Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-01@08:56:49 GMT

گرانی نهاده‌های دامی و افزایش بی‌رویه قیمت شیر خام

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۸۲۱۳۹

گرانی نهاده‌های دامی و افزایش بی‌رویه قیمت شیر خام

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، در این نامه به مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ 1570 تومانی شیرخام دامداران نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ پیشین، این محصول حدود 9 درصد افزایش نرخ یافت، این درحالی است که قیمت برخی محصولات صنایع لبنی بیش از 17 و 32 درصد افزایش داشت که این به معنای نبود تناسب میان افزایش قیمت شیر خام با محصولات لبنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ماه‌های اخیر در پی بروز نوسانات نرخ ارز، قیمت بسیاری از مواد اولیه رشد صعودی داشته که خود علتی شده تا قیمت نهاده‌های دامی و مواد خوراکی و حتی قیمت شیر خام و متعاقب آن محصولات لبنیات افزایش داشته باشد اما افزایشی بدون نظارت.

قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیرخام با وجود نرخ مصوب طی روزهای گذشته در استان چهار محال و بختیاری هم افزایش 50 درصدی داشته است به نحوی‌که قیمت شیر خام در این استان در ماه پیش به یک‌باره  از 1700 به 2500 تومان افزایش یافت.

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری هم در خصوص این افزایش قیمت شیر خام اظهار کرد که افزایش ثانیه‌ای قیمت نهاده‌های دامی به نوسانات و افزایش قیمت شیر خام منجر شده است.

«جان‌محمد الله‌یاری» هم‌چنین افزود که تولید شیر وابسته به ذرت، جو، سویا، ریز مغذی، داروها، مکمل‌ها، هزینه‌های کارگر و آب و برق است، با افزایش آن‌ها دامدار ناگزیر است قیمت شیر را افزایش دهد در غیر این صورت باید دام خود را کشتار کرده و یا کار خود را تعطیل کند.

کنترل قیمت محصولات لبنی با کنترل بهای نهاده‌های دامی

وی با بیان این‌که اگر بهای نهاده‌های دامی کنترل شود دولت می‌تواند برای شیر قیمت مصوب تعیین کند، ادامه داد که اگرچه  برنامه دولت کنترل بازار و کالاهای اساسی است اما رسیدگی به این موضوع هم اهمیت فراوانی دارد.

الله‌یاری خاطرنشان کرد که هم‌اکنون اتحادیه‌های تعاون روستایی به‌صورت توافقی شیر را از دامدار می‌خرند اما زمانی که این اتحادیه‌ها شیر خام را با نرخ پایین‌تر از دامدار خریداری می‌کنند، وی ناگزیز است شیر خام را با قیمت بیشتر به بازار عرضه کند.

وی تصریح کرد که در گذشته قیمت نهاده‌های دامی ثابت بود و شیر توسط اتحادیه‌ها و کارخانجات از دامدار به‌صورت توافقی خریداری می‌شد اما هم‌اکنون با توجه به افزایش بهای نهاده‌های دامی و متعاقب آن افزایش قیمت شیر، خرید توافقی شیر برای دامدار توجیه اقتصادی ندارد و در این صورت دامدار ناگزیر است شیر را به قیمت دلخواه خود به بازار عرضه کند.

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت که در عین‌حال پیگیر برگزاری جلسات با صنعت معدن و تجارت استان برای کنترل نرخ نهاده‌های دامی وارداتی هستیم.

بی‌تردید افزایش قیمت شیرخام گرانی دیگر محصولات لبنی چون شیر و لبنیات، را هم در پی دارد اما این افزایش تا چه حد منطقی و معقول است؟ و آیا نظارتی بر این افزایش بی‌رویه قیمت‌ها وجود دارد؟ تا این محصولات از سبد خانوار ایرانی حذف نشود.

کارشناسان معتقدند دسترسی مردم به محصولات غذایی سودمند از حیث توانمندی برای خرید، مبحث مهمی است که باید مدنظر سیاستگذاران قرار بگیرد.

بازار امروز لبنیات نشان می‌دهد که همه محصولات لبنی در اکثر برندهای مطرح با افزایش قیمت حدود 20 تا 30 درصدی مواجه شده‌اند که این افزایش از حدود یک ماه پیش به‌تدریج در بازار هم اعمال شده است.

به‌عنوان مثال در 20 روز گذشته قیمت یک عدد بطری شیر یک لیتری از 2800 به 3500 تومان رسیده است.

دیگر محصولات لبنی هم از این افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده‌اند، به‌طوری‌که قیمت هر بسته ماست 900 گرمی از 3400 به 4500 تومان رسیده است و هر عدد پنیر 400 گرمی پرچرب نیز از 6300 به 7900 تومان افزایش یافته است.

بدون شک نظارت بهتر و دقیق‌تر مسئولان بر عرضه و توزیع و قیمت نهاده‌های دامی می‌تواند مانعی برای افزایش بی‌رویه شیر خام و در نهایت محصولات لبنی در کشور باشد تا هم دامدار متضرر نشود و هم خانوارهای ایرانی از این محصول ارزشمند بی‌نصیب نمانند.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: منطقه چهارمحال و بختیاری محصولات لبنی شیرخام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند

معصومه قاسمی قائم مقام رئیس خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور و فعال فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فرارسیدن روز ملی خلیج‌فارس، گفت: رسانه‌ها باید در پاسداشت روز ملی خلیج‌فارس و تمدن این منطقه بزرگ که همواره مورد طمع قدرت‌های بین‌المللی بوده است به وحدت رویه برسند.

وی افزود: کشور کوچکی که بر روی نام خلیج‌فارس و جزایر آن ادعا دارد تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند به نوعی هم صدایی بین‌المللی ایجاد کند که اگر کنش رسانه‌ای ما هوشمندانه شود جلوی نقشه‌های آن‌ها گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: چه اشکالی دارد ما نیز برای موضوعات هویتی‌مان کار ویژه تعریف کنیم و رسانه‌هایمان را برای این مهم تقویت کنیم.

نایب رئیس خانه مطبوعات کشور عنوان کرد: متأسفانه عمده کنش‌گری ما بر روی نام خلیج‌فارس منحصر در همین دهه نخست اردیبهشت ماه است در حالی که رقیب ما شبانه روز برای تعدی به خلیج‌فارس تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: ما هر سال ۳۶۵ روز فرصت داریم تا تمدن خلیج‌فارس را به مردم کشورمان و کشورهای دیگر معرفی کنیم؛ ظرفیت رسانه ملی و شبکه‌های استانی در این حوزه باید بالفعل شوند و امروز ما باید حداقل ۳۱ جشن خلیج‌فارس شناسی در ۳۱ مرکز استان می‌داشتیم اما متأسفانه این موضوع منحصر به کارهای نمادین در روز ملی خلیج‌فارس و در بین جمعی محدود شده است.

قاسمی اظهار داشت: پاسداشت خلیج‌فارس باید از جنبه مجازی و رسانه‌ای خارج شده و ملموس شود؛ توجه به تمدن خلیج‌فارس، احیا و حفظ ارزش‌های این تمدن و حفظ اکوسیستم تمدن خلیج‌فارس نیز باید به جد دنبال شود.

وی خاطرنشان‌کرد: لباس بومی مردمان خلیج‌فارس آثاری زنده در میراث فرهنگی این منطقه است اما متأسفانه شاهدیم که برخی کشورهای عربی به مالکیت این لباس فاخر دست درازی کرده و سعی در سرقت فرهنگی آن دارند.

سخنگوی خانه مطبوعات کشور عنوان کرد: دست درازی به آثار هویتی منطقه خلیج‌فارس با رپرتاژ های سنگین در رسانه‌های بین‌المللی منتشر می‌شود تا برای مردم دنیا انگاره‌سازی‌های غلط شود.

قاسمی تاکید کرد: اگر ما در پاسداشت ارزش‌هایمان و داشته‌هایمان کوتاهی کنیم ارزش‌هایمان به یغما خواهد رفت و روزگاری خواهد رسید که باید تماشاچی باشیم که کشوری غریبه با تمدنمان برای خود ارزش افزوده خلق می‌کند.

کد خبر 6091055

دیگر خبرها

  • بحران گرانی در اسرائیل؛ بنزین 2 دلار شد، مواد غذایی 20 درصد گران شد
  • کاریکاتور/ گرانی سرسام‌آور در سرزمین‌های اشغالی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمد گمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • عکس | اعلام قیمت محصولات سبک تجاری زامیاد
  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • تورم تولید گوشت از مرز ۱۰۰ درصد عبور کرد
  • رسانه‌ها باید در پاسداشت تمدن خلیج‌فارس به وحدت رویه برسند