Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@20:30:24 GMT

با دهان تشنه مردن بر لب دريا خوش نيست

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۷۹۸۵۷

با دهان تشنه مردن بر لب دريا خوش نيست

خبرگزاري آريا - بندرعباس - ايرنا – صائب تبريزي 426 سال گفته است: با دهان تشنه مُردن بر لب دريا خوش است اما مردم بندرعباس که خشکسالي و بي آبي چند ساله را تجربه کرده اند، اين باور عارفانه را قبول نداشته و آب شيرينکن بندرعباس پا به ميدان گذاشته تا بگويد؛ با دهان تشنه مردن بر لب دريا خوش نيست.

اگر در گذشته به دليل نبود دانش و فناوري مي گفتيم؛ « آب دريا را اگر نتوان کشيد، هم به قدر تشنگي بايد چشيد» اکنون با پيشرفت فناوري و شيرين سازي آب شور، مي توان به قدر نياز، آب دريا را کشيد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نياز روز افزون به منابع آبي، خشکسالي هاي مداوم کشور در سال هاي گذشته ناشي از کاهش بارندگي، کاهش حجم ذخيره آب پشت سدها، برداشت بي رويه آب سفرهاي زير زميني که موجب ممنوع شدن برداشت آب از دشت ها شده و تغيير اقليم تدبير ديگري مي طلبد.
مجموعه عوامل ياد شده مسوولان نظام را به فکر چاره انديشي انداخت و شوراي عالي آب کشور، سياست نمک زدايي آب دريا با بهره گيري از آب شيرين کن ها را به عنوان يکي از راهکارهاي موثر انتخاب کرد.
بهره گيري از آبشيرين کن ها در برنامه ششم توسعه کشور پيش بيني شده و براساس آن حداقل 30 درصد آب مورد نياز شهرهاي ساحلي بايد با استفاده از آب شيرين کن ها تامين شود و دولتمردان که اجرايي کردن اين برنامه را از مدت ها قبل آغاز کرده بودند، درسال هاي اخير به آن سرعت داده اند.
آب شيرين کن يک ميليون متر مکعبي بندرعباس يکي از اين مهم ترين اين طرح هاست که براي تامين آب مورد نياز صنايع، شرب و کشاورزي استان هاي هرمزگان، کرمان و يزد، کلنگ آن در ارديبهشت سال 92 به زمين زده شد.
جمعي از خبرنگاران هرمزگان به همراه معاون هماهنگي امور عمراني استاندار هرمزگان و رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي پس از گذشت 5 سال از آغاز اين طرح، براي بازديد از روند احداث آن به محل اجراي آن در شهرک خليج فارس بندرعباس رفتند.
به گزارش ايرنا، مجري طرح براي بازديدکنندگان توضيح داد: چند محموله وسايل مورد نياز آبشيرين کن از کشورهاي خارجي خريداري شده که برخي از آنها به محل کارگاه آورده شده و برخي ديگر هنوز در گمرک بندرعباس هستند.
امير پاشا زنجاني نسب اظهار داشت: برخي وسايل که امکان تهيه و توليد آنها در داخل وجود داشت خريداري شده و براي ايجاد رقابت در اتمام طرح، پنج پيمانکار به صورت همزمان مشغول کار هستند تا مرحله اول طرح که شامل 200 هزار متر مکعب مي شود را براي ارديبهشت سال 98 آماده کنند.
وي به پرسش خبرنگاران درباره هزينه شده طرح پاسخ روشني نداد و گفت: اجراي چنين طرح هايي با هزينه اي افزون بر 160 ميليون يورو انجام مي شود و در اين طرح هزينه هاي اضافه هم تحميل شده و خواهد شد که به همين دليل نمي توان هزينه قطعي اعلام کرد.
در بخشي ديگر از کارگاه، رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي به خبرنگاران اظهار داشت: اين صندوق در راستاي سياست هاي مقام معظم رهبري و دولت بايد منابع خود را براي پشتيباني از بخش خصوصي به کار گيرد.
مرتضي شهيد زاده ادامه داد: پشتيباني از اين طرح تا سقف 500 ميليون دلار پيش بيني شده که تا کنون 300 ميليون دلار براي آن اختصاص يافته و انتظار مي رود مشکل آب بخشي از هرمزگان و فلات مرکزي کشور را حل کند.
وي اضافه کرد: اجراي اين طرح اثبات مي کند مي توان مشکل کم آبي کشور را با بهره گيري از نعمت هاي خدادادي موجود در مرزهاي کشور و به کارگيري توان داخلي، برطرف کرد.
معاون هماهنگي امور عمراني استاندار هرمزگان نيز درباره تلاش ها براي مکتوب کردن قرارداد خريد تضميني آب از اين آبشيرين کن گفت: اکنون موضوع سهم 30 درصدي هرمزگان از آب شيرين کن يک ميليون متر مکعبي بندرعباس به مرحله مکتوب رسيده و پيش نويس توافق نامه امضا شده و در حال پيگيري بخش هاي اجرايي و فني آن هستيم.
رضا مدرس اظهار داشت: مرحله اول اين آبشيرين کن بهمن ماه آماده توليد آزمايشي خواهد شد و اميد مي رود بتوان سهم هرمزگان را در همين مقطع برداشت کرد.
3219 /2094
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۷۹۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلنگ‌زنی پارک دادا و کاکا در بندرعباس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، شهردار بندرعباس، اعضای شورای شهر، معاون درمان دانشگاه و جمعی دیگر از مسئولان در این مراسم حضور داشتند.

باتوجه به اهمیت مسئله فرزندآوری و جوانی جمعیت، شهرداری بندرعباس اقدام به احداث پارک «دادا و کاکا» در بندرعباس می‌کند.

این پارک در چهارراه پگاه و در زمینی به مساحت ۱۳هزار و ۵۰۵ متر مربع احداث می‌شود.

«داد و کاکا»؛ نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان، با هدف تأثیرگذاری بر مخاطبان کودک و نوجوان و مطالبه آن‌ها از پدر و مادر برای داشتن دادا (خواهر) و کاکا (برادر)، مقابله با آسیب‌های «تک فرزندی» و فرهنگسازی و ترویج جوانی جمعیت و فرزندآوری طراحی و ساخته شدند.

ایده و اجرای این کار ارزشمند به همت کمیته رسانه قرارگاه جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان (مدیریت روابط عمومی دانشگاه) انجام شده است.

لازم به ذکر است در مراسم رونمایی از این عروسک‌ها، شهردار بندرعباس قول احداث پارکی به این عنوان را داده بود.

باشگاه خبرنگاران جوان هرمزگان بندرعباس

دیگر خبرها

  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • نماد فرهنگی فرزندآوری و جوانی جمعیت هرمزگان کلنگ‌زنی شد
  • کلنگ‌زنی پارک دادا و کاکا در بندرعباس
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس+عکس
  • گشایش نمایشگاه و جشنواره سلامت در بندرعباس
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری
  • تاسیس رشته‌های جدید ‌ متناسب با ظرفیت‌های هرمزگان در دستور کار است
  • برگزاری مسابقات ورزشی پیشکسوتان سپاه در بندرعباس