Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فیروزکوه گفت : امسال 30 درصد سطح  برداشت  گیاه باریجه افزایش یافته  و به 1200 هکتار رسیده است .
جمشید جویباری افزود : در طول  سه ماه برداشت این گیاه برای بیش از 100 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.
او گفت : پیش بینی می شود امسال از محل صادرات صمغ این گیاه بیش از 100 میلیارد ریال ارز وارد کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خاستگاه باریجه در مناطق کوهستانی با ارتفاع بیش از 2 هزار متر از دریاست و علاوه بر خواص دارویی ؛ صمغ این گیاه در صنایع جواهر سازی و عطر سازی کاربرد زیادی دارد.
باریجه یکی از مهمترین و ارزشمندترین گیاه دارویی و صنعتی کشور است که حفظ؛ احیا و برداشت اصولی آن باید مورد توجه بهره برداران قرار گیرد.
کارشناس اداره منابع طبیعی فیروزکوه گفت : مناطقی که امسال مورد بهره برداری قرار میگیرد تا دو سال آینده قرق می شود.
حسینعلی اکبری افزود : بوته هایی که  زیر سال عمر دارند بهره برداران حق تیغ زدن آنها را ندارند.
او گفت : حمل بدون مجوز این گیاه قاچاق محسوب می شود و قبل از حمل ؛ بهره برداران باید مجوز حمل را از اداره متبوعه دریافت کنند.
سال گذشته 18 تن باریجه از مراتع استان تهران جمع آوری و به کشورهای اروپایی بخصوص فرانسه صادر شد.
برداشت باریجه تا اواسط مهرماه در فیروزکوه ادامه دارد.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: فیروزکوه برداشت باریجه مراتع دارویی گیاه خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۱۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، سید محمدنور موسوی افزود: بندرعباس، بشاگرد، میناب، رودان و بستک از شهرستان‌هایی هستند گیاهان دارویی در آنها کشت می‌شود.
وی گفت: پارسال ۹ فقره طرح مصوب بهره برداری گیاهان دارویی با همکاری بهره برداران و تعاونی‌های مردمی به مساحت ۲۲۰ هزار هکتار پوشش داده شد که شامل دوگونه دارویی آویشن و آنغوزه است.
موسوی افزود: عملیات اصلاحی و احیایی در مراتع با همکاری بهره برداران شامل احداث هلالی آبگیر، بذرکاری، بذرپاشی و حفاظت و قرق است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: سالانه حدود ۲۰ تن آویشن و آنغوزه از مراتع و رویشگاه‌های استان برداشت می‌شود که ارزش اقتصادی بیش از ۱۲۱ میلیارد ریال است.

بیشتربخوانید:برداشت دمنوش چای ترش در میناب
وی افزود: گونه‌های دارویی و خوراکی شامل آویشن، آنغوزه تلخ، بادام کوهی، بنه، گیشدر، پونه، مور خوش، مور تلخ، کلپوره، گلدر و آلوئه ورا بیشترین مصرف را در استان هرمزگان دارند.
موسوی گفت: این گونه‌های دارو‌های گیاهی پس از برداشت به استان‌های فارس، اصفهان، تهران ارسال و بعد از فرآوری و بسته بندی به خارج از کشور صادر می‌شود.

دیگر خبرها

  • بهره برداری از سه طرح بهداشتی، درمانی در فیروزکوه
  • کاشت هل در گلدان به آسان ترین روش در خانه
  • فیروزکوه سفیدپوش شد
  • اثربخشی و بازگشت سرمایه دوره‌های ترویجی بهر‎ه‌برداران بخش کشاورزی ارزیابی شد
  • ارزیابی اثربخشی دوره‌های ترویجی بر افزایش عملکرد تولیدات کشاورزی
  • برداشت گیاه دارویی گل گاو زبان از باغ های آبیز
  • خطر انقراض بیخ گوش گیاهان کوهی ایلام
  • خطر دستبرد به طبیعت با برداشت بی رویه گیاهان دارویی!
  • احیای رویشگاه‌های گیاهان دارویی در هرمزگان
  • احیای هفت هزار هکتار گیاهان دارویی در هرمزگان