Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله امرایی شامگاه سه‌شنبه در نشست ادبیات داستانی «چای و داستان» با بیان اینکه نویسندگان بزرگ از لوازم و عناصر ساده و قابل لمس داستانی عمیق و مهم می‌نویسند، گفت: هیچ‌گاه نباید تصور کنیم که داستان‌ها از آسمان می‌آیند و به نویسندگان وحی می‌شود.

وی با بیان اینکه در داستان‌های پیشرفته غربی داستان‌ها دارای کدهای قابل شناسایی هستند، گفت: آن‌ها به خوبی می‌توانند تجربه زیستی خود را بدون اینکه خواننده احساس کند که محتوای داستان زندگی خود نویسنده است به دیگران انتقال دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نویسنده و مترجم ادبیات داستانی با اشاره به کم توجهی به ثبت خاطره روزانه در میان مردم و نخبگان، گفت: شاید برجسته‌ترین شخصیتی که بعد از انقلاب اقدام به خاطره نویسی و روزانه‌نگاری کرد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی باشد.

وی در مورد علل مذموم بودن برخی از اعمال از جمله دروغ‌گویی در برخی کشورهای غربی نکته نظر جالبی ارائه کرد و افزود: زمانی بود که در این کشورها یکشنبه هر هفته به کلیسا نزد پدر مقدس می‌رفتند و ضمن اعتراف به گناهان بابت هر گناهی که می‌کردند به کلیسا پول پرداخت می‌کردند و بنابراین مردم برای اینکه هزینه نکنند دیگر کمتر گناه می‌کردند.

امرایی با تأکید بر اینکه داستان نویسی مدرن یک پدیده وارداتی است، اظهار کرد: به همین دلیل است که ما نمی‌توانیم برخی از قواعد و تکنیک‌های داستان نویسی را با سلایق و نیازهای جامعه خود منطبق کنیم.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت با انتقاد از عملکرد حوزه فرهنگ و هنر کشور در ۴ دهه اخیر گفت: در حوزه فیلم و سریال برخی فکر می‌کنند که باید یک معلم متکلم وحده باشند و مردم هم باید از نکات اخلاقی که مطرح می‌کنند مدام یاد بگیرند و چیزی هم نگویند.

گلایه از بازار هرج و مرج کتاب

وی از هرج و مرج در حوزه نشر گلایه کرد و گفت: در حال حاضر در کشور برخی از کتاب‌ها به صورت غیر رسمی و زیرزمینی چاپ می‌شود اما خیلی راحت و آشکارا به فروش می‌رسد.

امرایی اشکال چاپ کتاب‌های زیرزمینی تضییع حق و حقوق مؤلف دانست و افزود: کم نیستند خانواده نویسنده‌ای که زیر فشار زندگی است اما کتابش در بازارهای کشور با قیمت گزافی به فروش می‌رسد و سودش به جیب دیگران می‌رود.

وی از نبود قانون حق کپی رایت در کشور انتقاد کرد و گفت: کلاً موضوعی به نام حق کپی رایت در هر حوزه و کاری که داریم رعایت نمی‌شود.

امرایی با تأکید بر اینکه برای همه آثار ترجمه شده‌اش مجوز گرفته و با نویسنده خارجی قرارداد امضا کرده است، گفت: با این حال هیچ اطمینانی ندارم که همزمان با این کار کسی کتاب تحت قراردادم را در گوشه‌ای از این مملکت ترجمه نکند.

کد خبر 4394685

منبع: مهر

کلیدواژه: ادبیات داستانی اسدالله امرایی قم نویسندگی مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شیراز شهرکرد استانداری سمنان احتکار سانحه تصادف خطبه های نماز جمعه عید غدیر خم یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، به تازگی فیلمی تحت عنوان صف طولانی مردم اصفهان برای رونمایی و جشن امضای کتاب سروش صحت در فضای مجازی منتشر شده است.

سروش صحت بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون و نویسنده ای که پس از اجرای برنامه کتاب باز، در حوزه کتاب طرفداران زیادی به دست آورده، اینبار دست به تولید کتاب زده و حالا برای عرضه کتاب تازه‌اش صفی عجیب در اصفهان شکل گرفته است.

اما کتاب جدید سروش صحت چیست؟

«تاکسی سواری» ، اولین کتاب سروش صحت، شامل ۱۲۴ داستانک یا میکروفیکشن است. میکروفیکشن به داستان کوتاه‌کوتاه معروف است. در این سبک، نویسنده بخش‌های غیرضروری زبان را حذف می کند. خالق اثر از متن حذف می‌شود و یا از متن فاصله می‌گیرد. به خاطر لحظات ناب و ضربه‌های ناگهانی‌ای که این سبک نگارش در دل‌ خود دارد گاهی تحت‌عنوان «داستان ناگهان» نیز ترجمه می‌شود.
در کتاب «تاکسی سواری» ما به همراه راوی در یک تاکسی نشسته‌ایم و هر روز مسیری کم‌وبیش ثابت را طی می‌کنیم. طی این مسیر اما هر بار مسافران جدید، رانندگان جدید و اتفاقات جدیدی منتظرمان هستند و راوی نکته‌پرداز و طناز کتاب ما را از وقایع آن روز آگاه می‌کند.
از دعوای زن و شوهری راننده تاکسی گرفته تا زلزله‌ای که آن روز آمده، از موضوع مرگ مارادونا تا مهاجرت اجباری جوانان، از خبر قتل یا خودکشی صفحه حوادث روزنامه، غم‌های کوچک و بزرگ و حتی عشق‌های نوجوانی و جوانی.
داستانک‌های این مجموعه نیز به واسطه‌ی همین خصوصیت گاهی همان حسی را به خواننده منتقل می‌کنند که موقع خواندن قطعه‌ای هایکو به او دست می دهد. پیدایش کتاب‌های میکروفیکشن متناسب با کشیده شدن جوامع به سمت مدرنیته و ماشینی‌شدن و محدودیت وقت افراد گسترش پیدا کرده‌است. شاید بتوان گفت ضرورت چنین داستان‌هایی با توجه به میزان کم مطالعه افراد جامعه، چندان دور از ذهن نیست.

این کتاب سال ۱۴۰۲ توسط انتشارات چشمه چاپ و راهی بازار نشر شده است.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1228548 برچسب‌ها کتابخوانی اصفهان

دیگر خبرها

  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • کدام کتاب «سروش صحت» باعث صف طولانی در اصفهان شد؟
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • منتظری: حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • رئیس دیوان عالی کشور: حجاب در ایران قانون است؛ حتی کسانی که مسلمان نیستند یا پایبندی جدی به احکام اسلام ندارند، تابع قانون باشند/ قضات در این زمینه اصل بازدارندگی از جرم را در نظر داشته باشند و احکامی صادر کنند که موجب تنبه شود
  • حجاب در ایران قانون است؛ همه باید از آن پیروی کنند، حتی کسانی که مسلمان هم نیستند
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب