Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  زمانی که صحبت از بیماری‌های مرگبار می‌شود ذهن‌مان به سمت بیماری‌هایی چون سرطان، ایدز، بیماری‌های قلبی و غیره می‌رود، غافل از اینکه برخی بیماری‌های کشنده ارتباطی با مشکلات درونی بدن نداشته و بر اثر عواملی مختلف رخ می‌دهند، این بیماری‌های نادر با تاثیر بر ظاهر انسان عواقبی دردناک خواهند داشت، در این بخش به معرفی برخی از عجیب‌ترین بیماری‌های جهان می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سندرم کروزون (Crouzon syndrome) جزو دسته‌ای از بیماری‌های عجیب و ناشناخته است که کمتر به گوش کسی خورده است؛ یک بیماری ژنتیکی نادر که به نام سندروم جوش‌خوردن جمجمه (craniosynostosis) هم شایع است و  بر روی شکل ظاهری سر و صورت  تاثیر منفی می‌گذارد، مبتلایان به این بیماری نادر ظاهری ترسناک و چشمانی درشت و از حدقه بیرون زده دارند.

بیشتر بخوانید: نقش موثر جراحی‌های دهان، فک و صورت در درمان ناهنجاری‌های مادرزادی

 سندرم کروزون در اثر متصل شدن زود هنگام استخوان‌های جمجمه به وجود می‌آید؛ در شایع‌ترین نشانه های بیماری درزهای جمجمه بسته شده و چهره از حالت طبیعی خود خارج می‌شود، این اتفاق سبب بروز علائمی متعدد می شود که ناهنجاری‌های جمجمه و صورت از اصلی‌ترین آن‌هاست.

خوشبختانه بیماری شیوعی چندان نداشته و بطور میانگین از هر یک میلیون نفر،  16 نوزاد به این سندروم مبتلا می‌شوند؛ علائم معمولا در اولین سال زندگی کودک ظاهر شده و در صورت عدم درمان از 2 یا 3 سالگی پیشرفتی چشمگیر خواهد داشت.

علائم بیماری و اختلال سندرم کروزون

 سندرم کروزون در افراد متفاوت به شکل‌های مختلف خود را نشان می دهد؛ غیر طبیعی شدن فرم صورت؛  پیشانی برجسته، چشمان از حدقه بیرون زده، انحراف چشم‌ها، فرورفتگی بینی، جلو آمدن چانه و کوچک بودن فک بالا، مشکلات دندان، کاهش شنوایی، مشکلات تنفسی و بینایی بخشی از علائم این سندرم است که از فردی به فرد دیگر متفاوت و در برخی کودکان شدید و در برخی خفیف است.

سندرم کروزون یک بیماری ژنتیکی نادر است که در حین بارداری رخ نمی‌دهد و اختلال در ژن‌های غالب معمولی از اصلی‌ترین علل بروز آن  است، افراد مبتلا، در ساختمان اسکلتی بدن خود دچار اختلال خواهند شد، برخی این سندرم را با سندرم داون اشتباه می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: دختری که از چشمان خود می ترسد + تصاویر

خوب است بدانید که در سندرم کروزون سلول‌های مغزی کمتر دچار آسیب می‌شوند و در واقع به دلیل اینکه این افراد نمی‌توانند از امکانات طبیعی استفاده کنند دچار اختلال در تکلم و حرکت می‌شوند؛ به دلیل مشکلات ظاهری و اختلالاتی که دارند به آن‌ها عقب‌مانده می‌گویند چرا که  سطح هوشی آن‌ها تا حدودی کم است.

روش‌های درمانی سندرم کروزون

سندرم کروزون انواعی متخلف دارد و پزشکان درمان‌هایی متفاوت را برای آن‌ها در پیش می‌گیرند؛ یکی از درمان‌های اصلی این سندرم جراحی است که این کار به جهت بهبود علائم، جلوگیری از ایجاد عوارض و کمک به رشد جسمی و روانی صورت می‌گیرد، این جراحی مانند هر عمل جراحی دیگری دارای عوارضی است و در صورتی که پس از جراحی همجوشی صورت نگیرد موجب ایجاد فشار داخل جمجمه می‌شود و  احتمال آسیب مغزی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: «پروتئوس»؛ بیماری ناشناخته‌ای که تقارن بدن را به هم می‌ریزد + تصاویر

چه اختلالی در ژن ها باعث ایجاد سندرم کروزون می‌شود؟

به گفته پزشکان سندرم کروزون از جهش ژنی به نام FGFR2 رخ می‌دهد که این ژن دستور ساخت پروتئینی به نام fibroblast growth factor receptor 2 را صادر می‌کند؛ این پروتئین، نقش های متفاوتی دارد که پیام رسانی به سلول‌های نابالغ و تبدیل آن‌ها به سلول‌های استخوانی، طی رشد و تکامل جنینی یکی از اصلی‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۸۹۸۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصدومان ما در حال رقصند!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ رئال مادرید شب گذشته در دیدار برگشت از مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در ورزشگاه اتحاد مهمان منچسترسیتی بود و موفق شد این تیم را در ضربات پنالتی از سر راه بردارد و به جمع چهار تیم برتر این مسابقات راه پیدا کند.

در گزارش ورزش سه آمده است: وینیسیوس یکی از بهترین بازیکنان رئال مادرید در این بازی بود که نقش مهمی را هم روی گلی که رودریگو به ثمر رساند ایفا کرد، اما در دقیقه دوازدهم وقت‌های اضافه به دلیل مصدومیت نتوانست کار را ادامه دهد و از زمین بازی بیرون رفت و جایش را به لوکاس واسکز داد.

کارواخال هم شب گذشته نقش مهمی را در خط دفاعی رئال مادرید ایفا کرد و توانست بارها مقابل حملات منچسترسیتی ایستادگی کند، اما او هم در دقیقه پنجم نیمه دوم وقت‌های اضافه به دلیل احساس درد و خستگی‌ای که داشت نتوانست به کار ادامه دهد و از زمین بیرون رفت و ادر میلیتائو جای او را در خط دفاعی گرفت.

با توجه به اینکه شاگردان کارلو آنچلوتی باید روز یکشنبه هفته آینده در دیداری حساس برابر بارسلونا به میدان بروند، این نگرانی وجود داشت که این دو بازیکن نتوانند به دلیل مصدومیت تیم‌شان را همراهی کنند اما باشگاه رئال مادرید پس از پایان بازی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت مصدومیت این دو ستاره‌اش به خبرنگاران گفت که آنها پس از پیروزی مشغول رقصیدن در رختکن بودند تا به این شکل نشان دهد که مصدومیت وینیسیوس و کارواخال جدی نیست.

251 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896672

دیگر خبرها

  • مافیای شعرا
  • گواردیولا: چرا هالند و دی‌بروینه را تعویض کردم
  • مصدومان ما در حال رقصند!
  • تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
  • شمشیر دو لبه‌ای به نام کورتون | پاسخ به همه سؤالات و نگرانی‌ها درباره چگونگی مصرف داروهای ضدالتهابی
  • بیماران هموفیلی چشم انتظار توجه ویژه دولت و مجلس
  • علت عجیب کهیرهای پوستی
  • از این آتشفشان طلا فوران می‌کند!
  • ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟ از ورم دست و پا تا پف چشم و صورت
  • آتشفشانی در قطب جنوب که «طلا» از آن فوران می‌کند