Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - روزنامه گيلان امروز در شماره پنجشنبه 15 شهريورماه، مطلبي در قسمت يادداشت با عنوان ​درس‌‌هاي الياس حضرتي براي سياستمداراني که مردم را از ياد برده‌اند به قلم رها حقيقي منتشر کرده است.

سخنان بي‌تعارف و صريح الياس حضرتي در جلسه استيضاح وزير اقتصاد و امور دارايي با واکنش عجيب بعضي از حاميان دولت و اصلاح‌طلبان مواجه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حضرتي که عضو فراکسيون اميد بود، پيش از آن‌که در مخالفت با کرباسيان سخن بگويد از اين فراکسيون استعفا داد تا در معذوريت تصميم فراکسيون براي عدم همراهي با استيضاح وزير اقتصاد قرار نگيرد.
اما چرا برخي از اصلاح‌طلبان و حاميان دولت روحاني از رويکرد الياس حضرتي تعجب کردند و بر او تاختند؟ آيا واکنش اين افراد و جريان‌ها به ايفاي نقش نمايندگي مردم در مجلس از سوي يک نماينده با‌تجربه تعجب‌آور نيست؟
الياس حضرتي نماينده مردم تهران در مجلس است و در واقع وظيفه دارد از حقوق موکلانش که مردم ايران هستند حمايت کند. حمايت از دولت مستقر اگرچه از لحاظ اخلاقي وظيفه تک تک کارگزاران نظام از جمله نمايندگان مجلس است، اما يکي از مهم‌ترين وظايف وکلاي مجلس، نظارت بر عملکرد دولت، تذکر به دولتمردان در صورت کم‌کاري و دفاع از حقوق مردم است بنابراين در شرايطي که مردم تحت شديدترين فشارهاي اقتصادي هستند، سکوت يک نماينده خيانت به مردم است. با اين حساب آيا الياس حضرتي جز وظيفه نمايندگي مردم کار ديگري انجام داده است؟
برخي از اصلاح‌طلبان به حضرتي خرده مي‌گيرند که چرا در شرايطي که روحاني تحت فشار اصولگرايان است، او عليه وزير اقتصاد نطق کرده است؟ جالب است که آن‌ها از يک‌سو روحاني را متهم مي‌کنند که پس از انتخابات سال 96 گردش به راست کرده و از سخنان اصلاح‌طلبانه‌اش فاصله گرفته و از سوي ديگر مي‌گويند چرا الياس حضرتي به عنوان يکي از قديمي‌ترين و باهويت‌ترين نمايندگان اصلاح‌طلب از وزير اقتصاد انتقاد کرده است. بالاخره اين دولت به آرمان‌هاي اصلاح‌طلبي وفادار است يا نه؟ اگر خود دولت و شخص آقاي رييس‌جمهور وفادار نمانده و يا اصلا برايش اهميتي ندارد که به سرمايه اجتماعي آراي خود احترام بگذارد، الياس حضرتي و ديگر نمايندگان اصلاح‌طلب آيا موظفند بدون چون و چرا از دولت حمايت کنند؟ اگر اين کار را بکنند وکيل ملت خواهند بود يا وکيل‌الدوله؟
در مجلس کمتر نماينده‌اي را مي‌توان يافت که به اندازه الياس حضرتي سابقه اصلاح‌طلبي داشته باشد. او در زماني که همه روي پيروزي ناطق نوري شرط بسته بودند، از کانديداي جرياني که بعدا اصلاح‌طلب ناميده شد، حمايت کرد و همينطور در روزهايي که دولت مهرورز بر سر کار بود و دفاع از اصلاح‌طلبي هزينه‌هاي بسياري داشت، در روزنامه اعتماد پاي آرمان‌هاي اصلاح‌طلبي‌اش ايستاد.
بنابراين کسي نمي‌تواند اصلاح‌طلب بودن الياس حضرتي را زير سوال ببرد. اما آيا اصلاح‌طلبي هدف است؟ اصلاح‌طلبي يک حزب سياسي است؟ اصلاح‌طلبي يک انديشه است که طرفدارانش با طيف‌هاي وسيعي زير چتري با نام جريان اصلاح‌طلبي جمع شده‌اند. نه اصلاح‌طلبي و نه اصولگرايي و نه هيچ انديشه سياسي ديگري هدف نيست. هدف، بهبود شرايط زندگي مردم يک کشور و فراهم آوردن حداکثري نيازهاي مردم، از نان گرفته تا آزادي است. اصلاح‌طلبي وسيله است. يک نماينده مجلس متعهد ضمن احترام به انديشه سياسي‌اش، حقوق ملت را در اولويت قرار داد. الياس حضرتي، اصلاح‌طلب است اما براي او حقوق مردم و رفع شرايط سخت اقتصادي حاکم بر جامعه اولويت بالاتري دارد به همين دليل است که منافع سياسي‌اش را ناديده گرفت، رفاقت سي ساله‌اش با وزير اقتصاد را کنار گذاشت و در مقام وکيل ملت، عملکرد وزير دولت را به باد انتقاد گرفت. او مردم را بر انديشه سياسي که برساخته بشري است ارجح دانست.
اين مرد باتجربه عرصه سياست حافظه خوبي دارد و از تاريخ درس گرفته، او انتخابات دومين دوره شوراي شهر را به ياد مي‌آورد که برغم کمترين ميزان ردصلاحيت، اصلاح‌طلبان شکت سختي خوردند چرا که فراموش کرده بودند مردم با هيچ جريان سياسي عهد اخوت نبسته‌اند و ميزان، عملکرد آن‌هاست.
رفتار الياس حضرتي مي‌تواند يک الگوي سياسي - اخلاقي براي سياسيوني باشد که از ياد برده‌اند هدف، استيفاي حقوق مردم و بهبود شرايط زندگي جامعه است.
2007
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۳۰۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصر: جنگ طلبی اسرائیل امنیت کل منطقه را تهدید می کند

سامح شکری ، وزیر خارجه مصر گفت که گسترش درگیری‌های کنونی در منطقه و دریای سرخ به خوبی نشان می‌دهد که رفتار اسرائیل در مخالفت با برقراری صلح، امنیت کل منطقه را بطور جدی تهدیدمی کند.

به گزارش مشرق، شکری در کنفرانس سران کشورهای اسلامی که در کشور گامبیا برگزار شد، طی سخنانی تاکید کرد که قاهره تجاوز اسرائیل به غزه را به شدیدترین لحن محکوم می‌کند.

وی ضمن ابراز قدردانی از نقش سازمان همکاری اسلامی تلاش ها برای برقرار آتش بس و توقف جنگ را ارزنده توصیف کرد.

وزیر خارجه مصر بر اهمیت ادامه همکاری‌ها و پیشبرد تلاش‌ها در چندین محور تاکید و ابراز امیدواری کرد که این اقدامات به توقف تجاوزات ظالمانه‌ علیه مردم فلسطین منجر شود.

وزیر خارجه مصر یکی از مهمترین محورهای همکاری و تلاش ها را فشار برای اجرای قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل دانست که خواستار آتش‌بس فوری در تهاجم خونینی است که در آن بیش از ۳۴ هزار غیرنظامی فلسطینی که بیشتر آن‌ها زن و کودکان هستند در طول هفت ماه جنگ اسرائیل علیه غزه کشته شدند.

شکری با تاکید بر اینکه مصر بشدت نسبت به تهاجم اسرائیل به شهر رفح که آخرین پناهگاه نزدیک به یک و نیم میلیون آواره فلسطینی است، هشدار داد و خاطرنشان کرد که قاهره علاوه بر جریان کمک‌های امدادی کشورهای اسلامی، بیشترین سهم در کمک‌رسانی به غزه را ایفا کرده است.

او در ادامه تصریح کرد: «با وجود همبستگی اسلامی و باز شدن گذرگاه رفح از سمت مصر، اسرائیل محاصره و مجازات دسته‌جمعی فلسطینیان را ادامه داده و در برابر دسترسی امن، سریع و پایدار به کمک‌های بشردوستانه موانع غیرقانونی ایجاد می کند.

وزیر خارجه مصر بر تعهد کشورش به اجرای قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت و ایجاد مکانیسم سازمان ملل در غزه برای اجرای فوری و بدون قید و شرط کمک‌های بشردوستانه به این باریکه فلسطینی تاکید کرد.

وی همچنین خواستار اتخاذ موضعی قاطعانه در برابر توهمات انحلال آرمان‌های فلسطین شد که توسط اسرائیل با کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها از کرانه باختری و غزه در پیش گرفته شده است.

سامح شکری در ادامه تاکید کرد که فلسطینیان کوچ اجباری ازسرزمین‌های اشغال شده را مغایر تمامی کنوانسیون‌های بین‌المللی دانسته و نپذیرفته و نخواهند پذیرفت.

او همچنین توضیح داد که برای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه و تضمین ثبات خاورمیانه، هیچ جایگزینی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین در قلمرو مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ با پایتختی قدس شرقی مطابق با قانون اساسی و قطعنامه‌های مشروع بین‌المللی وجود ندارد.

وزیر خارجه مصر در پایان سخنرانی خود در اجلاس سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، بر ضرورت مقابله قاطعانه با استانداردهای دوگانه و اجرای تعهدات بین‌المللی، از جمله قطعنامه‌های دیوان دادگستری بین‌المللی تأکید کرد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • واکنش نوری قزلجه به احتمال بازگشت طرح صیانت به صحن مجلس /کسی با تمامیت خواهی و زیاده‌طلبی نمی‌تواند در این دوره رییس مجلس شود
  • هدف رادیکال‌ها از تبلیغ سبک زندگی غیررسمی چیست؟ / ادعای یک روزنامه اصلاح‌طلب درباره یک لیست انتخاباتی!
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم است
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه‌تمام انتخابات را تمام کنیم
  • آرایش سیاسی مجلس جدید چشم‌به‌راه مشارکت مردم/ باید کار نیمه کاره انتخابات را تمام کنیم
  • توزیع عادلانه امکانات؛ رمز اصلاح حاشیه‌نشینی در مشهد
  • راه حل رفع مشکلات حضور آگاهانه در انتخابات است‌
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • مصر: جنگ طلبی اسرائیل امنیت کل منطقه را تهدید می کند
  • ردادی: مردم با حضور در انتخابات مجلسی قوی را رقم بزنند