Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان یکی از برنامه‎های مهم این دانشگاه را تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین عنوان کرد و گفت: این دانشگاه به عنوان یک دانشگاه پیشرو براساس یک نقشه راه توانسته برنامه‎های خود را در این رابطه عملیاتی کند.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو،  گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود، اگر چه این استان شمالی می‎توانست به مدد بهره‎برداری از دانش روز در زمینه کشاورزی به ارزش افزوده و شرایط اقتصادی مناسب برای بهره‎برداران خود دست یابد متأسفانه در سال‎های اخیر به دلیل فاصله گرفتن از دانش و تکنولوژی به روز کشاورزی و اصرار بر ادامه کشاورزی سنتی در برخی از فصل‎های زراعی، کشاورزان دچار خسارت‎های جبران‌ناپذیری ‎شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سویی دیگر عدم برخورداری از دانش محققان در حوزه کشاورزی بر منابع آب و خاک استان نیز خسارت‎هایی وارد کرده است این اتفاقات ناگوار در حالی در بخش کشاورزی گلستان رخ می‎دهد که یکی از معتبرترین دانشگاه‎های تخصصی در حوزه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در مرکز گلستان وجود دارد که بدون تردید بخش کشاورزی می‎تواند با استفاده از این پتانسیل به ظرفیت رشد قابل توجهی دست یابد، در همین رابطه با علی نجفی‎نژاد رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در رابطه با نقش و سهم دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی در تولید علم و ارتباط دانشگاه با بخش کشاورزی گفتگویی انجام داده‎ایم که در ذیل می‎خوانید.

در مورد وضعیت کنونی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، توضیح مختصری بفرمایید؟

  دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، به عنوان دانشگاه تخصصی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی که ۶۱ سال از عمر آن می‎گذرد تلاش‎های زیادی انجام داده و مسیر توسعه خود را به خوبی طی کرده است در واقع این دانشگاه از یک مرکز آموزش عالی با ۲۸ دانشجو در دوره کاردانی فعالیت خود را آغاز کرد و امروز بیش از ۴ هزار دانشجو و ۱۸۲ عضو هیئت علمی در همه رشته‎های تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو می‎پذیرد.

این دانشگاه تخصصی نقش و سهم قابل توجهی در تولید علم و تربیت نیروی انسانی ماهر ایفا می‎کند طی سال‎های گذشته و دولت یازدهم و دوازدهم از سال ۱۳۹۲ برنامه‌های مختلف و متعدد در دانشگاه برگزار شد و رتبه دانشگاه از ۳۴ در سال ۱۳۹۲ در بین تمام مراکز دانشگاهی و آموزش عالی کشور امروز با ۱۲ پله صعود به ۲۲ رسیده است و در حوزه تخصصی تولید علم و تأثیرگذاری تولید علم رتبه ۱۰ به پایین را داریم.

 در سال‎های اخیر یکی از برنامه‎های دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان تبدیل شدن به دانشگاه کارآفرین بود برای تحقق این امر چه فعالیت‎هایی انجام شده است؟

 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان با توجه به تغییر رویکرد وزارت علوم در دولت تدبیر و امید، مهمترین برنامه این وزارتخانه ساماندهی آموزش عالی و افزایش مهارت دانشجویان و دانش آموختگان به مسأله کارآفرینی بوده است.

تبدیل دانشگاه و تغییر از نسل دوم به نسل سوم یعنی به دانشگاه کارآفرین تبدیل شویم در این رابطه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان به عنوان یک دانشگاه پیشرو بر اساس یک نقشه راه توانسته برنامه‎های خود را عملیاتی کند و در این حوزه فعالیت‎های گسترده انجام دهد از جمله فراهم کردن امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی و تجهیزات برای فعالیت علمی و عملی دانشجویان که یکی از نمونه‎های آن فراهم کردن منطقه‎ یا محدوده‎ای داخل پردیس دانشگاه تحت عنوان پارک فناوری است.

در این مجموعه طرح‎های ارائه شده از سوی دانشجویان که در کمیته کارآفرینی مصوب می‎شود امکانات و زیرساخت‎های لازم برای اجرای طرح در اختیار آن‌ها قرار می‎گیرد همچنین در کنار پارک فناوری دو سالن پرورش قارچ طراحی کردیم که از ابتدای ترم تحصیلی در اختیار دانشجویان قرار خواهد گرفت، برگزاری کارگاه‌های مهارت‌افزایی در حوزه کارآفرینی نیز از جمله برنامه‎های دانشگاه محسوب می‎شود در همین رابطه طی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ بیش از ۱۴ هزار و ۳۶۰ نفر ساعت کارگاه‌های مرتبط با کارآفرینی برگزار شده است.

 برای ارتباط و پیوند دانشگاه با بخش کشاورزی چه برنامه‎هایی در دست اجرا دارید؟

 راه‎اندازی کلینیک مادر تخصصی دانشگاه یکی از اقدامات برای ارتباط با ساختار و ارگانیک دانشگاه با جامعه به خصوص بخش کشاورزی محسوب می‎شود، در این کلینیک کارگروه‎های مختلف از اساتید و دانشجویان دارای تحصیلات تکمیلی مشکلات مختلف دستگاه‌های اجرایی و مسائل مربوط به استان را به پروژه‎های مطالعاتی تبدیل می‎کنند و نتیجه را در اختیار مخاطبان خود قرار می‎دهند.

یکی دیگر از اقدامات دانشگاه تنظیم تفاهم‎نامه با انجمن صنفی کشاورزان استان است برای ارتباط نزدیک و کمتر شدن فاصله میان اساتید دانشگاه و کشاورزان دفتر کاری برای برگزاری جلسات در دانشگاه در اختیار آن‌ها قرار دادیم، از اعتبارات پژوهشی سال ۱۳۹۷ نیز ۲ میلیارد ریال به نیاز‌های تحقیقاتی این انجمن اختصاص یافت.

در واقع نیاز‌های انجمن صنفی کشاورزان شناخته و بعد از بررسی و پژوهش یافته‎های علمی محققان دانشگاه در قالب کلاس‎های ترویجی در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

 با توجه به بحران‎های کم آبی و خشکسالی در سال‎های اخیر، دانشگاه چه کمکی می‎تواند به بدنه کشاورزی و منابع طبیعی داشته باشد؟

 دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی در درجه نخست وظیفه آن تولید دانش مورد نیاز برای جامعه و انتقال آن به بهره‎برداران است، اما چند طرح کلیدی و مهم برای مقابله با بحران‎های کم آبی در دست اجرا داریم یکی از این طرح‎های مهم، طرح مدیریت حوضه‎های جامع آبخیز کشور است فاز صفر این پروژه به اتمام رسیده و فاز یک آن در دست اجراست.

از دیگر طرح‎های کلان و اساسی که با وزارت کشاورزی انجام می‎شود طرح سیاستگذاری کشاورزی و امنیت غذایی کشور است براساس این طرح، محققان و اساتید کل فعالیت‎های کشاورزی کشور را مدل‌سازی می‎کنند.

به عنوان مثال در این طرح الگوسازی می‎شود برای تولید یک نوع محصول به چه مقدار نهاده، آب و ... نیاز است چه مقدار آلودگی و چه مقدار محصول تولید خواهد شد در واقع وضعیت کشاورزی در مقابل دید مسوولان و برنامه‎ریزان قرار می‎گیرد و آن‌ها براساس سیاست‎ها برنامه‌ریزی خواهند کرد.

 در خصوص طرح‎های دانش بنیانی دانشگاه توضیح بفرمایید؟

 در تبدیل دانشگاه به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین یکی از ویژگی‎هایی که باید داشته باشیم ایجاد مراکز رشد در کنار دانشگاه است در حال حاضر «مرکز رشد دانشگاه» راه‎اندازی شده است.

این مرکز با ۵۰ هسته پژوهشی در حال فعالیت است پنج شرکت دانش بنیان نیز در این مرکز فعال هستند این مرکز یافته‎های تحقیقاتی که در دل آزمایشگاه‎های دانشگاه را به دست می‎آورد به مرکز رشد ارائه می‎دهد تا در مقیاس نیمه‌تجاری و نیمه‌صنعتی تولید شود بحث بازاریابی و تجاری‌سازی مورد بررسی قرار می‎گیرد و قابلیت این را دارد تا طرح در یک مقیاس بزرگتر شروع به کسب و کار کند در واقع اگر بخواهیم به توسعه‌یافتگی دست بیایم باید از مسیر توسعه دانش‌بنیان وارد شویم. منبع: خبرگزاری فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کشاورزی دستاوردهای کشاورزی استان گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۴۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با تشریح علت ممنوعیت برداشت گیاهان کوهی در زاگرس گفت: اگر این روند ادامه داشته باشد زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، سیدیوسف مرادی در جمع برخی از مسئولان منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری جرات نمی‌کند به صورت علنی بگوید ولی من می‌گویم تا 50 سال آینده اثری از زاگرس نخواهد بود، چون زادآوری ندارد و زاگرس تا 50 سال آینده نابود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر زاگرس نابود شد گرد و غبار سوریه، عراق و عربستان از شیراز تا خراسان را می‌گیرد و هرچه ایرانی در این محدوده ما داریم باید مهاجرت کنند، عنوان کرد: 42 درصد آب ایران متعلق به زاگرس که از این میزان 12 درصد از کهگیلویه و بویراحمد است.

هنوز نتوانسته‌ایم مردم را متوجه کنیم چرا با برداشت گیاهان کوهی مخالف هستیم، الان فصل بهار و زمان زاد و ولد حیات وحش است و این حیات وحش باید کنگر، بیلهر و ریواس را بخورد تا شیردهی بیشتری داشته باشد و بتواند با بیماری‌های گوارشی مقابله کند و اگر سنجاب نباشد چه کسی بلوط می‌کارد، اگر دارکوب نباشد چه کسی بلوط را حجامت می‌کند و اگر عقاب نباشد چه کسی اینها را پاکسازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: بدون مشارکت مردم امکان حفاظت از منابع طبیعی وجود ندارد زیرا منابع طبیعی نیروی انسانی کافی و اعتبار لازم را ندارد.

.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • توصیه داور مسابقه «میدون» به دانشجویان برای تجارت موفق/ چگونه می‌توان نرم‌افزارهای جهانی را تبدیل به مدل ایرانی کرد؟
  • برگزاری نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی در گلستان
  • استاد برجسته و پیشکسوت دانشگاه تهران درگذشت
  • انتصاب رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی مازندران
  • نقش گیاهان خوراکی طبیعی و دارویی در سلامت
  • درختان زاگرس تا ۵۰ سال آینده نابود می‌شوند + فیلم
  • هوشمند سازی 13 گله شتر استان یزد
  • هوشمند سازی ۱۳ گله شتر استان یزد با استفاده از برنامه کاربردی ساربانیار
  • اعلام وصول طرح قوانین نامعتبر در حوزه کشاورزی