Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، روزنامه "زود دویچه" روز پنجشنبه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر) نگاهی دارد به دشواری‌هایی که هم اکنون بر فعالیت شرکت‌های آلمانی در ایران سایه افکنده است.

 

در مقاله‌ای که خبرنگار اقتصادی این روزنامه نوشته است، به وضعیت شرکت‌های واقع در شرق ایالت بایرن که در  ایران فعالیت می‌کنند، اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صادرات یکی از شاخص‌های منطقه شرق ایالت بایرن به ‌‌شمار می‌آید.

 

نویسنده به سفرهای مکرر هیئت‌های نمایندگی شرکت‌های واقع در این ایالت در ماه‌های پس از کسب توافق هسته‌ای به ایران اشاره کرده است. نتیجه این سفرها و تلاش‌ها همکاری ۱۱۹ شرکت آلمانی این ایالت با ایران بوده است.

 

حوزه فعالیت اکثر این شرکت‌ها صادرات کالا به ایران است. ۱۲ شرکت حتی ظرف همین مدت در ایران یا نمایندگی ایجاد کردند یا دفتر زده‌اند. اکنون بخش زیادی از این شرکت‌ها به کار و فعالیت خود در ایران خاتمه داده‌اند. تصمیمی زیان‌بار که در مقایسه با زیان احتمالی ناشی از مجازات‌های آمریکا کم‌هزینه‌تر است.

 

اکثر شرکت های آلمانی ایران ار ترک کرده اند و مابقی شرکت‌ها هم دورنمای روشنی برای ادامه کار در ایران نمی‌بینند. تنها علت ماندن آن‌ها در ایران این است که می‌دانند خروج از ایران و ویران کردن پل همکاری اقتصادی با ایران، امکان بازگشت مجدد آن‌ها را کاهش می‌دهد.

 

به گزارش دویچه وله، شرکت‌های آلمانی که در ایران فعالیت می‌کنند بر دو دسته‌اند. شرکت‌هایی که به‌موازات همکاری با ایران در بازارهای آمریکا نیز حضور دارند و شرکت‌هایی که به علت عدم فعالیت در آمریکا منطقا نمی‌بایست از مجازات‌های تعیین شده برای همکاری با ایران واهمه داشته باشند.

 

البته شرکت‌هایی که با آمریکا مناسبات بازرگانی و همکاری اقتصادی ندارند نیز نمی‌توانند آسوده به فعالیت خود در ایران ادامه دهند. مشکل بزرگ این دسته از شرکت‌ها، موضوع تراکنش‌های مالی است.

 

 ایران برای ممکن ساختن تراکنش‌های مالی و دسترسی به ارز اقدام به تشکیل چند موسسه مالی کرده است. از آن جمله است "بانک بازرگانی ایران و اروپا" که مرکز آن در هامبورگ واقع است.

 

از دامنه‌ عملکرد این بانک پس از تحریم‌های سال ۲۰۱۲ عملا کاسته شد. اما پس از کسب توافق هسته‌ای با ایران، این بانک بر میزان فعالیت خود در عرصه انتقال پول و داد و ستد مالی افزود.

 

برای نمونه، "بانک بازرگانی ایران و اروپا" بر اساس آماری که از سوی روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" منتشر شده، میزان داد و ستد مالی خود را ظرف دو سال پس از کسب توافق هسته‌ای هفت برابر کرده است.

 

 

تنها راه چاره‌ای که می‌ماند، حمایت دولت‌های اروپایی از تداوم همکاری اقتصادی با ایران است اما به نظر نمی‌رسد که دولت‌های اروپایی تمایلی به چنین کاری داشته باشند. به عبارت دیگر پذیرش خسارت و زیان این شرکت‌ها از سوی دولت‌های اروپایی کار ساده‌ای نیست. دولت‌های اروپایی هیچگونه تصوری از دامنه خسارت‌ها و زیان‌های احتمالی این شرکت‌ها ندارند.

 

به نوشته "هندلزبلات" هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، اخیرا پیشنهادی رادیکال را مطرح کرد. پیشنهاد ماس این بود که برای نجات برجام و خنثی کردن ترکش‌های برخاسته از تحریم ایران از سوی آمریکا یک سیستم مالی اروپایی در برابر "سوئيفت" (جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی) ایجاد شود.

 

کارشناسان به خوبی می‌دانند که تاسیس نهادی که بتواند بدیلی برای سوئیفت باشد در کوتاه‌مدت میسر نیست. حتی در طولانی‌مدت هم وجود دو جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی که با هم رقابت کنند تنها باعث سردرگمی می‌شود.

 

به همین دلیل کمیسیون اتحادیه اروپا نمی‌خواهد به بررسی ایده هایکو ماس ادامه دهد.

 

مقامات اتحادیه اروپا در بروکسل به راه حلی دیگر می‌اندیشند. کشورهای عضو این اتحادیه می‌توانند شرکتی را تاسیس کنند که در رابطه با تامین مالی معاملات با ایران کمک کند. اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته همواره به این وسیله متوسل شده است.

 

آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با حدتی بی‌سابقه قدرت دلار را به بقیه دنیا نشان می‌دهد.

 

سیاست تحریمی ترامپ به اروپایی‌ها محدودیت حاکمیت مالی‌شان را نشان می‌دهد، چه در مورد تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه چه در مورد مناقشه بر سر توافق هسته ای با ایران.

 

به نوشته "هندلزبلات"، اروپا در صورتی می‌تواند کانال‌های پرداختی خودش را به وجود بیاورد که بتواند جایگاه یورو را به عنوان ارز ذخیره مستحکم سازد و این تنها در صورتی ممکن است که یورو قادر به مقاومت بیشتر در برابر بحران‌ها باشد. در این زمینه سالهاست بحث می‌شود و پیشنهادهایی ارائه می‌گردد، اما هنوز پیشرفت بزرگی حاصل نشده است.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: برجام اتحادیه اروپا اروپا تحریم آمریکا جام نیوز ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۹۹۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است

کشور‌های اروپایی که خود را حامی حقوق بشر و آزادی بیان می‌دانند و اعتقاد به لیبرالیسم را بخشی از هویت قاره سبز تعریف می‌کنند، از زمان نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در غزه تاکنون اقدام به حمایت همه جانبه از تل آویو کرده و هر گونه مخالفت در این زمینه را سرکوب می‌کنند. 

به گزارش الجزیره، گروه‌های حقوق بشری می‌گویند مقامات اروپایی در حال سرکوب تظاهرات مردمی در حمایت از فلسطینیان در این قاره هستند. 

جولیا هال، از مقامات عفو بین الملل امروز (دوشنبه) با هشدار درباره نقض آشکار آزادی بیان در قاره اروپا در تظاهرات طرفداران فلسطین، تاکید کرد: ما شاهد آن هستیم که مقامات اروپایی قوانین مربوط به نفرت پراکنی و قوانین مبارزه با تروریسم را به عنوان ابزاری برای پیگرد سخنان مشروع تحت استاندارد‌های بین المللی مردم مورد استفاده قرار می‌دهند. 

وی خاطر نشان کرد: اکنون موج گسترده‌ای از لغو تظاهرات ها، هدف قرار دادن اعتراضات صلح آمیز، دانشگاهیان، و هر کسی که اقدام به اعلام همبستگی با حقوق بشر فلسطینیان کرده و از اسراییل انتقاد کند، در اروپا شکل گرفته است. 

براساس اعلام انجمن مدنی اروپا مستقر در بروکسل، مقامات دستکم ۱۲ عضو اتحادیه اروپا اقدام به برداشتن گام‌های نامناسب شامل جلوگیری از برگزاری تظاهرات مردمی به دلیل آنچه نظم عمومی و امنیت خوانده شده است، کرده اند. 

مقامات فرانسوی اقدام به ممنوعیت تظاهرات در حمایت از فلسطینی ها، لغو کنفرانس‌ها در این زمینه، و دو مقام سیاسی چپ گرا را به اداره پلیس برای انجام تحقیقات پیرامون حمایت از تروریسم دعوت کرده اند!

آلمان نیز ماه جاری میلادی از ورود وانیس واروفاکیس، وزیر دارایی پیشین یونان به این کشور به دلیل آنچه نگرانی از اظهارات ضدیهودی و ضداسراییلی خوانده شده است، جلوگیری کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • اروپا در حال سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز در حمایت از فلسطین است
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم
  • بورل: چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • عدم تمایل جمهوری آذربایجان به روند ادغام در اروپا
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین
  • تداوم همکاری رم با سردار آزمون در گروی کسب‌ سهمیه لیگ قهرمانان اروپا
  • برنامه تأمین ارز دولت و بانک مرکزی شفاف است ولی کافی نیست