Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@16:11:03 GMT

مخالف فعالیت معدنی در منطقه کوه‌شاه هستیم

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۸۲۲۱۴

مخالف فعالیت معدنی در منطقه کوه‌شاه هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی حسینی نژاد پیش از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: حوزه صنعت، معدن و تجارت یکی از دستگاه‌هایی است که نقش کلیدی معادل ۳۹.۷ درصد از جی.دی.پی کشور را بازی می کند و از این آمار نقش حوزه معدن در استان و کشور مشهود است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۵ درصد جی.دی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پی معادن کشور در استان کرمان است، بیان کرد: در سال جاری تا کنون بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان از حقوق دولتی را وصول کرده ایم در حالی که در سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان وصول شده است که به استناد قانون از این ظرفیت جهت توسعه استان استفاده می‌شود.

حسینی‌نژاد افزود: برای تحقق رشد ۸.۵ درصدی استان در حوزه معدن ۱۱.۴ درصد رشد برای استان پیش‌بینی شده که ۳.۷ درصد آن باید از محل بهره‌وری محقق شود که یکی از راهکارهای آن استفاده از ظرفیت معادن استان و حقوق دولتی است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴۵۵ پروانه معدنی با استخراج سالانه ۶۳ میلیون تن مواد معدنی در استان صادر شده، که ۲۱ درصد استخراج معادن کل کشور را به خود اختصاص داده است.

حسینی نژاد عنوان کرد: ۴۴ درصد ذخایر کشف شده استان در حوزه مس، ۳۶ درصد در حوزه سنگ آهن، ۳ درصد در حوزه زغالسنگ و ۰.۵ درصد در حوزه کرومیت است.

افتتاح ۱۸۰۰ میلیارد تومان پروژه معدنی در کرمان

وی ابراز داشت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان پروژه در حوزه معدنی افتتاح داشتیم و امسال در حوزه کرومیت، کنستانتره و مس افتتاح هایی داشته ایم. همچنین در هفته دولت بیش از ۱۸۰۰ میلیارد تومان افتتاح صورت گرفت و تا پایان سال نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پروژه در این حوزه بهره‌برداری می رسد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته عمده‌ترین مشکل واحدهای صنعتی و معدنی بحث نقدینگی، بازار و فقدان ثبات قیمت‌ها است. امیدواریم با استفاده از ظرفیت استان این دو مشکل مرتفع شوند و صنایع بزرگ می توانند راهگشای بسیار خوبی برای واحدهای کوچک باشند.

حسینی نژاد بیان داشت: بیش از ۴۹ هزار میلیارد تومان پروژه آماده در حوزه صنعت و معدن استان داریم که ۳۵ هزار میلیارد تومان آن در راستای اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده و آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد:  در جهت شفاف‌سازی و ایجاد فضای آزاد برای سرمایه‌گذاران در استان از ۲۵ شهریور مرحله سوم آزادسازی محدوده‌های معدنی انجام می‌شود تا برای افرادی که می‌خواهند در این طرح شرکت کنند شرایط عادلانه و مساوی باشد و بعد از این تاریخ هیچ ویرایش صورت نمی‌پذیرد.

حسینی نژاد تاکید کرد: تاکنون ۳۸۹ محدوده معدنی مشخص شده که دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر از مساحت کل استان را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت شمال استان کرمان افزود:  به زودی استان کرمان قطب فولاد کشور می‌شود و طبق پیش‌بینی افق توسعه استان در این زمینه تاکنون ۱۰ میلیون تن از ۵۵ میلیون تن فولاد محقق شده که ظرفیت بالایی است.

مخالف فعالیت معدنی در منطقه کوه‌شاه هستیم

وی گفت: برای فعالیت های معدنی در کوه شاه یک پروانه اکتشاف بر اساس قانون معادن در سنوات گذشته صادر شده و در زمان صدور پروانه از دستگاه‌های ذیربط استعلام می کنیم که در آن زمان دستگاه مربوطه موافقت اولیه را اعلام کرده است.

حسینی نژاد با اشاره به اینکه ما هم مخالف فعالیت های معدنی در کوه شاه هستیم، افزود: در منطقه کوه شاه ذخیره قابل توجهی وجود ندارد و ما به دنبال این مسئله هستیم که در چارچوب قانون از تخریب کوه جلوگیری شود و هزینه های سرمایه گذار به استناد قانون تعیین تکلیف شود.  

حسینی نژاد تصریح کرد: بر اساس ماده ۴۳ قانون برنامه ششم که توجهی به مسائل منابع طبیعی ومحیط زیست دارد تلاش داریم با استفاده از این ماده پروژه هایی برای احیاء و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست داشته باشیم.

کد خبر 4395083

منبع: مهر

کلیدواژه: صنعت و معدن صنعت معدن و تجارت کرمان مهدی حسینی نژاد مردم علیه احتکار هفته دولت بوشهر کرمانشاه خبرگزاری مهر گرگان مشهد شیراز شهرکرد استانداری سمنان احتکار سانحه تصادف خطبه های نماز جمعه عید غدیر خم یاسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۲۲۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع قیمت زعفران در بازار، وضعیت صادرات و تولید زعفران و علل قاچاق پرداخت.

وضعیت قیمت زعفران در بازار چگونه است؟

حسینی: هم اکنون زعفران در دست کشاورزان و صادرکنندگان نیست و تنها عوامل بازارگردان با احتکار زعفران در انبارها اقدام به گران فروشی می کنند.

صادرکنندگان و تولیدکنندگان نقشی در بازار زعفران ندارند و از آنجاکه هیچ نهاد نظارتی در بازار نیست، سودجویان و عوامل واسطه زعفران های مانده در انبارها را با قیمت های نجومی دد بازار عرضه می کنند که اختلاف معناداری با قیمت خرید محصول از کشاورزان دارد. آمارها حاکی از آن است که کشاورزان حداقل هرکیلو زعفران را با نرخ ۳۰ میلیون و حداکثر ۴۳ میلیون تومان فروختند.

با توجه به آنکه گردانندگان بازار دلالان هستند که با خرید و نگهداری زعفران در انبارها بدنبال سودهای نجومی هستند، از این رو نمی توان پیش بینی راجع به بازار داشت.

تقاضا از سوی تجار خارجی برای خرید طلای سرخ ایرانی چگونه است؟

حسینی: با توجه به نوسان قیمت زعفران در بازار، قاچاقچیان در کنار دلالان اقدام به سودجویی می کنند به طوریکه زعفران تاریخ گذشته و مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر اعتبار بزرگترین تولیدکننده زعفران را دچار خدشه می کند.

صادرکنندگان با ریسک بالا اقدام به صادرات می کنند چراکه بازگشت ارز به سامانه نیما با مشکلاتی روبروست که همین امر بر رونق قاچاق دامن زده است.

بنابر آمار سالانه افغانستان ۶۷ تن زعفران صادر می کند، درحالیکه تولید زعفران این کشور کمتر از ۲۰ تن است که این امر بدان معناست که بخشی از زعفران های قاچاق شده به این کشور به اسم زعفران افغانستان صادر می شود. براین اساس مشکلات قاچاق زعفران باید عارضه یابی و رفع شود.

سالانه چه میزان زعفران کشور به بازارهای هدف قاچاق می شود؟

حسینی: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود و از آنجا که حداکثر تاریخ انقضا زعفران ۳ سال از زمان برداشت است، قاچاقچیان زعفران های تاریخ گذشته مانده در انبارها را به آن سوی مرزها قاچاق می کنند که این امر آسیب جدس به آینده زعفران می زند چراکه با از دست دادن بازارها زیان قابل جبران نیست.

اکثر زعفران های قاچاق، زعفران هایی هستند که تاریخ مصرف آنها گذشته است که در شرایط کنونی با ورود دلالان به بازار خطر هشدار تشدید قاچاق زعفران را می دهیم.

پتانسیل تولید چه میزان زعفران در کشور وجود دارد؟

حسینی: بنابر آمارهای اعلامی سطح زیرکشت زعفران در استان های خراسان بیش از ۱۲۰ هزارهکتار است که براین اساس پتانسیل تولید بیش از هزارتن محصول در کشور وجود دارد، درحالیکه تولیدفعلی زعفران در کشور ما یک چهارم تا یک پنجم این میزان است که براین اساس منابع و انرژی کشور برای تولید کمتر از ۳۰۰ تن زعفران صرف می شود.

آمارها حاکی از آن است که سالانه ۲۰ تا ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف و مابقی صادر می شود. در شرایط کنونی که کمتر از ۳۰۰ تن زعفران تولید می شود، این احتمال وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف شود.

بنابر آمار طلای سرخ ایران به ۶۰ تا ۶۸ کشور دنیا صادر می شود، اما اگر مشکلات عارضه یابی شود، می توان سهم بیشتری داشت. به عنوان مثال سالانه ۶۰ تن زعفران به امارات صادر می کنیم، درحالیکه حداکثرمصرف ۵ تن است و ۵۵ تن دیگر را مجدد به اسم خود صادر می کنند. درحالیکه ما باید آن کشورها را شناسایی کنیم و مستقیما خود صادرات داشته باشیم، اما متاسفانه سالهاست غفلت کرده ایم.

اگر استراتژی دقیقی برای تولید و صادرات زعفران را در نظر بگیریم به مرور هم می توان از خام فروشی جلوگیری کرد.

عملکرد تولید زعفران در هکتار چقدر است؟

حسینی: بنابر آمار تا دهه ۶۰ در هرمتر مربع ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلی گرم یعنی بیش از نیم گرم و معادل ۶ تا ۷ کیلو در هکتار تولید داشتیم، درحالیکه تولید فعلی کمتر از ۲ کیلو در هکتار است که علت این امر باید بررسی و رفع شود چراکه آیندگان از ما طلب می کنند.

با توجه به آنکه قدمت تولید زعفران در کشور ما به ۳ هزار سال پیش بازمی گردد،آیا کافی نیست که در این خصوص تمهیداتی داشته باشیم چرا که فرصت های زیادی را از دست دادیم و برای کشوری که بیش از ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا را در اختیار دارد، این موضوع زیبنده نیست.

با توجه به افزایش قیمت زعفران و ورود دلالان در سطح بازار و تشدید قاچاق به آن سوی مرزها بعید است که میزان صادرات به ۲۸۶ تن سال گذشته برسد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • ۵ درصد جرائم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • برنامه‌های وزارت صمت در حوزه صنایع خلاق موجب جهش تولید می شود
  • ضرورت تدوین دستورالعمل واحد فعالیت محیط زیستی در سطح محلات
  • سودآوری بالای صنعت لنج‌سازی در قشم
  • شرکت ملی نفت منطقه تربت‌حیدریه افزون‌ بر ۷۰۰ بازدید انجام داد
  • «خضری» در یک قدمی فرآوری ۵ ماده معدنی/جهش اقتصادی در حوزه معدن