Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@15:39:44 GMT

13.5 درصد عسل کشور در خوی تولید می شود

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۱۳۵۱

13.5 درصد عسل کشور در خوی تولید می شود

ارومیه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی خوی تولید سالانه عسل در کشور را 80 هزار تن عنوان کرد و گفت: سهم زنبورستان های شهرستان خوی 13.5 درصد از کل تولید کشور است.

مهران زینال زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تولید 28 کیلوگرمی عسل در هر کندوی شهرستان، افزود: این میزان تولید در مقایسه با میانگین کشوری بیش از 10 الی 15 کیلوگرم بیشتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به یانکه ارزش ریالی تولید عسل خوی در سال جاری بیش از 1600 میلیارد ریال برآورد شده است، افزود: بیش از سه هزار زنبوردار در این شهرستان فعالیت دارند.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود، حدود 60 درصد کندوهای خوی در طبیعت این شهرستان و بقیه در طبیعت ییلاقی شهرستان های همجوار از جمله چالدران، زنجان، سلماس، پیرانشهر و دزفول استقرار یافته است.
زینال زاده تولید 11 هزار تن عسل از زنبورستان های خوی را خواستار شد و گفت: عسل کوه 'اورین' و 'چله خانه' خوی در حال حاضر زبانزد خاص و عام در کشورهای همسایه ایران است.
وی گفت: ضعف تبلیغات و بازاریابی، پائین بودن سطح علمی زنبورداران، فقدان انسجام تشکل‌های زنبورداری و عرضه عسل ‌های غیر استاندارد از سایر نقاط کشور به بازار توسط سودجویان از عواملی است که صادرات عسل این شهرستان را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.
وی با بیان اینکه فعالیت در صنعت زنبورداری نقش مهمی در اقتصاد خانوارها و به خصوص خانواده های روستایی خوی دارد، بیان کرد: توجه بیشتر به زنبورداران و ایجاد امکانات و تسهیلات برای آنان، نقش موثری در افزایش کیفیت و میزان تولید این محصول با ارزش دارد و در زمینه ایجاد اشتغال نیز تاثیرگذار است.
وی به سیاست های جدید جهاد کشاورزی در خصوص زنبورداری اشاره و بیان کرد: تغییر رویکرد در تولید عسل و گذر از تک محصولی به سمت تولید ژل رویال و پرورش ملکه از مهمترین طرح های توسعه این بخش در استان است.
به گزارش ایرنا فعالیت بیش از سه هزار زنبوردار، وجود 400 هزار کندو و بزرگترین شرکت زنبورداری کشور در خوی، این شهرستان را به قطب اول پرورش زنبور و تولید عسل در کشور تبدیل کرده است.
7123/3072

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي عسل خوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۱۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جین بلای جان زمین

به گزارش همشهری آنلاین، بله، همین شلوار جین که در کمد همه ما یکی از آن پیدا می‌شود، بخش جدایی‌ناپذیر پوشش روزانه ماست و هیچ وقت هم از مد نمی‌افتد، اثرات زیست‌محیطی زیادی دارد و آن دسته از شلوارهایی که مدل خاصی دارند و در مد سریع و زودگذر دسته‌بندی می‌شوند، نسبت به مدل‌های کلاسیک‌تر آن، آلودگی بیشتری هم تولید می‌کنند.

ماجرا این است که بررسی چرخه عمر یک شلوار جین و آلودگی زیست‌محیطی مربوط به آن از مرحله کشت پنبه تا زمان دفع نهایی آن، نشان می‌دهد که برخی شلوارهای جین تنها ۷بار پوشیده می‌شوند و میزان انتشار دی‌اکسیدکربن آنها ۱۱برابر بیشتر از شلوارهای جینی است که به‌طور متداول استفاده می‌شوند. به‌طور میانگین، شلوارهای جین متداول ۱۲۰ بار پوشیده می‌شوند و درمجموع ۰.۲۲کیلوگرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند که ۴۸درصد آن به شست‌وشو، خشک کردن و اتو زدن لباس‌ها پس از خرید مربوط است.

بیشتر بخوانید: به پلاستیک بگو نه! نجات‌دهنده زمین یک زن ایرانی است

در مقابل، شلوارهای جین در صنعت مدی که به سرعت تغییر می‌کند، ۹۵ تا ۹۹ درصد بیشتر کربن به ‌جا می‌گذارند که ۷۰درصد آن مربوط به تولید پارچه و الیاف و ۲۱ درصد مربوط به حمل‌ونقل آنها از کارخانه به ‌دست مصرف‌کننده است؛ بنابراین هر بار که به مد سریع «نه» می‌گویید و لباسی مرغوب‌تر می‌خرید، در واقع دارید به محیط‌زیست کمک می‌کنید. پس بیایید این روند آلاینده را تغییر دهیم و مد را به چیزی تبدیل کنیم که بتوانیم با فکر به سیاره و کمدهایمان، احساس خوبی داشته باشیم.

کد خبر 844994 برچسب‌ها محیط زیست جهان لباس و پوشاک آلودگی

دیگر خبرها

  • جین بلای جان زمین
  • اختصاص ۳۰ درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد
  • افزایش عملکرد زنجیره تولید سرب نخلک
  • فقط ۳۰ درصد دانش کشاورزی وارد مزرعه شده است
  • مبارزه با آفت زنگ زرد در ۴۰۰ هکتار از گندم زار‌های لرستان
  • تولید 21 هزار تن توت فرنگی در بابلسر
  • مبارزه با بیماری «زنگ زرد» در ۴۰۰ هکتار از اراضی لرستان
  • سهم لرستان در طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور ۷ درصد است
  • کاهش کمبود‌های دارویی به ۱۱۲ قلم
  • بیش از ۸۰ درصد اهداف طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها محقق شد