Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@12:40:08 GMT

حقايقي در مورد گريه کردن!

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۲۷۶۳

حقايقي در مورد گريه کردن!

خبرگزاري آريا -

* گريه تولد و مرگ آدمي‌را نشانه گذاري مي‌کند. گريستن نخستين واکنش نوزادي است که متولّد مي‌شود و فردي که از دنيا مي‌رود واکنش ماتمي‌ را در بازماندگان بر مي‌انگيزد که با گريه همراه است .
* چرايي و چگونگي گريستن همواره يکي از رازهاي پيچيدۀ زندگي انسان بوده است . گريه در زندگي و رشد افراد عملکردهاي متفاوتي دارد و در همراهي با موقعيت هاي گوناگون اجتماعي و شرايط احساسي متغير و گاه متضاد به چشم مي‌خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ندرت پيش مي‌آيد که کسي از روي افسردگي و اندوه بخندد ولي گريستن در هنگام شادي و خوشحالي غير معمول نيست .
* وقوع گريستن در طول رشد انسان از نوزادي تا بلوغ منعکس کنندۀ بسياري از حالت هاي احساسي اوست . فرد به دلايل مختلفي مانند اندوه ، مصيبت ، خشم ، درد ، شادي و لذّت مي‌گريد. از لحاظ پزشکي گريستن نشانه اي از رنج جسماني و استرس محسوب مي‌شود و به عبارت ديگر علامتي از تشويش فيزيولوژيک و فشار روحي است .
* مي‌توان گفت که گريستن درسه سطح متفاوت روي مي‌دهد. درسطح اوّل شرايط فيزيولوژيک موجب گريه مي‌شود. مانند گريۀ نوزاد يا صدمات فيزيکي به بزرگسالان . درسطح دوّم خلقيات ، احساسات و حالات عاطفي پا به ميدان مي‌گذارند . مثلاً نوجواني که به غرورش برمي‌خورد و مناعت طبع او زير سئوال مي‌رود براثر ناکامي‌ناشي از تحقير گريه مي‌کند. درسطح سوّم احساسات ژرف تر و متعالي تر درکارند. مانند گريستني که درهنگام نيايش يادرک عميق يک پديده يا حالات عرفاني روي مي‌دهد .
* درمتون مربوطه از گريۀ زيباشناختي ياد مي‌شود که به تأثير ناشي از درک آثار هنري والا نسبت داده مي‌شود. البته همه افراد به اين سطح نمي‌رسند زيرا نيل به اين مرتبه مستلزم کسب آگاهي ژرف ترازخويشتن و جهان و روابط ميان آنهاست .
* گريستن مجموعه اي از نمايه هاي رفتاري مانند اشک ريختن ، هق هق کردن و آه کشيدن است که توسط برخي مولفه هاي فيزيولوژيک و جسماني همراهي مي‌شود. گريه نيز مانند خنده به گونۀ انسان تعلق دارد. البته تحريک چشم در حيوانات نيز مانند انسان موجب ترشح اشک مي‌شود ولي گريستني که ناشي از تأثر احساسي باشد منحصر به انسان است و درساير گونه هاي جانوري ديده نمي‌شود.
* از لحاظ فيزيولوژيک ترشح اشک ها تحت کنترل دستگاه پاراسمپاتيک است و وظيفۀ محافظت از چشمان در برابر آلودگي ها وعفونت ها به عهدۀ اشک هاست . ترکيب بيولوژيک اشک شامل پروتئين ها ، آنزيم ها ، چربي ها و متابوليت ها ( فرآورده هاي نهايي ناشي از سوخت وساز ) و الکتروليت هاست . ترکيبات پروتئيني اشک هاي عاطفي با اشک ناشي از تحريک تفاوت دارند.
* درعين حال که با تسهيل بهبودي فرد نقشي تعادل آفرين ايفا مي‌کند حالت برانگيختگي اجتنابي بالايي به وجود مي‌آورد که موجب انگيزش رفتارهايي مي‌شود که به گريستن خاتمه مي‌دهند. به عبارت ديگر همراه گريه آميزه اي از احساسات و حالات مثبت و منفي تجربه مي‌شود.
* پژوهش هاي آزمايشگاهي اثرات فيزيکي گريستن را روشن کرده است . گريه با آهسته تر کردن تنفس اثرات آرام بخش دارد ولي تعريق و افزايش ضربان قلب همراه گريه مشابه تجارب ناخوشايند ناشي از استرس ، تهييج وبرانگيختگي است . امّا جالب است که اثرات منفي زود گذرند و تأثيرات جسماني آرام کننده ديرپاتر هستند و بيشتر طول مي‌کشند.
* درباب تأثير گريه برخلق و خو و وضعيت عاطفي افراد نيز پژوهش هايي صورت گرفته است . "جملۀ گريه آدم را سبک مي‌کند "در زبان فارسي زياد شنيده مي‌شود . مطالعه بر 3000 نفر درخارج از آزمايشگاه نشان داد که اکثريت اين افراد پس از گريه بهبود خلق و خو و احوال خود را گزارش کردند. البته 3/1 هم چنين تجربه اي نداشتند . اين پژوهش ها نشان مي‌دهند که فوايد گريستن بستگي به آن دارد که چه کسي مي‌گريد و چرا مي‌گريد و گريستن در چه زمان ، مکان و شرايطي رخ مي‌دهد. علاوه برآن افرادي که از حمايت اجتماعي برخوردار بودند احتمال بهتر شدن آن ها پس از گريه بيشتر بود.
asriran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۲۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوخی دور از ذهن ابراهیم رئیسی با محافظان خود + ویدئو

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 منبع: آخرین خبر

tags # سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • کشف عجیب یک «همدان» دیگر در ایران! + ویدئو
  • شوخی دور از ذهن ابراهیم رئیسی با محافظان خود + ویدئو
  • اعتراف سارقان موتورسوار در اتوبان امام علی(ع) | گریه های موبایل قاپ جوان | اصلا چاقو نداریم ... + ویدئو
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • معنای ضرب‌المثل با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه چیست؟ + فیلم
  • احمدعباسی: برای سختی‌هایی که کشیدم گریه کردم
  • آن چه این نامردمان با جان انسان می کنند! | ببینید
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • روایت عجیب از تلاش‌ها برای تعطیلی خانه امن زنان | درها را قفل کردیم، دخترها در آشپزخانه جمع شده و گریه می‌کردند!