Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-29@14:02:20 GMT

چرا امسال سفید بالک ها غیبت داشتند؟

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۳۶۰۵

چرا امسال سفید بالک ها غیبت داشتند؟

چند سالی بود که تابستان‌های تهران با گرما، حضور سفیدبالک‌ها و برچسب‌های زرد رنگ درختان همراه بود، اما امسال خبری از سفیدبالک‌ها در پایتخت نشد. برخی کارشناسان محیط زیست بارندگی‌های بهار را علت غیبت این حشرات می‌دانند و برخی دیگر خشکسالی‌های بلند مدت را.

اخبار اجتماعی/ طی ۴ سال اخیر، شروع فصل تابستان و آغاز گرما در پایتخت همراه با حضور سفیدبالک‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهرانی‌ها علاوه بر گرمای هوا مجبور بودند که با مزاحمت و ورود این موجودات مزاحم به دستگاه تنفسی خود نیز دست و پنجه نرم کنند. هر چند که کارشناسان زیادی از جمله رییس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرده بودند این سفیدبالک‌ها ناقل بیماری خاصی نیستند، ولی به هر حال ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی از راه دهان و بینی حساسیت‌ها و آلرژی‌هایی را به وجود می‌آورد.

اما امسال خوشبختانه خبری از این موجودات مزاحم و برچسب‌های زرد رنگ درختان که برای مبارزه با سفیدبالک‌ها نصب می‌شد، نبود. پیش از این علیرضا نادری -کارشناس رده‌بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان حفاظت محیط زیست- درباره علت غیبت این حشرات در تابستان امسال گفته بود که بارندگی‌های بهاره جمعیت این حشره را تا حد بسیار زیادی کنترل کرده است.

اما حسن رجبی مهام -استاد بیوسیستماتیک جانوری و تکامل دانشگاه شهید بهشتی- علت نبود سفیدبالک‌ها در تهران طی امسال را چیز دیگری می‌داند. رجبی مهام با بیان اینکه سفیدبالک‌ها نوسانات سالیانه دارند، گفت: حضور سفیدبالک‌ها در شهر تهران بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و علت نبود این حشرات در شهر طی تابستان امسال به دلیل خشکسالی بود.

وی ادامه داد: سفیدبالک‌ها امسال نیز در سطح شهر حضور داشتند ولی جمعیت آن‌ها مثل تابستان‌های گذشته طغیان نکرد. اقدامات شهرداری برای مبارزه با این حشرات محدود بود؛چرا که تعداد درختان توت -که میزبان سفیدبالک‌ها هستند- در سطح شهر زیاد است و شهرداری نمی‌توانست با مبارزه یکی دو ساله با این حشرات جمعیت آن‌ها را کنترل کند.

این استاد بیوسیستماتیک جانوری و تکامل دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه گرمای هوا و خشکسالی بر کنترل جمعیت این حشرات تاثیرگزار بوده، تصریح کرد: برای مثال طی چند سال اخیر شهرداری تهران سعی داشت که با شست‌وشوی درختان توت با سفیدبالک‌ها مبارزه کند ولی با وجود این کار، این حشرات همچنان در فصل گرما طغیان می‌کردند.

رجبی مهام در پایان با اشاره به اینکه بارندگی نمی‌تواند فاکتور مهمی بر جمعیت سفیدبالک‌ها باشد، گفت: شرایط جوی امسال از نظر گرمای هوا و خشکسالی برای رشد سفیدبالک‌ها مناسب نبود./ ایسنا

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۳۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۷۵ درصدی تلفات رانندگی در گیلان، نوروز امسال

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ استاندار گیلان در جریان این بازدید با کارکنان و امدادگران این جمعیت گفتگو و در جلسه جمعیت هلال احمر کشور که با حضور مدیران عامل، شورای معاونان استان‌ها در خصوص طرح ملی خدمات نوروزی ۱۴۰۳ که به صورت ارتباط تصویری برگزار شد، گفت: از ۲۴ اسفند سال گذشته تا به امروز بیش از ۹۸۳ هزار خودرو به استان وارد شد و تلفات رانندگی نوروز امسال در مقایسه با نوروز سال گذشته، ۷۵ درصد کاهش دارد که این هماهنگی دستگاه‌های خدمات رسان شامل جمعیت هلال احمر، پلیس راهور و فوریت‌های پزشکی و رعایت دقیق‌تر قوانین و مقررات را از سوی مسافران نشان می‌دهد.

دکتر اسدالله عباسی از ورود بیش از ۴ میلیون و ۵۳۶ هزار مسافر از طریق ناوگان هوایی و زمینی به گیلان نوروز امسال خبر داد و افزود: با اقامت مسافران به میزان ۶ میلیون و ۷۴۸ هزار و ۱۰۸ نفر شب در گیلان، ۷۹ درصد تخت‌های واحد‌های اقامتی و گردشگری در استان اشغال شد.

وی افتتاح ۸ کیلومتر باقیمانده آزاده راه قزوین - رشت در محدوده منجیل به امام‌زاده هاشم را از اتفاقات خوب در گیلان در سال گذشته عنوان کرد و گفت: افتتاح این قسمت از آزادراه، با کاهش بار ترافیکی و معطلی و خستگی مسافران، وقوع تصادفات جاده‌ای را کاهش داد.

استاندار گیلان با ابراز رضایت از عملکرد هلال احمر گیلان به ویژه در تابستان سال گذشته، گفت: عملکرد خوب هلال احمر، داوطلبان این جمعیت و غواصان موجب کاهش قابل توجه غرق شدگان در تابستان پارسال در مقایسه با سال قبل‌تر در استان شد.

دکتر اسدالله عباسی با تاکید بر آمادگی کامل گیلان برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی، افزود: رعایت شئونات اسلامی در ماه پرفضیلت رمضان مورد تاکید است.

وی اضافه کرد: مکان‌هایی برای استراحت مسافران، انجام فریضه نماز و معاینه سلامت مهمانان نوروزی از سوی داوطلبان هلال احمر در مسیر راه‌های گیلان مهیا شده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان هم در این جلسه با اشاره به حمایت استاندار از جمعیت هلال احمر استان گفت: سال گذشته بیش از ۴۱ میلیارد تومان برای تهیه تجهیزات حوزه امداد و نجات دریایی شامل جت اسکی، قایق‌های دریایی و جیمی از سوی استاندار در اختیار این جمعیت قرار گرفت.

هادی سلیمی از صدور مجوز ساخت ۶ پایگاه جدید امداد و نجات با دستور استاندار برای خدمات رسانی به مردم و مسافران خبر داد و افزود: مراحل اداری برای ساخت این پایگاه‌ها در دست انجام است.

دیگر خبرها

  • میدج‌ها در کمین گردشگران تالاب‌های گلستان
  • هشدار به مسافران یک استان درباره نیش یک حشره
  • هشدار به گردشگران یک استان پرمسافر | مراقب نیش این حشره باشید !
  • «میدج‌ها» در کمین گردشگران تالاب‌های گلستان
  • راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال
  • پایگاه امداد و نجات قزوین تا پایان امسال تکمیل شود
  • پایگاه امداد نجات قزوین تا پایان امسال تکمیل شود
  • کاهش ۷۵ درصدی تلفات رانندگی در گیلان، نوروز امسال
  • تابستان در تهران جیره بندی آب نخواهیم داشت
  • تابستان جیره بندی آب نخواهیم داشت