Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@09:02:41 GMT

قطع کمک های آمریکا به آنروا قابل جبران است

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۹۷۰۹۶

قطع کمک های آمریکا به آنروا قابل جبران است

بیروت-ایرنا-«احسان عطایا» نماینده جنبش فلسطینی «جهاد اسلامی» در لبنان در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد در صورتی که کشورهای اروپایی و عربی و ثروتمندان فلسطینی کمک های خود را به آژانس امداد رسانی و کاریابی آوارگان فلسطین (آنروا) افزایش دهند، قطع کمک های آمریکا به این نهاد تا حد زیادی قابل جبران است.

به گزارش ایرنا، آژانس آنروا در زمینه هایی چون کمک به تحصیل و درمان هزاران آواره فلسطینی در پنج منطقه لبنان، سوریه، اردن، کرانه باختری و نوار غزه فعالیت می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزارت خارجه ایالات متحده جمعه گذشته اعلام کرد که این کشور کمک های خود را به آنروا قطع کرد. آمریکا دلیل این اقدام را عملکرد نامناسب آنروا و اصلاح آن دانست.

*هدف آمریکا
عطایا هدف اصلی از تصمیم آمریکا در قطع کمک ها به آنروا را پایان دادن به مساله فلسطین و از بین بردن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود دانست.
وی گفت: صهیونیست ها از سال ها پیش این دیدگاه را درباره فلسطینیان مطرح می کنند که «بزرگان می میرند و کودکان فراموش می کنند»؛ با این هدف که بر کل سرزمین فلسطین و ملت آن سیطره یابند. این نگاه همچنان ادامه دارد و صهیونیست ها در تلاش برای اجرای آن از راه های گوناگون هستند.
نماینده جهاد اسلامی فلسطین تصمیم اخیر آمریکا را در چارچوب طرح سازش موسوم به «معامله قرن» توصیف و خاطرنشان کرد: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از جزئیات طرح سخنی نگفته اما شروع به اجرای گام به گام این طرح کرده است؛ مانند معرفی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و سپس انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی و حالا هم تصمیم به قطع کمک ها به آنروا.
عطایا در عین حال تاکید کرد که هیچکس در فلسطین یا اعراب جرات معامله بر سر مساله آوارگان را ندارد،

*خطر برای کشورهای میزبان آوارگان
عطایا معتقد است که خطر پرونده آوارگان فلسطینی منحصر به آنها نیست و شامل کشورهای میزبان این آوارگان هم می شود.
وی گفت: تصمیم به لغو حق بازگشت آوارگان اثرات زیادی بر کشورهای میزبان می گذارد و بار سنگینی روی دوش آن ها قرار می دهد. همچنین منجر به قطع کامل کمک های مالی به آوارگان فلسطینی می شود و این آثار خطرناکی دارد.

*راه های مقابله
نماینده جهاد اسلامی ضمن مردود دانستن تصمیم آمریکا، خواستار جبران این کمک ها از طریق منابع مالی دیگر شد.
عطایا در مورد راهکارهای مقابله با تصمیم آمریکا گفت: در سطح سیاسی باید مواضع روشنی در برابر این تصمیم اتخاذ و بر حق بازگشت تاکید کنیم.
وی ادامه داد: در این رویارویی دو طرف وجود دارد، یکی نیروهای فلسطینی و دیگری کشورهای میزبان. باید هر دو طرف این مساله به شدت این موضوع را رد کنند چه از نظر کلیت و چه در جزئیات.
عضو ارشد جهاد اسلامی خاطرنشان کرد: در سطح نیروهای فلسطینی تاکنون این مساله به شدت با مخالفت رو به رو شده است. در میان کشورهای میزبان هم، موضع لبنان، موضعی قدرتمند و قاطع و قابل توجه بوده است؛ چرا که اجماعی مردمی، سیاسی، حزبی و رسمی را در قبال مردود دانستن گزینه اعطای شهروندی به آوارگان را شاهد بوده ایم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره فشارهای آمریکا به اردن و مصر برای اعطای تابعیت به فلسطینیان در قبال رفع مشکلات مالی این کشورها گفت: ما در این مورد اطلاعی نداریم، اما از نظر ما، موافقت این دو کشور عربی آسان نیست، چرا که به منزله خیانتی بزرگ به مساله فلسطین خواهد بود. یک خوانش واقعی داریم که ما را به این نتیجه می رساند که کشورهای عربی هرگز چنین موضوعی را نمی پذیرند و نخواهند توانست که آن را قبول کنند.

*منابع مالی جدید
نماینده جهاد اسلامی درباره منابع مالی جایگزین کمک های آمریکا به آنروا گفت: ما به کمک های آمریکا نیازی نداریم. فلسطینیان ثروتمندی هستند که می توانند به صورت عملی آن را جبران کنند. می بینیم که برخی کارفرمایان و بازرگانان فلسطینی خارج از کشور این کار را انجام می دهند و حاضر شدند که از آنروا حمایت کنند تا به ارائه خدمات خود ادامه دهد. همچنین کشورهای اروپایی، پیشنهاد افزایش سهم خود در کمک به آنروا را داده اند. ما در اینجا از کشورهای عربی می خواهیم که در این زمینه آنها هم شریک شوند و نقش آفرینی کنند و سهم داشته باشند.
عطایا در عین حال گفت که اطمینان ندارد که از نظر مالی آنروا بتواند به طور کامل کمبود خود را جبران کند، ولی می تواند بخشی را تامین کند و اگر این آژانس در جاهایی جلوی هدررفت و اسراف را بگیرد، قطعا کار بهتر پیش خواهد رفت.

*انتقاد از موضع کشورهای عریی
عطایا در ادامه گفت و گو با ایرنا از موضع کشورهای عربی در خصوص فلسطین انتقاد کرد و گفت: ما روی کشورهایی که علیه مساله فلسطین توطئه کرده اند، حساب باز نمی کنیم. با تاسف باید گفت که اروپایی ها، هوش بیشتری در رفتارهای خود دارند تا رژیم های عربی. اروپایی ها تا حدودی مستقل هستند و در نهایت تصمیمی را می گیرند که به نفع شان باشد، نه برای دوست داشتن فلسطین. اما کشورهای عربی خلیج {فارس} در جایگاه تبعیت از واشنگتن هستند و نمی توانند که تصمیم مستقل بگیرند و آنها با اجازه ارباب آمریکایی شان است که کاری می کنند.

*کنفدراسیون
نماینده جهاد اسلامی در لبنان همچنین درباره پیشنهاد اخیر آمریکا به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی مبنی بر تشکیل کنفدراسیون «فلسطین-اردن» گفت: ما این طرح را مردود می دانیم. رخدادها ثابت کرده اند که هر آنچه بر آزادی فلسطین تاثیر بگذارد، قابل اجرا نیست. تشکیلات خودگردان فلسطین خودش توافقنامه اسلو را به رسمیت شناخت و بعد از معامله قرن گفت که آن را ترجیح می داده است، اما دشمن صهیونیستی، هیچ گاه راه حلی را که در آن مشارکت با فلسطینیان ولو به صورت جزئی مطرح شود، نمی پذیرد. ما همواره تاکید کرده ایم که مقاومت، تنها راه ممکن برای آزادسازی فلسطین است.
خاورم**388**2054*شبس*1613

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي لبنان فلسطين آنروا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۷۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین میزبان رایزنی نمایندگان فتح و حماس

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز سه‌شنبه اعلام کرد که نمایندگان جنبش‌های فلسطینی فتح و حماس در پکن رایزنی کردند و بر تصمیم خود برای ادامه گفت وگو و تلاش برای وحدت نیروهای فلسطینی تاکید کردند.

وی دراین‌باره گفت: به دعوت چین، نمایندگان حماس و فتح اخیراً به پکن آمدند تا گفت‌وگوی عمیق و صریح داشته باشندو برای آشتی نیروهای فلسطین فلسطینی به گفتگوی عمیق و صریح تلاش ادامه دهند.

به گفته سخنگوی وزارت چین «دو طرف بر ادامه روند گفتگو و تلاش برای دستیابی به وحدت فلسطین در اسرع وقت توافق کردند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین همچین گفت که دو طرف تمایل سیاسی خود را برای دستیابی به آشتی از طریق گفتگو ابراز کردند و هر دو طرف قدردانی عمیق خود را از حمایت چین از مردم فلسطین اعلام کردند.

کد خبر 6092968

دیگر خبرها

  • ۲۶۷ میلیون دلار از کمک‌های آنروا کم شد
  • اژدهای زرد در مسیر صلح‌سازی / بررسی نوع بازیگری چین در حوزه میانجیگری میان گروه های فلسطینی
  • دانشجویان فلسطینی، سفیر آلمان را از دانشگاه فراری دادند+ فیلم
  • چین میزبان رایزنی نمایندگان فتح و حماس
  • نتایج نشست مشترک جنبش فتح و حماس در چین چه شد؟
  • خشونت با دانشجویان ذات اصلی آمریکا را نشان داد
  • مشکلات جسمی اسرای فلسطینی بعد از آزادی بر اثر شکنجه در زندان
  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد یاسوج از دانشجویان حامی فلسطین در کشورهای غربی+عکس
  • این آژانس فقط پس از برپایی کشور مستقل فلسطین منحل خواهد شد