Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی سوءمدیریت‌های رخ داده در دانشگاه کاشان جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی این دانشگاه در نامه‌ای سرگشاده به وزیر علوم خواستار رسیدگی به آن شدند.

      به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان در نامه ای سرگشاده به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیرو سوء مدیریت های رخ داده در دانشگاه کاشان خواستار رسیدگی به آن شدند و اعلام کردند که سوء مدیریت جاری در دانشگاه در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز خود را با شدت بیشتری نشان داده؛ به گونه‌ای که طی ماه‌های اخیر موجب بروز اعتراضات دانشجویی و ناآرام شدن فضای دانشگاه در ایام امتحانات شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
    متن کامل این نامه به شرح ذیل است:
"لایحب الله الجهر بالسوء من القول الا من ظلم و کان الله سمیعا علیما "
سوره مبارکه نساء آیه شریفه ۱۴۸

جناب آقای دکتر غلامی
وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری
سلام علیکم

احتراما ضمن آرزوی موفقیت برای جنابعالی و سایر همکاران ارجمند و تلاشگر مجموعه وزارت علوم بدینوسیله نکاتی را در خصوص شرایط جاری دانشگاه کاشان به استحضار می‌رساند.
بدیهی است در نزد اساتید دانشگاه هیچ رویدادی خوشایندتر از ارتقای علمی و فرهنگی دانشگاه نیست و این موضوع منشاء اصلی تلاش ها، دلسوزی‌ها و دغدغه‌های مستمر ایشان است. اساتید دانشگاه کاشان نیز از این سیر جدا نبوده و تمام همت خود را مصروف این هدف عالی می‌کنند؛ لذا بدیهی است که در کنار اقدامات ایجابی خود در مسیر خدمت رسانی به دانشگاه از طریق بالا بردن غنای پژوهشی و آموزشی، همکاری با مسئولان دانشگاه در مدیریت اصولی، انگیزش دانشجویان، ارتقای امکانات پژوهشی و آزمایشی و مواردی از این دست، از سویی وظیفه و از سویی دیگر حق خود می‌دانند که چنانچه اشکال و خللی در مسیر حرکت پرشتاب علمی و فرهنگی دانشگاه ایجاد شد، موضوع را تا رفع مشکل و حصول نتیجه پیگیری کرده و بی تفاوتی در این موارد را خیانت به امانت دانشگاه می‌دانند.   از این روی به استحضار می‌رسد که طی سال‌های اخیر متاسفانه سوء مدیریت‌های روی داده موجب کندشدن حرکت و حتی در مواردی پس رفت‌های تأسف بار در دانشگاه کاشان شده است. شایان ذکر است که اساتید دانشگاه به فراخور هر موضوع طی جلسات متعدد رسمی و غیر رسمی در ۴ سال گذشته، اشکالات موجود را به استماع ریاست محترم دانشگاه رسانده اند و ایشان در جریان شرایط حاضر قرار دارند؛ لیکن با وجود سپری شدن چند سال فرصت سوزی، اقدام قابل توجهی در راستای پاسخگویی به انتظارات عده قابل توجهی از اساتید در رفع اشکالات صورت نگرفته است؛ به گونه‌ای که اساتید دانشگاه را به این تلقی رسانده است که توان و یا انگیزه‌ی کافی در سطح ریاست دانشگاه برای پیگیری مسایل و رفع اشکالات موجود وجود ندارد.   لذا ناگزیر به تنظیم نامه و طرح اشکالات با مقام عالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری شدیم تا شاید بر اساس وظیفه انجام مراحل امر به معروف و نهی از منکر، یکی دیگر از مراتب این فریضه توسط اساتید دانشگاه انجام شود. بدین منظور به اختصار گزیده‌ای از اهم معضلات ارائه می‌شود:
۱) ارسال گزارشات نادرست و غیرواقعی به وزارت علوم   رئیس محترم دانشگاه قبل از تمدید حکم خود و به منظور سرپوش نهادن بر اشکالات و ضعف‌های مدیریتی موجود اقدام به ارسال گزارشات غیر واقعی برای وزارت علوم کرد.
بعنوان نمونه بر اساس گزارشات رییس دانشگاه، متأسفانه معاون آموزشی حضرتعالی جناب آقای دکتر شریعتی‌نیاسر نسبت به ارسال تقدیر نامه (شماره ۲/۷۷۱۱ مورخ ۲۳/۱/۹۷) اقدام کردند که بخشی از تناقضات این نامه بشرح زیر است:
الف) از احداث و ساخت نیروگاه برق خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی در دانشگاه کاشان تقدیر شده است؛ در حالی که چنین نیروگاهی در دانشگاه کاشان وجود خارجی ندارد.   ب) از کیفی سازی آموزش تقدیر شده؛ در حالی که طبق آمار‌های موجود (گزارش دفتر نظارت وارزشیابی دانشگاه) متاسفانه تعداد دانشجویان مشروطی در مقطع کارشناسی طی سال‌های مدیریت فعل و از سال ۱۳۹۴ تا کنون بیش از سه برابر شده است؛ این نرخ افزایش میزان دانشجویان مشروطی شاید در کشور کم نظیر باشد و بیانگر افت کیفیت آموزشی و نشان دهنده ضعف عملکرد و بی توجهی در زمینه فرهنگی نیز می‌باشد که افزایش جرایم فرهنگی و انضباطی نیز تاییدی بر آن است که در بی انگیزگی و افت تحصیلی دانشجویان نمایان شده است؛ لذا پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای بیطرف از وزارت علوم این آمار را رصد کند.
ج) از توسعه تحصیلات تکمیلی تقدیر شده است؛ در حالی که تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بیشتر رشته‌های تحصیلات تکمیلی در دوره ریاست دکتر زراعت کاهش یافته و در برخی از رشته‌ها با وجود اعضای هیات علمی مجرب، صفر شده بعنوان مثال ظرفیت دو گرایش در رشته مهندسی شیمی صفر شده است؛ ضمن آنکه مجوز تمام رشته‌های موجود مربوط به دوران مدیریت روسای قبلی دانشگاه میباشد و در دوره فعلی مجوز رشته‌ای در تحصیلات تکمیلی اخذ نشده است.
د) در حالی از حضور خیرین در دانشگاه تقدیر شده است که می دانیم حضور خیرین در دانشگاه از دستاورد‌های دوره‌ جاری نیست. متاسفانه برای اولین بار و بر خلاف اساسنامه ستاد توسعه دانشگاه، آقای دکتر زراعت پای خیرین را برای لابیگری و دخالت در تعیین ریاست دانشگاه باز کرد که این موضوع از سویی باعث بدبینی به حضور خیرین در دانشگاه و از سوی دیگر خطر از دست رفتن ادامه حضور ارزشمند این عزیزان گردیده است.
هـ) از توسعه فعالیت‌های علمی در سطح بین المللی تقدیر شده است؛ در حالی که قرار بوده شعبه ICTP، آزمایشگاه‌های بین الملی با INFN ایتالیا و احداث پژوهشکده نجوم رصدخانه ملی در دانشگاه کاشان تا کنون به انجام برسد که هیچ یک از این موارد تا کنون در دانشگاه کاشان به ثمر نرسیده است.
و) از ایجاد آزمایشگاه مرکزی در دانشگاه تقدیر شده است؛ در حالی که ساختمان آن (ساختمان ارشدی) در دوره ریاست قبل از ایشان افتتاح شده و آزمایشگاه مرکزی راه اندازی شده بود.
ز) طنز تلخ ماجرا این است که پس از حضور هیئات ارزیاب وزارت علوم در اسفندماه سال ۱۳۹۶ در دانشگاه و ارائه بازخورد‌های مربوطه، رئیس دانشگاه بلافاصله اقدام به برکناری معاون آموزشی خود کرد؛ اما با فاصله کمتر از دو ماه از آن شاهد انتشار نامه تقدیرآمیز معاون آموزشی شما بودیم که این تناقض مؤید ارسال گزارش‌های ناصحیح به وزارت علوم است.

۲) ایشان علیرغم اینکه در ابتدای ریاست خود آیین نامه مشارک اساتید دانشکده‌ها در گزینش ریاست دانشگاه‌ها را اصلاح و در شورای دانشگاه تصویب کرد؛ اما در عمل در انتخاب رؤسای دانشکده‌ها مکررا این قانون مصوب شورای دانشگاه را نقض نموده و رؤسا رییس دانشکده‌ها را انتخاب و انتصاب کرده است.

۳) در طول چند سال اخیر معاون توسعه و طرح‌های اقتصادی دانشگاه سالی دو بار و هر بار حدود دو هفت از آمریکا برای دانشگاه برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کرد و توفیق داشتند بسیاری از دستورات را بصورت دورکاری و از منزل صادر نمایند. مانند خاموش کردن سیستم‌های سرمایشی دانشگاه در ایام مصاحبه از دانشجویان دکتری در تیرماه.

۴) تلاش آقای دکتر زراعت در چند سال اخیر بر حذف بخش آموزشی، کاهش بودجه، امکانات و فضا‌های پژوهشکده‌ها بوده است.
الف) خانه سنتی و قدیمی عطار‌ها –تن‌ها خانه فرش ایران- که مکان در اختیار پژوهشکده فرش بود، عملا تغییر کاربری داده شده و به پاتوق فعالیت‌هایی با صبغه سیاسی در اختیار معاونت فرهنگی قرار گرفته است. کانون دانش و صنعت و بازار فرش که در اختیار دانشگاه کاشان بود چند ماهی است که از دانشگاه کاشان بازپس گرفته شده است و برخی اعضای گروه آموزشی فرش به دلیل عدم فهم صحیح از مقوله فرش، از همکاری با دانشگاه کاشان منصرف شده اند و اغلب اعضای این گروه راهبردی برای شهر کاشان امیدی به بهبود اوضاع ندارند.
ب) اساتید خبره و متخصص پژوهشکده اسانس و عرقیات گیاهی به دلیل اتهام‌های واهی، هم از ریاست پژوهشکده و هم از ریاست کانون دانش، صنعت و بازار اسانس منع شده و فردی غیر متخصص، بدون تجربه و فاقد تخصص با گرایش شیمی و حداقل توانمندی‌های مدیریتی و انگیزه‌های انتقام جویانه جایگزین آنان شده است.
ج) پژوهشکده انرژی تحت فشار قرار داده شده و طرح کلان ملی میکروتوربین در آن پیشرفت مقبولی نداشته است.
د) تقریبا تمامی اعضای هیات علمی پژوهشکده نانو فناوری که همواره و در دهه‌ اخیر برترین‌های نانو فناوری را در خود داشته است، به گروه‌های آموزشی دانشکده‌ها منتقل شدند.

۵) حذف دانشکده مدیریت و اقتصاد در سال ۹۳ یعنی دقیقا در سال‌هایی که اقتصاد و اشتغال موضوع محوری نامگذاری سال‌ها بوده است و در عین حال مجاب کردن خیرین برای ساخت دانشکده‌ای بنام حقوق که این گروه حدود ۶ عضو هیات علمی دارد و در عمل فاقد کاربری بوده و به دانشکده علوم انسانی اختصاص یافته است.

۶) امضای قرارداد و تفاهم نامه یکجانبه با شهرداری کاشان، بدون مجوز هیات رئیسه و شورای دانشگاه، که باعث از بین رفتن مالکیت (تصرف) ۲۰۰ هکتار از زمین‌های دانشگاه شد. علیرغم قول‌های مکرر مبنی بر گرفتن سند توسط نماینده حقوقی دانشگاه آقای دکتر زراعت در سال‌های گذشته که تا پایان سال ۹۳ هیچگاه این وعده عملی نشد و دانشگاه بر اثر این بی تدبیری ۲۰۰ هکتار از زمین‌هایی که برای توسعه در آینده به آن نیاز داشت را از دست داد.
۷) عدم پاسخگویی و شفافیت در تصمیمات کمیته جذب و هیات ممیزه دانشگاه که باعث چندین شکایت در دیوان عدالت اداری از سوی اعضای هیات علمی شده و اخیرا یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه مجوز ارتقا به دانشیاری خود را علیرغم رد کردن پرونده اش در هیات ممیزه دانشگاه از هیات ممیزه مرکزی وزارت علوم گرفت.

۸) حذف عملی پردیس خواهران باوجود مجوز و ردیف مستقل با گذاشتن یک مدیر پروازی برای آن و حذف رشته‌های کارشناسی آن. پردیس خواهران بعنوان یک حق انتخاب برای دختران و خانواده‌هایی که علاقمند به تحصیل در فضای مخصوص خواهران در کل منطقه فرهنگی کاشان و حومه بودند یک خواسته بجا بود که با حذف و محدود کردن رشته‌های آن و انتقال آن به سایت مرکزی دانشگاه عملا نادیده گرفته شده است.
۹) برخورد نامناسب ریاست با شورای صنفی اعضای هیات علمی
الف) باوجود زحمات زیادی که توسط برخی از اعضای هیات علمی دانشگاه جهت تشکیل شورای صنفی کشیده شد و اساسنامه آن تهیه و به دنبال آن انتخابات سراسری و بدون عیب با رأی عده زیادی از اعضای هیات علمی و اعضای هیات رئیسه و رییس دانشگاه برای تعیین اعضای شورا انجام شد، چون افراد موردنظر ریاست دانشگاه در انتخابات حذف شدند رییس دانشگاه اعلام نمودند انتخابات صحیح انجام نشده و برگه‌های رای را از برگزارکنندگان بیطرف انتخابات گرفته و بازبینی کردند که این موضوع از وجاهت قانونی برخوردار نبود.
ب) پس از گذشت یکسال از زمان برگزاری انتخابات و رایزنی‌های لازم توسط اعضای منتخب شورای صنفی از رییس دانشگاه مبنی بر به رسمیت شناختن شورای صنفی با اکراه این موضوع را پذیرفتند و با پیشنهاد پست معاونت به دبیر شورای صنفی منتخب، تلاش کردند شرایط را به نفع خویش تغییر دهند.
ج) پس از به رسمیت شناختن شورای صنفی، رییس دانشگاه به موارد درخواستی شورای صنفی که حقوق قانونی اعضای هیات علمی است بی توجهی نموده و در عمل از ارایه پاسخ مناسب امتناع ورزید.
د) در جلساتی که شورای صنفی با رییس دانشگاه برگزار کرده، موافقت ریاست در کلام با نظرات قانونی شورا و مخالفت وی در عمل با گفته‌های خودش اتفاق افتاده و، چون این نحوه مدیریت از آقای دکتر زراعت بطور مکرر در موارد دیگر نیز مشاهده می‌شود دانشگاهیان شاکله رفتاری ریاست را با این رویه شناخته اند.

۱۰) عدم برگزاری مراسم بزرگداشت شهدای گمنام دانشگاه طی سال‌های اخیر، که همه ساله اسفندماه در سالگرد تدفین شهدا بصورت پرشور و با شکوه با حضور اساتید، کارکنان و دانشجویان برگزار می‌شد.

۱۱) جای بسی تاسف است که سوء مدیریت جاری در دانشگاه در زمینه‌ فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیز خود را با شدت بیشتری نشان داده است؛ به گونه‌ای که طی ماه‌های اخیر موجب بروز اعتراضات دانشجویی و ناآرام شدن فضای دانشگاه در ایام امتحانات گردیده است. بی توجهی رئیس دانشگاه به مطالبات به حق فرهنگی دانشجویان که در سال‌های اخیر طی جلسات حضوری، در چاپ نشریات، جلسات شورای فرهنگی و سایر طرق بار‌ها به اطلاع جناب آقای دکتر زراعت رسانیده شده و برخی از نامه‌های دانشجویان نیز خطاب به جنابعالی جهت تظلم بوده، پاسخی جز بی اعتنایی دریافت نکرده که سرانجام به برانگیختن اعتراض حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان فعال فرهنگی به نحوه‌ عملکرد معاون فرهنگی و برگزاری تجمع و تحصن اعتراضی در مورخ ۷/۳/۹۷ در محل سازمان مرکزی دانشگاه و درخواست برکناری معاون فرهنگی دانشگاه انجامید.   شایان ذکراست که هم اکنون ۴ تشکل و ۵ کانون فعالیت‌های خود را به نشانه اعتراض به حالت تعلیق درآورده اند و بیانیه خود را در مراسم نماز عید فطر در شهر توزیع کرده اند. در این رابطه اجمالا عمده معضلات فرهنگی دانشگاه کاشان را می‌توان تحت سرفصل‌های ذیل ذکر نمود:
الف) فضای نامناسب فرهنگی دانشگاه از جمله نزول ملموس وضعیت حجاب و عفاف در دانشگاه، وجود موارد متعدد مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر در خوابگاه‌ها و عدم عزم جدی در مسئولین دانشگاه بویژه معاونت فرهنگی و دانشجویی در چاره جویی برای رفع این معضلات
ب) افزایش سه برابری آمار دانشجویان مشروطی مقطع کارشناسی دانشگاه به اذعان گزارشات ارائه شده توسط دفتر نظارت و ارزشیابی دانشگاه که در کنار سایر عوامل، شاهدی بر کم رنگ شدن جو علمی دانشگاه و غلطیدن به دامان برنامه‌های کم مایه و سطحی و در نتیجه سیطره‌ی فضای مسموم فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه است.
ج) رفتار‌های تبعیض آمیز متعدد در حمایت از مجموعه‌های دانشجویی و انجمن‌های علمی
د) حذف کامل بودجه پژوهشکده دانشجویی با وجود کسب افتخارات ملی در سال‌های قبل از آن
ه) ارائه رانت به مراکز و فعالیت‌های فرهنگی بعضا مسئله دار شهری به جای پشتیبانی از فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی
و) عدم طی مراحل و چارچوب‌های قانونی و دور زدن شورای فرهنگی دانشگاه و اجرای نشست‌های متعدد مدنظر جریان‌های خاص تحت عنوان زنگ اندیشگاه و اعطای امتیاز فرهنگی به اساتید برای شرکت در محافل سیاسی کاری   ز) قانون شکنی معاونت فرهنگی در تمدید استفاده از پیامرسان تلگرام با وجود دستور صریح حراست دانشگاه مبنی بر غیرقانونی بودن حضور در این پیامرسان
ح) سوء استفاده از تریبون‌های مختلف معاونت فرهنگی جهت الگوسازی و برجسته سازی چهره‌های حاشیه دار و غیرموجه فرهنگی
ط) دیدگاه‌های نامناسب معاون محترم فرهنگی و اجتماعی به عنوان مسئول هدایتگری فرهنگی دانشگاه از جمله اباحه گری، شبهه پراکنی در پوشش پاسخ به شبهات، زیرسوال بردن مشهورات دینی مانند حدیث کساء بدون ارائه دلائل متقن و روش شناسی علمی، دست چندم تلقی کردن موضوعاتی همچون حجاب و عفاف و بیان صریح در تایید اباحه گری و رفتار‌های لا ابالانه در آن
ی) استفاده از فردی با سابقه توهین وقیحانه در جمع به رهبر معظم انقلاب در یکی از پست‌های مدیریت در معاونت فرهنگی
ک) حذف نیرو‌های توانمند و متعهد از معاونت فرهنگی با بهانه‌ها و ظاهرسازی‌های گوناگون
ل) نزول جایگاه علمی انجمن‌های علمی دانشگاه به گونه‌ای که با وجود بیش از سی انجمن علمی، طی سال‌های اخیر تقریبا هیچگونه افتخاری درسطوح مختلف منطقه‌ای و ملی به دست نیامده است.
م) تصدی همزمان پست سرپرستی معاونت دانشجویی در کنار معاونت فرهنگی و اجتماعی و ایجاد آسیب‌ها و اعتراضات گسترده در هر دو حوزه
ن) در این زمینه موارد متعدد دیگر نیز قابل طرح است لیکن به نظر می‌رسد عوامل ذکر شده در بالا از زاویه مدیریتی و دیدگاه‌های علمی و فرهنگی قابل تامل و شایسته تحقیق و پیگیری است.

۱۲) باعث تاسف است که ریاست و معاونت محترم فرهنگی دانشگاه در حال حاضر به جای شنیدن و پاسخ دادن به درخواست‌های مستدل و مستند موجود و قانع کردن دانشگاهیان، به روش‌های سخیف و نگران کننده‌ای همچون برچسب زنی به منتقدین، تهدید و ارعاب، سوء استفاده ابزاری از طیف‌های مختلف دانشجویی و رودرروی هم قرار دادن دانشجویان برای به حاشیه رفتن مطالبات اصلی، مظلوم نمایی و انکار اصل دغدغه ها، نادیده گرفتن بخش عمده‌ی مطالبات و کانالیزه کردن و محدود جلوه دادن درخواست‌ها در محدوده مواردی همچون حجاب و عفاف جهت پنهان کردن سایر مطالبات، کوچک جلوه دادن طیف‌های دانشجویی معترض با وجود حمایت بزرگترین تشکل دانشجویی دانشگاه و سه تشکل دیگر، اکثریت کانون‌های فرهنگی و بخشی از انجمن‌های علمی و مواردی از این دست پرداخته است؛ لذا بدین وسیله دردمندانه و دلسوزانه از وزیر ارجمند تقاضامندیم که به منظور پیشگیری از وخیم‌تر شدن شرایط جاری دانشگاه و بازگرداندن فضای همدلی و همکاری آحاد جامعه دانشگاهی دانشگاه کاشان رأساً وارد عمل شده و تصمیمات مقتضی را اتخاذ فرمایند.

در این راستا اساتید دانشگاه آمادگی خود جهت هرگونه همکاری با مسئولین محترم وزارت علوم از جمله اعزام گروه ارزیاب بر خلاف مرحله قبل با اطلاع قبلی همه دانشگاهیان و عدم مصاحبه گزینشی با نور چشمی‌های ریاست دانشگاه با ارائه مدارک و مستندات اعلام می‌دارند.
کامیابی و توفیقات روز افزون جنابعالی را در مسئولیت خطیر خود از درگاه ایزد منان مسئلت می‌نماییم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه کاشان منصور غلامی بیانیه دانشجویان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۵۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیاد‌های معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد، اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم، اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر علوم: دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
  • روند انتخاب اساتید نمونه کشوری تشریح شد
  • نحوه انتخاب و معرفی اساتید نمونه کشوری
  • وعده صادق نتیجه دانشگاه‌های ما است
  • علت مرگ «فرزانه اکبری» در جهرم چه بود؟
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • وزیر علوم: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند/ هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی نبوده است
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد