Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-23@18:40:46 GMT

اتاقک هوشمند ایجاد آب و هوا طراحی و ساخته شد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۶۲۲۸

 به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، اتاقک هوشمند با قابلیت ایجاد آب و هوای مختلف، توسط محققان مجموعه جنرال تک طراحی و ساخته شد.

 محمدرضا اشکبوسی مدیر مجموعه جنرال تک در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری، با بیان این که اصولا در طراحی و ساخت دستگاههای مختلف شرایط بهینه در رابطه با آب و هوای مختلف برای کاربرد آن مورد توجه قرار گرفته و دستگاههایی هم وجود دارد که تست های لازم انجام شود، اظهار داشت: اما باور بر این است که انسان با شرایط اقلیمی مختلف سازگار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سازگاری با شرایط مختلف اقلیمی بتدریج و نه همیشه اتفاق می افتد، این مسئله عملکرد انسان را بشدت تحت تاثیر قرار می دهد.

 مدیر مجموعه جنرال تک، بیان کرد: زمانی عملکرد می تواند تعیین شود که فرد در شرایط آب و هوایی مختلف مورد آزمایش قرار گرفته و علائم حیاتی آن بررسی شود.

وی در ادامه به طور مختصر به تشریح بخش های مختلف سیستم پرداخت و گفت: این اتاقک شامل یک بخش به عنوان محیط آزمایش تحت عنوان اتاقک ایزوله، بخشی دیگر پردازنده و سنسور ها که نقش کنترل کننده دارند و گزارش آب و هوای درون اتاقک را به سیستم مرکزی ارسال می کنند، است.

اشکبوسی افزود: این سیستم  با دریافت اطلاعات آب و هوایی از سرور های هواشناسی و پردازش اطلاعات درون اتاق، دستور تعیین نوع عملکرد را به دستگاه های ایجاد آب و هوایی ارسال می کند.

مدیر مجموعه جنرال تک، تصریح کرد: اتاقک هوشمند ایجاد آب و هوا کاربردهای مختلفی بویژه در رابطه با تعیین عملکرد نیروهای نظامی دارد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کاربرد های متفاوت این دستگاه جهت جذب توریست می باشد، توریست ها در داخل این اتاقک با انتخاب محل جغرافیایی مورد نظر، آب و هوای منطقه را قبل از رفتن تجربه می کنند، که اتاقک با در نظر گرفتن این قابلیت نیز به صورت کاملا مدرن طراحی شده و در دست ساخت می باشد.

 

نحوه عملکرد این دستگاه چگونه است

مدیر فنی مجموعه جنرال تک در پاسخ به این سوال، تصریح کرد: نحوه عملکرد این دستگاه به این صورت است که در مرحله اول وسیله و یا شخص مورد نظر وارد اتاقک می شود و سپس با استفاده از سیستم مورد نظر در بیرون از اتاقک محل مورد نظر انتخاب می گردد، مثلا انتخاب آب و هوای فعلی سیدنی استرالیا و یا پکن چین و غیره که دستگاه پس از دریافت دستور سریعا اقدام به برداشت اطلاعات از سایت های هواشناسی بین المللی کرده و توسط دستگاه های خود شرایط آب و هوایی منطقه مورد نظر را درون اتاقک ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرد: در ورژن شبیه سازی آب و هوا برای استفاده توریستها کنترلر دستگاه درون خود اتاقک  تعبیه شده است.

  اشکبوسی تاکید کرد: علاوه بر انتخاب موقعیت جغرافیایی می توان زمان را نیز انتخاب کرد، برای مثال فرد آب و هوای توکیو ژاپن را در تاریخ 22 جولای 2010 در اتاقک تجربه می کند.

 

ایده اتاقک هوشمند ایجاد آب و هوا چگونه شکل گرفت؟

اشکبوسی در پاسخ به این سوال، با اشاره به این که در یکی از فرودگاههای اروپایی سیستمی تقریبا مشابه طراحی و راه اندازی شده بود، اتاقکی که وضعیت فقط دمایی را برای فرد قبل از پرواز ایجاد می کند، تصریح کرد: با الگو گرفتن از آن توانستیم سیستم پیشرفته تری طراحی کنیم که  فرد وارد اتاقک شده شهر مورد نظر را انتخاب کرده، و در آن دما، رطوبت و نور سریعا ایجاد و شخص شرایط آب و هوایی را تجربه می کند.

وی افزود: تا به امروز دستگاه های مختلفی برای انجام آزمایشات در شرایط دمایی مختلف و حتی شرایط رطوبتی مختلف ارائه شده است، اما دستگاهی که بتواند بیشترین شباهت را برای شرایط آب و هوایی یک منطقه ایجاد کند وجود نداشته، چه رسد به اینکه  فرد بتواند خودرا در آن شرایط آب و هوایی قرار دهد.

مدیر مجموعه جنرال تک، گفت: کاربرد های وسیعی در زمینه پزشکی، نظامی، آزمایشگاهی، توریستی و غیره برای این اتاقک میتوان در نظر گرفت.

وی افزود: در ورژن نظامی این دستگاه سنسور هایی برای اندازه گیری تغییرات علائم حیاتی اشخاص درون اتاقک تعبیه شده است تا بهترین محل انتخاب و در نتیجه بهترین عملکرد حاصل شود.

 

آیا برنامهای برای تولید انبوه این دستگاه دارید؟

اشکبوسی بیان کرد: این دستگاه در رابطه با کاربرد های مختلف از قابلیتهای خوبی برخوردار است، اما به دلیل هزینه سنگین برای  تولید هر نمونه از آن، ‌در حال حاضر برنامه ای برای تولید انبوه این دستگاه نداریم.

وی خاطرنشان کرد: کاربرد این دستگاه برای سازمانها و ارگانهایی که توجیه اقتصادی داشته باشد، به صورت ثبت سفارش و مشارکت تولید خواهد شد، در واقع تولید آن مستلزم جذب سرمایه است.

طهورا طهماسبی مدیر طراحی مجموعه جنرال تک با تاکید بر این که مالکیت این پروژه متعلق به مجموعه جنرال تک می باشد ، بیان کرد: این دستگاه دربردارنده طراحی خاصی است و اولین ورژن آن در ابعاد کوچک تحت عنوان نمونه پایلوت در نمایشگاه rinotex2017 در بخش برق و الکترونیک رونمایی شد و در ادامه تکمیل آن انجام گرفت، هم اکنون نیز برنامه هایی برای ارتقا این سیستم با عینکهای واقعیت افزوده در دست طراحی قرار گرفته و در صورت اجرای آن فرد می تواندسفرهایی با حس مجازی تجربه کند.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۶۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب عرضه می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گیزموچاینا، طبق شایعات جدید به نظر می رسد اپل تصمیم دارد تغییرات زیادی در لاین ساعت هوشمند خود در سال جاری میلادی انجام دهد. به طوریکه پیش بینی می شود اپل واچ آتی با طراحی جدید، ویژگی های نوین ردیابی سلامت و یک سیستم اتصال بند اصلاح شده، ارائه شود.

مارک گرومن خبرنگار بلومبرگ معتقد است این شرکت طرح سنتی نامگذاری محصولاتش را کنار می گذارد و ساعت هوشمند جدید را «اپل واچ ایکس» نامگذاری می کند که نشان دهنده دهمین سالگرد عرضه نخستین نمونه این دستگاه در سال ۲۰۱۴ میلادی است.

از سوی دیگر سام کهل یکی از کاربران یوتیوب که برای نقد محصولات اپل مشهور است، با یک طراح گرافیکی همکاری می کند. این ۲ با توجه به شایعات و اخبار منتشر شده، رندرهایی از اپل واچ ایکس را ساخته اند.

طبق رندرها گجت جدید اپل طراحی نازک تری خواهد داشت به طوریکه ضخامت آن ۱۰تا۱۵ درصد کمتر از مدل های فعلی خواهد بود. احتمالا یک دکمه Action مشابه اپل واچ اولترا نیز به نسخه جدید اضافه می شود.

بزرگترین تغییر طراحی مربوط به سیستم جدید بند مغناطیسی است. این به معنای خداحافظی با بندهای قدیمی است، اما مزایایی فراتر از ظاهر زیبا دارد. بندهای فعلی اپل واچ فضای زیادی از داخل ساعت را شامل می شوند. بندهای مغناطیسی چنین حجمی را از بین می برند و فضا را برای طراحی نازک تر و حتی افزودن ویژگی های دیگر داخل گجت باز می کنند.

قبلا شایعه شده بود اپل واچ جدید با نمایشگر میکروال ای دی عرضه می شود، اما به نظر می رسد فناوری او ال ای دی به دلیل ملاحظات برای کاهش هزینه ها در این گجت به کار گرفته شود. با این وجود تخمین زده می شود پنل او ال ای دی دستگاه درخشان تر باشد و در مصرف انرژی صرفه جویانه تر عمل کند. این امر به معنای افزایش طول عمل باتری دستگاه است.

ویژگی های سلامتی یکی از وجوه اصلی اپل واچ به حساب می آیند. اپل واچ ایکس احتمالا نخستین نمونه ای باشد که گزینه رصد فشار خون را ارائه می کند. هرچند مشخص نیست قابلیت رصد اکسیژن خون به دلیل اختلافات و پرونده های دادگاهی مربوط به حق امتیاز اختراع این ویژگی، در دستگاه به کار رود. البته احتمالا گجت مجهز به قابلیتی برای رصد آپنه خواب نیز خواهد بود.

کد خبر 6084183 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • تولید برق از عرق بدن در حین ورزش!
  • چالش داده‌ها در عصر ابزارهای پوشیدنی/ هوش مصنوعی زمین بازی را تغییر می‌دهد
  • اضافه شدن ۱۳ فیلم دیگر به بخش‌های مختلف جشنواره کن
  • رستوران خواننده معروف با دیزاین و طراحی داخلی شگفت انگیز افتتاح شد!
  • مرکز رصد هوشمند جمعیت هلال احمر در هفته هلال‌احمر افتتاح می‌شود
  • روز جهانی طراح و گرافیک چه روزی است؟ + تاریخچه World Graphics Day
  • اپل‌واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب
  • قابلیت رصد آپنه‌خواب در نسخه جدید اپل‌واچ
  • اپل واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب عرضه می شود
  • تصاویر لورفته اپل‌واچ X را ببینید