Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست؛ «محمدباقر نوبخت» در ادامه جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس مخالفت دولت را با طرح دوفوریتی تامین کالاهای اساسی اعلام کرد.
وی تهیه و امضای این طرح از سوی تعدادی از نمایندگان و موافقت مجلس با دو فوریت رسیدگی به آن را نمادی از مردم دوستی مجلس توصیف و تاکید کرد: امروز در شرایط ویژه‌ای قرار داریم، برای گذر از تکانه‌ای که به اقتصاد کشور وارد شده و بخشی را تحت تاثیر قرار داده است، نیازمند ساز و کارهای مختلفی هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: به همین دلیل رهبر معظم انقلاب، شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه را تشکیل دادند که این شورا مستمرا در حال بررسی مسائل روز کشور است.
رییس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: یکی از مسائلی که این شورا تشخیص داد یافتن روشی جبرانی برای مردم و مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و پیمانکاران بود.
وی یادآور شد: با تکلیف این شورا، سازمان برنامه و بودجه اقدامات خود را انجام داد و گزارشی را برای روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های مجلس و برخی دستگاه‌های دیگر، ارسال کرد.
وی ادامه داد: اما به نظر می‌رسد نمایندگان هنوز نمی‌دانند که دولت پنج بسته و 12 برنامه را برای گذر از این شرایط تهیه کرده که باید در جلسه‌ای مفصل این بسته‌ها و برنامه‌ها به اطلاع نمایندگان برسد.
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: رییس جمهوری بنده را موظف کرد در جلسه فوق العاده بعدازظهر امروز ستاد اقتصاد مقاومتی این بسته‌ها و برنامه‌ها را بار دیگر بررسی و نهایی کنم.
وی ادامه داد: 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های اقتصادی دولت اختصاص داده شده است، 13 میلیارد دلار از این مبلغ برای 25 قلم کالای اساسی، ‌دارو و نهاده‌های کشاورزی اختصاص می یابد که معادل ریالی آن 17هزار و 500 میلیارد تومان است.
رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: هفت هزار و 500 میلیارد تومان از این مبلغ به پنج قلم کالا اختصاص می یابد.
نوبخت تصریح کرد: دولت در حدود 29 تا 30 هزار میلیارد تومان بودجه برای اجرای برنامه‌ها و بسته‌های تهیه شده اختصاص داد.
وی همچنین گفت: حق این بود که مجلس بنده را دعوت می‌کرد تا برنامه‌های دولت را برای نمایندگان تشریح می کردم و با یک قیام و قعود برای کشور تصمیم گیری نشود، البته مطالعات دولت، طبقه بندی است اما این حق نمایندگان است که در این باره اطلاع داشته باشند.
رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: طرح مجلس موجب ایجاد انحصار در توزیع کالاهای اساسی می شود، تعدادی کالای ترجیحی ارزان‌تر را به تعدادی مغازه خواهید داد اما نتیجه آن چه خواهد بود؟ از فردا به جای صرافی‌ها جلوی مغازه‌ها صف‌های طولانی تشکیل می‌شود و یک صحنه زشت در معابر و کوچه‌های شهرها ایجاد می‌شود و عده‌ای نیز جلوی همان مغازه‌ها پیت‌های روغن را به قیمت آزاد خواهند فروخت.
نوبخت با یادآوری این که دولت برای همه نیازمندان طرح و برنامه دارد، اظهار داشت: شما هر لحظه که اراده کنید، می‌توانید این طرح را مجددا به جریان بیندازید اما اجازه دهید دولت طرح ها و برنامه هایش را برای مدیریت بازار اجرا کند و شما هم نظارت داشته باشید.
 نمایندگان در نهایت ضمن قبول نظرات نوبخت با کلیات طرح دو فوریتی تامین کالاهای اساسی مخالفت کردند.

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: شرایط اقتصادی بسته های اقتصادی محمدباقر نوبخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۷۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جبراییلی که از وی به عنوان یکی از طراحان برنامه‌های اقتصادی سید ابراهیم رییسی یاد شده است، در نوشتاری در شبکه فیلتر شده ایکس نوشت: ‏خبرگزاری دولت در گزارشی با استناد به گزارش جدید صندوق بین‌المللی پول، اظهار شادمانی و افتخار کرده است که دولت ایران کم خرج‌ترین دولت در میان کشورهای در حال توسعه است. ‏البته گزارش را ناقص داده‌اند. دولت ایران از حیث مخارج ناچیزش نسبت به تولید ناخالص داخلی، فقط میان کشورهای درحال توسعه رتبه اول را کسب نکرده است. دولت ایران پس از هائیتی، لبنان، ونزوئلا و یمن، کم‌خرج‌ترین دولت جهان است.

او از زاویه‌ای کارشناسی مساله را مورد بررسی قرار داده و تاکید کرده است: ‏لکن نسبت اندک مخارج دولت به GDP یک دستاورد و مایه افتخار نیست، یک فاجعه تمام عیار است. عدد ۱۳.۵ درصد برای نسبت مخارج دولت به GDP یعنی از کیک بزرگ اقتصاد ایران، تنها ۱۳.۵ درصد توسط دولت صرف هزینه‌های آموزش و پرورش، سلامت، امنیت، زیرساخت و... در یک کلمه «رفاه عمومی» می‌شود.

در ادامه این رشته توییت امده است: سهم بسیار اندک سلامت و آموزش و پروش در تولید ناخالص داخلی ایران در مقایسه با میانگین جهانی، از تبعات این پروژه کوچک‌سازی دولت است‌ که سال‌هاست در دستور کار دولت‌های مختلف ماست. حقوق ناچیز و نامکفی کارمندان دولت، یکی دیگر از نتایج‏ این سیاست است؛ به نحوی که مکرر می‌شنویم نخبگان نه تنها تمایلی به خدمت در دولت ندارند، بلکه در حال ترک دولت نیز هستند. ‏هرچه نسبت مخارج دولت به GDP کمتر باشد، رفاه عمومی در آن کشور کمتر است. و این رتبه که خبرگزاری دولت به آن می‌بالد، رتبه داشتن کمترین رفاه عمومی است!

وی سپس نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی در برخی کشورها به شرح ذیل است:

نام کشور

نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی

فرانسه

۵۸

ایتالیا

۵۶

اتریش

۵۲

آلمان

۴۹

سوئد

۴۷

برزیل

۴۶

پرتغال

۴۴

انگلیس

۴۴

ژاپن

۴۴

کویت

۴۱

کانادا

۴۱

آمریکا

۳۶

چین

۳۳

ایران

۱۳.۵

وی در ابتدای این نوشتار حکایتی از مولانا را نیز مورد اشاره قرار داده و تاکید کرده است: مولانا در مثنوی روایت می‌کند که یک صوفی مسافر در راه به خانقاهی رسید و شب آنجا ماند. خرش را آب و علف داد و در طویله بست و به جمع صوفیان رفت. صوفیان که فقیر و گرسنه بودند، پنهانی خر مسافر را فروختند و غذا و خوردنی خریدند و آن شب جشن مفّصلی بر پا کردند. مسافر خسته را نیز به این میهمانی دعوت کردند. پس از صرف غذا، رقص و سماع آغاز کردند. مُطرب آهنگِ سنگینی آغاز کرد و این‌گونه خواند: «خر برفت و خر برفت و خر برفت». ‏مسافر که نمی‌دانست منظور از خر در ترانه، همان خر اوست، تصور می کرد که ترانه صوفیان زیباست؛ لذا او نیز همراه دیگران شروع به خواندن شعر خر برفت کرد: «از ره تقلید، آن صوفی همین/ خر برفت، آغاز کرد، اندر حنین» ‏صبح که مسافر داستان عزم سفر کرد، تازه فهمید که خر خودش بود که برفت.

لازم به توضیح است جبراییلی در سال گذشته به عنوان رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص منصوب شد.

۲۲۳۲۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903064

دیگر خبرها

  • خون رنگین زرگر‌ها در نظام مالیاتی ایران/ یک کارمند بیشتر از طلا فروش مالیات می‌دهد!
  • دولت برنامه‌ای برای ارسال لایحه واگذاری حقوق کارگران به مجلس ندارد
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • دهقان کیا: دولت و مجلس به دنبال حال خوب برای بازنشستگان تأمین اجتماعی نیستند/ حال خوب با پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی
  • تهیه‌کننده نون‌خ: سعید آقاخانی دستمزد نجومی نگرفته/ آمار مخاطبان تلویزیون بیش از آن چیزی است که گفته می‌شود
  • واکنش تهیه کننده نون خ به دستمزد نجومی سعید آقاخانی
  • خبر مهم از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان از زبان یک نماینده مجلس
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • فوری | واریزی مددجویان تحت پوشش ۳ برابر شد
  • محمودزاده: رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند