Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل اسبق بانک صادرات با بیان اینکه علت مهم افزایش نرخ ارز ممانعت آمریکا از فروش دلار و یورو و عدم انجام معامله ارزی با ایران در نقاط مختلف دنیاست، گفت: آمریکا برای اجرای تحریم‌های خود علیه ایران تمام ابزارهایش را به کار گرفت.

احمد حاتمی یزدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مبادله دلاری با ایران در هر نقطه از دنیا ممنوع است، گفت: ممنوعیت مبادلات دلاری موجب کاهش میزان ورود ارز به کشور شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در شرایط کنونی هیچ بانکی حتی اروپایی‌ها تمایلی به تبادلات مالی با ایران ندارند زیرا تحریم‌های آمریکا شامل آنها می‌شوند. تنها راه‌حل اینجاست که اگر بخواهیم با اروپا تبادلات مالی داشته باشیم باید بانکی در قاره سبز احداث شود تا فقط تبادلات یورویی با ایران داشته باشد که اروپایی‌ها برای انجام این کار خواستار گرفتن امتیازهای بیشتری از ایران هستند.

وی تصریح کرد: دولت به دنبال آن است که ارز مورد نیاز جامعه را از طریق صادرات غیرنفتی تامین کند ولی در شرایط کنونی میزان صادرات غیرنفتی بسیار کم است و این موضوع موجب می‌شود تا دولت نتواند ارز موردنیاز جامعه را تامین کند.

حاتمی‌یزدی افزود: تحریم‌های بانکی و کشتیرانی موجب شده است تا میزان صادرات غیرنفتی ایران به شدت کاهش پیدا کند.

مدیرعامل اسبق بانک صادرات اضافه کرد: چین یکی از کشورهایی است که در دوران تحریم با ایران مبادلات تجاری داشته و خواهد داشت به طوری این کشور حتی بانکی را تاسیس کرده است که فقط با ایران تبادلات پولی دارد و قاعدتا در این بانک یوان به ریال و یا برعکس تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه علت مهم افزایش نرخ ارز ممانعت آمریکا از فروش دلار و یورو و حتی انجام معامله ارزی با ایران در نقاط مختلف دنیاست، گفت: آمریکا برای اجرای تحریم‌هایش علیه ایران تمام ابزارهایش را به کار گرفته است که این موضوع در افزایش نرخ ارز بی‌تاثیر نیست.

انتهای پیام/

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۰۳۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از اتاق ایران؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: وقت آن رسیده است که تجارت ایران بعد از 150 سال واردات‌محوری، به سمت صادرات‌محوری حرکت کند.

قدیر قیافه در گفت‌و‌گو با «اتاق ایران آنلاین»، افزود: متاسفانه واقعیت‌ها نشان می‌دهند، جاده تجارت ما برای واردکنندگان کالا و خدمات 8 بانده و بدون هیچ مانعی است. اما جاده صادرات ما پر از سنگ‌لاخ و موانع متعدد و ایستگاه‌های کنترل‌کننده است.

او ادامه داد: تا زمانی که اهمیت صادرات در کشور مشخص نشود و حاکمیت و دست‌اندرکاران آن را به رسمیت نشناسند ما نمی‌توانیم انتظار افزایش سهم صادرات و مثبت شدن تراز تجاری را داشته باشیم.

نایب‌رئیس اتاق ایران، تاکید کرد: یکی از دلایل مهم منفی شدن تراز تجاری، بخشنامه‌های خلق‌الساعه، اقدامات غیرکارشناسانه و ندانم‌کاری‌هایی است که در مسیر صادرکنندگان محدودیت ایجاد کرد. یعنی این اقدامات و سیاست‌گذاری‌ها نه تنها به توسعه این بخش کمکی نکرد بلکه صنایع را دچار کاهش تولید و به دنبال آن منفی شدن تولید ناخالص داخلی کرد.  

قیافه، با اشاره به اصرار دولت بر اجرای سیاست پیمان‌سپاری ارزی، افزود: محدودیت اصلی صادرکنندگان مربوط به بازگرداندن ارز صادراتی با نرخ ترجیحی مورد نظر دولت است. این در واقع رانتی است که به برخی واردکنندگان سواستفاده کننده از شرایط موجود اعطا می‌شود. با این روش در حقیقت دولت پول را از جیب صادرکننده برداشته و در جیب واردکننده می‌گذارد.

او تاکید کرد: بدون تغییر این سیاست‌ها نمی‌توان به بهبود تراز تجاری در سال جاری امیدوار بود.

دیگر خبرها

  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • نفت ایران دوباره تحریم می‌شود؟
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند
  • هیچ دولتی در کاخ سفید قادر به بستن شیر نفت ایران نیست
  • پیمان‌ سپاری ارزی، به کاهش صادرات منجر شد
  • رویترز: اعمال تحریم‌های نفتی جدید آمریکا علیه ایران بعید است
  • آمریکا واردات فلزات از روسیه را ممنوع کرد
  • آمریکا متحد چینی اینتل و انویدیا را تحریم کرد