Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-25@05:19:23 GMT

حکایت پيش فروش اينترنتي شركت سايپا و هجوم دلالان

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۶۸۸۹

حکایت پيش فروش اينترنتي شركت سايپا و هجوم دلالان

دلال‌ها هیچ گاه دست از کار نمی‌کشدند، فقط از بازاری به بازار دیگر منتقل می‌شوند. حالا پس از آنکه وضع قوانین و مقررات سخت‌گیرانه‌ برای خرید و فروش سکه و ارز، کسب و کار دلال‌ها را کساد کرد؛ نوبت به بازار پیش فروش خودروها و جولان دلال‌ها در آن رسیده است. به گزارش جنوب نیوز؛ اختلاف قيمت كارخانه تا بازار آن‌قدر افزايش يافته كه تنها يك شايعه كافي بود تا فضاي رواني جامعه بيش از پيش متشنج شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شايعه‌اي كه به نقل از وزير صنعت، معدن و تجارت منتشر شد و بعد از گذشت چند ساعت اين خبرتوسط وزارتخانه مربوطه تكذيب شد.

خبر افزايش قيمت خودرو از 8 تا 9 ميليون تومان از قول وزیر صنعت اگرچه تكذيب شد اما آثار رواني آن موجب شد تا مردم به سايت شركت سايپا هجوم آورده و براي خريد خودرو اقدام كنند.

اين شايعات منجر به ورود 6 ميليون نفر به سايت سايپا و درخواست ثبت نام 700 هزار نفر در يك ثانيه شد. اين اتفاق تكرار ماجرای ماه گذشته يعني 3 مرداد بود. زماني كه مردم به دليل اختلاف قيمت خودرو مزدا ترغيب شدند كه براي ثبت نام اين خودرو به سايت شركت‌ مربوطه مراجعه كرده و آن خودرو را ثبت‌نام كنند. البته اختلاف قيمت از 150 ميليون تا 270 ميليون براي هر شخصي ترغيب‌كننده است. شرکت بهمن موتور 270 دستگاه خودرو مزدا 3 را با قیمتی حدود 150 میلیون تومان و با موعد تحویل شهریور پیش فروش کرد؛ این در حالی بود که قیمت روز این خودرو در بازار آزاد حدود 270 میلیون تومان برآورد می‌شد. بنابراين اين اختلاف قيمت و ناهماهنگي ميان كارخانه تا بازار موجب به هم ريختگي وضعيت و بي‌سروساماني شده است كه دستگاه‌هاي مربوطه توان نظارت و سامان بخشيدن به آن را ندارند.

شرکت سایپا اواخر چهارشنبه شب آمار فروش اینترنتی محصولات خود در استان‌های مختلف را منتشر کرد که براساس آن گفته شده 23 هزار و 559 خودرو فروخته شده است. در این نماگر، خریدار 234 خودرو از استان بوشهر اعلام گردیده است.

 

اختلاف قیمت نجومی و هجوم هزاران متقاضی

قانون در این خصوص نوشت: به گفته مسئولان اين شركت خودروسازي، سیستم سایت به این صورت است که پس از ورود اولین سری متقاضیان به سایت برای ثبت نام، متقاضیان بعدی در صف می‌مانند تا ثبت نام متقاضیان اولیه انجام شود؛ به همین دلیل به نظر رسید که سایت در دقایق ابتدایی ثبت نام بسته شده است. در ثانیه اول باز شدن سایت، 150 هزار نفر به سایت مراجعه کرده‌اند که حدود 52 هزار نفر آن‌ها در ثانیه اول موفق به ورود به سایت شده‌اند و به ترتیب اولویت ورود در صف ثبت نام قرار گرفته اند. این در حالی است که تعداد خودروهای در نظر گرفته شده برای فروش، محدود و بسیار کمتر از تعداد مراجعان بوده است. به اين ترتيب ۹۲درصد ظرفیت ثبت نام در ۱۵ دقیقه اول پر شد و این افراد در پنج ثانیه اول وارد سایت شده بودند.

ابهامات خريد اينترنتي خودرو

بنا بر وضعيت به وجود آمده در عرضه خودروها تقاضا برای خرید خودرو به شدت افزایش یافته و خودروسازان نيز هر از چندگاهی اقدام به فروش اینترنتی خودرو می‌کنند، اما بسیاری از متقاضیان موفق به ثبت‌نام نمی‌شوند و همین موضوع سبب ایجاد ابهاماتی در اذهان عمومی شده است.

در این شرایط آگاهی از چگونگی کارکرد سایت‌های فروش اینترنتی خودرو می‌تواند بسیاری از سوال‌ها و ابهامات را برطرف کند. مجری بیشتر طرح‌های فروش اینترنتی خودرو یک شرکت متعلق به بخش خصوصی و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است. این شرکت از طریق سایت زیرمجموعه خودرو به نام پرتال جامع خودرو کشور (iranecar.com) کار فروش اینترنتی خودرو را به سفارش خودروسازان انجام می‌دهد.

فرآیند کار به این صورت است که خودروسازان شرایط فروش خودرو در طرح‌های فروش اینترنتی خود را تعیین و به این شرکت اعلام می‌کنند و این شرکت نیز براساس شرایط تعیین شده اقدام به اجرای برنامه فروش می‌کند. شرکت مجری طرح‌های فروش اینترنتی خودرو در توضیحات خود تاکید کرده است: لازم به ذکر است که تضمینی برای موفقیت شما در خرید نیست. میزان بالای تقاضا نسبت به عرضه، همواره باعث می‌شود که قسمت اعظمی از متقاضیان موفق به خرید نشوند. در برنامه‌های فروش ویژه خودرو، تعداد متقاضیان خرید، چند ۱۰ برابر ظرفیت قابل عرضه است. از تعداد کل متقاضیان در هر نوبت فروش، تا چند برابر ظرفیت باقیمانده از هر بخشنامه فروش، پذیرش صورت می‌گیرد. براساس آمارهای جمع‌آوری شده از برنامه‌های فروش قبلی، تنها بین سه تا پنج درصد کل متقاضیان موفق به خرید می‌شوند، یا به عبارت دیگر، برای بیش از ۹۵ درصد کل تقاضاها خودرویی برای عرضه وجود ندارد.

درخواست ثبت‎نام ۷۰۰هزار نفر در یک ثانیه

حالا نوبت به شرکت خودروسازی سایپا رسيده تا اين ركورد را به ثبت برساند. روز گذشته اخبار حاكي از هجوم ۶میلیون‌نفری به سایت فروش این شرکت برای خرید ۵۰هزار پراید، تیبا و ساینا بود. شرکت خودروسازی سایپا عصر دیروز اعلام کرد كه از همان دقایق نخست آغاز فروش خودرو در این طرح حدود 6 میلیون نفر سایت را مشاهده کرده‌اند و در آنِ واحد يعني در ساعت 10 صبح 700 هزار نفر خواستار ورود به سایت برای ثبت شده‌اند اما ثبت‌نام این میزان تقاضا امکان‌پذیر نبوده است. شرکت سایپا در ادامه اعلام کرد: برای مدیریت ثبت‌نام متقاضیان، فروش به‌صورت مرحله‌ای شده است؛ به‌نحوی که سایت هر 15دقیقه 10 ثانیه باز می‌شود تا آن دسته از افرادی که در سایت حضور دارند، امکان ثبت‌نام پیدا کنند. این روال تا تکمیل ظرفیت ادامه دارد. از مردم تقاضا می‌کنیم برای ثبت‌نام صبر داشته و به سایت هجوم نیاورند. شرکت خودروسازی سایپا در این مرحله 50 هزار خودرو شامل محصولات خانواده سایپا 131، 132،151 به‌همراه تیبا،ساینا و وانت نیسان را پیش‌فروش می‌کند.

شرط و شروطي براي مبارزه با دلالي

به عقيده برخي‌ها با ايجاد شرط و شروطي در خصوص ثبت‌نام خودرو، اين بخش تاحدودي سرو سامان مي‌گيرد و ورود دلالان به اين بخش محدود مي‌شود. به اين ترتيب پیش‌فروش خودروها مراحل جدیدي دارد؛ یعنی به هرکس فقط یک خودرو و بر اساس شماره ملی فروخته مي شود، سن خریدار بايد بالای 18 سال باشد و خریدار خودرو تا یک‌سال حق فروش خودرو را ندارد و اینکه خودروها فقط از طریق قرعه کشی به مردم فروخته مي‌شوند.

تنور براي واسطه‌گران و دلالان گرم است

سيد محمد بياتيان، كارشناس حوزه خودرو و نماينده سابق مجلس در اين خصوص مي‌گويد: وضعيتي كه اكنون در بازار خودرو است و حاشيه سود بسيار زيادي كه در اين بخش براي دلالان و واسطه‌گران به وجود آمده، محصول يك تصميم اشتباه چندين ساله است كه هر چند وقت يك‌بار مانند يك بيماري مزمن و دمل چركين سرباز مي‌كند. متاسفانه مردم بايد در معرض آسيب‌هاي آن قرارگيرند و عده‌اي از آن سود ببرند. در اين ميان خودروسازي‌ها نيز نه ضرري مي‌كنند و نه سودي مي‌برند. آن‌طور كه مردم از اين وضعيت زيان مي‌بينند و دچار مشكلاتي مي‌شوند، براي شركت‌هاي خودروساز اين گونه نبوده و نخواهد بود. در اين تصميم‌گيري‌هايي كه در اين مدت‌ صورت گرفته، اينكه سايت خودرو را براي پيش‌فروش باز كنند بدون اينكه خودرويي وارد بازار شود، تنور را براي واسطه‌گران و دلالان گرم مي‌كنند. اينكه شرط و شروطي قرار مي‌دهند كه براي هر فرد يك خودرو و افراد بالاي 18 ساله و غيره بالاخره در هر شرايطي دلالان راهكار خاص خود را دارند تا بتوانند وارد ميدان شوند و از وضعيت موجود سوء استفاده كنند. امروز اگر مشاهده و پيگيري كنيد اغلب افرادي كه تحت عنوان مصرف كننده اقدام به ثبت نام خودرو كرده، ‌همه ناكام مانده‌اند. از شهرهاي مختلف اكثر مردم در ثبت نام خودرو ناكام مانده‌اند.

خودروهاي پيش فروش به دست مصرف كننده برسد

این کارشناس ادامه می دهد: به‌جاي اينكه به اين شكل(غيرعالمانه و غيرعادلانه) لحظه‌اي تصميم بگيرند، دولت بايد به خودروسازها فشار بياورد تا تعهدات خود را در قبال افرادي كه از قبل ثبت نام كرده‌اند و بايد هر چه سريع‌تر خودروهاي‌شان تحويل داده مي‌شد، انجام دهند. اگر اين خودروها وارد بازار شوند و به دست مصرف كننده برسند، قيمت‌ها پايين خواهد آمد و عطشي كه در بازار براي دست يافتن به سودهاي نجومي به وجود آمده، از بين خواهد رفت. اكنون بهترين زمان براي جراحي بيماري است كه از ديرباز گريبان صنعت خودرو كشور را گرفته و وضعيت را به اين شكل درآورده است.

بهترين زمان براي آزادسازي قيمت‌ها

بياتيان در ادامه مي‌افزايد:‌ از سوي ديگر آزادسازي قيمت خودرو مي‌تواند اين وضعيت را ساماندهي كند و اختلاف قيمت كارخانه و بازار را از بين ببرد. وضعيت بازار خودرو از اين وضعيت فعلي بدتر نخواهد شد. بهترين زمان براي آزادسازي قيمت‌هاست كه در بازه يك ماهه شاهد كاهش قيمت‌ها خواهيم بود؛ به شرطي كه خودروسازي‌ها همكاري كنند و خلأ ناشي از نبود خودرو صفر را پر كنند و قيمت را به حالت منطقي برسند تا مصرف‌كننده آسيب نبيند. اگر خودرو به بازار تزريق شود، قيمت ها پايين‌تر خواهد آمد./ منبع خلیج فارس


منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۶۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)

شرکت کرمان موتور از آغاز واگذاری تاکسی‌های برقی خود به صورت نقد و اقساط خبر داد.

به گزارش عصر ایران، پس از امضای توافق نامه همکاری بین شرکت کرمان موتور و سازمان تاکسیرانی شهر تهران، طرح جایگزینى تاکسى هاى فرسوده با تاکسى هاى برقى آغاز شد. در این توافق نامه که به امضاى سامان فیروزى مدیرعامل کرمان موتور و شادى ملکى سرپرست تاکسى رانى شهر تهران رسید، تاکسیرانان مشمول طرح، ضمن دریافت تسهیلاتی قابل توجه از سوی دولت و شرکت کرمان موتور، مى توانند با مراجعه به شرکت کرمان موتور در این طرحج ایگزینى ثبت نام نمایند.



در این طرح فروش اقساطی، تاکسی برقی کرمان موتور با پیش پرداخت ۴۰۰ میلیون تومان (شامل آورده راننده و مبلغ حاصل از اسقاط تاکسی فرسوده) به همراه ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات کرمان موتور و ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات صندوق کارآفرینی امید انجام می‌شود. دوره بازپرداخت تسهیلات کرمان موتور نیز ۱ تا ۵ ساله برای خریداران لحاظ خواهد شد.

قیمت تاکسی برقی کرمان موتور ۱۳ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال در این ثبت نام اعلام شده است که خرید به صورت نقدی ۲۵ میلیون تومان تخفیف برای خریدار لحاظ خواهد شد.

جدول فروش به شرح زیر می‌باشد


براساس این گزارش، تاکسی برقی کرمان موتور یا جک ای۵۰ آ (JAC E ۵۰ A) از ۱۲۴ کیلووات قدرت و حداکثر گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر بهره می‌برد. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۷.۶ ثانیه است.

تاکسی برقی کرمان موتور قابلیت ۴۰۲ کیلومتر پیمایش با یکبار شارژ را داراست و حداکثر ظرفیت باتری این خودرو ۵۰.۱ کیلووات ساعت می‌باشد.

تجهیزات ایمنی خودرو جک ای۵۰ شامل سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم ترمز کمکی هیدرولیکی، ترمز پارک برقی + اتوهلد، و سنسور و دوربین عقب است.

در خصوص امکانات رفاهی در این خودرو می‌توان به سنسور باران، سیستم صوتی با نمایشگر ۱۰.۴ اینچی، کروز کنترل، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای اشاره کرد.

مدت زمان گارانتی تاکسی برقی کرمان موتور ۵ سال با ۱۵۰ هزار کیلومتر و باتری آن، ۵ سال یا ۲۰۰ هزار کیلومتر اعلام شده است. ثبت نام این خودرو از طریق مراجعه متقاضی واجد شرایط به سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی انجام می‌شود.

دیگر خبرها

  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید؛ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با نرخ جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی قیمت وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش ۵۰ میلیون تومانی وانت پراید!
  • آغاز فروش سایپا ۱۵۱ با قیمت جدید/ افزایش قریب به ۵۰ میلیون تومانی وانت سایپا
  • آغاز اولین طرح فروش فوق‌العاده سایپا؛ نام خودرو، قیمت و زمان تحویل
  • پیش‌فروش محصول جدید سایپا بدون تعیین قیمت کارخانه
  • قیمت حواله سهند در بازار چقدر است؟
  • آغاز فروش اقساطی تاکسی برقی کرمان موتور (+قیمت، جدول فروش و مشخصات و عکس خودرو)