Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-30@23:59:08 GMT

حدیث امام صادق(ع) درباره ماجرای مباهله

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۶۱۸۲

حدیث امام صادق(ع) درباره ماجرای مباهله

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛اهمیت حدیث در میان مسلمانان از آن روست که از منابع اصلی استنباط احکام در فقه و عقاید در علم کلام محسوب می‌شود. همچنین احادیث از منابع اولیه پژوهش‌های تاریخی است.
 
به دلیل آشنایی بیشتر و تلمذ در پیشگاه پروردگار الهی و ائمه معصومین، هر روز یک حدیث از معصومین (ع) با مضامین دینی و اخلاقی در بخش قرآن و عترت منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
امام صادق علیه السلام:
 
إنّ نَصارى نَجْرانَ لَمّا وَفَدوا على رسولِ اللّه ِ. صلى الله علیه و آله وکانَ سیّدُهُم الأهْتَمَ والعاقِبَ والسَّیّدَ ... فقالوا: إلى ما تَدْعون؟ فقالَ: إلى شَهادَةِ أنْ لا إلهَ إلّا اللّه ُ. وأنّی رسولُ اللّه ِ. وأنّ عیسى عَبدٌ مَخلوقٌ یأکُلُ ویَشْرَبُ ویُحْدِثُ ... فقالَ رسولُ اللّه ِ. صلى الله علیه و آله: فباهِلُونی، فإنْ کُنتُ صادقا نزلَتِ اللّعنةُ علَیکُم، وإنْ کنتُ کاذبا اُنزِلَتْ علَیَّ، فقالوا: أنْصَفْتَ، فتَواعَدوا للمُباهَلةِ. فلَمّا رجَعوا إلى مَنازِلهم قالَ رؤساؤهُم...: إنْ باهَلَنا بقَومِهِ باهَلْناهُ، فإنَّهُ لیسَ بِنَبیٍّ، وإنْ باهَلَنا بأهْلِ بَیتِهِ خاصّةً فلا نُباهِلُهُ، فإنَّهُ لا یُقْدِمُ على أهلِ بیتِهِ إلّا وهُو صادقٌ. فلَمّا أصبَحوا جاؤُوا إلى رسولِ اللّه ِ. صلى الله علیه و آله ومعَهُ أمیرُ المؤمنینَ وفاطمةُ والحسنُ والحسینُ صلوات اللّه علیهم ... فَعَرَفوا وقالوا لرسولِ اللّه ِ. صلى الله علیه و آله: نُعْطیکَ الرِّضا فَأعْفِنا من المُباهَلة، فصالَحَهُم رسولُ اللّه ِ. صلى الله علیه و آله على الجِزیةِ وانْصَرَفُوا.
امام صادق علیه السلام:
نصاراى نجران به همراه رئیس و نایب و ... نزد پیامبر خدا صلى الله علیه و آله آمدند و عرض کردند: ما را به چه دعوت مى کنى؟ فرمود: به این که شهادت دهید خدایى جز اللّه نیست و من فرستاده خدایم و عیسى بنده اى مخلوق است که مى خورد و مى آشامد و صحبت مى کند ... پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: پس با من مباهله کنید. اگر من راستگو باشم لعن و نفرین، شما را مى گیرد و اگر دروغگو باشم لعن ونفرین، مرا مى گیرد. گفتند: منصفانه است. آن گاه وعده مباهله گذاشتند. وقتى به خانه هاى خود برگشتند بزرگانشان گفتند: اگر با قوم خود به مباهله آمد با او مباهله مى کنیم؛ زیرا در این صورت او پیامبر نیست، اما اگر فقط با خانواده اش براى مباهله آمد با او مباهله نمى کنیم؛ چون اگر خانواده اش را به خطر انداخت حتما راست مى گوید. صبح که شد نزد پیامبر خدا آمدند، دیدند آن حضرت، امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام را همراه خود آورده است. آنان متوجّه شدند و به رسول خدا گفتند: با تو توافق مى کنیم، ما را از مباهله معاف بدار. پس، رسول خدا بر گرفتن جزیه از آن‌ها مصالحه کرد و آنان پراکنده شدند و رفتند.
تفسیر القمّی: ۱ / ۱۰۴.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: حدیث امام صادق ماجرای مباهله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، در آستانه فرا رسیدن ایام شهادت ششمین امام شیعیان و رییس مکتب جعفری حضرت امام جعفر صادق علیه السلام سوگواره شعر «صادقانه ها» با حضور شاعران برجسته و مطرح آیینی کشور و استان قم در مسجد اعظم برگزار می شود.

در این سوگواره استاد محمد علی مجاهدی، استاد علی انسانی، حجت الاسلام جواد محمد زمانی، احمد علوی، محسن ناصحی، فراز ملکیان، مجید تال و سید حمیدرضا برقعی در رثای صادق آل محمد (ص) به شعرخوانی خواهند پرداخت.

این برنامه با اجرای نجم الدین شریعتی. مداحی امیر کرمانشاهی از مداحان اهل بیت علیهم السلام همراه خواهد بود.

این سوگواره روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه بعداز اقامه نماز جماعت مغرب و عشا در مسجد اعظم قم برگزار خواهد شد.

کد خبر 6093621

دیگر خبرها

  • سوگواره شعر «صادقانه ها» در قم برگزار می‌شود
  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • ماجرای کسی که شهر بشاگرد را از گمنامی درآورد | تقدیر رهبر انقلاب از حاج عبدالله والی | تصاویر
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • اعلام برنامه شهادت امام صادق در آستان علی بن باقر
  • پیام‌ها و پیامدهای عملیات «وعده صادق»/ اسرائیل و آمریکا تحقیر شدند
  • ماجرای جنجالی اهانت به امام خمینی (ره) در کتاب درسی هند؟
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • حدیث روز | با اخباری که می‌شنویم چگونه برخورد کنیم؟