Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان؛ مصطفی جعفری رییس گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه زنجان در گفتگویی در استودیو الفبای اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان گفت: نسل جدید را باید خدا باور، صلح گرا، تفکر محور، پویا و فهیم بار بیاوریم، چرا که هدف نهایی آموزش و پرورش تربیت عبد صالح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان، اولین مهمان استودیو الفبای اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان دکتر مصطفی جعفری رئیس گروه مدیریت و حسابداری دانشگاه زنجان بود که با وی پیرامون نحوه پرورش نسل دیجیتال گفتگو کردیم.

شایان ذکر است وی دانش آموخته مدیریت استراتژیک ، دوره دیده دانشگاههای ژاپن و سوئد، رتبه 2 آزمون دکترا و دانشجوی ممتاز کشور در سال 1373  و مولف 5 جلد کتاب و بیش از 100 مقاله علمی است که گفتگوی وی را به تفصیل درخصوص چشم اندازآموزش وپرورش ومقتضیات نسل دیجیتال درتعلیم وتربیت می خوانید:

* باید چشم انداز آموزش و پرورش را در عصر دیجیتال تعریف کنیم

وی در خصوص وضعیت فعلی آموزش و پرورش گفت: در ابتدا باید بدانیم آموزش و پرورش در حال حاضر با چه مشکلاتی روبروست تا در مورد وضعیت آن حرف بزنیم، چرا که در حل یک مسئله اول باید مشکل را شناخت و خود این امر، مشکل است ولی باید صورت گیرد زیرا که  چاره گشاست. در این راستا باید اذعان کرد که در نظام های بزرگ جهانی،آموزش پرورش به عنوان زیربنا مطرح است چرا که در حوزه تربیت جهانی 7 میلیارد و در ایران ۸۰ میلیون نفر را شامل می شود و در حال حاضر نیز با توجه به پیشرفت هایی که صورت گرفته است، باید چشم انداز آموزش و پرورش را در عصر دیجیتال تعریف کنیم و اهداف مورد نظر را ترسیم نماییم. فلذا با توجه به مراحل رشد انسان و تاثیر عوامل مختلف در فرآیند تربیت، مبرهن است طولانی ترین و مهم ترین قسمت تربیت بر عهده  نظام آموزشی است که تاثیر فراوانی در زندگی انسان دارد. ولی با این وضعیت هنوز بین آنچه که مورد نظر است و وضع موجود فاصله ی زیادی وجود دارد و به همین خاطر به صورت کامل به اهداف از پیش تعیین شده نمی رسیم.

* هدف نهایی از تربیت انسان در عصر حاضر، پرورش عبد صالح است

باید در نظر داشت که هدف نهایی از تربیت انسان در عصر حاضر، پرورش عبد صالح است و خروجی آموزش پرورش باید انسانی باشد که سواد دهگانه زندگی مثل سواد رسانه ای، زیست‌محیطی، سواد مالی، سواد فرهنگی و غیره را داشته باشد ولی متذکر می شوم که  در حال حاضر به این نتیجه و پرورش عبد صالح به توجه به پیشرفت های جهانی نمی رسیم وتاکید می کنم که باید فردی بسیار دانشگر را تربیت کنیم که توانایی حل مشکل خود و جامعه را داشته باشد و برای جامعه فردی سودمند باشد.

* انسان دانشگر با انسان باسواد تفاوت دارد

انسان دانشگر با انسان باسواد تفاوت دارد و یک انسان دانشگر باید چهار ویژگی علم، تجربه، مهارت و باورها را داشته باشد و علاوه بر داشتن دانش سه ویژگی مطرح شده دیگر را نیز داشته باشد.

برای رسیدن به این هدف و تربیت انسان دانشگر باید فاصله بین بیسوادان و باسوادان را به حداقل برسانیم و کاری کنیم که افراد جامعه هر چهار ویژگی ذکر شده قبلی را داشته باشند.

علاوه بر این، نسل جدید باید هوشمند و پویا پرورش یابند و منظور از هوشمندی همان توانایی تعادل پروری، تعادل جویی و تعادل یابی است. بر این اساس هر معلمی باید مکانیزم  جذب در دانش آموزان را بفهمد و باید ذهن آنان را در اصطلاح عامیانه جِر بدهد و طرحواره هایشان را برای یادگیری بیشتر گسترده تر کند و با این کار تعادل بین درون و برون وی برقرار کند. برای انجام این کار ضروری است خود  معلمان به روز باشند و هم زمان باید طرح واره های جدیدی  برای تغییرات در عصر ارتباطات داشته باشند و پا به پای تغییرات پیش بروند.

در این راستا و در حال حاضر باید به دانش آموزان طرح واره هایی  بدهیم که از فضای مجازی به جای آسیب، فرصت بسازند و استفاده صحیحی از فضای مجازی مثل دانلود کتب درسی و بازی های مفید بکنند.

* باید محتوا را همراه با خلاقیت در قالب کتابهای موجود در سطوح متفاوت ادغام و یکسان کرد

در کنار ارائه  این محتوا، معلمان باید خلاقیت زیادی در ارائه مفاهیم به دانش آموزان داشته باشند زیرا که به لحاظ گستردگی جغرافیایی ایران و تفاوت در بافت جمعیتی و به تبع آن تفاوت فرهنگی،  دانش آموزان تجارب متفاوتی دارند، به طور مثال دانش آموزان در سیستان و بلوچستان تجارب خیلی متفاوتی نسبت به دانش آموزان تهران دارند. بر این اساس باید محتوا را همراه با خلاقیت در قالب کتابهای موجود در سطوح متفاوت ادغام و یکسان کرد و می توان گفت که  معلم خلاق می تواند این فاصله را کم کند.

* برای تربیت درست دانش آموزان  باید شبکه‌ ی خانواده و مدرسه تشکیل شود

برای تربیت درست دانش آموزان  باید شبکه‌ ی خانواده و مدرسه تشکیل شود و این دو نهاد درکنار هم به تبادل تجربه  بپردازند و معلمان بین مدارس هم در ارتباط باشند و به تبادل تجربه و دانش بپردازند.

در این راستا باید در نظر داشت که تقریباً تمام معلمان در کنار هم ۱۲۰۰ سال تجربه دارند و می‌توانند آن را  به اشتراک بگذارند. در این خصوص و برای رسیدن به اهداف متعالی آموزش و پرورش باید  راهبرد داشت و کشف کرد که هر مدرسه چه ویژگی های خاص ومتمایزی نسبت به بقیه دارد و مزیت یابی کرد و دانش آموزان را بر اساس استعدادش در آن مدرسه تربیت نمود و در این زمینه بهترین راه شناخت، پژوهش است.

*آموزش و پرورش نیروی انسانی دست  اول را  تحویل نمی‌گیرد

بیشتر وقت دانش آموز در خانواده سپری می شود و به همین خاطرآموزش و پرورش نیروی انسانی دست  اول را  تحویل نمی‌گیرد و باید در ادامه، تربیت خانواده را در مدرسه جهت ببخشد و بر اساس اهداف مدنظر خانواده،  وی را تربیت نماید. در نظام آموزشی در واقع  عنصر اصلی خانواده است و خانواده ها باید مدلها و طرح واره های  تربیتی سازنده و همسو و هماهنگ با آموزش و پرورش داشته باشند به همین منظور باید شبکه ها ی تربیتی  بین خانواده‌ها و مدارس تشکیل شود و تبادل تجربیات صورت گیرد.

خانواده‌ها می‌توانند عامل موفقیت یا شکست آموزش و پرورش شوند چرا که خانواده‌ها نقش محوری در تربیت دانش آموزان دارند. در حال حاضر با توجه به مقتضیات عصر ارتباطات و وجود برخی تفاوت ها  باید فاصله بین افراد سالخورده و کم سن و سال را کم کنیم و شکاف نسل را مدیریت نماییم.

در این زمینه معلمان می توانند فارغ از مسایل شخصی آموزش برای دانش آموزان را لذت بخش کنند تا یادگیری واقعی و عمیق صورت گیرد.

* تند آموز باشیم، هر لحظه یاد بگیریم ، یاد بدهیم

باید با سرعت در فرآیند تربیت پیش برویم و تند آموز باشیم، هر لحظه یاد بگیریم ، یاد بدهیم و آموخته های دانش آموزان را جهت دهیم و در راستای تربیت قرار دهیم. هر دانش آموز را باید به عنوان یک شهروند در نظر بگیریم و بدانیم در حال حاضر کجای زندگی قرار دارد و آیاسوادهای ده گانه لازم را برای زندگی و  انسان سودمند بودن دارد یا نه؟

همانطور که می دانید در حال حاضر همه کشورها برای توسعه یافتگی تلاش می‌کنند و بر این اساس ما نیز باید مسیر خودمان را در این راستا مشخص نماییم و این کار در سایه پژوهش محوری شدنی است زیرا که در حال حاضر پژوهش قوم نگاری حلقه مفقوده آموزش و پرورش است و روی این امر باید تمرکز بیشتری داشته باشیم.

هم اکنون باید روی این اصل که دانش آموزان را در راستای کسب، ساماندهی، انتقال و استفاده از دانش پژوهش محور بار بیاوریم، تمرکز نماییم.

باید دانش آموزان را پژوهش گر کیفی بار بیاوریم و برای تربیت آنان یک قالب علمی مشخص داشته باشیم و بدانیم که بر اساس کدام نظریه علمی این فرآیند را انجام می دهیم چرا که زبان علم، مشترک است و فقط مسیرهای انتخابی متفاوت می باشد و همه راه ها به هدف نهایی که همانا انسان بودن است ختم می شوند.

در سطح کلان باید بدانیم که نظم و دیسیپلین خاص و مدرن داشته باشیم و در تربیت به کار ببریم و همچنین در مدرسه فضاهای تربیتی باید نظم برقرار شود ومعلمین باید مرز بین نظم و بی نظمی را مدیریت نمایند.

* وظیفه اصلی آموزش و پرورش تربیت نسلی است که مهارت حل مسایل پیچیده را داشته  باشند

در حال حاضر معلم تسهیل گر و فقط راهنمای دانش آموزان است. وظیفه اصلی آموزش و پرورش تربیت نسلی است که در عصر دیجیتال مهارت حل مسایل پیچیده را داشته و دانشگر باشند.

در پایان متذکر می شوم که باید به دنبال شناخت نظام های آموزش و پرورش سایر کشورها نیز باشیم و با استفاده از ارتباطات کنونی بهترین روش ها را بشناسیم ودر کشور خودمان در مدارس پیاده کنیم تا دانش‌آموزان مفید برای جامعه بسازیم و به چشم‌اندازی که ساختن عبد صالح است برسیم.

*معلمان اثرگذار

 مصطفی جعفری در پاسخ به اینکه کدام یک از معلمان را به عنوان اثرگذارترین معلم در دوره تحصیل خود می شناسد گفت: در طی دوره 12 ساله تحصیل من آقایان اسماعیل حیدری،  نبطیه و  محمد یاری سه نفر از معمان تاثیر گذار در زندگیم بودند که به ترتیب در دوره های ابتدایی،متوسطه اول و دوم از وجود ارزشمند آنها بهره برده ام.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: نسل جدید رییس گروه مدیریت صلح گرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۶۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی

ایسنا/گیلان مدیر آموزش و پرورش بندرانزلی گفت: به مناسبت هفته مشاغل؛ غرفه صنایع دستی و تولیدات محلی به همت دانش‌آموزان در محوطه آموزش و پرورش این شهرستان در حال برگزاری است.

محمود یوسفی‌فر امروز، شنبه ۸ اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: به مناسبت هفته مشاغل که در تقویم رسمی کشور هفته اول اردیبهشت ماه نام گذاری شده و با هدف آشنایی دانش آموزان با کسب و کار همچنین کسب تجربه از حضور در بازار، غرفه صنایع دستی در محوطه آموزش شهرستان بندرانزلی امروز افتتاح و برای بازدید عموم به مدت سه روز دایر است.

وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه شامل ۲۶ غرفه است، افزود: این غرفه‌ها شامل موارد مختلفی از محصولات منطقه و استان از جمله حصیربافی، سفال، عروسک بافی، نان محلی و انواع ترشی است که توسط خود دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم به همراهی خانواده‌هایشان تهیه و در معرض دید عموم قرار گرفته است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندرانزلی گفت: انتخاب شغل مناسب، از ابتدایی ترین و ضروروی‌ترین مسائلی است که همواره با زندگی نوع بشر همراه بوده و قسمت مهمی از حیات او را تشکیل می‌دهد. شخصیت و منزلت اجتماعی و فردی انسان، در گرو کار و فعالیت همیشگی است تا دست نیاز پیش دیگران دراز نکند و بتواند عزت نفس خود را حفظ و استعدادهای خود را شکوفا کند.

وی افزود: نظر به منویات مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از تولید داخلی و در راستای سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش کشور مبنی بر مهارت آموزی و آموزش همراه با تولید و بسط رشته‌های مهارت محور، در واقع هدف اصلی از برپایی این آئین هدایت تحصیلی و آشنایی جوانان با مشاغل بومی و محلی است.

 یوسفی‌فر با بیان اینکه در همین راستا علاوه بر آموزش‌های تئوری در مدارس به ویژه در دوره های متوسطه اول و دوم، آموزش‌های عملی کسب و کار نیز برای دانش آموزان جهت کسب آمادگی های اولیه ورود به بازار کار مورد توجه قرار دارد، تصریح کرد: در طول سال در مناسبت‌های مختلف به صورت جدی به این مساله پرداخته می‌شود.

وی تصریح کرد: قطعاً این تجربه می‌تواند علاوه بر ایجاد خاطره خوش برای دانش‌آموزان، به عنوان یک تجربه اولیه از ورود به بازار کار با توجه به مهارت‌هایی که دانش آموزان دارند می‌تواند محسوب شود.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان بندرانزلی تاکید کرد: استقبال شهروندان از این غرفه‌ها، علاوه بر تشویق دانش آموزان و ایجاد انگیزه برای آن‌ها می‌تواند فرصتی برای بازدید از هنرهای بومی و محلی شهرستان بندر انزلی باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • ۳۰۲ نفر جذب آموزش و پرورش قزوین خواهند شد
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به تصویب رسید‌
  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • نظام آموزشی اردستان، معاونت آموزشی و پرورشی ندارد
  • پیگیری تولید برنامه های خلاق و پویا ویژه کودک ونوجوان
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • باور‌های اعتقادی مهم‌ترین عامل پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است