Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@19:12:13 GMT

بزرگداشت صدمین سالگرد تاسیس هنرستان هنرهای زیبا

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۴۹۲۹

بزرگداشت صدمین سالگرد تاسیس هنرستان هنرهای زیبا

نخستین جلسه هم اندیشی بزرگداشت صدمین سالگرد تاسیس هنرستان هنرهای زیبای تهران برگزارشد .

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط عمومی معاونت امور هنری، نخستین جلسه هم اندیشی  بزرگداشت  صدمین سالگرد تاسیس هنرستان هنرهای زیبای تهران با حضور سید مجتبی حسینی؛ معاون امور هنری، محمد  اله یاری؛ مدیرکل دفترآموزش و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری جمعی ازمدیران و هنرمندان فارغ التحصیل هنرستان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسینی دراین نشست با تاکید بر اهمیت و جایگاه هنرستان های هنرهای زیبا گفت: تاسیس هنرستان هنرهای زیبا در سال  1297  به عنوان اولین هنرستان  نه تنها در ایران بلکه در منطقه،  نشانه  فرهنگ، مدنیت وهنردوستی  این مرز بوم است. امسال یکصدمین  سال تاسیس این هنرستان  است،   وظیفه ما تکریم فضل و هنر است. مفتخریم با حضور و مساعدت استادان  بزرگ و صاحب نامی که  محصول این هنرستان هستند  برای معرفی بیشتر هنرستان هنرهای زیبا و دستاوردهای آن  این رویداد هنری را گرامی بداریم.

 سپس محمد  اله یاری؛ مدیرکل دفترآموزش وتوسعه فعالیت های فرهنگی وهنری گفت : معاونت هنری توجه ویژه ای به هنرستان های هنرهای زیبا  دارند  و تاکید  براین است که  چراغ هنرستان ها پرنور باشد. ما امسال قصد داریم  بزرگداشت  یکصدمین سال تاسیس  هنرستان هنرهای زیبا ی تهران و همچنین سال بعد هنرستان میرک تبریز را برگزار کنیم. در این حوزه اقداماتی انجام شده و مقدمات آن با تشکیل این جلسات با حضور استادان و هنرمندان بزرگوار آغاز شده است و تا اوایل  آذر ماه این جلسات به صورت مداوم  برگزار می شود و با کمک و همفکری به نتایج مهم دست  خواهیم یافت .

درادامه استادان و مدیران حاضر در جلسه دیدگاهها و نظرات خود را درباره تاریخچه تاسیس و نقش هنرستان های هنرهای زیبا، راههای پیشبرد آموزش هنر در این برهه و پیشنهادهایی برای اجرای جشن صدمین سال تاسیس این هنرستان بیان داشتند.

این جلسه باحضور  امیر اشرف  آریان پور پژوهشگر،   موسیقی دان  و فارغ التحصیل از هنرستان هنرهای زیبا، شهرداد روحانی موسیقیدان آهنگساز و رهبرارکستر  و فارغ التحصیل هنرستان، حسن ریاحی؛ آهنگساز و موسیقیدان ، محمد مظفری؛ اولین مدیرکل دفترآموزش و توسعه فعالیتهای هنری پس از انقلاب اسلامی، مهدی افضلی؛ مدیرعامل موسسه  توسعه هنرهای معاصر، حمیدرضا نوربخش؛ مدیرعامل خانه موسیقی، محمد حسین  اسماعیلی؛ معاون و آرین، کارشناس اداره کل فرهنگ و  ارشاد اسلامی استان تهران،  علیرضا دباغی؛ معاون اداری مالی بنیاد رودکی، مجید فروغی؛ مدیر روابط عمومی معاونت امورهنری و شریفی مسئول روابط عمومی دفترآموزش برگزار شد.

 

 

پایان پیام/32

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس خانه های نور هرمزگان افزایش قیمت سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان کانون های مساجد سیدعباس صالحی کانون های فرهنگی هنری مساجد دبیر ستاد عالی کانون های مساجد سبک شوتوکان صدمین سالگرد تاسیس هنرستان هنرهای زیبا بزرگداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۴۹۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان

سلطان العمر پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه هاروارد در نشریه «نیو لاینز» نوشت: ۲۲ فوریه مصادف بود با پنجمین سالگرد یک مناسبت جدید در عربستان سعودی تحت عنوان روز تاسیس که طی سال‌های اخیر در تقویم این کشور گنجانده شده است. این مناسبت که بر اساس حکم پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۹ ایجاد شد، گرامیداشت «آغاز سلطنت امام محمد بن سعود و تاسیس اولین دولت سعودی» در سال ۱۷۲۷ است.

به گزارش انتخاب، بر خلاف روز ملی عربستان، که در آن ایده سیاسی اتحاد و تشکیل دولت معاصر عربستان در سال ۱۹۳۲ جشن گرفته می‌شود، روز تاسیس ۲ کارکرد اصلی دارد: گرامیداشت یک افسانه سیاسی و پاک کردن یک افسانه دیگر. این روز بزرگداشت این روایت تاریخی است که دولت معاصر سعودی سومین دولت در طی ۳ قرن متوالی در شبه جزیره عربستان است. این مناسبت همچنین این روایت سیاسی را که اولین دولت سعودی پس از انعقاد پیمانی بین محمدبن عبدالوهاب، موسس جنبش وهابی و محمد بن سعود در ۱۷۴۴ تشکیل شد رد می‌کند. با انتخاب سال ۱۷۲۷ به عنوان سال آغازین اولین دولت سعودی به جای سال ۱۷۴۴، روز تاسیس به دنبال جایگزین ساختن وهابیت در روایت سیاسی سعودی است.

برای بسیاری از متخصصان و تحلیلگران عربستان، زدودن روایت وهابی یک اقدام عمیق و رادیکال تلقی می‌شود. نگاه پذیرفته شده قبلی این بود که از ۱۷۴۴، دولت سعودی همواره به عنوان تنها محافظ و گسترش دهنده وهابیت برای خود مشروعیت قائل بوده و اینکه اقتدار سیاسی در عربستان سعودی بین خانواده سلطنتی آل سعودی و نخبگان مذهبی وهابی تقسیم شده است. بر اساس این نگاه، با کنار گذاشتن وهابیت، دولت سعودی یک منبع اصلی مشروعیت را از دست می‌دهد و به شرکت تاریخی خود با نظام مذهبی پایان می‌دهد.

اما نگاهی دقیق‌تر به نحوه تاسیس دولت معاصر سعودی نشان می‌دهد که این داستان که دولت سعودی با اتکا به وهابیت به خود مشروعیت بخشیده، گزاره‌ای نادرست است. پادشاهی سعودی نه از طریق وهابیت بلکه با تکیه بر یک سنت هنجاری ترکیبی که شامل دو عنصر عربیت و سلفی گری بود مشروعیت یافته است.

اولین گام در فهم نحوه مشروعیت یافتن دولت معاصر سعودی در طی دوره تشکیل این است که به این نکته واقف باشیم که نخبگان حاکم آن دولت در آن دوران مردانی از آخرین نسل عرب‌های عثمانی بوده اند. این نسل به گفته ویلیام کلیولند، بین سال‌های ۱۸۷۰ تا ۱۸۹۰ متولد شده بود و اعضای آن در دوران اواخر امپراطوری عثمانی آموزش دیده و صاحب مشاغل گوناگون شده و برای آینده برنامه ریزی کرده بودند.

با پایان جنگ جهانی اول، امپراطوری عثمانی از هم پاشید و بسیاری از اعضای این نسل نقشی محوری در تاسیس خاورمیانه پساعثمانی ایفا کردند. در مورد عربستان، این نسل نه تنها شامل بسیاری از مشاوران، بروکرات‌ها و روشنفکران مصری، سوری و سایر ملل عرب بود که در تاسیس دولت سعودی ایفای نقش کردند، بلکه خود موسس رژیم یعنی عبدالعزیز آل سعود نیز از این نسل بود. عبدالعزیز در اولین مصاحبه خود با روزنامه الدستور چاپ بصره در سال ۱۹۱۳، خود را یک "عرب عثمانی" توصیف می‌کند که خود را متعهد به انجام هر کاری برای «صیانت از وطن عثمانی در شبه جزیره عربستان» می‌داند. وی این مصاحبه را برای توجیه بیرون راندن پادگان‌های عثمانی از دو واحه استراتژیک در شرق عربستان یعنی الاحصی و القطیف و متقاعد کردن نخبگان حاکم عثمانی در بغداد و استانبول به اینکه اقدامات وی نباید به عنوان اقداماتی جدایی طلبانه قلمداد شود، انجام داد.

این تلقی از عبدالعزیز به عنوان عضوی از آخرین نسل عرب‌های عثمانی به نحو قابل توجهی با نگاه‌های آلترناتیو دیگر که در سال‌های اخیر مورد استناد قرار گرفته و وی را رهبری وهابی یا یک عنصر امپراطوری بریتانیا توصیف می‌کند متفاوت است. آلترناتیو اول (رهبر وهابی) وی را از نسل و زمان خود جدا می‌سازد و عبدالعزیز را به یک گذشته افسانه‌ای وهابی پیوند می‌زند که اغلب بدون در نظر گرفتن بستر زمانی خود مورد تفسیر و استناد قرار گرفته است. آلترناتیو دوم (عامل بریتانیا) عاملیت شخص عبدالعزیز را رد می‌کند و سه دهه پویایی سیاسی و رویداد‌های تاریخی در شبه جزیره عربستان را که با ایجاد حکومت معاصر سعودی به اوج خود رسید، به یک طرح انگلیسی صرف تقلیل می‌دهد.

در اوایل قرن بیستم میلادی، واژه "سلفی گری" همچون امروز معادل واژه وهابی گری نبود. در آن دوران، این کلمه به یک جنبش اصلاحگری اسلامی اشاره داشت که به گفته هنری لائوزیر، «به دنبال آشتی دادن اسلام با ایده آل‌های اجتماعی، سیاسی و روشنفکری عصر روشنگری بود.» این جنبش در اواخر قرن نوزدهم ظهور و بروز یافت و روشنفکران اصلی آن افرادی، چون جمال الدین افغانی، محمد عبدو و رشید رضا بودند. این جنبش انتقاداتی را بر آن دسته از رفتار‌ها و اعتقادات مسلمانان که تناسبی با جهان مدرن نداشتند، مطرح می‌کرد.

بعد از جنگ جهانی اول، بسیاری از اعضای جنبش سلفی گری شروع به حمایت از پروژه سعودی کردند، زیرا آن را تنها امید باقی مانده برای یک ایجاد یک دولت مستقل عربی پس از تحمیل نظام قیمومیت بر بسیاری از سرزمین‌های عرب پسا عثمانی می‌دانستند. به عنوان مثال، رشید رضا، اصلاحگرای شناخته شده اسلامی، مجله خود المنار را که در جهان اسلام به شدت صاحب نفوذ بود، به جبهه‌ای برای ترویج و مشروعیت بخشی به دولت جدید سعودی بر اساس اصول سلفی گری تبدیل کرد.

سایر سلفی‌ها نیز تصمیم به مهاجرت برای ساخت دولت جدید سعودی گرفتند. یکی از آن‌ها محمد بهجت البیتر، اصلاح طلب سوری بود که نقش برجسته‌ای در امر آموزش در عربستان سعودی ایفا کرد. آنگونه که دیوید کومینز، مورخ غربی می‌نویسد، سلفی‌ها همچنین نقش مهمی در تفسیر ایدئولوژی وهابی به عنوان بخشی از سلفی گری و جنبش ناسیونالیستی متعهد به پیشرفت در شبه جزیره عربستان ایفا کردند.

آنچه از همه این روایت‌های تاریخی برداشت می‌شود این است که دولت سعودی به عنوان دولتی وهابی که ادامه و دنباله قرارداد خیالی بین خاندان آل سعود و یک خانواده مذهبی باشد، تاسیس نشد. این رژیم به عنوان یک پادشاهی عرب با تاکید جدی بر سلفیت مدرن تاسیس شد. فهم این مسئله از اهمیت روز تاسیس و گسست آن با روایت سیاسی وهابی نمی‌کاهد، اما توجه ما را به دو نکته جلب می‌کند: اول اینکه روایت وهابی از از ساخت قدرت توسط موسس عربستان سعودی معاصر مورد استناد قرار نگرفته است. دوم اینکه استفاده از روایت وهابی به عنوان ابزار مشروعیت بخشی یک پدیده جدید است که با به قدرت رسیدن ملک فیصل رواج یافت. تاسیس دولت سعودی نتیجه مستقیم تلاقی نیرو‌های تاریخی بود که رویکرد سعودی به سیاست و دولت سازی را تغییر داد.

دیگر خبرها

  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • نمایندگی صمت در شهرستان اصلاندوز تاسیس شد
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان شهرضایی
  • اجرای رویداد هنری «وعده صادق» در استان خوزستان
  • ساخت ۱۰ سازه هنری آجری در مراغه
  • بزرگداشت آیت الله ضیاءالدین نجفی(ره) در قم برگزار شد
  • سفال کلپورگان هنری زیبا از بانوان سیستان وبلوچستان
  • واکنش دانشگاه علوم خانواده دانشگاه تهران به انتقادات از همکاری با همسر سید ابراهیم رئیسی: جمیله علم الهدی فقط برای هیات جذب اساتید دانشکده تازه تاسیس «علوم خانواده» انتخاب شده، نه کارگروه هیات جذب کل اساتید دانشگاه تهران