Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-29@09:21:35 GMT

فرودگاه خصوصی در قم و نجف‌آباد ساخته می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۹۴۶۰

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج مهندسین عمران و معماری، رحمت‌الله مه‌آبادی  درباره سرنوشت احداث فرودگاه در چابهار اظهار داشت: ‌در کل ساخت فرودگاه در اساسنامه شرکت فرودگاه‌ها عنوان نشده است و جزو وظایف ما نیست، اما در اصلاحیه این اساسنامه آمده است که شرکت اجازه ساخت فرودگاه‌های دارای توجیه اقتصادی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: به دلیل شرایط خاص اقتصادی و استراتژیک چابهار، مطالعات و بررسی‌هایی بابت ساخت فرودگاه در شرکت فرودگاه‌ها انجام‌ و به صورت کارشناسی مشخص شد که ‌ فرودگاه چابهار توجیه اقتصادی دارد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اضافه کرد: در این راستا طرح توجیه اقتصادی فرودگاه چابهار را تهیه کرد‌یم، مجوز‌های لازم را هم از سازمان هواپیمایی کشوری گرفتیم و بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی، داوطلبانه آمادگی خود برای ساخت فرودگاه چابهار اعلام کردیم.

مه‌آبادی بیان کرد: بخشی از ارگان‌ها‌ تأکید داشتند که بنا به دلایلی فعلاً از فرودگاه کنارک استفاده شود، این دلایل‌ مطرح و بررسی شد ‌و فعلاً آخرین تصمیم، استفاده از فرودگاه کنارک است که به ما ابلاغ شده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: شرکت فرودگاه‌ها موضوع تملک اراضی بابت فرودگاه چابهار را دنبال کرد و انجام داد حتی نحوه ساخت فرودگاه مشخص شده است ضمن آنکه اسناد جذب سرمایه‌گذار و فراخوان بین‌المللی آن، آماده انتشار است.

وی اضافه کرد: فعلاً که ‌دستوری بابت ساخت فرودگاه چابهار به ما نداده‌اند اما هر زمان مجدداً ساخت این فرودگاه به ما ابلاغ شود، آماده هستیم به سرعت پروژه را آغاز و اجرا کنیم.

* احداث فرودگاه خصوصی در قم و نجف‌آباد

وی همچنین درباره احداث فرودگاه در کشور توسط بخش خصوصی توضیح داد: فرودگاه‌های کشور چند نوع است، بخشی از فرودگاه‌ها تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است،  دسته دوم فرودگاه‌های‌ مناطق آزاد و نفت و پتروشیمی است، ‌فرودگاه امام خمینی (ره) هم به صورت مستقل اداره می‌شود و شکل دیگر فرودگاه‌ها هم، فرودگاه‌های خصوصی است که در این‌باره می‌توان به ‌فرودگاه قم اشاره کرد و یا فرودگاه نجف‌آباد که به صورت خصوصی ایجاد می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: ما به عنوان شرکت فرودگاه‌ها مخالفتی با فعالیت بخش خصوصی نداریم، از سوی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی می‌گوید شبکه فرودگاهی کشور کامل است و مردم در هر 100 کیلومتر به یک فرودگاه دسترسی دارند بنابراین نیازی به سرمایه‌گذاری دولت خصوصا با هزینه سنگین ساخت فرودگاه نیست بنابراین اگر بخش خصوصی خود مایل به راه‌اندازی فرودگاه بود، ممانعت نمی‌شود.

مه‌آبادی اضافه کرد: فرودگاه قم، توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود اما هنوز پیشرفت عملیاتی چندانی ندارد؛ این نوع فرودگاه‌های تجاری و مسافربری، تحت نظارت حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی یعنی سازمان هواپیمایی کشوری است و نظارت هوانوردی آن برعهده شرکت فرودگاه‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

 

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۹۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد

نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا قراردادی 13 میلیارد دلاری برای جایگزینی "هواپیمای روز قیامت" با یک شرکت آمریکایی بسته است.

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، نیروی هوایی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که قراردادی 13 میلیارد دلاری با شرکت "سیرا نوادا" برای ساخت یک هواپیمای جایگزین برای بوئینگ های " ای 4 بی" E-4B - معروف به هواپیمای روز قیامت منعقد کرده است.

ایالات متحده آمریکا پیشتر در دهه 1970 برای سناریوهای مختلف یک جنگ هسته ای یک هواپیمای خاص موسوم به "روز قیامت" به شرکت بوئینگ سفارش داده بود که هم اینک 4 فروند از این هواپیماها که به "ای 4 بی" معروف است در اختیار نیروی هوایی ایالات متحده است.

عکس آرشیوی از هواپیمای روز قیامت ای 4 بی/ رویترز

این هواپیماها برای شرایط اضطراری یک جنگ هسته ای و یا جنگ تمام عیار که زیر ساخت های حیاتی آمریکا مورد هدف قرار بگیرد، طراحی شده است که از آن به عنوان یک مرکز فرماندهی و کنترل هوایی استفاده می شود.

سخنگوی نیروی هوایی آمریکا روز جمعه در بیانیه ای گفت: پروژه مرکز عملیات هوابرد بقا (SAOC) قرار است جایگزین هواپیمای قدیمی (ای 4 بی) دهه 1970 شود که به پایان خدمت خود نزدیک می شود.

نیروی هوایی افزود: کار بر روی SAOC در کلرادو، نوادا و اوهایو انجام می شود و انتظار می رود در سال 2036 تکمیل شود.

رویترز در ماه دسامبر گزارش داد که نیروی هوایی ایالات متحده قرارداد با شرکت بوئینگ به منظور توسعه هواپیمای روز قیامت جدید موسوم به (BA.N) "نگهبان شب" را  لغو کرده است.

هواپیمای روز قیامت که معمولا برای انتقال وزیر دفاع ایالات متحده استفاده می شود، به عنوان یک پست فرماندهی متحرک طراحی شده است که قادر به مقاومت در برابر انفجارهای هسته ای و اثرات الکترومغناطیسی است و به رهبران ایالات متحده این امکان را می دهد تا در صورت بروز شرایط اضطراری ملی، با سوار شدن به این هواپیما ارتش را از این مکان هدایت و کنترل کنند. 

E-4B همچنین قادر به سوخت گیری در هوا است و دارای اتاق های کنفرانس و و تجهیزات ارتباطی پیشرفته است.

نیروی هوایی آمریکا در حال حاضر چهار فروند هواپیمای E-4B را با حداقل یک فروند در حالت آماده باش در همه زمان ها اداره می کند. 

این هواپیماها از ناوگان هواپیماهای جامبو جت بوئینگ 747-200 با تغییرات بسیار زیاد ساخته شده که با منسوخ شدن قطعات آن، نگهداری آنها به طور فزاینده ای دشوار و گران شده است.

انتظار می رود E-4B در اوایل دهه 2030 به پایان عمر مفید خود برسد.

 

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: ساخت هواپیمای "روز قیامت" در روسیه دستور رئیس جمهور روسیه برای ساخت دو فروند هواپیمای "روز رستاخیز" هواپیمای روز قیامت چیست؟

دیگر خبرها

  • پایگاه شکاری چابهار یکی از یگان‌های عملیاتی و استراتژیک نیروی هوایی ارتش است
  • آغاز ساخت ستاد فرماندهی آتش نشانی ۱۲۵ در بندرعباس
  • شوخی مردم با موضوع «جت شخصی»/ کمک «ایر تاکسی» به صنعت هوایی
  • فعالیت های فرهنگی در فرودگاه های کشور +فیلم
  • ۳۰۰۰خوابگاه متاهلی در کشور در حال ساخت است
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می سازد
  • «پایتخت ۷» با بازیگران بومی ساخته می‌شود
  • طولانی ترین تونل ریلی خاورمیانه در لرستان ساخته می شود
  • ◄ درآمدهای حیرت آور فرودگاه استانبول برای اقتصاد ترکیه
  • پرواز مشهد به تهران هواپیمایی چابهار با تاخیر ۵۰۰ دقیقه ای انجام شد