Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین خالد الغفوری، استاد حوزه و سردبیر نشریه فقه اهل‌ بیت(ع) امروز 15 شهریورماه در هشتمین نشست از چالش‌های فقه در دنیای معاصر که با همکاری ایکنا در مدرسه علمیه فقهی امام خمینی(ره) برگزار شد با بیان اینکه تشخیص مصداق از سوی فقها بر عهده مکلف گذاشته شده و همین مسئله یکی از چالش‌های فقه است گفت: مصادیق یکسان نیستند و به مرور زمان عوض می‌شوند و یا تطبیق مصادیق بر حکم کاری دشوار است که همه مکلفان از عهده آن بر نمی‌آیند و نمی توانند این کار را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: فقیه وقتی در عرصه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و ... و موضوعاتی مانند؛ رابطه میان دو دوست، رابطه زن و شوهر و ... اظهار نظر می‌کند باید آشنایی لازم با این مقولات را داشته باشد تا از فضایی دور از موضوع نظر نداده باشد.

الغفوری بیان کرد: اگر ما جامعه خود را مدنظر قرار دهیم برای صدور حکم بررسی دقیق روابط خانوادگی، دوستانه و ... لازم است و فقیه باید اجتماعی فکر کند در این صورت فهم و جمع آوری ادله او متفاوت از وضعیت فردی خواهد شد در غیر این صورت فتاوای او غیرمنطقی و غیرمعقول خواهد بود و درک آن از سوی افراد جامعه هم ممکن نیست.

سردبیر نشریه فقه اهل‌ بیت(ع) اظهار کرد: برخی معتقدند که روش استنباط باید عوض شود که این بحث دیگری است ولی با ابزار فقه موجود هم مجتهدان کاملا سنت‌اندیش باید احساس مسئولیت کنند و خود را منحصر به فقه گذشته نکنند و به مسائل روز پاسخ دهند؛ جزئی‌اندیش نباشند و سراغ کشف نظامات اجتماعی و سیاسی و .. بروند و اجتماعی فکر کنند.

این محقق و پژوهشگر با اشاره به کاربرد فراوان معروف در قرآن و روایات عنوان کرد: معروف صرفا یک واژه نیست بلکه یک قاعده است ولی در مباحث فقهی مورد بحث قرار نگرفته است که علت آن فضای تقلید از فقهای گذشته در حوزه است.

وی افزود: انتظار ما از هر مجتهد این است که بحث تاسیسی داشته باشند نه اینکه چون علمای پیشین قاعده‌ای را بحث نکرده‌اند مجتهدان جدید هم نباید آن را بحث کنند، مثلا معروف در روابط خانوادگی، رابطه میان ولی و امت، رابطه میان والدین و فرزندان و ... به کار رفته است و قرآن اوامری در این عرصه دارد ولی فقهای ما به این شکل بحث نکرده‌اند و اگر چیزی هم بیان شده بحث از اطاعت از والدین می‌کنند در حالی که دستور قرآن اطاعت فرزند از والدین نیست بلکه دستور فرموده تا به والدین احسان کنید و همنشین آنان باشید و به آنان اف نگوئید.

خالدالغفوری ادامه داد: در نحوه تعیین نفقه، در وصیت، در ارث و رابطه زن و شوهر هم قرآن کریم دستوراتی دارد ولی فتاوای فقها مخالف برخی آیات است مثلا در قرآن بحث اطاعت زن از شوهر وجود ندارد ولی برخی فقها متن محکمی مانند قرآن عبور کرده‌اند.

وی اظهار کرد: مثلا در عروه بدون هیچ بحث مبسوطی فتوا می‌دهد که شوهر به پرداخت هزینه درمان همسرش ملزم نیست و در ذیل تعبیر «عاشروهن» آن را بحثی اخلاقی می‌داند در حالی که می تواند یک قاعده فقهی تلقی شود.

وی با بیان اینکه قرآن حتی در بحث قتل هم از واژگان خوب بهره برده است ادامه داد: در تعبیر قرآنی «انما المومنون اخوه» این ترکیب می تواند یک قاعده مانند نفی سبیل باشد ولی فقها به این تعبیر نگاه فقهی نداشته‌اند از این رو مخاطب ما در این بحث تنها فقهای نوآور و روشنفکر هم نیستند و فقهای سنتی هم باید چنین نگاهی داشته باشند.

وی همچنین با بیان اینکه دست کشیدن از یک آیه به آسانی کار درستی نیست و باید نگاه فقهی به منظومه آیات قرآن داشته باشیم به مسئله رابطه فقه و اخلاق اشاره و تصریح کرد: اینکه فقه و اخلاق را از هم جدا بدانیم درست نیست از جمله اینکه حرمت دروغ هم فقهی است و هم دروغ گفتن مسئله ای غیر اخلاقی است یا در بحث مسخره کردن، دستور صریح قرآن بر نفی از آن است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن قرآن چالش ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۷۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل محوری پشتیبانی گروهک تروریستی جیش الظلم در راسک بازداشت شدند

طی یک اقدام اطلاعاتی عملیاتی چند تن از عوامل تأمین و پشتیبانی کننده عملیات‌های تروریستی اخیر استان در مدرسه دینی پشامگ راسک بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از سیستان و بلوچستان، روابط عمومی سپاه سلمان استان طی اطلاعیه‌ای از بازداشت عوامل محوری تأمین پشتیبانی عملیات‌های تروریستی اخیر استان خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است؛ به اطلاع امت شهیدپرور ایران اسلامی می‌رساند بامداد امروز رزمندگان قرارگاه قدس طی یک عملیات مشترک اطلاعاتی و عملیاتی با اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان چند تن از عوامل تأمین و پشتیبانی کننده که نقش محوری در دو عملیات گروهک تروریستی جیش الظلم در تاریخ‌های ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در ستاد انتظامی و ۱۶ فروردین سال جاری در سپاه شهرستان راسک را داشته و در مدرسه دینی انوارالحرمین روستای پشامگ از توابع این شهرستان مخفی شده بودند را با همکاری مردم شریف منطقه شناسایی و دستگیر کردند.

کد خبر 750421

دیگر خبرها

  • ضرورت توجه به مدرسه محوری در آموزش وپرورش
  • همایش زائران حج تمتع خراسان جنوبی به روایت تصویر
  • تاکید بر قرآن محوری و فهم کلام وحی در حج
  • بر سر سفره بزرگ فقهی، کلامی و عقلی امام صادق (ع)نشسته‌ایم
  • عوامل محوری پشتیبانی گروهک تروریستی جیش الظلم در راسک بازداشت شدند
  • (ویدئو) قدرت باورنکردنی یک فیل در کندن یک درخت از ریشه
  • اصول اساسی نظام «مردم محوری» است
  • فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • آیت‌الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است
  • آموزش و پرورش محوری‌ترین دستگاه در شکل‌گیری هویت نسلی است