«پدر» تلخ، «دلدادگان» کلیشهای و «آرماندو»ی متفاوت
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۸۲۴۹۰
طبق آخرین نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، مجموعههای «پدر» «دلدادگان» و «آرماندو» به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در جذب بیننده و رضایت مخاطب داشتهاند.
به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، طبق آخرین نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما، مجموعههای «پدر» «دلدادگان» و «آرماندو» به ترتیب رتبههای اول تا سوم را در جذب بیننده و رضایت مخاطب داشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این نظرسنجی که در سراسر کشور و بیشتر در شهرهایی که مراکز استانی صدا و سیما در آنها قرار دارد انجام شده نشان داد ۷۸.۶ درصد شرکتکنندگان حداقل، بیننده یکی از سریالهای تلویزیون در روزهای گذشته بودهاند.
■ سریالهای ایرانی پربیننده ترند
این پژوهش میدانی همچنین حاکی از آن است که سریالهای ایرانی بیش از سریالهای خارجی در سیمای جمهوری اسلامی طرفدار دارند و موضوعات خانوادگی و پس از آن طنز و کمدی بیشترین علاقه را درمیان موضوعات دیگر برای مخاطب برمیانگیزند.همچنین پاسخ دهندگان به پرسشهای کارشناسان مرکز پژوهش و سنجش افکار ساعتهای ۲۱ تا ۲۳ را مناسبترین زمان برای پخش سریالهای تلویزیونی عنوان کردهاند و مایلند این سریالها به صورت شبانه «هر شب» پخش شود.
از سویی سریالهای تکراری شبکههای دیگر مانند آیفیلم، تماشا و نسیم هم به نوعی، موفق به جلب توجه مخاطب در ساعات مختلف شبانهروز شدهاند، به گونهای که بازپخش سریال کیمیا در شبکه تماشا، با رقم ۳۳.۸ درصد مخاطب و رضایتمندی بیش از ۸۰ درصدی را به همراه داشته است و نقطه چین و مرد هزارچهره که از شبکههای آی فیلم و نسیم پخش میشوند نیز با رقمهای نزدیکی به همین سریال، مخاطبان را پای تلویزیون نشاندهاند.
در میان این مجموعههای تلویزیونی، «پدر» که از شبکه دو پخش شد بیش از ۵۵ درصد مخاطبان را به خود اختصاص داده و پربینندهترین سریال تابستان است. این مجموعه با کسب ۷۴ درصد، بیشترین درصد رضایت (در حد زیاد) را در بین مخاطبان داشته است، ۸۳.۸ درصد از این مخاطبان از بازی هنرپیشگان این مجموعه راضی بودند و نزدیک به ۷۵ درصد، از موضوع و جذابیت داستان و آموزنده بودن آن ابراز رضایت کردهاند.
■ «پدر» پرحاشیه، «دلدادگان »کلیشهای
احتمالاً سریال «پدر» پرحاشهترین سریال تابستانی تلویزیون بود. حاشیههایی که با پخش قسمت اول این سریال شروع شد و حتی پس از پایانش همچنان ادامه دارد. عدهای از منتقدان این سریال سوژه کار را که بر محور عشق بین یک دختر غیرمذهبی و یک پسر مذهبی میگذشت، تکراری میدانستند و شماری هم داستان را غیر واقعی خواندند. سازندگان این مجموعه در دفاع از این انتقادها بیان کرده بودند که مضمون اصلی سریال همانطور که از نامش پیداست، بیشتر در مورد عشق پدر و فرزندی است و از مخاطبان خواسته بودند، صبر پیشه کنند.
سریال «پدر» با فیلمنامهای ضعیف و داستانی پر از اشکال شروع شد، اما به اعتقاد کارشناسان توانست به کمک کارگردانی قوی نجات پیدا کند و با توجه به هیاهوی رسانهای درصدر سریالهای تابستان از نظر میزان مخاطب قرار بگیرد. سازندگان این مجموعه پس از استقبال مخاطبان، با وجود نقدهایی که از سوی کارشناسان مطرح بود، تصمیم به ساخت ادامه این سریال گرفتهاند.
مجموعه تلویزیونی «دلدادگان» که این روزها از شبکه سه پخش میشود ۳۴.۲ درصد از مخاطبان سریالهای تلویزیونی را به خود اختصاص داده است. دلدادگان با کسب رضایت ۶۶.۷ درصدی در رتبه دوم این رضایتمندی است. نزدیک به ۷۰ درصد از سؤال شوندگان در این نظرسنجی از بازی هنرپیشهها و حدود ۶۳ درصد آنان نیز از موضوع و کشش داستان ابراز رضایت کردهاند. با این همه کارشناسان معتقدند در این اثر با داستانی سراسر کلیشه روبهرو هستیم و بعید است منوچهر هادی موفقیت سریال نمایش خانگیاش «عاشقانه» را در تلویزیون تکرار کند.
■ درج نکردن موفقیت آرماندو اشتباه است
مجموعه «آرماندو» نیز که از شبکه یک سیما پخش شد، رقم ۱۷.۶ درصد بیننده را به خود اختصاص داده است. طبق این نظرسنجی، نزدیک به ۵۰ درصد از این میزان بیننده، به سؤال پرسش کنندگان درباره رضایت از آن پاسخ مثبت دادهاند. ریتم مناسب داستان و بازی موفق بازیگران این مجموعه هم موضوعاتی بود که سؤال شوندگان درباره آنها ابراز رضایت کردهاند.
به گفته کارشناسان سریال «آرماندو» اثر موفقی بود که تلخی سریال پدر و کلیشهگرایی سریال دلدادگان را در خود ذوب میکرد. هر کسی غیر از احسان عبدیپور این سریال را میساخت کلیت سریال صد درصد تبدیل به تراژدی محض و نمایشی توأم با ابتذال همراه میشد. اما عبدیپور غیر از تسلط بر کارگردانی، راهبری محض خالصانهای که ربطی به اثر انگشت در کارگردانی و وجه مؤلف بودن را ندارد با همه وجود نوشیده و در تمام تار و پودش تنیده شده است.
قبل از پخش سریال «آرماندو»، به نظر میرسید یکی از سریالهای معمولی و روتینی است که قرار است باکس شبانه شبکه نخست سیما را پرکند، چون در رقابت نوروزی به دلیل یک بد سلیقگی به عنوان سریال نوروزی پخش نشد و هجویه تکراری دیوار به دیوار ۲ به پخش رسید. با در نظر گرفتن چارچوبها، آرماندو اثری موفق، دلچسب و حسابی سرگرم کننده است هر چند کارگردان زیرلفظی اعتراف کرده، از حاصل کار به دلیل برخی مسائل راضی نیست. اگر دست کارگردان باز بود و سریال خودش را میساخت شاید توفیق آرماندو چندین برابر میشد.
فاصله «آرماندو» با سایر ملودرامهای رقیبش بسیار زیاد است منتها احسان عبدیپور اهل هیاهو مثل سایر همکارانش نیست و به همین دلیل در فضای رسانهای کمتر مصاحبه و نقل قولی منتشر شده است. باید این فضا را با سریال «پدر» مقایسه کنیم که چه حجم عظیمی از نقدهای منفی را پس از پخش چهار قسمت دریافت کرد، به گفته کارشناسان اینکه «آرماندو» مورد هجوم قرار نگرفته، یعنی سریال موفقی است و درج نکردن این موفقیت، اشتباه بزرگی است.
■ آرماندو کار متفاوتی بود
علی مسعودی یکی از بازیگران این مجموعه درباره «آرماندو» و همکاری با این گروه هم گفته است: من که خودم را هیچ وقت بازیگر نمیدانم، اما دوستان و حتی همکاران رسانهای شما هم لطف داشتند و گفتند که خیلی خوب بازی کردم و خوشحالم که توانستم از پس این کار بخوبی بربیایم. البته من همه جا گفتم که شغل اول و اصلی من نویسندگی است و هیچ گاه خودم را بازیگر نمیدانم، اما گاهی هم پیش میآید و بازی میکنم. به هر حال تجربه خوبی بود. هم نقش مشتری در این سریال و هم همکاری با این گروه و بخصوص کارگردان سریال. ضمن اینکه به عنوان بازیگر خودم را در اختیار کارگردان گذاشتم و سعی نکردم پیشنهادی در این زمینه بدهم و یا دخالتی کنم. البته اغلب بازیگران این سریال دوستان چندین ساله من بودند و از این نظر فضای خوب و صمیمانهای در کار حاکم بود.
وی ادامه داد: فکر میکنم شبیه کاراکتر پسرخاله این نقش را بازی کردم. البته خیلی از دوستان لطف داشتند و به خاطر اینکه شبیه نقشهای دیگری نبود که تا به حال بازی کردم، استقبال کردند. خوشحالم که کار دیده شده و مردم دنبال کردند. چون این را از برخوردهایی که با مردم داشتم، متوجه شدم.
وی در ادامه با اشاره به متفاوت بودن طنز این مجموعه و اینکه چقدر چنین سریال هایی باید در تلویزیون ساخته شوند هم اظهار داشت: به هر حال کار متفاوتی بود و من هم دوست داشتم. من فکر میکنم که خنداندن مردم خیلی کار سختی است. بخصوص در شرایطی که این روزها وجود دارد. بنابراین به نظر من تلویزیون نیاز دارد به قصههای روان تری مثل کارهای رضا عطاران. بنابراین جای چنین کارهایی در تلویزیون خالی است. اگر دقت کنید حتی بازپخش سریالهای عطاران هم مورد توجه قرار میگیرد و مردم با آن ارتباط برقرار میکنند. بنابراین اگر قرار باشد کارهای طنز بسازیم، به دلیل شرایط جامعه باید به این سمت و سو بیشتر برویم.
مسعودی افزود: بیننده امروز حوصله ندارد پای تلویزیون بنشیند و طنزهایی را ببیند که او را به تفکر وا میدارد. کارهایی را دوست دارد ببیند که مثل سریالهای عطاران ما به ازای آن را در اطرافش دیده باشد و بتواند با آن ارتباط برقرار کند. از این رو نظر شخصی من این است که الان جامعه ما با چنین کارهایی بیشتر ارتباط برقرار میکند.
این نویسنده در تکمیل گفته هایش بیان کرد: کارهایی که در گذشته سعید آقاخانی میساخت هم خیلی خوب میتوانست با مخاطب ارتباط برقرار کند. البته تأکید میکنم سریال هایی که در گذشته میساخت. چون من که از سریال «بیمار استاندارد» چیزی نفهمیدم.
البته چیزی مد شده که هر کاری که کسی از آن سر در نمیآورد عنوان فاخر را روی آن میگذارند. به هر حال مخاطب دوست دارد که باز هم کارهایی را ببیند که در سالهای قبل میدید و از دیدنش لذت میبرد.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: صدا و سیما قدس آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۲۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«سلمان فارسی» پروژهای جریانساز
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما با همراهی محسن برمهانی معاون سیما از پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» بازدید کرد و در جریان روند تولید آن قرار گرفت. در این بازدید مهدی نقویان رئیس سیمافیلم و جمعی از مدیران ستادی معاونت سیما حضور داشتند.
جبلی در کنار داود میرباقری (کارگردان)، برمهانی (معاون سیما) و حسین طاهری (تهیهکننده) و گروه همراه به تماشای سکانسهایی از پروژه نشستند و بخشهایی از سریال در حضور وی تصویربرداری شد. در ادامه میرباقری و طاهری، رئیس سازمان صداوسیما را در جریان روند تولید سریال قرار دادند و توضیحاتی درباره لوکیشن آتشکده ماربین ارائه کردند.
انوش معظمی، امیررضا دلاوری، فرخ نعمتی و حسام منظور از جمله بازیگرانی بودند که در لوکیشن آتشکده ماربین حضور داشتند و مقابل دوربین رفتند.
سکانسی که در بازدید جبلی تصویربرداری شد، مربوط به بازی انوش معظمی و حضور هنروران بسیاری بود که در کنار این بازیگر قرار داشتند و به خاطر دقت و حساسیتی که میرباقری در کارگردانی دارد، این سکانس چند بار تکرار شد تا مورد تایید کارگردان قرار بگیرد.
جبلی در حاشیه بازدید از پشت صحنه این سریال گفت: من برای عرض خسته نباشید به گروه تولید سریال خدمت آقایان میرباقری، طاهری و عوامل تولید این مجموعه از جمله بازیگران، هنروران و عوامل پشت دوربین رسیدم تا همچون گذشته در جریان روند تولید و پیشرفت پروژه قرار بگیرم. ما در سازمان صداوسیما تمام هم و غم و تلاشمان این است که نیازهای این مجموعه فاخر و تاریخی و جریان ساز تامین شود. خوشبختانه مراحل تولید اعم از تهیه و تامین زیرساختها و ساخت و سازها و یا تامین مراحل مختلف تولید طبق برنامه پیش میرود.
وی ادامه داد: امسال یکی از سختترین سالهای تولید سریال در طول این هفت سال است که تولید این سریال آغاز شده است. میتوانم بگویم امسال یک سال سرنوشت ساز است؛ لذا وظیفه ما در سازمان صداوسیماست که از همه ظرفیتها و اختیارات مان استفاده کنیم تا این مجموعه طبق برنامه ریزی پیش برود. چون استاد میرباقری و همکارانشان با جدیت مثال زدنی کار را پیش میبرند. در سرمای زمستان و در مناطق پربرف و در گرمای تابستان زیر آفتاب کار را با دقت و وسواس و حساسیت کار را دنبال میکنند. امیدوارم ما و همکارانمان در سازمان و به خصوص سیمافیلم هم بتوانیم همچون گذشته در خدمتشان باشیم.
تلاش برای پخش در ۱۴۰۵
در ادامه میرباقری در باره روند تولید سریال افزود: فصل تولد سلمان را گرفته ایم و این روزها کار ادامه دارد. در اصل سکانسها مربوط به بودخشان (پدر سلمان)، فرماندار جی است که در آتشکده ماربین مقابل دوربین میرود.
وی در پاسخ به این سوال که کار چه زمانی به پایان خواهد رسید هم گفت: ما طبق برنامه پیش میرویم؛ تدوین هم در حال انجام است و تلاشمان میکنیم سریال را سال ۱۴۰۵ به پخش برسانیم.
اینجا یک دانشگاه عظیم است
حسین طاهری هم درباره تولید سریال گفت: سلمان فارسی یکی از مجموعههای بزرگ صداوسیماست که در تولید آن هم نگاه مدیران و هم نگاه ما به آینده و نسلهای بعدی است. اینجا یک دانشگاه عظیم است که نسلها را برای صنعت فیلمسازی رشد میدهد.
وی ادامه داد: در معماری مجموعه تلاش شد تا یک کار جدی از ایران باستان را به جا بگذاریم. دورهای که مغفول مانده بود، اما با همت دکتر جبلی این بستر ایجاد شد.
جبلی در انتها به تماشای راشهایی از سریال نشست و با طاهری، میرباقری و احمدجو درباره قصه و بخشهای مختلف این سریال گفتگو کرد.
انتهای پیام/