Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@22:26:38 GMT

ظهور مردی از اردبیل، یعنی شاه اسماعیل

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۵۰۰۳۰۶

وبلاگ > جعفریان، رسول - این که در یک دولت مذهبی، کسانی مشغول ساختن و پرداختن ایدئولوژی سیاسی ـ مذهبی باشند، امر غریبی نیست و بخشی از حرکت سیاسی جامعه است... و حالا گاهی که فرصتی پیش می آید و نسخه های دوره صفوی را مرور می کنم، موارد جالبی را بویژه در استفاده از باور ظهور می بینم که در همین دوره خودمان هم منادیانی داشت و در میان بخشی از توده ها اثرگذار بود و هست، پس چرا نباید در ساختن این قبیل ایدئولوژی ها از آن استفاده کرد؟ آنچه در ادامه می آید، خواندنی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..

امروز متنی خطی را از سال 1121 می خواندم. عنوانش چهل حدیث و البته بسیار مفصل بود. بیشتر روایاتی که انتخاب و ترجمه کرده، در باره ظهور و علائم آن و مسائل آخر الزمانی بود. در ضمن آن، و به عنوان حدیث بیستم، روایتی آورده بود و سپس شرحی در باره آن و نکاتی که از آن مستخرج کرده بود. گاهی هم بیتی زیبا: شیعه آن نبود که گوید من غلام حیدرم / شیعه آن باشد که حیدر دوستدار آن بود. سپس در ادامه همان حدیث، حدیثی مفصل در باره شب معراج، با ترجمه آن، حدیثی که در باره شیعیان و جایگاه آنان و نام بردن تک تک امامان است. سپس به آرامی سراغ دولت صفوی می آید تا ثابت کند که اینها، وعده ظهورند و شاه اسماعیل موعودی است که در روایات به او اشاره شده است:
«تبصره: پس، از این حدیث شریف مستفاد می شود اسم رافضه که بر اعظم مردمان که مجمع بر حق باشند، یا بر اهل سواد اعظم، چنانچه اطلاق کرده و می کنند که ظاهر و علانیه است؛ یعنی این معنی ثانی برای این طایفه دست نداد تا زمان ظهور شاه جنّت مکان شاه اسماعیل ماضی ـ قدّس الله روحه و جعل الجنة مثواه مع آبائه الطاهرین صلوات الله علیهم اجمعین».
این که شیعیان، با شروع سلطنت صفوی، از «تقیه» آزاد شدند، نکته ای است که در تمام این دو قرن و اندی حکومت صفوی، یکسره ورد زبان علما بود. در اینجا هم نویسنده آن را تأکید می کند و با اشاره به این که حالا شیعیان سواد اعظم شده اند، گوید:
«هرچند سابق بر آن شیعیان بودند، نهایت علانیه با اهل سنت عداوت نمی نمودند و تقیه از ایشان می کردند، و اجتماع در سواد اعظم و خطبه و سرکرده نداشتند که سید و از اولاد ایشان بوده باشد، و دولت از دیگران به ایشان منتقل گشته باشد، و عمل به فرموده ائمه علیهم السلام نموده باشند، سوای این سلسله علیّه عالیه که ان شاالله تعالی دولت ایشان را به دولت قائم آل محمد صلوات الله علیهم متصل نموده، از خاصان و مخلصان آن جناب باشند.
در اینجا، به نقل از منهاج الکرامه، خبری در باره پیشگویی امام علی علیه السلام در باره هولاکو می آورد، و این که اهل حله، از هولاکو طلب امان کردند، آن هم در وقتی که هنوز بر شهر آنها مسلط نشده بود. پاسخ توسط « پدر علامه» داده شد که «از بزرگان دین خود به ما چنین خبری رسیده»، «لهذا بعد از آن امان نامه نوشته به ایشان عنایت نمود». [خبر مزبور در باره سقوط عباسیان در منهاج الکرامه: 170 آمده و در نهایت به عنوان تفسیر مولف گفته شده: «و کان الامر کذلک حیث ظهر هولاکو من ناحیة خراسان». نیز در کشکول بحرانی: 3/148از تذکره الائمه [منسوب به مجلسی] نقل شده که او خبری از علامه (بدون اشاره به نام کتابی خاص) در باره سقوط عباسیان دارد که ضمن آن اشاره به «انقراض دولة بنی العباس و سلطنة هولاکو و انتهاء دولته بالسلاطین الصفویه» دارد. همین خبر در کشکول بحرانی: (3/256، 257) تکرار شده است. (نیز خبر مزبور در «رساله در پادشاهی صفوی» از محمد یوسف ناجی، از علمای صفوی (چاپ بنده) ص 35 5 به نقل از منهاج الکرامه آمده است). اینها نشان می دهد، که از این خبر، برای پیشگویی ظهور صفویه در این دوره، استفاده شده است.
و اما نویسنده ما، پس از نقل آن حدیث و آمدن هولاکو و انقراض عباسیان گوید: «ثم یدفع ظفره الی رجل من عترتی یقول الحق و یعمل به، یعنی هولاکو پس رد کند ظفرش را به سوی مردی از عترت من، که بگوید حق و عمل به آن نماید». این شخص چه کسی است؟ نویسنده می گوید:
«و از این ظاهر و مبیّن است که بعد از هولاکو کسی از سادات رفیع الدرجات را این دولت میسر نشد، مگر اهل صفویه علیّه عالیه را بر متأمل خبیر بصیر بی خوش آمد و مداهنه می باید این معنی ظاهر باشد». طبعا مقصود باید شاه اسماعیل باشد.
مولف ما در ادامه و به عنوان موید، نکته دیگری از فاضل هندی از کتاب «رساله نجات» او نقل می کند، و آن بشارت به ظهور مردی از اردبیل است.
«و مؤید قول داعی دوام دولت ابد مدّت آن که محمد بن الحسن المشهور بفاضل هندی در رساله نجات آورده، از سید جلیل نظام الدین حسن بن جعفر الحسینی، به سند خود از امیر المومنین و یعسوب المسلمین علیه السلام که آن حضرت فرمودند: لنا فی اردبیل کنزٌ لیس من ذهب و لا فضّة، و لکنّه رجلٌ من ولدی یرحل الی التبریز ،باثنی عشر الف فارس، معصب بعصابة حمراء راکباً بغلة شهباء، فاذا سمعتم به و ادرکه او فی زمانه، فاتوه و انصروه، و لو حبواً. لیکن مردیست از اولاد من که روان می شود به سوی تبریز با دوازده هزار سوار جرّار، بسته باشد به عصابه ی سرخی و سوار استر شهباء باشد؛ پس هرگاه بشنوید این را، و ادارک کنید او را، یا زمان او را ، یعنی زمان دولت او را، پس بیایید به سوی او، و نصرت نمایید او را، و اگرچه به چار دست و پا بروید».
سپس ادامه می دهد: «پس بر متتبعان آثار اخبار آن نامدار ظاهر و مبین است که سوای آن جناب با دوازده هزار کس و علامات قزلباشی که عصابه سرخ کنایه از اوست، بعد از هولاکوخان یا پیش از آن از سادات کسی را روی نداده است. پس ظاهر است که مرد مردانه موعود، وجود مسعود ایشان بوده که علَم سیادت و نجابت افراخته، و شمشیر کین برای دشمنان دین آخته، متوجه آن صوب شده، بعد از فتح و نصرت در آن بلده مبارکه با بخت مسعود بر تخت سعادت متمکن و قرار یافتند و بدولت و اقبال بر تخت پادشاهی و با دین و داد خواهی و حق پرستی نشستند».
وی در صفحات بعد، شواهد روایی دیگری هم آورده و در نهایت با دعای «طوّل الله اعمارهم و ابقی فی العالمین عدلهم و برهم و احسانهم علی مفارق العالمین» این بحث را تمام می کند.

در باره بحث های ظهور، اطلاعات بیشتر را در کتاب مهدیان دروغین بنده، (چاپ دوم) ملاحظه کنید، آنچه اینجا آوردم، آن وقت ندیده بودم.

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۵۰۰۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطیعی: دو و میدانی را با کمترین تنش به رئیس جدید تحویل می‌دهیم

حسین مطیعی سرپرست فدراسیون دوومیدانی در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار کرد: بعد از مسابقات داخل سالن آسیا، مسائلی بود که باید حل می‌شدند. سعی کردیم بیشتر انرژی خود را برای آمادگی نفراتی که شانس کسب سهمیه المپیک دارند، بگذاریم. در این باره کمک‌های وزارت ورزش را نیز داشتیم.  

او  ادامه داد: هفته آینده جلسه‌ای در کمیته ملی المپیک خواهیم داشت و موارد و خواسته‌ها را آنجا مطرح می‌کنیم تا آنها نیز به فدراسیون کمک کنند.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی درباره اینکه آیا فدراسیون با بدهی مواجه است یا نه، گفت: فدراسیونی که بدهکار نباشد، فدراسیون نیست. به هر حال یک رویداد بزرگ برگزار شد و همه برای آن زحمت کشیدند. اینگونه رویداد‌ها هزینه‌هایی را هم برای فدراسیون دارد، اما گفته‌ام که هر کمبود و مشکلی باشد، برعهده می‌گیرم.

مطیعی درباره رویکرد فدراسیون دوومیدانی به انتخابات گفت: کسانی که از من شناخت دارند و سابقه من را می‌دانند، به این موضوع آگاه هستند که هیچ رویکردی ندارم و از طرف معاونت ورزش قهرمانی وزارت ورزش و هیچ‌کس صحبتی در این باره نشده. در ابلاغ من هم موضوع بی‌طرفی آمده است. وزارت ورزش دخالت و نظر خاصی در انتخابات ندارد و مجمع به این جایگاه رسیده است که فرد اصلح را انتخاب کند و فدراسیون را با کمترین تنش و معضل تحویل رئیس جدید بدهد.

او ادامه داد: ما در سال المپیک هستیم و ابر و باد و مه و خورشید و فلک باید در کار باشند تا ورزشکاران ما به این رویداد برسند.

سرپرست فدراسیون دوومیدانی درباره انتقادات حسین رسولی و چند ورزشکار دیگر از وضعیت حاکم بر دوومیدانی تصریح کرد: ما رشته‌ها و ماده‌های زیادی داریم. بر همین اساس فیروزی را به‌عنوان مدیر تیم‌های ملی منصوب کردیم تا این مسائل و مشکلات را رصد کرده و حل کند و با من در تماس باشد تا مشکلات حل و فصل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان ورزشی پایه و آبی

دیگر خبرها

  • آشنایی با استاد اسماعیل آشتیانی
  • ظهور و سقوط شهر باستانی هرم‌ها
  • مطیعی: دو و میدانی را با کمترین تنش به رئیس جدید تحویل می‌دهیم
  • عکس| تغییر چهره باورنکردنی حسام نواب صفوی
  • ببینید | ظهور شتر مرغ نادر در عربستان پس از یک قرن
  • ایران قهرمان کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل شد
  • گزارش تسنیم از مسابقات کشتی فرنگی جام صفوی در اردبیل + فیلم
  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • آزمایش واکسن سرطان پوست وارد فاز نهایی شد
  • جایگاه شایسته اردبیل در کشتی فرنگی احیا شود