Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@15:53:30 GMT

شعر مدرن نیازمند مطالعه عمیق است

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۱۴۳۷

شعر مدرن نیازمند مطالعه عمیق است

تهران- ایرنا- اسماعیل آذر استاد و پژوهشگر ادبیات ایران معتقد است: شعر علاوه بر ذوق و ابتکار نیازمند پشتوانه قوی و مطالعه عمیق است.

آذر روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مورد شعر مدرن امروز و جای خالی اسطوره‌ها در آن گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم اسطوره ها در کنش های زندگی ما جاری هستند و شاعران باید این اسطوره ها و راه را بشناسند تا در مسیر درست حرکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: در اسطوره‌ها زندگی می کنیم، اسطوره‌ها همان فضاهای قدسی هستند، همان نشانه‌ها، خواسته‌ها و سوالات قدسی است، هیچ انسانی نیست که بتواند خود را از اسطوره‌ها جدا کند، اسطوره ها در زندگی روزمره ما هم جریان دارند. مدیر گروه ادبیات فارسی دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، افزود: اسطوره ها را باید جدی گرفت، بسیاری از حصارها و قلعه ها بخاطر استفاده فراوان در طول تاریخ، گاهی جابجا می شوند و این کاربرد فراوان حضور و نقش و اثرات آنها را در زندگی روزمره تبیین می‌کند.
آذر اسطوره‌ها را پشتوانه‌ای محکم برای شعر برشمرد و گفت: چیزی به نام پشتوانه برای شعر امروز نیاز است، ذوق و ابتکار بخشی از شعر است اما بخش اساسی شعر پشتوانه و مطالعه است و از این طریق شاعران جوان ما می‌توانند تجربه‌های نو را از لابلای کتابها یافته و ابراز کنند.
آذر با اشاره به تاثیر قرآن در ادبیات شرق و اسطوره‌های قدسی برگرفته از آن، گفت: درصد فراوانی از شعرهای شخصیت های بزرگی همچون شاعران بزرگ روسیه «میخاییل لرمانتوف» و «الکساندر پوشکین» ماخوذ از آیات قرآن مجید است، اما اطلاع رسانی در این زمینه نشده است.
آذر با بیان اینکه در کشور شاعرپرور ما نظامی، حافظ و سعدی همه بر سر مخزن قرآن نشسته‌اند، گفت: شخصیتی مثل گوته که غرب را به شرق گره زده که حتی ناپلئون بناپارت او را بزرگ می پندارد با قلم خود قصد تقلید و نوشتن آیات قرآن را می کند.
پژوهشگر ادبیات افزود: حافظ زمان سرودن شعر تمام آیات قرآن را سرلوحه اشعارش قرار داده است. اساس مثنوی بر پایه قرآن است، اما جوانان امروز ما آنگونه که باید و شاید بر سر این مخزن نمی نشینند.
وی ادامه داد: متاسفانه یکی از مشکلات موجود عدم انتقال مفاهیم قرآنی به صورت سهل‌تر و شیرین‌تر در سینه مردم از سوی مسئولان قرآن و عترت است که تلاش نکرده‌اند این امر را محقق کنند.
آذر گفت: همواره جشنواره‌های قرآن با هزینه های فراوان برگزار و کارهای خوبی انجام می شود اما همه کارها ثابت و تکراری شده اند.
وی افزود: امروز بیش از هر زمان دیگر به مفاهیم قرآن نیاز داریم و این جشنواره ها اکثرا کارهای پیشینیان را تکرار می کنند، اما کسی به این نمی اندیشد چگونه و از طریق کدام هنر و به چه شکل می توانیم قرآن را به سینه مردم ببریم تا به آن فکر کنند و تاثیر عمیق این آیات را در زندگی خود ببینند.
وی پیشنهاد داد: مسئولان قرآن و عترت از اندیشمندان، فیلسوفان، فقها و هنرمندان طراز اول بهره گرفته و کارهایشان را به فعالیت‌ها و نامه‌های اداری محدود نکنند.
فراهنگ**3009** 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي آذر آسيب هاي شعر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح «زندگی با آیه‌ها» گویای پیوند همیشگی مردم با قرآن است

ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت(ع) گفت:طرح «زندگی با آیه‌ها» جای کار بسیاری در کشور و به خصوص هیأت ها دارد تا بسط و گسترش پیدا کند. این طرح و رویدادهای قرآنی ماه رمضان امسال نشان داد که مردم هنوز علاقه‌مند به قرآن هستند. - اخبار فرهنگی -

ابوذر بیوکافی مداح اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اشاره داشتند قرآن را در هیأت‌ها دربیابید. ماهم در مجموعه خودمان و در قالب طرح هماهنگ «زندگی با آیه‌ها» همین کار را کردیم. یک بار اول جلسه و یکبار در پایان جلسه 10 صفحه از قرآن را می‌خواندیم و سپس آیات منتخب تفسیر می‌شد.  این روش اجرای قرائت تدبری قرآن در هیأت بود که رهبر انقلاب پیش‌تر در مسجد کرامت هم اجرایی می‌کردند.

وی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ امام حسنی‌ها افزود: برنامه‌ تلویزیونی محفل در عامه مردم به خصوص افرادی که گرایشات مذهبی ندارند، بازتاب خوبی داشت و نشان داد که مردم همچنان قرآن دوست هستند. برگزاری جشن بزرگ در ورزشگاه آزادی نیز بیانگرد همین ظرفیت است. باید کاری کنیم که جلسات قرآن خانگی دوباره در کشور جان بگیرد و پررنگ‌تر شود.

این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: رویداد جشن امام حسنی‌ها در ورزشگاه آزادی، بسیار اتفاق بزرگی بود و ما خیلی به این نوع رویدادها نیاز داریم. چون دشمن تصوری را ایجاد می‌کند که چنین محافلی خریدار و مشتری ندارند و هر چقدر این اجتماعات و مشارکت‌ها بیشتر باشد، امید برای شروع و گام برداشتن به سوی این اتفاقات بیشتر می‌شود.

طرح «زندگی با آیه‌ها» مورد اهتمام و ادامه‌دار باشد

بیوکافی افزود: طرح «زندگی با آیه‌ها» جا دارد بیشتر در کشور مورد اهتمام قرار گیرد، به خصوص اینکه هیأت‌ها در حال بسط و گسترش هستند. امیدوارم این طرح همان طور که اکنون با آموزش و پرورش گره خورده است، ادامه‌ داشته باشد و فرزندانمان در مدارس با این حال و هوا بزرگ شوند.

وی به عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در این چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: نقش سازمان در مراسم و محافل بزرگ، همانند اکنون باید راهبردی‌تر باشد و به خوبی حمایت و پشتیبانی کند. همچنین باید شبکه‌ها و مشارکت‌های مردم بیش از پیش گسترش یابد. گروهی که اکنون در سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان هیأت و تشکل‌های دینی سرکار هستند اتفاقات خوبی را رقم زدند و این امر نشان می‌دهد که کمبودهای مهم جامعه را در بحث قرآنی و دینی فهمیدند.

بیوکافی افزود: امیدوارم این نهاد فرهنگی اجتماعی، همتی را که الان دارد و فعالیت می‌کند و به میدان آورده است، در طول سال هم حفظ کند و بتواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند. خرسندم که سازمان تبلیغات اسلامی از برنامه تلویزیونی محفل و رویدادهای قرآنی حمایت و پشتیبانی می‌کنند. همین انتظار از این مجموعه می‌رود.

پایان پیام/

دیگر خبرها

  • طرح «زندگی با آیه‌ها» گویای پیوند همیشگی مردم با قرآن است
  • حضور ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • ۱۸ میلیون مخاطب در پویش ملی زندگی با آیه‌ها حضور داشتند
  • اشتباه استخراج هنر مدرن از «مدرن غرب» در ایران
  • ظرفیت‌های معدنی آذربایجان‌غربی نیازمند مطالعه است
  • آزمون نهایی نهضت ملی «زندگی با آیه‌ها» برگزار می‌شود
  • ظرفیتهای معدنی آذربایجان‌غربی نیازمند مطالعه است
  • استقبال از پویش ملی زندگی با آیه ها