Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا آذربایجان غربی، جلال غفارزاده معاون غذا و داروی استان آذربایجان غربی در جلسه کارشناسی اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی ارومیه با یادآوری منویات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: یکی از راه‌های توسعه اقتصاد کشور، افزایش صادرات محصولات بومی است. کالاهای ایرانی با وجود امکان و توانایی رقابت با تولیدات خارجی به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم، نبود تبلیغات و بسته‌بندی مناسب در جامعه برای استفاده از آن با مشکل روبه رو هستند و همواره ذهنیت مصرف کنندگان بر کیفیت پایین کالاهای داخلی شکل گرفته و با ترویج اندیشه برتری کالاهای خارجی، تولیدات ملی با بی مهری مواجه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غفارزاده تصریح کرد: در باور عامه مردم پنیر در ایران نسبت به سایر کشورها از تنوع کمتری برخوردار است در حالی که در شهرستان‌های استان آذربایجان غربی انواع پنیرها با طعم‌های متنوع تولید می‌شود که به دلیل شناسنامه دار نبودن و عدم تولید با مجوز و برچسب بهداشتی در بین مصرف کننده چندان شناخته شده نیست. این امر باعث شده محصولات بومی استان به جای تولید و صادرات انبوه، در حال حاضر به صورت محدود و چمدانی به سایر کشورهای همسایه منتقل گردد.

لذا معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی به منظور رونق اقتصادی استان و نیز گسترش تولید بهداشتی محصولات سنتی، در اقدامی ابتکاری و برای نخستین بار در استان،  با همکاری اساتید دانشگاه و واحدهای لبنی سطح استان، محصولات بومی از جمله پنیر کوزه را با حفظ ساختار سنتی، طبق موازین و اصول بهداشتی و جهت رفع  نیاز بازارهای داخلی و خارجی، علایق و رفتار مصرف کننده (مشتری پستندی) تولید به صورت منقوش به شناسنامه و لیبل بهداشتی را در دستور کار خود قرار داده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی درمانی استان آذربایجان غربی در این راستا گفت: مقدمات اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی از ابتدای سال ۱۳۹۷ در قالب جلسات مختلف کارشناسی و علمی  با حضور اساتید برجسته دانشگاه، ایجاد زیر ساخت در واحدهای تولیدی، تدوین استانداردهای مورد نیاز، مدل سازی فرآیند تولید و... در ۱۶ واحد تولیدی لبنیات استان (آذرلبن شاد، بریوان شیر، پاک شیر، پگاه، چی چست شیر، دادلی لبن، زرین لبن، شهد آراز ماکو، شیر ایران، فرآورده های لبنی آخار سوت، فرآورده های لبنی نادر سلیمانی، فرید لبن روزگار لبنیاتی سحر، لبنیاتی سلمانی، نوین نسیم، نیکان مهر آذربایجان، هامون شیر آغاز و امکان سنجی تولید آزمایشی پنیر کوزه‌ای صنعتی بررسی گردید.

گفتنی است: پنیر کوزه‌ای (کوپه پنیری) نوعی پنیرخوش طعم و پر طرفدار منطقه آذربایجان و کردستان است که برای تهیه آن، در فصل تابستان، پنیر را در داخل نوع خاصی از کوزه می‌کوبند و بعد از محکم کردن درب آن، پنیر را تا موقع فرارسیدن فصل زمستان در زیر خاک نگه می‌دارند.

شایان ذکر است: با اجرای طرح ساماندهی پنیر سنتی یا پنیر کوزه‌ای که در زبان محلی (کوپه پنیری) گفته می شود؛ می‌توان پنیر سنتی سالم، بهداشتی و متنوع به شهروندان معرفی و ارائه کرد، همچنین با به حداقل رساندن مشکلات و نواقص در این حوزه می توان در بحث صادرات این نوع محصولات نیز کمک شایانی نمود و مصداق عینی اقتصاد مقاومتی را به منصه ظهور گذاشت.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۵۲۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام و المسلمین خلیلی معاون اول قوه قضائیه از شرکت‌های پالایش نفت آفتاب و تولید روی بندرعباس بازدید کرد.

وی در جریان این بازدیدها پس از استماع گزارش مدیران این واحدهای بزرگ تولیدی، ضمن بررسی مشکلات مطرح شده، دستورات لازم را جهت رفع موانع و مشکلات موجود صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در این بازدید اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار، شرایط مساعد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه فراهم شود.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید، داشتن اقتصادی پویا و ایجاد رونق اقتصادی حمایت می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: برای رفع مشکل شرکت روی با دولت تبادل نظر می‌کنیم و در صورت وجود مشکل حقوقی در این زمینه، آن را پیگیری و حل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت تولید روی بندرعباس نیز در این بازدید با اشاره به تلاش‌های قوه قضائیه برای رفع مشکلات این مجموعه گفت: در نتیجه این حمایت‌ها از ابتدای امسال فعالیت شرکت از سر گرفته شده است اما همچنان مشکل تأمین خاک معدنی برای تولید شمش روی وجود دارد.

وی افزود: تأمین به موقع خوراک شرکت روی بندرعباس نیازمند خریداری خاک از بورس است که به علت دور بودن شرکت از معادن، خاک مورد نیاز با هزینه بالا تأمین می‌شود و این شرکت برای حفظ توان رقابت با دیگر شرکت‌ها نیازمند حل این مشکل می‌باشد.

کد خبر 6095264

دیگر خبرها

  • آذربایجان‌غربی رتبه نخست کشوری در تولید آرتمیا
  • طعم شیرین افزایش تولید با کاهش فواصل بهداشتی
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی
  • جوجه ریزی در واحد‌های پرورشی طیور فقط با اخذ مجوز بهداشتی از دامپزشکی امکانپذیراست
  • تسهیل سرمایه گذاری در بخش دامپروری با اصلاح جرائم بهداشتی
  • تجلیل از کارگران شاغل در شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • کشف ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در سرایان