Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-04@08:19:45 GMT

رکورد صادرات سيب ايران شکسته شد

تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۸۲۳۲۱

رکورد صادرات سيب ايران شکسته شد

خبرگزاري آريا - ساري- ايرنا- مديرکل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي از صادرات 800 هزار تن سيب در سال جاري تاکنون خبر داد و گفت که رکورد صادرات اين محصول باغي در کشور شکسته شده است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، شکرالله حاجيوند روز چهارشنبه در دومين سمپوزيوم ملي ميوه‌هاي ريز که دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري برگزار شد، ميزان صادرات سيب در سال گذشته را حدود 600هزار تن اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي مقصد صادرات سيب ايران را منطقه خاورميانه بويژه اقليم کردستان، پاکستان و ترکيه و بعضي از کشورهاي اروپايي معرفي کرد.
حاجيوند همچنين ميزان توليد سيب در سال جاري را سه ميليون و 700 هزار تن اعلام کرد و افزود: حدود 400 هزار تن از توليدات درجه 2 و سه سيب کشور به خاطر کمبود صنايع تبديلي به ضايعات تبديل مي شود.
وي ميزان توليد سر درختي سال جاري کشور را 22 ميليون تن اعلام کرد و گفت: با وجود تهديدات سرما و گرماي شديدي ناشي از تغييرات اقليمي ، توليدات ميوه کشور کم نشده است.
پارسال بر اساس آمار جهاد کشاورزي ، 21 ميليون و 600 هزار تن سردرختي در کشور برداشت شده بود.
حاجيوند همچنين گفت که پارسال يک ميليون 549 تن از انواع ميوه ها به ارزش 2 ميليارد و 821 ميليون دلار صادر شد که به لحاظ وزني 26 درصد نسبت به سال 1395رشد داشته است.
حاجي وند صادرات آب ميوه و کنسانتره ، ژله و مربا انواع ميوه را در سال گذشته 39 هزار تن اعلام کرد.
مديرکل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي گفت: به دليل تغيير اقليمي پارسال توليد پسته 40 درصد، زعفران 12 درصد، سيب 9 درصد و انگور پنج درصد کاهش داشت.
** توسعه 600 هزار هکتار باغ ديم
حاجي وند توسعه باغات ديمي و گياهان دارويي در اراضي کم بازده را از برنامه هاي جهاد کشاورزي در چارچوب برنامه ششم توسعه برشمرد و گفت که تا پايان برنامه ايجاد 600 هزار هکتار باغ ديم در دستور کار قرار دارد.
وي با بيان اينکه طرح هاي مطالعاتي بهره برداري و توسعه زمين هاي مرزي کشور با استفاده از آب هاي مرزي به مرحله نهايي رسيده است، افزود: اصلاح و نوسازي باغات فرسوده و تهيه و توزيع ارقام جديد انواع ميوه هاي درختي نيز شروع شده است.
وي از آغاز اصلاح و نوسازي 10 هزار هکتار از باغ هاي گردو هم خبر داد و گفت: بيشتر آن شامل مديريت کف باغ و سرشاخه کاري است.
حاجي وند افزود: عملکرد گردو در ايران 1.5 تا 2.5 تن در هکتار است که با اصلاح و نوسازي، مي توان به ميانگين جهاني نزديک شد.
ميانگين توليد گردو در جهان حدود سه و نيم تن در هکتار است.
اين مسئول با اشاره به اينکه سرشاخه کاري براي جلوگيري از خسارت سرما و ارتقاي سطح اقتصادي باغ هاي گردو انجام مي شود، توضيح داد: ايران 157 هزار هکتار باغ گردو دارد که در بهترين حالت در سال 1392 حدود 260 هزار تن محصول از آن برداشت شد.
مديرکل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشک گفت: بيشتر باغ هاي گردو در ايران بذري است و عملکرد کمتري نسبت به ميانگين جهاني دارد.
وي همچنين اعلام کرد که امسال حدود 2 هزار هکتار به باغ هاي گردو کشور اضافه مي شود تا جايگزين باغ هاي درجه سه شود.
حاجي وند به وجود 378 هزار هکتار باغات ميوه هاي ريز که عمده آن انگور هستند، اشاره کرد و گفت که انگور، زرشک، توت فرنگي، توت ، عناب ، تمشک و ذغال اخته از مهمترين ميوه هاي ريز کشور هستند.
وي با بيان اينکه سالانه سه ميليون و 531 هزار تن از اين نوع ميوه هاي ريز در کشور توليد مي شود ، بيان داشت: پهنه بندي در ميوه هاي ريز ، نبود پهنه بندي ، تنوع ارقام و فرآوري از چالش هاي پيش رو بريا افزايش کمي و کيفي ميوه ها است.
تاو از نهايي شدن تهيه 140 رقم داخلي و خارجي انواع ميوه ها در سال جاري خبر داد و گفت : اين ارقام در موسسه تحقيقاتي علوم باغي وزارت جهاد کشاورزي نهايي شده و امسال به بخش اجرايي براي تکيثر و توزيع تحويل شده است.
مسئول باغباني وزارت جهاد کشاورزي افزود: براي اقتصادي تر شدن ، افزايش توليد و ارتقا کيفيت ميوه هاي هسته دار باغداران همواره بايد هرس ، تربيت و تغذيه باغات را به درستي و به موقع انجام بدهند.
وي از جامعه دانشگاهي کشاورزي و منابع طبيعي خواست تا با توجه به تغييرات شرائط اقليمي و آفات نوظهور به کمک باغداري بيايند.
مدير کل دفتر امور ميوه هاي سردسيري و خشک وزارت جهاد کشاورزي تاکيد کرد: وزارت خانه آمادگي دارد تا در اجراي طرح نظام بهره برداري منسجم متناسب با پهنه هاي مختلف کشور الگوي کشت انواع ميوه ها را انجام بدهد.
به گزارش خبرنگار ايرنا اين سمپوزيوم با همکاري انجمن علوم باغباني کشور، دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري و با حضور متخصصين، پژوهشگران، صاحب نظران، دانشجويان، کارشناسان و توليدکنندگان در دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري تا فردا ادامه دارد.
بررسي و تبادل نظر 112مقاله ارسالي به دومين گردهمايي تخصصي ملي ميوه هاي ريز با شکل گيري کارگاههاي مختلف از برنامه هاي اين گردهمايي است.
سطح زيرکشت ميوه‌هاي ريز استان مازندران بيش از 9 هزار هکتار است که 195 هزار و 58 تن ميوه ريز مانند توت فرنگي، کيوي و تمشک در آنها توليد مي شود.
6990/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۲۳۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند

رایزن بازرگانی ایران در چین با بیان اینکه چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود، گفت: عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

به گزارش ایسنا، حمید عادلی، رایزن بازرگانی ایران در چین، در همایش معرفی فرصت‌های حضور در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: باید موقعیت بازار چین را بشناسیم، کالاهای مورد نیاز چینی‌ها را بررسی کنیم و بعد به صادرات کالاها کنیم. چینی‌ها به دنبال کالاهای با کیفیت هستند و توجه به این موضوع موجب رونق صادرات به این کشور می‌شود.

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به اینکه چین در ۴۰ سال گذشته تولید ناخالص داخلی خود را ۳۶ برابر افزایش داده، گفت: چینی‌ها با سیاست درهای باز، به رشد خوبی در تجارت رسیده‌اند؛ به طوری که چین در ۲۰۲۳ رتبه اول صادرات جهان و رتبه پنجم خدمات را کسب کرده است.

به گفته وی روسیه و چین رکورد ۲۴۰ میلیارد دلار در کل تجارت را داشته‌اند. عمده محصولات وارداتی چین کشاورزی، نفتی، دارویی و عمده محصولات صادراتی آن محصولات مکانیکی و الکتریکی است.

عادلی با بیان اینکه کل صادرات غیرنفتی ایران سال گذشته ۴۹ میلیارد دلار بوده که ۱۴ میلیارد دلار صادرات به چین انجام شده و ۱۸ میلیارد دلار هم واردات از این کشور بوده، تصریح کرد: چین اولین کشور مقصد صادراتی ایران و رتبه بعد صادرات کشورما عراق است. چین یک بازار واحد و یکپارچه نیست و مجموعه‌ای از بازارهای برای با ویژگی‌های جمعیتی مختلف است.

در ادامه این نشست نادر رشیدی، مدیر امور نمایشگاه‌های خارجی نمایشگاه بین المللی تهران، اظهار کرد: نمایشگاه بین‌المللی واردات چین ۵ تا ۱۰ نوامبر  (۱۵ تا ۲۰ آبان) برگزار می‌شود که شرکت‌های ایرانی در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند. از سال ۲۰۱۸ به دستور رئیس جمهور وقت چین هر ساله در آبان‌ماه در شانگهای برگزار می‌شود. دفاتر بین المللی و نمایندگی‌هایی در شانگهای چین قرار دارد و هدف از نمایشگاه واردات چین حمایت از تجارت آزاد و توسعه صادرات و واردات است.

وی با بیان اینکه در دوره سال گذشته این نمایشگاه، ۳۰ شرکت ایرانی در بخش تجاری و ملی در نمایشگاه واردات چین شرکت کردند. چینی‌ها به دنبال ارتباط با ایران و کشورهای دیگر هستند. باید از ظرفیت‌های صادراتی به چین استفاده کنیم و از این طریق بازارهای صادراتی را در گروه کالاهای مختلف عرضه کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آغاز واردات میوه های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان
  • رکورد مسابقات فری استایل اسکیت شکسته شد
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین کردستان با اتاق‌های مشترک ایران و چهار کشور خارجی
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • رکورد صدور پروانه در بافت‌های فرسوده شکسته شد
  • رکورد نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده شکسته شد