Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-07@04:42:21 GMT

بلاتکلیفی کسب و کارها در سایه بی ثباتی سیاست ها

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۷۰۹۷

بلاتکلیفی کسب و کارها در سایه بی ثباتی سیاست ها

بسیاری از موانع بر سر راه کسب و کارها و فعالان اقتصادی وجود دارد که هیچ ارتباطی با تحریم های خارجی نداشته و تنها برخواسته از بی تدبیری های داخلی است. به عنوان نمونه بی ثباتی در سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کارها از این گونه موانع است. روند آماری در یک سال گذشته نشان می دهد که همین بی ثباتی در سیاست ها رفته رفته به مانعی جدی بر سر راه کسب و کارها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک اقتصادی، بسیاری معتقدند که تحریم های اقتصادی کشور باعث شده است تا چرخ کسب و کارها از چرخش باز بایستد. هنگامی که به فعالان اقتصادی مراجعه و در مورد تاثیر تحریم های اقتصادی بر کسب و کارهای آن ها سئوال می شود، آن ها علاوه بر تاثیر تحریم ها موارد و موانع دیگری را مطرح می کنند که هیچ گونه ارتباطی با تحریم ها نداشته و ریشه این موانع بیشتر در داخل کشور است. شاید اگر بسیاری از همین موانع رفع شود، تاثیر تحریم ها بر کسب و کارهای داخلی آن چنان به چشم نیاید. 

یکی از این موانع بی ثباتی در سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کارها باشد. موضوعی که در سال جاری بسیار به چشم آمد. در ابتدای سال دولت سیاست های ارزی را جهت سامان دهی به اوضاع بازار ارز پیاده سازی کرد و به عنوان نمونه اعلام کرد که از مورخه 21 فروردین 1397 اقدام به توزیع ارز به قیمت 4200 تومان جهت واردات کالاهای مورد نیاز می کند. با گذشت چند ماه از این طرح مشخص شد که دولت با اجرای سیاست توزیع ارز ارزان به اهداف خود نرسیده است و انحرافات بسیاری در این سیاست مشاهده شد. با تغییر رئیس کل بانک مرکزی در اواخر تیر ماه سال جاری، سیاست های ارزی نیز تغییر کرد و بانک مرکزی از بسته جدید ارزی رونمایی نمود. بسته ای که به نوعی سعی در اصلاح سیاست های ارزی گذشته داشت. همین تغییر مداوم سیاست های ارزی اعتراضات فعالان اقتصادی را به همراه داشت. به عنوان نمونه بندی در سیاست های جدید ارزی وجود داشت که به بند 5 معروف شد و در آن عنوان شده بود که شرکت هایی که ارز 4200 تومانی برای واردات کالا دریافت نموده اند و کالاهای آن ها در گمرک می باشد و هنوز ترخیص نشده اند باید برای ترخیص کالای خود مابه التفاوت نرخ ارز 4200 تومانی با نرخ ارز بازار ثانویه که مبلغی در حدود 2800 تومانی برای هر دلار می باشد را واریز کنند و سپس اقدام به ترخیص کالاهای خود نمایند.

پرسشی که مطرح می شود این است که در یک سال گذشته چقدر این بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کارها به عنوان مانعی جدی بر سر راه کسب و کارها مطرح بوده است؟

برای پاسخ به این پرسش می توان به گزارش های یک سال گذشته پایش محیط کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران تهیه و منتشر می شود رجوع کرد. این گزارش، 28 مولفه مختلف که هر کدام به عنوان یک مانع موجود بر سر راه کسب و کارها مطرح می باشند را در معرض نظرسنجی فعالان اقتصادی استان های مختلف قرار می دهد. فعالان اقتصادی باید به هر مولفه عددی بین صفر تا ده را اختصاص دهند. هر چه عدد مولفه مورد نظر به صفر نزدیکتر باشد آن مولفه به عنوان مانعی جدی بر سر راه کسب و کارها مطرح نیست و برعکس هر چه عدد مولفه مورد نظر به ده نزدیکتر باشد آن مولفه به عنوان مانعی جدی بر سر راه کسب و کارها مطرح می باشد.

یکی از مولفه هایی که در این گزارش ها مورد نظرسنجی فعالان اقتصادی قرار می گیرد، مولفه بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کارها است. همان گونه که از نمودار زیر مشخص است روند عددی این مولفه در یک سال گذشته صعودی بوده است و از 6.57 در بهار 96 به 7.75 در بهار 97 رسیده است. این روند صعودی یعنی اینکه در یک سال گذشته مولفه بی ثباتی سیاست ها، مقررات و رویه های اجرایی ناظر بر کسب و کارها از نظر فعالان اقتصادی رفته رفته به مانع جدی تری بر سر راه کسب و کارها تبدیل شده است.

باتوجه به اینکه این موضوع در دیدار اخیر رهبر انقلاب با اعضای هیات دولت نیز مورد اشاره واقع شد و ایشان تأکید کردند که باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده خود برنامه ریزی کند، حالا مسئولین باید بیش از پیش به فکر اصلاح و برداشته شدن این مانع از سر راه کسب و کارها باشند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۷۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو روحانیت مبارز: بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است

به گزارش «تابناک» به نقل از رویداد ۲۴، سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز تاکید می‌کند نباید از دولت توقع گره گشایی داشته باشیم. او همچنین معتقد است، تک‌تک اعضای خانواده باید به فکر کسب درآمد باشند.

بخش‌های مهم گفتگوی اکرمی با رویداد ۲۴، را در زیر می‌خوانید:

*همه می‌دانیم که گرانی وجود دارد و مردم مشکلات زیادی برای تامین هزینه‌های‌شان دارند. به همین دلیل در خانه و خانواده همه افراد باید کار کنند تا همه‌شان درآمدزا باشند. یعنی یک نفر نمی‌تواند مخارج خانواده را اداره کند.

*مساله مشکل‌ساز دیگر این است که امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است. خرج‌مان فقط صبحانه، نهار، شام، لباس و مسکن است. اما برج‌مان زیاد است که شامل موبایل، سفر و ... می‌شود. چون معیارها و شرایط زندگی تغییر کرده است، مرد خانواده به تنهایی نمی‌تواند یک خانواده را اداره کند. اگر همه افراد خانواده به اندازه خودشان تلاش کنند، قطعاً می‌توانند خانه را اداره کنند.

*اینکه می‌گویند، کار نیست را قبول ندارم. کار را که از آسمان یا خارج نمی‌آورند و باید ایجاد کرد. هر کس که غیرت کاری دارد، امروز برای او کار هست. بیش از ۵ ملیون افغانی در این مملکت کار ساختمانی، کار سنگ‌بری، کار سرای‌داری می‌کنند؟ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای خودمان ایرانی کار نیست؟ کار هست و ما باید دنبالش برویم.

*ما از قدیم‌الایام مربایی را که می‌خوریم، بسته‌بندی و آماده نمی‌خریدیم. خانم‌های خانه دوزندگی بلدند، خیاطی بلدند، آرایشگاهی بلدند و اوقات فراوان هم دارد. پس اگر بتواند وقتش را خوب تنظیم کند، می‌تواند در کنار بچه‌داری به کارهای دیگر هم برسد. خانم من هم ۷ بچه را بزرگ کرده است. هم درس داده و هم سخنرانی کرده و هم کار می‌کند.

*اینکه می‌گویند مستاجرین گرفتار هستند، باید همه ایران را در نظر بگیرید و فقط تهران را نبینید. همچنین سه‌چهارم مردم تهران خانه دارند و یک چهارم مستاجراند. پس برای یک چهارم قیصریه را آتش نزنید.

*درباره اینکه همه از دولت توقع دارند، می‌گویم دولت مسئول همه چیز نیست. اولا هر کسی مسئول کار خودش است و حق ندارد همه کارها را گردن دولت بیاندازد. دولت باید حمایت و نظارت کند. بنا نیست همه کارها را به دوش دولت بگذاریم و از او بخواهیم، سیر و پیاز ما را تهیه کند. ما در اقتصاد هم بخش خصوصی داریم و هم تعاونی داریم و آخرین بخش دولت است.

*اینکه می‌گویند، رفت و آمد در تهران مشکل است، دلیلی برای کار نکردن نیست. بنا نیست همه برای شاغل بودن از خانه بیرون بیایند. الان بسیاری از کارها هستند که در درون خانه می‌توان انجام داد. در واقع حمل و نقل دو ساعته و سه ساعته روزانه برای موارد خاص است.

دیگر خبرها

  • طلا هفته معاملاتی جدید را در محدوده مثبت آغاز می‌کند؟ / شتاب بیت‌کوین با افت آمار اشتغال
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • نسل جدید تلفن‌های ثابت ویژه کسب و کارها
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • عضو روحانیت مبارز: بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی‌ها کار نیست؟!
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم