Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-30@10:49:41 GMT

میوه هم رکوردار گرانی شد

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۵۷۷۸

به گزارش اکوفارس، طی ماه های اخیر قیمت انواع میوه افزایش غیر منطقی را در بازار تجربه کرده است که در این میان بسیاری از  کارشناسان عوامل مختلفی مانند دلالی،سودجویی،افزایش هزینه های تولید،سرمازدگی، کاهش تولید و اختلاف قیمت از باغ تا خرده فروشی را دلیل اصلی آشفتگی بازار مطرح کرده اند.

این در حالیست که معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی معتقد است  نوسان قیمت میوه ارتباطی به کاهش و کمبود تولید ندارد و تنها مشکلات؛ نظام توزیع، افزایش هزینه های کارگری، حمل و نقل، خواب سرمایه و سود مغازه دار در این موضوع نقش دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود آنکه میوه یکی از نیاز های اصلی سبد خانوار به شمار می رود، اما عدم نظارت کافی بر قیمت ها گلایه خریداران را به همراه داشته است چرا که این روزها در کنار گرانی ارز،سکه،مسکن، ماشین و..تامین مایحتاج مورد نیاز افراد با چالش های متعددی روبروست.

البته ناگفته نماند که آن قدر هزینه های اصلی خانوار افزایش یافته که امسال تقاضا برای خرید میوه های رنگارنگ تابستان از سوی مردم به حد چشمگیری کاهش یافته است بطوریکه کمبود عرضه چندان به چشم نمی آید. کار به جایی رسیده که بسیاری از حقوق بگیران به سبب نوسان چشمگیر سایر کالاهای اساسی مجبور به چشم پوشی از خرید میوه های تابستان کرده اند.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین دلایل گرانی میوه های باغی نسبت به سال های گذشته در بازار با خبر شویم:

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، با انتقاد از نوسان قیمت میوه در بازار اظهار کرد: قیمت محصولات باغی به سبب کمبود تولید ناشی از سرمازدگی بهاره بانوسانات چشمگیری در بازار روبروست.

به گفته وی با توجه به شرایط کنونی عرضه، امکان پیش بینی قیمت میوه های تابستانه  در بازار وجود ندارد.

کارگر ادامه داد: امسال برخلاف سال های اخیر،قیمت میوه و صیفی به سبب کمبود تولید افزایش چشمگیری داشته  این امر نارضایتی بسیاری از مصرف کنندگان را به همراه داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه گرانی میوه ارتباطی به میوه فروش ندارد،بیان کرد: علی رغم آنکه بسیاری از خانوارها تصور می کنند  علت اصلی گرانی،میوه فروشان هستند،اما باید گران فروشی را با گرانی میوه از یکدیگر تفکیک کرد.

وی با اشاره به اینکه نظارت بعد از فاکتور به اتحادیه میوه و سبزی باز می گردد،بیان کرد: قبل از فاکتور ملاک بازرسان اتحادیه نیست و  براساس فاکتور واحدهای دارای پروانه مجاز و زیر مجموعه اتحادیه مجازند حداکثر 35 درصد سود روی اقلام خود لحاظ کنند.

کارگر با اشاره به اینکه میوه موجود در یک باغ کیفیت های مختلفی دارد، گفت: برای مثال اگر در یک خاور 4 تن میوه جا بگیرد، حدود یک تن میوه لوکس و مابقی درجه 3 و 4 است .بدیهی است که میوه های لوکس با نرخ های بالاتری در بازار عرضه می شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پاسخ به این سوال که چرا اختلاف قیمت از باغ تا مغازه بسیار بالاست، بیان کرد: میوه موجود در باغ به سبب ارقام مختلف کیفیت های متفاوتی دارد و به سبب آنکه میوه لوکس مورد نیاز اعضای اتحادیه در باغ  کم است،قیمت آن نسبت به اقلام درجه دو و سه بالاتر است.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان ذی ربط به جای هم اندیشی ، توپ را به زمین یکدیگر می اندازند که درنهایت هزینه این مشکلات را باید مردم پرداخت کنند.

افزایش 60 درصدی قیمت میوه طی یکسال اخیر در بازار

حسن صابری رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی ،گفت: طبق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی در 17 استان بر اثر سرمازدگی 90 درصد از میوه های هسته دار از بین رفته است به طوریکه باغداران برای مصرف روزانه خود میوه ای ندارند.

به گفته وی براساس آخرین برآوردها 11 هزار میلیارد تومان خسارت به باغداران وارد شد که مطابق با آن با کمبود تولید روبرو هستیم که این موضوع در افزایش قیمت تاثیر بسزایی دارد.

صابری ادامه داد: در شرایط کنونی معیشت خانوارها به سبب مشکلات اقتصادی مربوط به نقدینگی با مضیقه روبروست که همین امر کاهش تقاضا برای خرید میوه را به همراه داشته است.

این مقام مسئول درباره آخرین نحوه قیمت گذاری و توزیع میوه در میدان بارفروشان بیان کرد: هفته ای یکبار نماینده وزارت جهاد کشاورزی،اتاق اصناف، بارفروشان و میوه فروشان در میدان کشف قیمت می کنند و پس از هم اندیشی  هر هفته نرخ نامه ای ابلاغ می شود که براساس آن اعضای زیر مجموعه اتحادیه مجازند حداکثر تا 35 درصد سود در اقلام خود لحاظ کنند.

وی سرمازدگی، نوسان نرخ ارز و افزایش هزینه های تولید را عامل اصلی گرانی قیمت میوه در بازار اعلام کرد.

صابری ادامه داد: براساس آمار بانک مرکزی قیمت انواع میوه و صیفی نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 تا 60 درصد افزایش داشته است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تنها 20 درصد میوه ورودی به بارفروشان سوپر لوکس بوده است، بیان کرد: قیمت میوه های سوپر لوکس دوبرابر میوه های موجود در بازار است که معمولا روانه شمال پایتخت می شود.

به گفته وی البته همانند سایر صنوف تقلب در این صنف وجود دارد و ممکن است برخی واحدها اقدام به گران فروشی کنند که در بازدید بازرسان اتحادیه در صورت اثبات این مسئله،نسبت به پلمپ واحدها اقدام خواهد شد.

وی صادرات رسمی و غیر رسمی میوه را دیگر علت گرانی میوه مطرح کرد و گفت: نوسان نرخ ارز،برای بسیاری از صادرکنندگان انگیزه ایجاد کرده تا اقدام به صادرات محصولات باغی و صیفی کنند درحالیکه انتظار می رود به سبب سرمازدگی اخیر و کاهش تولید  و عرضه محصول در بازار داخل، از صادرات جلوگیری شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار تصریح کرد: در دو سال گذشته، بسیاری از کشاورزان که اقدام به کشت گوجه فرنگی کرده بودند به سبب مازاد تولید به شدت ضرر کرده اند  به همین خاطر امسال میزان کشت محصول خود را کاهش داده اند و همین امر منجر به افزایش شدید قیمت در بازار شده است.

کمبودی در عرضه محصولات باغی نیست

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه اتحادیه باغداران استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  سرمازدگی شدید و کاهش عرضه را دلیل اصلی گرانی محصولات باغی اعلام کرد و گفت: اگرچه عرضه محصولات باغی به نسبت سال های اخیر در بازار کاهش یافته است، اما با این وجود کمبودی در عرضه محصولات باغی برای مصرف داخل نداریم.

وی افزود: در سال های گذشته به حدی باغداران با مازاد تولید روبرو بوده اند که این امر افزایش ضایعات و کاهش شدید قیمت را به همراه داشته است.

شادلو با اشاره به دیگر عوامل موثر در گرانی محصولات باغی بیان کرد: افزایش 50 درصدی نهاده های تولید،حمل و نقل،کارگر و همچنین گرانی دو برابری سبد بسته بندی،کاغذ میوه های سبد و ... دست به دست یکدیگر داده اند تا قیمت محصولات باغی و هسته دار در بازار افزایش یابد.

به گفته این مقام مسئول سرمازدگی اخیر در برخی استان ها به حدی بوده است که  100 درصد تولید دچار مشکل شده است و بدیهی است که این امر در افزایش قیمت تاثیر گذار باشد.

وی ادامه داد: در هفته گذشته مصوب شد که وام بخش های کشاورزی برای دو الی سه سال آینده تمدید و سود آن استمهال شود  این درحالی است که بانک ها ادعا می کنند که ابلاغیه شفافی در این زمینه نداشته اند. این امر در کنار عدم پرداخت غرامت سرمازدگی به کشاورزان  بی تاثیر در موضوع افزایش قیمت محصولات باغی نیست.

شادلو با بیان اینکه مردم متصورند که باغداران امسال سودهای چشمگیری را بدست آورده اند، افزود:این درحالی است که براساس آخرین آمارها متوسط تولید میوه های گرمسیری نسبت به مدت مشابه سال قبل 40 درصد اعلام شده است که با این وجود باغداران ضرر و زیان هنگفتی را متحمل شده اند.

این مقام مسئول با انتقاد از اختلاف چشمگیر قیمت میوه از باغ تا خرده فروشی بیان کرد: نبود نظارت دقیق از مبدا تا مقصد، موجب شده تا برخی از واسطه گران و دلالان سودهای هنگفتی را به جیب بزنند  به همین خاطر انتظار می رود مسئولان ذی ربط بازنگری در این موضوع داشته باشند تا مصرف کنندگان متحمل زیان نشوند.

وی در پایان ایجاد زنجیره های متعدد در تولید را تنها راهکار اساسی شفافیت و پایداری تولید اعلام کرد و گفت: این موضوع در کاهش اختلاف قیمت از مبدا تا مقصد، عمده فروشی تا خرده فروشی تاثیر بسزایی دارد که انتظار می رود مسئولان ذی ربط در این باره حمایت های لازم را داشته باشند.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۵۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد بازار حبوبات در استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، از ابتدای امسال حبوبات با افزایش قیمت مواجهه بوده است، اما این افزایش در عدس بیشتر بوده است.
این موضوع موجب عرضه برخی اقلام بی کیفیت شده و قدرت خرید خانواده‌ها را نیز کمتر کرده است.
اختلاف قیمت‌ها در بازار نیز زیاد است تنها در عدس در یک محدوده شاهد قیمتی بین ۷۵ هزار تومان تا ۹۹ هزار تومان بودیم.
این موضوعات موجب شده بازار حبوبات در اولویت گشت‌های تعزیرات حکومتی استان یزد باشد.
از آغاز امسال تاکنون، ۵۵ پرونده تخلف در این حوزه رسیدگی شده که منجر به صدور رای جرائمی به مبلغ ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال شده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • پویشی برای مبارزه با گرانی افسار گسیخته
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • قیمت هر شاخه تیرآهن در سال جدید چقدر است؟
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • افزایش قیمت میوه و صیفی‌جات مربوط به نرخ بارفروشان است
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو
  • رصد بازار حبوبات در استان یزد