Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@13:00:46 GMT

چند‌ پیشنهاد‌ برای‌ کتاب‌ دوستان

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۰۰۴۲

چند‌ پیشنهاد‌ برای‌ کتاب‌ دوستان

محمود معتقدی، شاعر و منتقد ادبی از کتاب‌هایی می‌گوید که تأثیری ماندگار بر او گذاشته اند

ایران آنلاین/      آنقدر به واسطه حرفه‌ام کتاب خوانده‌ام که انتخاب از میان آنها برایم قدری سخت است؛ با این حال شاید بد نباشد از تازه‌ترین مجموعه داستانی بگویم که بتازگی خوانده‌ام و به گمانم شاید بد نباشد از فرصت تعطیلات آخر هفته برای مطالعه آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مجموعه داستان از «یارعلی‌پور مقدم» است و «گنه گنه‌های زرد» نام دارد، اگر از چند نمایشنامه و فیلمنامه‌ای که در آن منتشر شده بگذریم به دو داستان کوتاهی می‌رسیم که خواندن آنها را به علاقه مندان ادبیات داستانی پیشنهاد می‌دهم. پورمقدم نویسنده‌ای است که در خلق اغلب داستان‌هایش از شیوه تک گویی و مونولوگ گویی استفاده می‌کند، درست مانند روشی که در این دو داستان در پیش گرفته است. یکی از این دو داستان درباره پیرمردی است که جوانی‌اش در مسجد سلیمان سپری شده، مردی بختیاری که رد پای لهجه‌اش را می‌توان به پررنگی هر چه تمام‌تر در این داستان کوتاه دید. نویسنده، پیرمردی روستایی را در برابر شما قرار می‌دهد و از سختی و رنج‌هایی می‌گوید که او از جوانی با آنها روبه‌رو شده است. حتی از تقابلی می‌خوانید که پیرمرد داستان با دختر و پسرش روبه‌روست، با صحنه‌هایی از روزگاری روبه‌رو می‌شوید که با بیکاری و بی‌پولی دست و پنجه نرم می‌کرده است. داستان دوم این مجموعه به دانش‌آموز میانسالی تعلق دارد که از محل زندگی‌اش در جنوب تهران و محله‌ای فقیرنشین می‌گوید. این داستان هم با نگاهی اجتماعی نوشته شده و دنیایی از رنج و غم‌های کاراکتر اصلی را پیش روی شما می‌گذارد. برعکس داستان قبلی، در اینجا خبری از لهجه محلی نیست و ماجراها به زبان رایج امروزی در شهرهایی چون تهران نوشته شده است. ترجیح می‌دهم دو پیشنهاد دیگرم برای کتابخوانان حرفه‌ای باشد، البته آنهایی که تازه قدم به دنیای ادبیات گذاشته‌اند، «بوف کور» نوشته صادق هدایت یکی از آنهاست که محال است پیگیر ادبیات معاصر ایران باشید اما آن را نخوانید. هر چند که در گذشته نگاه درستی متوجه این کتاب نبوده اما امروز حداقل در فضای نقد شاهد برخورد حرفه‌ای تری در ارتباط با آن هستیم. این کتاب از منظر اسطوره شناسی جای تأمل زیادی دارد. هر چقدر داستان پیش می‌رود شما به عنوان خواننده با نشانه شناسی‌های بیشتری روبه‌رو می‌شوید. با این که آثار هدایت برخوردار از نوعی مرگ اندیشی است اما به هر حال نویسندگان بسیاری تلاش کرده‌اند از سبک و سیاق نوشته‌هایش تقلید کنند. اگر تا به امروز «بوف کور» را نخوانده اید حتماً به سراغ این رمان که به گمانم مدرن‌ترین اثر دوران خود است بروید. اما آخرین کتابی که از آن خواهم گفت « نام گل سرخ»، نخستین رمانی ست که «اومبرتو اکو» نویسنده ایتالیایی آن را خلق کرده است. ماجراهای این رمان در میانه قرون وسطی می‌گذرد، در این رمان شما علاوه بر داستانی خواندنی از برخی فجایعی که مرتبط با آن دوران است و در صومعه‌ها رخ داده روبه‌رو می‌شوید. «نام گل سرخ» در بستر تاریخ شکل گرفته و با تخیلات قوی نویسنده درآمیخته است، بد نیست بدانید که معنای اسم آن هم به نوعی نشانگر شکوه رم در یونان قرون وسطی است، این رمان تا به امروز به بیش از 25 زبان زنده دنیا ترجمه شده و با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان روبه‌رو شده است.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۰۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

به گزارش قدس آنلاین،‌ آثاری از «آن انرایت»، «کیت گرنویل» و «ایزابلا حماد» در فهرست نامزدهای نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان در سال ۲۰۲۴ قرار گرفته است. «ری لسکیور» نویسنده فرانسوی-چینی-آمریکایی نیز با رمان «رودخانه شرق، رودخانه غرب» تنها نویسنده‌ای است که با اولین رمان بلند خود نامزد این جایزه ادبی شده است.

«ایزابلا حماد» نویسنده انگلیسی که پدرش فلسطینی است با رمان «شبح را وارد کنید» شانس کسب جایزه دارد. داستان این کتاب درباره بازیگری به نام سونیاست که برای دیدن خواهرش و  بازی در نمایش هملت در کرانه باختری از لندن به حیفا سفر می‌کند.

«وی. وی. گانشانانتان‌» نویسنده آمریکایی که در سال ۲۰۰۹ نیز با رمان «ازدواج عاشقانه» در فهرست نامزدهای اولیه ادبیات داستانی زنان قرار گرفته بود، امسال برای نگارش رمانی درباره جنگ داخلی سریلانکا با عنوان «شب بی‌برادری» به عنوان نامزد نهایی انتخاب شده است.

«کیت گرنویل» که در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه ادبیات داستانی زمان که در آن زمان «جایزه اورنج»‌ نام داشت، شده بود این بار با رمان «دالی ماندر بی‌قرار» در فهرست نامزدهای نهایی این جایزه دیده می‌شود.

«دِ ورِن» نوشته «آن انرایت» که درباره رابطه دختر و نوه یک شاعر فقید است و «سرباز ملوان» نوشته «کلر کیلروی» دیگر نامزدهای نهایی امسال جایزه ادبیات داستانی زنان را تشکیل می‌دهند.

به گزارش گاردین، برنده نهایی جایزه ادبیات داستانی زنان روز ۱۳ ژوئن (۲۴ خرداد) معرفی می‌شود.

از برندگان قبلی این جایزه ادبی می‌توان به «مگی اوفارل»، «سوزانا کلارک» و «روث اوزکی»‌ اشاره کرد. سال گذشته «باربارا کینگ‌سالور»‌ برای رمان «دمون کاپرهد» برنده جایزه ادبیات داستانی زنان و همچنین جایزه پولیتزر ادبیات شد.

دیگر خبرها

  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/ «بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • معرفی نامزدهای ایرانی کتاب‌ برای کودکان با نیازهای ویژه
  • معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان
  • کتاب‌های کارآفرینان که باید قبل از تأسیس استارت‌آپ بخوانند
  • انتشارکتاب «نقاشی قشنگ» براساس حدیثی از امام رضا (ع)
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها