوفی که می لنگید کیست؟!

خشونت مامور پلیس راهور تهران در کتک زدن یک راننده! + فیلم کامل

زن جوان سرگرمی شوم یک پسر بود!

سلاخی سر زن تهرانی با قیچی/ گریه های بچه ها لو داد!

روحانی معروف ایران ممنوع‌المنبر و ممنوع‌التصویر شد

آخرین خبر / هورالعظیم را آتش می‌زنند تا پول برق ندهند!

خشونت مامور پلیس راهور تهران در کتک زدن یک راننده! + فیلم کامل

اولین فیلم و عکس از خودسوزی فجیع صبح امروز در تهران

تعقیب راننده فراری با پای پیاده توسط پلیس در تجریش تهران + فیلم

مهسا در پیکان عروس وحید شد / او با مردان عرب سروسری داشت!

تجاوز پسر 13 ساله به دختر 20 ساله + عکس

من عروس10 روزه هستم!/ کیوان از همان شب عروسی درخواست عجیبی دارد+عکس

درخواست عجیب مرد تهرانی که اصلا بچه دار نمی شد / زن موقتم می گوید از من آبستن شده است!

تجاوز به زینب 17 ساله در خانه مجردی شرور معروف + فیلم گفتگو با دختر

زن صیغه ای از مردی که عقیم بود، باردار شد! / مرد به دادگاه شکایت کرد

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه هنرمند Artist قانون Law قاچاق Contraband طب غذا زندان Prison حیوان خطرناک حیات وحش ببر منزل عکس زندگی من دختر فیلم جوان حوادث تهران اخبار تهران تهران کیفری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۱۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت‌ گونه در خطر انقراض جهانی یک فرد پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه برای دومین بار خبر داد.

سعید یوسف‌پور با اعلام این خبر افزود: ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست استان در حین گشت و کنترل در منطقه حفاظت‌شده سبزکوه موفق به ثبت تصویر یک قلاده پلنگ ایرانی برای دومین بار شدند.

به گفته وی، این تصاویر توسط محیط‌بان "ملک‌آرا خلیل طهماسبی" در منطقه حفاظت شده سبزکوه ضبط شده است و پیش از این نیز، حضور پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده سبزکوه ۱۱ اسفندماه پارسال توسط "محمدرضا احمدی" مسوول منطقه حفاظت شده سبزکوه ثبت شد و پیش‌بینی می‌شود حضور پلنگ در دیگر مناطق حفاظت شده استان نیز به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه پلنگ ایرانی گونه در خطر انقراض جهانی است و از گونه‌های حمایت شده، حفاظت‌شده و همچنین با ارزش به شمار می‌رود، گفت: گونه پلنگ در راس اکولوژیک قرار دارد و حفاظت از آن به معنای حفاظت از کل زیستگاه است.

تصاویر دیدنی از پلنگ ماده و توله‌اش در ارتفاعات برفی گیلان | ببینید

به گفته وی، در حال حاضر ۴۳۲ گونه جانوری در مناطق حفاظت شده استان ثبت شده که از این تعداد، ۴۶ گونه از مجموع پستانداران به شمار می‌روند.

یوسف‌پور گفت: از مجموع گونه‌های در معرض خطر نیز تاکنون چهارگونه شامل بالابان، کرکس مصری، اردک سر سفید و پلنگ ایرانی در مناطق حفاظت شده چهارمحال‌ و بختیاری به ثبت رسیده است.

کد خبر 849655 منبع: ایرنا برچسب‌ها استان چهار محال و بختیاری حیوانات - حیات وحش خبر مهم حیوانات - انقراض گونه‌ها سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • زنان در دوراهی کار و خانه
  • مشاهده خرس قهوه‌ای و ۲ توله‌اش در اقلید + ویدئو
  • حواصیل هندی برای نخستین بار در قم رصد شد
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله‌اش در اقلید +فیلم
  • مشاهده یک خرس قهوه‌ای و ۲ توله اش در اقلید
  • شرایط حفاظت از اسناد تاریخی در خانه‌ها مناسب نیست
  • حمایت ستاد ملی جمعیت از آثار هنرمندان با موضوع جمعیت
  • حفاظت از حیات وحش، رسالت همه ایرانی‌ها
  • «قلیچ» به مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران رسید
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه