Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@10:42:33 GMT

توهم درآمد میلیاردی از زهر عقرب! + عکس

تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۱۸۸۱

توهم درآمد میلیاردی از زهر عقرب! + عکس

به گزارش فارس، خبر کشف ۳ هزار عقرب در یک منزلی مسکونی در مشهد چند روزی است جنجال‌آفرین شده است، شاید حتی در همسایگی شما هم کسی در حال پرورش عقرب است،، اما چرا برخی افراد برای پرورش این بندپای خطرناک ریسک می‌کنند؟

ابوالفضل شعبانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به خبرنگار فارس گفت: این دومین کشف عقرب روز‌های اخیر یگان حفاظت شهر مشهد بوده است و در عملیات قبلی، ۱۲ هزار عقرب کشف شد که حدود ۱۰ هزار عدد آن مرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفته می‌شود گران‌بهاترین مایع در جهان «سم عقرب» است و قیمت یک گرم سم خشک آن برابر با ۸۰ میلیون تومان ارزش دارد.

این جمله وسوسه کننده در یک سایت پرورش عقرب منتشر شده است. در مباحث تئوری این سایت عنوان شده است: با ۱۵۰ هزار عقرب حداقل می‌توان ۲۰ الی ۲۵ گرم سم خشک درسال تولید داشت که برابر با ۲ میلیارد تومان است.

*مافیای پرورش عقرب و شیادی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی

علیرضا نادری کارشناس جانوران بی‌مهره سازمان حفاظت محیط زیست کشور در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس این باره گفت: موج پرورش عقرب از سوی یک گروه مافیایی شکل گرفته است و در واقع یک شیادی است.

این کارشناس محیط زیست ماجرای تب پرورش و زهرگیری عقرب را این‌طور بیان کرد که شرکت‌های آموزش پرورش عقرب با وعده درآمد میلیاردی از بیکاری و فقر و سادگی افراد سوء استفاده می‌کنند و با برگزاری کلاس‌های آموزشی سود زیادی به جیب می‌زنند.

نادری افزود: کلاس‌های آموزشی که با مجوز سازمان‌های غیرمرتبط با محیط زیست کشور مثل وزارت جهاد کشاورزی و سازمان فنی حرفه‌ای تحت عنوان کارآفرینی برگزار می‌شود با سوءاستفاده از یک خلا قانونی ماهانه سود‌های میلیونی دارند. در حالی که کارآفرینی برپایه تنوع زیستی کشور باید با مجوز سازمان محیط زیست همراه باشد، اما خلاء‌های قانونی باعث شده سودجویان با ارائه اطلاعات ناقص برخی افراد را برای پرورش عقرب تشویق کنند.

*برگزاری دوره آموزشی، فروش طرح توجیهی و عقرب، با مجوز از سوی نهاد‌های غیرمرتبط

این کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه کلاس‌های ۲۰-۳۰ نفره آموزش پرورش عقرب که ماهانه برگزار می‌شود با دریافت شهریه چند صد هزارتومانی هیچ اطلاعات علمی به افراد منتقل نمی‌کنند، گفت: مدرس این کلاس‌ها حتی اگر درباره پرورش عقرب اطلاعاتی هم در اختیار داشته باشد آن را به کارآموزان یاد نمی‌دهد تا در اصطلاح دست زیاد نشود.

نادری تصریح کرد: در کنار درآمد میلیاردی سودجویان از کلاس‌های آموزش پرورش عقرب و فروش طرح‌های توجیهی تکراری که در آن اشتباهات علمی فراوانی هم وجود دارد، مافیای پرورش عقرب، با قیمت‌های گزاف چند صد هزار تومانی تا چند صد میلیونی به مشتاقان پرورش عقرب مشاوره‌های اشتباه می‌دهند.

کارآموزان در نهایت برای شروع کار نیاز به عقرب دارند، سودجویان هم به جمع‌آوری عقرب از طریق افراد بی‌بضاعت اقدام کرده اند و عقرب‌ها یک تا دو هزار تومان از این افراد خریداری می‌شود و با قیمت ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان به متقاضیان فروخته می‌شود.

 

این کارشناس با اشاره به اینکه موج پرورش عقرب از سال گذشته در کشور اوج گرفته و سازمان محیط زیست با توجه به افزایش تعداد شاکیان خصوصی در این باره یک دستورالعملی برای پرورش عقرب تهیه کرده است، گفت: براساس این دستورالعمل، مجوز پرورش عقرب در محیط‌های شهری داده نمی‌شود.

وی افزود:کارشناسان و نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست نیز براساس این دستورالعمل در استان‌ها ملزم به شناسایی افرادی شده‌اندکه به پرورش غیرمجاز عقرب اقدام می‌کنند.

*تن‌ها ۳ مجوز از سوی سازمان محیط زیست برای پرورش عقرب تا به حال صادر شده است

نادری گفت: تا به امروز تنها ۳ مجوز از سوی این سازمان برای پرورش ۵ گونه عقرب صادر شده است؛ موالید این عقرب‌ها هم باید به خواستگاه‌شان در طبیعت بازگردانده شوند.

مطالعات جامعی درخصوص تعداد عقرب‌ها در ایران انجام نشده، اما مساله این است که عقرب‌ها در اکوسیستم نقش بسیار مهمی دارند، این بندپایان از حشرات تغذیه می‌کنند و با حذف آن‌ها از طبیعت آفات افزایش می‌یابد؛ بنابراین جمع آوری عقرب‌ها باعث افزایش آفات و رشد روز افزون استفاده از سموم در کشور می‌شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۱۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد

امروز سه شنبه چهارم اردیبهشت با حضور معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و فرمانده یگان‌های حفاظتی فراجا، تعداد ٢۵ خودوری عملیاتی برای تحویل به محیط‌بانان رونمایی شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست در مراسم رونمایی گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست با هدف تجهیز محیط بانان مقرر شد ١٠٠ دستگاه خودروی عملیاتی تا پایان سال خریداری و تحویل استان‌ها شود.

سرهنگ جمشید محبت خانی اظهارداشت: امروز از ٢۵ خودرو رونمایی شد که بلافاصله به ٢۵ استان از جمله خراسان رضوی، آذربایجان غربی، مازندران، گلستان، فارس، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، تهران، سیستان و بلوچستان، بوشهر، گیلان، یزد، خراسان جنوبی، اردبیل، همدان، ایلام، سمنان، لرستان، قزوین تحویل داده خواهند شد.

وی افزود: همچنین ۵٠٠ دوربین و هزار کیسه خواب هم رونمایی شد و به محیط بانان تحویل داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: تجهیز محیط بانان به امکانات روز همچنان ادامه خواهد داشت.

همچنین فرمانده یگان‌های حفاظت فراجا در این مراسم گفت: حفاظت از محیط زیست بسیار با اهمیت است که علاوه بر وظایف قانونی که برای تمام سازمان‌ها تعریف شده، همه مردم هم وظیفه دارند با توجه به ظرفیت‌ها از محیط زیست حفاظت کنند.

سردار رضا بنی اسدی فر افزود: از ۶٨ سال پیش که کانون شکارچیان در ایران تأسیس شد ضرورت حفاظت از محیط زیست کلید خورد و سال ١٣۵٣ با تصویب قانون حفاظت و بهسازی بر این امر تاکید شد.

وی اظهارداشت: در این راستا فراجا همواره در کنار سازمان حفاظت محیط‌زیست بود و در بخش‌های مختلفی از جمله در زمینه جلوگیری از شکار و صید غیر مجاز و صدور مجوز‌های غیرقانونی همکاری‌های خوبی داشتیم و در این راه متحمل خسارات زیادی هم شدیم.

وی تاکید کرد: در این راستا آموزش نیرو‌های یگان حفاظت محیط زیست باید جدی گرفته شود و بر آشنایی با حمل سلاح و سایر تجهیزات تاکید شود.

وی با تاکید بر اینکه در این عرصه استفاده از فناوری‌های نوین باید جدی گرفته شود گفت: قطعا رونمایی امروز موجب تقویت حفاظت می‌شود و برای ١٢ یگان حفاظتی که در سایر دستگاه‌های دولت فعال هستند می‌تواند الگو باشد.

دیگر خبرها

  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • شورای فرهنگی محیط زیست در همه استان‌ها فعال می‌شود
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • افزایش تعداد گونه گوزن زرد ایرانی در سایت ارسنجان
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • درآمد 6 هزار میلیاردی از جریمه رانندگان
  • تخفیفی درباره حرایم مرغ لاین وجود ندارد
  • ماجرای بازپس‌گیری زمین «پتروشیمی میانکاله» به کجا رسید؟
  • ۲۰ میلیون تن پسماند ساختمانی در قم انباشت شده‌است