Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهر > شهری - همشهری آنلاین:
چند سالی بود که تابستان‌های تهران با گرما، حضور سفیدبالک‌ها و برچسب‌های زرد رنگ درختان همراه بود. اما امسال خبری از سفیدبالک‌ها در پایتخت نشد.

 برخی کارشناسان محیط زیست بارندگی‌های بهار و برخی دیگر خشکسالی‌های بلند مدت را علت غیبت این حشرات می‌دانند.

به گزارش ایسنا، طی ۴ سال اخیر، شروع فصل تابستان و آغاز گرما در پایتخت همراه با حضور سفیدبالک‌ها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تهرانی‌ها علاوه بر گرمای هوا مجبور بودند که با مزاحمت و ورود این موجودات مزاحم به دستگاه تنفسی خود نیز دست و پنجه نرم کنند. هر چند که کارشناسان زیادی از جمله رییس اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرده بودند که این سفیدبالک‌ها ناقل بیماری خاصی نیستند، ولی به هر حال ورود آن‌ها به دستگاه تنفسی از راه دهان و بینی حساسیت‌ها و آلرژی‌هایی را به وجود می‌آورد.

اما امسال خوشبختانه خبری از این موجودات مزاحم و برچسب‌های زرد رنگ درختان که برای مبارزه با سفیدبالک‌ها نصب می‌شد، نبود. پیش از این علیرضا نادری -کارشناس رده‌بندی جانوری بی‌مهرگان سازمان حفاظت محیط زیست- درباره علت غیبت این حشرات در تابستان امسال گفته بود که بارندگی‌های بهاره جمعیت این حشره را تا حد بسیار زیادی کنترل کرده است.

اما حسن رجبی مهام -استاد بیوسیستماتیک جانوری و تکامل دانشگاه شهید بهشتی- علت نبود سفیدبالک‌ها در تهران طی امسال را چیز دیگری می‌داند. رجبی مهام در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سفیدبالک‌ها نوسانات سالیانه دارند، گفت: حضور سفیدبالک‌ها در شهر تهران بستگی به شرایط آب و هوایی دارد و علت نبود این حشرات در شهر طی تابستان امسال به دلیل خشکسالی بود.

وی ادامه داد: سفیدبالک‌ها امسال نیز در سطح شهر حضور داشتند ولی جمعیت آن‌ها مثل تابستان‌های گذشته طغیان نکرد. اقدامات شهرداری برای مبارزه با این حشرات محدود بود؛چرا که تعداد درختان توت -که میزبان سفیدبالک‌ها هستند- در سطح شهر زیاد است و شهرداری نمی‌توانست با مبارزه یکی دو ساله با این حشرات جمعیت آن‌ها را کنترل کند.

این استاد بیوسیستماتیک جانوری و تکامل دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه گرمای هوا و خشکسالی بر کنترل جمعیت این حشرات تاثیرگزار بوده، تصریح کرد: برای مثال طی چند سال اخیر شهرداری تهران سعی داشت که با شست‌وشوی درختان توت با سفیدبالک‌ها مبارزه کند ولی با وجود این کار، این حشرات همچنان در فصل گرما طغیان می‌کردند.

رجبی مهام در پایان با اشاره به اینکه بارندگی نمی‌تواند فاکتور مهمی بر جمعیت سفیدبالک‌ها باشد، گفت: شرایط جوی امسال از نظر گرمای هوا و خشکسالی برای رشد سفیدبالک‌ها مناسب نبود.

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند

احد وظیفه در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آخرین آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون متوسط بارش ها نسبت به دوره نرمال ۲۱ درصد کمتر است.

به گفته او، در استان های کرمانشاه، ایلام، تا حدودی خوزستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان و همدان بارندگی ها نرمال و در حدنرمال و سایر استان ها ۲۰ تا ۵۰ درصد کمتر از نرمال است.

وظیفه با بیان اینکه بارش در استان تهران ۳۷ تا ۳۸ درصد کمتر از نرمال است، افزود: در استان های قزوین، سمنان، خراسان رضوی، هرمزگان، بوشهر، شمال سیستان و بلوچستان کمتر از نرمال هستند‌. اما طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه با بارش های مناسب در استان های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بخش های جنوب فارس، بخش های جنوب شرق و بوشهر تاحدی کم بارشی های اخیر جبران می شود. اما در شمال شرق بدلیل بارش های ضعیف طی ۲ هفته آینده، وضعیت نگران کننده است.

رئیس مرکز خشکسالی ادامه داد: در استان های تهران، سمنان، قزوین و خراسان رضوی وضعیت آبی نامطلوب است که براین اساس برای مدیریت منابع آبی و تامین آب شرب دچار چالش هستیم.

او با بیان اینکه کمتر از ۱۵ تا ۲۰ درصد سدهای تهران پر است، افزود: علی رغم بارش های مناسب در اسفند و اوایل فروردین، بدلیل خشکی پاییز و کم بارشی نیمه اول زمستان عقب ماندگی بسیار داریم که بنابر شرایط خشکسالی و کم بارشی ۴ سال اخیر، آورده رودخانه ها کم است.

رئیس مرکز خشکسالی با تاکید بر رعایت توصیه های هواشناسی و مدیریت منابع آبی کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی استان ها برمبنای کشت نوع گیاه توصیه های کوددهی، آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی مبارزه با آفات به کشاورزان داده می شود. همچنین به کشاورزان توصیه می شود که در مواقع بارش از برداشت آب های زیرزمینی و چاه ها اجتناب کنند که در صورت رعایت از سوی کشاورزان در مصرف انرژی و آب صرفه جویی می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • برف بهاری مصداق تغییر اقلیم/بارش‌های اخیر شدت خشکسالی در کشور را کاهش نداد  
  • تأمین ۱۲۰ هزار هکتار زمین نهضت ملی مسکن تا تابستان امسال
  • تامین زمین نهضت ملی مسکن تا تابستان امسال به ۱۲۰ هزار هکتار می‌رسد
  • چاره اندیشی شهرداری پایتخت برای سفید بالک ها
  • سفید بالک ها با بهار به تهران می آیند؟ | اقدامات شهرداری تهران برای جلوگیری از این پدیده
  • پرونده مسکن مهر مِهستان تا تابستان بسته می‌شود
  • دستور شهرداری به بوستان‌ها درباره سفید بالک‌ها
  • ابلاغ دستورات شهرداری به سازمان بوستان‌ها برای جلوگیری از طغیان سفید بالک ها در پایتخت
  • کشاورزان مدیریت منابع آبی را جدی بگیرند
  • فرود مهاجران تابستان گذران در مازندران