Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان‌ها > آذربایجان غربی - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سردشت از برگزاری دومین جشنواره انگور سیاه در منطقه توریستی چشمه معدنی گراوان سردشت خبرداد و گفت: این شهرستان، یکی از خاستگاه‌های انگور سیاه جهان است و معیشت قریب به نیمی از جمعیت منطقه به این میوه بستگی دارد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، نژاد جهانی فرماندار سردشت درباره این جشنواره گفت: دومین جشنواره انگور سیاه سردشت با هدف برندسازی انگور سیاه این شهرستان، زمینه سازی برای جذب سرمایه گذار و ایجاد خوشه صنعتی متنوع محصولات این میوه، تبلیغ تازه خوری و تقویت روانی کشاورزان برای توسعه کمی و کیفی، معرفی شهرستان و جاذبه های گردشگری آن برگزار می شود و انتظار داریم امسال شاهد حضور گردشگران بیشتری نسبت به دوره قبلی باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگور سیاه سردشت محصولی کاملا اُرگانیک

احمد علی پور در تشریح برگزاری دومین جشنواره انگور سیاه سردشت (ترێ رەشە) گفت: یکشنبه ۱۸ شهریورماه امسال منطقه توریستی چشمه معدنی گراوان میزبان این جشنواره خواهد بود و پیش بینی می‌کنیم امسال بیش از ۵ هزار شرکت کننده و میهمان از اقصی نقاط کشور در جشنواره حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت انگور سیاه در شهرستان سردشت ۵۵۰۰ هکتار است که از این سطح ۳۵۰۰۰ تن در سال محصول برداشت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سردشت افزود: محصول انگور سیاه سردشت، محصولی کاملا ارگانیک بوده که صرفا در اوایل بهار هرس باردهی روی تاک انجام شده و همزمان با آن پای بوته شخم داده شده و برای مبارزه با علف های هرز و نهایتا برداشت می شود بطوریکه هیچ نهاده‌ای اعم از کود و سم در آن استفاده نمی‌شود.

علی‌پور با اشاره به اینکه، با توجه به تحقیقات انجام شده شهرستان سردشت یکی از محدود خاستگاههای انگور سیاه در جهان است خاطر نشان کرد: معیشت بالغ بر۵۰ درصد از جمعیت شهرستان سردشت به صورت مستقیم و غیر مستقیم در گرو همین محصول انگور سیاه است با این حال حتی با توجه به انتقال و کشت نهال انگور سیاه به سایر استان های کشور، محصول بدست آمده در آن مناطق از لحاظ مرغوبیت، کم و کیف محصول انگور سردشت را ندارد.

علی‌پور اضافه کرد: مصرف انگور سیاه معمولا به‌صورت تازه‌خوری، تولید مویز یا کشمش، شیره، باسلوق، آب انگور، استحصال روغن از هسته و ... است.

گفتنی است، نخستین جشنواره انگور سیاه سردشت (ترێ رەشە) شهریورماه سال گذشته در روستای گومان برگزار شد. (اینجا)

 

 

 

46

کلید واژه‌ها : استان آذربایجان غربی - محصولات کشاورزی - کشاورزی - جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان آذربایجان غربی محصولات کشاورزی کشاورزی جشنواره نمایش های آئینی و سنتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۴۸۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستان میزبان دومین کنگره چهار هزار شهید استان

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه شامگاه سه شنبه در نخستین جلسه برنامه ریزی دومین کنگره چهار هزار شهید گلستان، شهدا را سرمایه‌های بزرگ جامعه اسلامی دانست و اظهار کرد: اقتدار امروز کشور مرهون خون پاک و مطهر شهیدان است.

وی از برگزاری دومین اجلاسیه چهار هزار شهید گلستان خبر داد و افزود: طی برنامه ریزی های انجام شده این مراسم در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ برگزار می‌شود که در حال حاضر ستاد این اجلاسیه فعالیت خود را آغاز کرده است.

استاندار گلستان شهدا استان را نماد وحدت در کشور دانست و گفت: اینها جز سرمایه‌های معنوی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران به شمار می آیند و توانستند افتخارات بزرگی را برای این آب و خاک رقم بزنند.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این مراسم تا کنون حدود ۲۵۰ برنامه پیش بینی شده است، افزود: با توجه به اهمیت برگزاری این مراسم نیاز است استان گلستان نیز با استفاده از ظرفیت‌های گوناگون نسبت به تأسیس ساختمان دبیرخانه دائمی کنگره چهار هزار شهید اقدام کند.

کد خبر 6087106

دیگر خبرها

  • گلستان میزبان دومین کنگره چهار هزار شهید استان
  • سلماس؛میزبان هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • طلایی شدن مزارع کلزا در شهرستان میاندوآب 
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب
  • پیش‌بینی برداشت دانه‌های روغنی در کنگاور بیش از چهار هزار تن است
  • انجام شخم اولیه ۹۸ درصد از اراضی کشاورزی رودسر
  • برداشت گندم و جو در گناوه/ وضعیت محصول در دیم‌زارها مطلوب نیست
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • سرشاخه‌کاری درختان گردو در خلخال