Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام علی مراد کیانی، مدرس و فعال فرهنگی در گفت و گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: آیه الله شهید علی قدوسی در 12 مرداد سال 1306 در شهر نهاوند از توابع استان همدان در خانواده ای روحانی متولد شد .
وی افزود: پدرش آیت‌الله ملا احمد قدوسی از مجتهدان عصر خود بود که پس از بیست سال تحصیل در نجف و بهره‌گیری از اساتیدی چون میرزای شیرازی و میرزا حبیب‌الله رشتی و احراز مقام اجتهاد در سال ۱۲۷۷ شمسی به نهاوند بازگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حجت‌السلام کیانی عنوان کرد: دوران خردسالی شهید قدوسی تحت تعلیم پدر و مادری متدین و پرهیزگار سپری شد، ایشان تحصیلات کلاسیک خود را در دوران خفقان رضاخان و اوایل حکومت محمدرضا پهلوی تا سال سوم دبیرستان ادامه داد و در سال 1323 برای کسب علوم دینی به قم مهاجرت نمود.
این مدرس حوزه بیان کرد: شهید قدوسی سال‌ها نزد اساتید بزرگی همچون آیه الله بروجردی، امام خمینی (ره) وعلامه طباطبایی صاحب تفسیر المیزان شاگردی نمود و دروس خارج فقه و اصول و فلسفه را از محضر آنان کسب نمود.

وی گفت: شهید قدوسی در دوران تحصیلات حوزوی با دختر مرحوم علامه طباطبایی بنام نجمه سادات طباطبایی ازدواج نمود و صاحب چهار پسر و دو دختر شد، یکی از فرزندان شهید آیت‌الله قدوسی، محمد حسن قدوسی دانشجویی بود 59 که با آغاز جنگ تحمیلی به صورت داوطلب عازم جبهه شد و در آذر ماه سال قبل از پدر به درجه رفیع شهادت نائل گردید.
حجت‌السلام کیانی گفت: در جریان کاپیتولاسیون در آبان 1343 و سخنرانی امام خمینی (ره) در اعتراض به این مسئله که منجر به دستگیری ایشان در 13 آبان و تبعید به ترکیه گردید، جامعه مدرسین با اعتراض شدید اقدام به انتشار اعلامیه‌ها و نشریات مخفی نمود.

تشکیل یک گروه سازمان یافته علیه رژیم شاه توسط آیت الله قدوسی
این فعال فرهنگی گفت: به علت شدت اختناق از سوی رژیم مستبد شاه، برخی از شاگردان امام، از جمله شهید قدوسی را بر آن داشت تا کیفیت مبارزه را متناسب با وضع موجود تغییر دهند که این امر مقدمه تشکیل یک گروه سازمان یافته و مخفی از مدرسین و اساتید حوزه با محوریت، مقام معظم رهبری، شهید قدسی و آیه الله ربانی املشی شد.
حجت‌الاسلام کیانی عنوان کرد: این تشکیلات مخفی سازمان یافته و مخفی متشکل از مدرسین و اساتید حوزه به طراحی روش‌های مبارزه با رژیم شاه پرداخت، تا اینکه حدود سال ۱۳۴۴ به دنبال کشف و شناسایی این تشکیلات مبارزاتی توسط ساواک، در سال ۱۳۴۵ همراه با مقام معظم رهبری، آقای هاشمی رفسنجانی، دستگیر و در زندان قزل قلعه زندانی گردید.
این فعال فرهنگی گفت: از اقدامات مهم شهید قدوسی با همیاری جمعی از اساتید، همچون آیت‌الله جنتی، آیت‌الله مصباح و شهید آیت‌الله دکتر بهشتی تاسیس مدرسه حقانی (منتظریه) و مکتب توحید بود که با اعمال شیوه‌ای نوین، این دو نهاد آموزشی را الگویی برای سایر مراکز آموزشی و فرهنگی تبدیل نمودند.
وی اظهار کرد: تاسیس این مدرسه نه تنها یک حرکت صرفا فرهنگی، علمی و تربیتی بود بلکه همان گونه که بعدها معلوم شد یک حرکت سیاسی دقیق و حساب شده‌ای بود که پس از قیام 15 خرداد و تبعید امام به وقوع پیوست و ثمره آن کادر سازی برای مدیریت انقلاب اسلامی بود.
حجت‌الاسلام کیانی افزود: ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اعضای فعال کمیته استقبال از امام بودند و به فرمان امام (ره) مامور شدند تا در دادگاه‌های انقلاب متصدی مقام قضاوت گردند که سرانجام طی حکمی از سوی امام (ره) به سمت دادستانی کل کشور منصوب شدند.
این مدرس دانشگاه گفت: بنا به نقل برخی مسئولین شهید قدوسی از طراحان وزارت اطلاعات بود که آن را به عنوان چشمی برای رصد دشمنان نظام و سایر امور انقلاب اسلامی می‌‌دانست.
وی گفت: سرانجام این عالم فرزانه، پس از سال‌ها مجاهدت و تلاش شبانه روزی در شهریور ماه سال 1360 با انفجار بمبی که توسط منافقین در دادستانی انقلاب کار گذاشته بود به درجه رفیع شهادت نائل شدند و در جوار حرم ملکوتی حضرت معصومه(س) به خاک آرمیده شد.


پیام شهید به تمام طلاب
دوستان من! اگر آمده‌اید که روحانی شده و به پست و مقام برسید و دنبال بزرگ شدن و به دست آوردن موقعیت و ثروت باشید، بدانید که در دنیا و آخرت ضرر کرده اید،تا دیر نشده است باز گردید، ولی اگر آمده‌اید که سرباز امام زمان (عج) و خادم اسلام بشوید خوش آمدید، بدانید که خداوند شما را یاری خواهد کرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان آیت الله قدوسی مدرسه شهید حقانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۳۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدون عرفان حرکت انقلابی خشک و شکننده می‌شود

ایسنا/فارس نماینده ولی فقیه در استان فارس با تأکید بر ضرورت مدنظر قرار دادن عرفان در حرکات انقلابی گفت: بدون عرفان حرکت انقلابی خشک و شکننده می‌شود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام امروز، ۲۶ فروردین‌ماه در اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی در استان فارس گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی در طول چند سال گذشته مایه خیر و برکت بوده و سبب آشنایی نسل جوان و نوجوان با کتاب شده است.

وی افزود: این جشنواره به خوبی در استان برگزار شده و در طول چند سال گذشته عناوینی در سطح ملی داشته‌ایم. جا دارد که استان فارس از نظر کتاب و کتابخوانی رتبه خوبی در بین سایر استان‌های کشور داشته باشد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به جایگاه مردم فارس و شیراز در حوزه وقف و به ویژه عرصه کتاب و کتابخوانی گفت: مردم فارس در این زمینه‌ها اقدامات استثنایی انجام داده‌اند و این استان با مقام‌های ارزشمند در عرصه کارهای خیرخواهانه و کتابخوانی به عنوان یک قله فرهنگی در کشور می‌درخشد.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: ادامه مسیر انقلاب اسلامی با نگاهی که جمع عرفان و دیگر مراتب علمی است، امکان‌پذیر است و باید طراوت عرفان را در تمام حرکت‌های انقلابی دمید. بدون عرفان حرکات انقلابی خشک و شکننده می‌شود و تداوم نمی‌یابد.

وی با بیان اینکه بنیانگذار جمهوری اسلامی هم با همه فقاهت عارف مسلک بود، اظهار کرد: بسیاری از فرقه‌های عرفان در بیان سلسله خود، به امام رضا (ع) و فرزندان ایشان منتسب می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاسیس بنیاد مسکن بر مبنای محرومیت زدایی بوده است
  • حکم رهبر انقلاب برای تولیت مدرسه شهید مطهری
  • حکم انتصاب رهبر انقلاب برای تولیت مدرسه شهید مطهری
  • رهبر انقلاب یک حکم جدید صادر کردند + جزئیات
  • با حکم رهبر انقلاب؛ تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری منصوب شد
  • حجت‌الاسلام توجّهی به عنوان تولیت مدرسه مطهری منصوب شد
  • حجت الاسلام توجهی به تولیت مدرسه عالی شهید مطهری منصوب شد
  • انتصاب تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری
  • بدون عرفان حرکت انقلابی خشک و شکننده می‌شود
  • با حکم رهبر انقلاب انجام شد؛ انتصاب حجت‌الاسلام توجّهی به‌سِمت تولیت مدرسه و مسجد شهید مطهری